مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موج سوم ایدز در راه است

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


99 درصد موارد ایدز که به تازگی شناسایی شده اند، موارد رابطه جنسی محافظت نشده است.

موج سوم ایدز در راه است

بیماری خطرناک ایدز بیش از دو دهه است که وارد ایران شده است. این بیماری که در ابتدا به متخصصان حوزه اعتیاد سرایت کرد و ایران به جز کشورهای آمریکایی و اروپایی در ابتدا در معرض انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی قرار نگرفت. با این حال، این روزها کارشناسان بر این باورند که تماس های جنسی کنترل نشده تنها راه انتقال این بیماری در کشور ماست. سوالی که به گفته دکتر مینا مهرک، رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت، نشان می دهد که اکنون جامعه ای پر از رفتارهای نابهنجار و کنترل نشده داریم. احساساتی که تنها با تلاش رسانه ها قابل کنترل و هدایت است، در این زمینه مناسب است…

به نظر می رسید در کشور ما می توان با دادن سرنگ رایگان به معتادان، انتقال ایدز از طریق تزریق را کنترل کرد، اما به نظر می رسد با وجود تلاش های مسئولان در این زمینه، این بیماری نه تنها کنترل نشده، بلکه گسترش بیشتری یافته است. ما با جوانان روبرو هستیم.

با ورود ایدز به ایران سعی کردیم با مصرف معتادان این بیماری را کنترل کنیم. برای رسیدن به این هدف قدم های زیادی برداشته شده است. ارائه تعداد زیادی سرنگ رایگان به معتادان تزریقی و جلوگیری از انتقال بیماری از طریق تزریقی و همچنین برداشتن گام های موثر رسانه ای برای رفتار بیمار با معتادان تا معتادان به اشکال مختلف رفتار کنند. خطرات همانطور که می دانید حتی از زندانی شدن معتادان نیز جلوگیری شده است و در حال حاضر هر معتادی که شناسایی شود در مراکز معتبر ترک اعتیاد بستری می شود تا این افراد شرایط ترک اعتیاد را داشته باشند. همچنین سعی کردیم برای معتادانی که ترک می کنند، متادون خوراکی تهیه کنیم تا فرصت مناسبی برای ترک آنها ایجاد شود. اینها اقداماتی است که نشان می دهد تا چه حد ایدز توسط معتادان تزریقی کنترل می شود. در عین حال مسئولان با تلاش مستمر خود اقدامی چون «پلیس برخورد» را انجام دادند. تا معتادان روانه زندان نشوند و در مراکز ترک اعتیاد درمان شوند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف و تداخلات دارویی اکتیویتد شارکول

آیا هنوز هم می توان شاهد انتقال این بیماری از طریق تزریق بود؟

نحوه انتقال این بیماری از طریق تزریق همچنان مهم است. متأسفانه همه موارد جدید ناشی از سوء مصرف و تزریق مواد مخدر است.

موج سوم ایدز در راه است

به طور کلی این بیماری در ایران چگونه منتقل می شود؟

تزریق با دستگاه های رایج به مصرف کنندگان مواد مخدر، رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده های خونی و انتقال خون از مادر آلوده به کودک. بر این اساس اگر بخواهیم از وضعیت و الگوی ایدز در ایران صحبت کنیم، باید سخنان مقامات ارشد وزارت بهداشت مبنی بر اینکه الگوی ایدز در کشور ما همچنان مصرف تزریقی مواد مخدر است را تایید کنیم. اما این روزها شاهد موارد دیگری هستیم که از نظر آماری تفاوت چندانی با انتقال این بیماری از طریق تزریق ندارند.

شما بیان کردید که شیوع بیماری های مقاربتی حتی از تزریق بیشتر شده است. چرا؟ در مورد آن توضیح دهید؟

قبل از هر چیز باید بگویم که در گذشته و اکنون در سراسر جهان، انتقال ایدز از طریق تماس جنسی کنترل نشده بوده است. موردی که ما در ایران به دلیل سنت فرهنگی و اجتماعی که داریم آن را دست کم گرفتیم و از خطرات این راه انتقال بی خبر بودیم. البته مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه تلاش کردند، اما باز هم در حوزه فرهنگ بی توجهی در رسانه ها وجود داشت. اکنون باید شاهد شیوع این بیماری از طریق تماس جنسی خارج از ازدواج باشیم. باید بگویم که 99 درصد موارد ایدز که به تازگی شناسایی شده اند، مواردی هستند که از طریق رابطه جنسی ناایمن منتقل می شوند. این نگران کننده است و ما با یک بحران اجتماعی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید  والدین باید از علائم و نشانه های سرطان در کودکان آگاه باشند

چرا بیماری های مقاربتی می تواند نشان دهنده بحران اجتماعی و رفتارهای پرخطر باشد؟

در موارد جدید این بیماری با افرادی مواجه می شویم که در رده سنی پایین تر قرار دارند. ضمناً بسیاری از این موارد جوانانی هستند که از هر گونه رفتار و هنجارهای رفتاری پرخطر به دور هستند، اما اطلاعات آنها به ویژه در مورد کنترل ایدز پایین بود. این جوانان در حال حاضر شرایط لازم برای ازدواج را ندارند و با مشکلات متعددی روبرو هستند که می تواند رفتار اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر امروزه شاهد انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی هستیم، ناشی از سهل انگاری در ازدواج است. مادامی که در کشور اسلامی زندگی می کنیم باید تمام تلاش خود را بکنیم تا ازدواج جوانان آسان شود. کارشناسان و مسئولان بهداشت ایران از افزایش ابتلا به HIV از طریق رابطه جنسی ناایمن شکایت کرده و خواستار توجه بیشتر به آموزش عمومی جنسی با توجه به جمعیت جوان کشور شده‌اند.
موج سوم ایدز در راه است

بعید است رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی کنند!

اشتباه ما این است که از رسانه برای چنین موضوعی استفاده نمی کنیم. انتقال عفونت از طریق ایدز جای خود را به رابطه جنسی داده است. ما اکنون نگرانی خود را در مورد اعتیاد جنسی کنترل نشده ابراز کرده ایم. وزارت بهداشت همیشه در این زمینه راهکارهایی ارائه می دهد و کمیسیون پزشکی تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام داده است، اما کافی نیست. این سوال را از رسانه ها به خصوص رسانه ملی دارم. چرا این حرکت نمی کند و چرا خودمان را سانسور می کنیم؟ مگر اینکه وظیفه ما اطلاع رسانی به آحاد جامعه باشد. رسانه ها هوشیاری مردم را سلب می کنند. اما می توان غریزه طبیعی را نادیده گرفت و امروز شاهد بحران ها و ناهنجاری هایی هستیم که به وجود آمده است. انکار غریزه طبیعی، انکار بیماری، انکار ابتلای جوانان به این بیماری مهلک نمی تواند بیماری کشنده ایدز را فراموش کند و شاهد شیوع بی امان این بیماری در بین جوانان خود هستیم. جوانان ما مقصرند که از این بیماری بی خبرند.

بیشتر بخوانید  آشنایی کامل با داروی دی پیریدامول

در بسیاری از موارد شاهد ابتلای جوانان پس از ازدواج به این بیماری هستیم. در این زمینه این سوال پیش می آید که چرا آزمایش ایدز قبل از ازدواج نداریم؟ و چرا بعد از ازدواج شاهد انتقال این بیماری خواهیم بود؟

انجام آزمایش ایدز بین آزمایشات قبل از ازدواج امکان پذیر نیست. حتی اگر از این آزمایش استفاده شود باز هم ماهیت این بیماری را نشان نمی دهد، در هیچ کجای دنیا انجام آزمایش های غربالگری برای تشخیص این بیماری توصیه نمی شود زیرا بی فایده و گران است و نمی توان به این آزمایش ها اتکا کرد. . در ایالات متحده این اقدام سال هاست که دنبال می شود، اما پزشکان ترجیح داده اند آن را به عنوان راهی برای مبارزه با این بیماری حذف کنند. در بسیاری از موارد، این آزمایشات هیچ بیماری را نشان نداد. ویروس HIV سال ها ظاهر نمی شود و در بدن باقی می ماند.

آیا می توان امیدوار بود که این بیماری ریشه کن شود؟ آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیوع این بیماری از طریق بی بندوباری جنسی در ایران اکنون نگران کننده است. مقامات وزارت بهداشت نگران موج سوم انتقال جنسی هستند که در حال حاضر شاهد آن هستیم. موج اول بیماری از طریق فرآورده های خونی آلوده در ایران وارد شد و موج دوم هم اکنون با تزریق دارو و سرنگ های آلوده منتقل می شود. از سوی دیگر تا زمانی که رسانه ها خطر شیوع بیماری و شروع آموزش را جدی نگیرند، این بیماری برای جامعه جوان ایرانی بیشتر تهدید می شود زیرا الگوی انتقال بیماری تغییر کرده است.

منبع: تبجان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *