مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چند پرسش و پاسخ در مورد سرطان سینه در زنان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کنگره بین المللی سرطان پستان از چهارم تا ششم ماه جاری به همت مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، انجمن های علمی و کنگره های علمی سرطان برگزار شد.

چند پرسش و پاسخ در مورد شایع ترین سرطان زنان

در 60 سال گذشته، میانگین بروز سالانه سرطان سینه در کشورهای مختلف جهان بین 1 تا 4 درصد افزایش یافته است. سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است و در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته یک مشکل عمده بهداشتی است.

اگرچه سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است، اما ویژگی خاص آن در مقایسه با سایر انواع سرطان قابل درمان است. انجمن سرطان آمریکا تخمین می زند که حدود 203500 مورد جدید سرطان سینه در ایالات متحده وجود دارد که هر ساله حدود 40000 بیمار جان خود را از دست می دهند و حدود یک هشتم زنان آمریکایی زیر 85 سال اغلب در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند.

طبق مطالعه انجمن سرطان کانادا، ۱۹۰۰۰ مورد جدید سرطان در کانادا تشخیص داده شده است و سالانه ۵۳۰۰ زن کانادایی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. شیوع این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد و زنان بالای 75 سال در معرض خطر بیشتری هستند. سرطان سینه در مردان نیز دیده می شود. اما این بیماری در زنان 100 برابر بیشتر از مردان است.

دانشمندان هنوز علت دقیق این بیماری را کشف نکرده اند. آنچه می خوانید اطلاعاتی درباره این بیماری است که در قالب چند پرسش و پاسخ بیان شده است.

سرطان چگونه ایجاد شد؟
سرطان سینه یک تومور بدخیم در بافت پستان است. تومورهای بدخیم سرطان نامیده می شوند. هنگامی که سرطان ها تصمیم به تخریب بافت طبیعی پستان می گیرند و باعث تکثیر غیر طبیعی می شوند، می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یا متاستاز کنند.

بیشتر بخوانید  چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ ها به کرونا (covid -۱۹) مبتلا میشوند ؟

کدام زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند؟
چندین گروه از زنان در معرض خطر بالای بیماری هستند: آنهایی که دوره طولانی دارند. قاعدگی که قبل از 12 سالگی شروع می شود و بعد از 50 سالگی به پایان می رسد. افرادی که از قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین استفاده می کنند. زنان با سابقه خانوادگی این بیماری.

سرطان سینه همچنین در زنانی که به طور منظم معاینه نمی شوند و آنهایی که وزن طبیعی خود را حفظ نمی کنند، شایع تر است. مصرف الکل و سیگار نیز درصد ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد زنانی که به طور معمول شیفت شب دارند یا حدود 60 درصد آنها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

دانشمندان بر این باورند که افزایش ملاتونین در بدن، هورمونی که عملکرد سایر هورمون های جنسی را تعیین می کند، در طول شب هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید در طول شب کاهش می یابد، که می تواند سطح استروژن را افزایش دهد.
این مطالعات بر روی زنان شهرهای صنعتی که در شب بیشتر در معرض نور مصنوعی هستند نشان داده است که آنها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

آیا یک بیمار سرطان سینه با دیدن علائم خاصی متوجه آن می شود؟
خیر، تقریباً سه چهارم بیماران مبتلا به این بیماری علائمی ندارند که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. بنابراین توصیه پزشکان این است که هر خانمی هر ساله از طریق مراکز درمانی برای معاینه پستان مراجعه کند و خانم ها هر ماه این معاینه را انجام دهند. فردی که توده ای در قفسه سینه پیدا می کند باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کند.

بیشتر بخوانید  موج سوم ایدز در راه است

آیا یک توده در سینه نشان دهنده سرطان سینه یا تومور بدخیم است؟
نه، هر توده ای در سینه نشانه قطعی سرطان نیست. هر سینه به طور طبیعی دارای توده های زیادی با اندازه های مختلف است.
سینه ها به طور طبیعی قبل از یائسگی بزرگ می شوند. از سوی دیگر، رشد غیر طبیعی سینه را می توان با این سرطان اشتباه گرفت. کیست های حاوی مایع غیر سرطانی نیز باعث ضخیم شدن بافت سینه می شوند. این کیست ها مسئول تولید شیر هستند.

ماموگرافی چقدر می تواند در تشخیص این بیماری موفق باشد؟
اشعه ایکس پستان، روشی به نام ماموگرافی، می تواند شانس درمان موفقیت آمیز تومورهایی را که در مراحل اولیه شناسایی شده اند، قبل از اینکه به اندازه کافی بزرگ شوند، افزایش دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که در مورد اثرات ماموگرافی بر کاهش مرگ و میر ناشی از این سرطان اختلاف نظر وجود دارد.

چگونه می توان تومور خوش خیم را از بدخیم تشخیص داد؟
ماموگرافی نمی تواند تومور خوش خیم را از بدخیم تشخیص دهد. تنها راه تشخیص قطعی توده مشکوک در پستان بیوپسی (نمونه برداری) است زیرا در این روش توده یا بخشی از آن برای بررسی میکروسکوپی سلول های سرطانی برداشته می شود.
اگر سرطان تشخیص داده شود، پزشک تعیین می کند که آیا سلول های سرطانی به بافت های اطراف سینه متاستاز داده اند یا خیر. شایع ترین محل متاستاز در بیماران مبتلا به غدد لنفاوی زیر بغل است. وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی در بافت ها به پزشک کمک می کند تا میزان پیشرفت سرطان را تعیین کند.

بیشتر بخوانید  خاصیت دارویی و درمانی گیاه پنیرک (سبزی توله) برای سلامتی بدن

پزشکان معمولاً چندین غدد لنفاوی زیر بغل را اگر سرطانی باشند، برمی دارند. این عمل نشان می دهد که لنفوم یک توده متورم دردناک در دست به دلیل تجمع مایع است و می تواند در جایی قرار گیرد که خطر عفونت افزایش می یابد. اگر غدد ایمنی بتوانند سلول های سرطانی را مهار کنند، سرطان نمی تواند در اطراف پستان پخش شود و بیمار از جراحی گسترده رها می شود.

آیا آزمایشات ژنتیکی راهی قطعی برای تشخیص قطعی سرطان سینه است؟
خیر، البته، زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه تحت آزمایش ژنتیکی قرار می گیرند تا ژن های جهش یافته BRCA1 و BRCA2 را شناسایی کنند، اما این یک راه قطعی برای تشخیص بیماری در زنان دارای این ژن ها نیست.
آمارها نشان می دهد که حدود 50 تا 60 درصد زنانی که این ژن ها را دارند از سن 70 سالگی بیمار بوده اند، اگرچه این روش کاملاً موفقی برای پیشگیری از سرطان سینه نیست.

پیش آگهی سرطان سینه به خصوص برای کسانی که سرطان سینه غلیظ دارند چیست؟
با تشخیص سریعتر، بقای بیمار افزایش می یابد. نرخ بقای پنج ساله (یعنی درصد افرادی که 5 سال پس از تشخیص سرطان زندگی می کنند) برای زنان آمریکایی مبتلا به سرطان سینه متاستاتیک از 72 درصد به 96 درصد بین سال های 1940 و 1990 افزایش یافته است.

اگرچه سرطان بافت های اطراف را تحت تأثیر قرار می دهد، اما امید به زندگی در 5 سال آینده به 78 درصد کاهش می یابد. پیش آگهی برای زنانی که تحت درمان سرطان قرار گرفته اند، به خصوص با معاینات مکرر پزشک و معاینات خود بیمار خوب است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *