مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه بطور طبیعی سنگ کلیه را دفع کنیم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



دفع سنگ کلیه با 5 روش مؤثر و طبیعی


مصرف کافی آب و مایعات باعث می شود که کلیه ها مواد را به خوبی فیلتر کرده و درست به وظایف خود عمل کنند. اما کم آبی بدن، مازاد توکسین و دیگر بیماری ها ممکن است که مواد معدنی یا پروتئین های ادرار کریستالی شده و زمینه برای تشکیل سنگ کلیه فراهم می شود.


این بیماری نه تنها باعث ایجاد دردهای شدید در بین بیماران می شود بلکه همچنین مانع از عبور ادرار و ایجاد بیماری های جدی تر می شود. خبر خوب این که روش های 100 درصد طبیعی وجود دارد که دستگاه ادراری را پاکسازی کرده و از بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند.


در این مطلب از دلگرم شما را با 5 درمان طبیعی و موثر برای داشتن کلیه هایی سالم تر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


1. لیموترش با روغن زیتون برای مقابله با سنگ کلیه


آب طبیعی قره قاط یک درمان طبیعی برای قلیایی کردن بدن، دفع مواد زائد خون و بهبود عملکرد کلیه ها می شود.


درمان لیموترش و روغن زیتون یکی از معروف ترین درمانی های طبیعی برای مقابله با سنگ کلیه است. خواص قلیایی این ترکیب به سم زدایی خون و تنظیم pH بدن کمک می کند.


مواد لازم


  • روغن زیتون بکر:1 قاشق معادل 16 گرم

  • آب لیموترش تازه:1 قاشق معادل 10 گرم


روش تهیه


آب لیموترش را با روغن زیتون بکر مخلوط کرده و به صورت ناشتا میل کنید. این کار را به مدت حداقل 3 هفته مداوم به طور روزانه مصرف کنید.



2. دمنوش گیاه آرقیطون (بابا آدم)


دم کرده گیاه آرقیطون یک درمان طبیعی با خواص دیورتیک و ضدالتهابی قوی است که برای تمیز کردن کلیه ها و مثانه موثر عمل می کند. مصرف منظم این گیاه با سنگ کلیه مقابله کرده و خطر بروز عفونت های مجاری ادراری را کاهش می دهد.


مواد لازم


  • دانه آرقیطون:1 قاشق معادل 5 گرم

  • آب:2 لیوان معادل 500 میلی لیتر


روش تهیه


دو لیوان ماءالشعیر را روی دانه های گیاه باباآدم یا همان آرقیطون بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت استراحت کند. محلول را صاف کرده و میل کنید. می توانید روزانه تا دو لیوان از این دم کردنی میل کنید. مصرف ناشتای آن تأثیر بیشتری دارد.



3. آب کرفس و سیب جهت دفع سنگ کلیه


نوشیدنی گیاه قاصدک یک محرک طبیعی برای تولید ادرار بیشتر است. مصرف متعادل این گیاه برای مقابله با احتباس مایعات بدن و دفع سنگ کلیه موثر است.


نوشیدنی طبیعی کرفس و سیب یک نوشیدنی درمانگر معروف و موثر برای مقابله با مشکلات مربوط به کلیه ها است. این دو ماده غذایی خواص دیورتیک (ادرارآور) و آنتی اکسیدانی دارند که باعث تحریک دفع مواد زائد بدن می شود.


مواد لازم


  • آب سیب 1 لیوان معادل 250 میلی لیتر

  • کرفس 2 ساقه


روش تهیه


یک لیوان آب سیب بگیرید و آن را با دو شاخه کرفس داخل مخلوط کن بریزید. مواد را هم بزنید تا یک نوشیدنی یک دست حاصل شود. توصیه می کنیم که به مدت 5 روز متوالی یک لیوان از این نوشیدنی را به صورت ناشتا میل کنید.



4. آب قره قاط جهت درمان سنگ کلیه بطور طبیعی


آب طبیعی قره قاط یک درمان طبیعی برای قلیایی کردن بدن، دفع مواد زائد خون و بهبود عملکرد کلیه ها است.


مواد لازم


  • آب قره قاط:1 لیوان معادل 250 میلی لیتر

  • آب:نصف لیوان معادل 125 میلی لیتر

  • آب لیموترش:تازه 1 قاشق معادل 5 میلی لیتر


روش تهیه


یک لیوان آب قره قاط را با نصف لیوان آب و یک قاشق آب لیموترش مخلوط کنید. روزانه بین 2 تا 3 لیوان از این نوشیدنی را مصرف کنید.



5. دم کرده گیاه قاصدک


دم کرده گیه آرقیطون یک درمان طبیعی با خواص دیورتیک و ضدالتهابی قوی است که برای تمیز کردن کلیه ها و مثانه موثر عمل می کند. مصرف منظم این گیاه با سنگ کلیه مقابله کرده و خطر بروز عفونت های مجاری ادراری را کاهش می دهد.


نوشیدنی گیاه قاصدک یک محرک طبیعی برای تولید ادرار بیشتر است. مصرف متعادل این گیاه برای مقابله با احتباس مایعات بدن و دفع سنگ کلیه موثر است. دم کرده گیاه قاصدک یک درمان طبیعی برای تصفیه خون، کنترل کلسترول بالا، مقابله با دیابت و فشارخون بالا محسوب می شود.


مواد لازم


  • گیاه قاصدک خشک:1 قاشق معادل 10 گرم

  • آب:1 لیوان معادل 250 میلی لیتر


روش تهیه


یک لیوان آب بجوشانید و یک قاشق قاصدک خشک را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کرده و میل کنید. می توانید روزانه تا 2 تا 3 استکان از این دم کرده میل کنید.



درمان خانگی سنگ کلیه


1- نوشیدن آب و مایعات کافی


عدم نوشیدن مایعات کافی (به ویژه آب) باعث می شود که غلظت بالایی از مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه در ادرار دیده شود. گرمای شدید هوا موجب از دست رفتن مقدار زیادی از آب بدن می شود.


این وضعیت به این معنی است که کلیه باید ادرار غلیظ تری تولید کند. بنابراین احتمال آنکه کلسیم و دیگر مواد معدنی بیشتر در کلیه رسوب کرده و سنگ کلیه تشکیل شود، افزایش می یابد به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که در آب و هوای گرم و خشک زندگی می کنند دچار سنگ کلیه می شوند،


جایی که جایگزین مناسب مایعات از دست رفته را نادیده می گیرند. سعی کنید روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف کنید.


2- ریحان


ریحان توانایی تقویت کلیه های شما را دارد. یک قاشق چای خوری عصاره ریحان و عسل را ترکیب کنید و هر روز به مدت شش ماه مصرف کنید. با کمک این روش سنگ کلیه برخی از بیماران از مجاری ادراری شان دفع شده است.


3- سیب


برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه، روزانه آب سیب کاملا طبیعی مصرف کنید.


4- ویتامین C


غذاهایی با ویتامین C بالا می تواند سطح اگزالات را در بدن افزایش دهد. از آنجایی که بدن ویتامین C را به اگزالات تبدیل می کند، مصرف دوز بالا (بیش از 3000 میلی گرم در روز) ویتامین C در افراد مبتلا به سنگ کلیهمشکل ساز خواهد شد.


مکمل های ویتامین C را از برنامه روتین روزانه تان حذف کنید و تصمیم بگیرید که دوز روزانه تان را از غذا دریافت کنید.


5- کاهش مصرف گوشت


برای کاهش تشکیل سنگ اسید اوریک، مقدار پروتئین حیوانی موجود در رژیم غذایی روزانه تان را کاهش دهید. گوشت و برخی از ماهی ها می توانند تشکیل اسید اوریک و کلسیم را در ادرار تشدید کنند، که می تواند منجر به تشکیل سنگ شود.


6- انگور


انگور حاوی ترکیبات دیورتیک با محتوای آب زیاد و مقدار قابل توجهی از نمک پتاسیم است، انگور برای درمان سنگ کلیه مناسب است. این میوه حاوی محتوای آلبومین و کلرید سدیم اندک است که به درمان این بیماری کمک می کند.


7- مصرف ویتامین A


با مصرف غذاهای غنی از ویتامین A کلیه و دستگاه ادراری در وضعیت سالم باقی می ماند. همچنین از تشکیل سنگ های کلیه در آینده جلوگیری خواهد شد. صرف نظر از نوع سنگ کلیه ، مصرف ویتامین A جهت حفظ شکل مسیر های عبور ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ ضروری است .


مصرف روزانه 5000 واحد (برحسب واحد بین المللی) ویتامین A الزامی است. مصرف این مقدار ویتامین A به هیچ وجه دشوار نیست.


به عنوان مثال ½ پیمانه سیب زمینی شیرین کنسرو شده حاوی 7982 واحد ویتامین A است. شما باید برای پیشگیری از سنگ کلیه ویتامین A را حتما در لیست مصرف روزانه خود قرار دهید. سایر غذاهایی که دارای ویتامین A بالا هستند شامل کلم بروکلی، گرمک، اسکواش زمستانی، هویج، زردآلو، کدو تنبل و جگر گاو می باشد.


8- محدود کردن میزان مصرف غذاهای حاوی اگزالات


شاید خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای افراد سالم مشکلی نداشته باشد، اما بیماران مبتلا به سنگ کلیه و یا افراد در معرض خطر به سنگ کلیهباید از مصرف زیاد غذاهایی که حاوی اگزالات هستند، هشیار باشند، زیرا مصرف بیش از حد اگزالات می تواند به سنگ کلیه منجر شود و یا شرایط را بدتر کند.


علت آن ایجاد سنگهای کلسیم-اگزالات می باشد. اگر شما مستعد این نوع سنگ کلیوی هستید، بهتر است که مصرف مواد غذایی زیر را محدود کنید و یا پرهیز کنید: جعفری، توت فرنگی، اسفناج، بادام زمینی،ریواس، آجیل، چغندر، شکلات، کاکائو ، سبوس و جوانه گندم. شما همچنین باید مصرف چای ، قهوه و نوشیدنی های گاز دار را محدود کنید


9- کاهش مصرف نمک


برای مبارزه با سنگ های کلسیم، مصرف نمک(سدیم) را کاهش دهید. از پاشیدن نمک اضافی نمک بر روی سیب زمینی سرخ کرده خودداری کنید، از مصرف ترشی پرهیز کرده و چیپس سیب زمینی را با میزان سدیم کم مصرف کنید. شما باید مصرف نمک را به تنها دو تا سه گرم در روز برسانید.


10- لیموناد


یک لیوان لیموناد مقدار سیترات موجود در ادرار را افزایش می دهد، سیترات به پیشگیری یا کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک می کند.


پس به جای مصرف نوشیدنی های شیرین می توانید نوشیدنی هایی سرشار از سیترات مثلا لیموناد را مصرف کنید. مصرف نوشیدنی لیموناد تازه و خنک توصیه می شود، اما مصرف ترکیبات حاوی پودر لیموناد توصیه نمی شود.


11- هندوانه


از میان تمام میوه های پیشنهاد شده برای درمان سنگ کلیه، هندوانهبهترین و مطمئن ترین میوه محسوب می شود، زیرا دارای بیشترین میزان آب و حاوی میزان قابل توجهی از نمک پتاسیم است.


12- تمرین منظم


ورزش منظم، باعث می شود کلسیم درخون جریان یافته و جذب استخوان ها شود. در اثر ورزش منظم، بیمار مبتلا به سنگ کلیه به علت جذب کلسیم استخوان های قوی تر خواهد داشت و احتمال پیشروی سنگ کلیه کاهش خواهد یافت.


13- کرفس


اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، با خوردن مقدار زیادی کرفس وآب کرفس احتمال سنگ کلیه در آینده را کاهش دهید.


همچنین بخوانید:


چرا کلیه سنگ میسازد؟


سنگ کلیه و روش های درمان سنگ کلیه چیست؟


تاثیر آب جو برای دفع سنگ کلیه


لیست مواد غذایی و خوراکی هایی که سنگ ساز کلیه هستند!


دفع سنگ کلیه در طب سنتی


علائم و درمان سنگ کلیه و مجاری ادرار


سنگ کلیه و درمان آن + فیلم


بیشتر بخوانید  آمادگی هلال احمر را برای امدادرسانی به آسیب دیدگان اسیدپاشی اعلام می کند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *