مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چند خوراکی مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


غذای ضد سرماخوردگی

با دلگرم کننده به روز باشید غذای مفید برای سرماخوردگی آن ها ملاقات می کنند.

غذای ضد سرماخوردگی

غذای ضد سرماخوردگی

آنچه در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است، تقویت سیستم ایمنی است; اما چگونه

چگونه سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم؟

سردی هوا و کاهش دمای هوا به معنای ظهور و شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آلرژی های فصلی و افسردگی است، اما با مصرف 5 ماده غذایی ساده می توانید در فصل پاییز و زمستان از شر همه بیماری ها خلاص شوید. تغییر هر فصل یعنی تغییر سبک زندگی و ورود به بیماری جدید است. اما با کمی دقت در رژیم غذایی و عادات رفتاری خود می توانید از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری کنید و فصل را بدون بیماری ترک کنید.

همانطور که می دانید رژیم غذایی و سبک زندگی نقش اساسی در درمان و درمان بسیاری از بیماری ها و شرایط بالینی دارد. اما یکی از شایع ترین بیماری ها در فصل پاییز سرماخوردگی و آنفولانزا است.

وقتی ما یا یکی از نزدیکانمان سرما می خوریم یا بیمار می شویم، توصیه های غذایی از هر دو طرف وجود دارد. اما وقت آن رسیده که به این موضوع کاملاً علمی نگاه کنیم.

1. به غذاهای طبیعی تکیه کنید نه مکمل ها!

غذاهایی که می خوریم فقط ویتامین ها و مواد معدنی نیستند. آنچه می خوریم یک بسته غذایی با تمام خواص غذایی ناب است. به عنوان مثال، خوردن پرتقال برای بدن بسیار مفیدتر از مصرف مکمل ویتامین C است. پرتقال فقط ویتامین C نیست. ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، اسید فولیک، ویتامین B6 و مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فلاونوئیدها است.

او نقش بسزایی داشت؛ اما مشکل اینجاست که اغلب به عنوان مکملی برای عوارض جانبی مانند حالت تهوع و سردرد دیده می شود. اگر این روی از طریق رژیم غذایی وارد بدن شود، علاوه بر جذب و کارایی بالاتر، عوارضی نیز در پی نخواهد داشت.

درباره ویتامین C

اگرچه همه ما معتقدیم که ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی مهم است، اما مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل، حتی در مقادیر بسیار بالای ویتامین C، تاثیر قابل توجهی در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نخواهد داشت. هنوز هم اعتقاد بر این است که مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم و موثر است.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین مکمل های افزایش وزن با اثرگذاری فوق العاده

پس فراموش نکنید که دلیل قدرت میوه ها و سبزیجات در پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی، محتوای بالای ویتامین A، ویتامین E، فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها و البته ویتامین C طبیعی آنهاست.

برای این منظور بهتر است از میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات استفاده کنید.

1- سیر خام

سیر خام حاوی ترکیبی به نام آلیون و آلیسین است. این 2 ترکیب ترکیبات ضد ویروسی بسیار قوی هستند که می توانند از بیماری های عفونی ویروسی و فصلی مانند سرماخوردگی جلوگیری کنند.

محققان معتقدند اگر ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی شود که عادت به مصرف سیر خام دارند، قبل از شروع فعالیت از بین می رود و باعث سرماخوردگی فرد دیگری نمی شود. برای دستیابی به خواص ضد ویروسی سیر، باید آن را له شده یا رنده شده مصرف کنید و از بلع صحیح سیر خودداری کنید.

۲- پیاز خام

پیاز خام و همچنین سیر خام حاوی آلیون و آلیسین بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین C به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها می باشد. همه این ترکیبات در کنار هم می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری های ویروسی و میکروبی جلوگیری کنند. برای افرادی که تمایلی به سرماخوردگی ندارند، بهتر است وعده های غذایی اصلی را با پیاز خام همراه کنند.

3- ادویه جات ترشی جات

ادویه های مختلف مانند زردچوبه، دارچین و پودر میخک حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان های مختلف هستند. بنابراین می توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند و از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی جلوگیری کنند. برای استفاده بیشتر از ادویه ها، بهتر است 10 دقیقه قبل از پایان پخت آن را به ظرف اضافه کنید.

بیشتر بخوانید  درمان تنگی کانال نخاعی

4- سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از آن غذاهایی است که هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرماخوردگی توصیه می شود. سوپ مرغ که حاوی مرغ، ادویه جات، هویج، پیاز و سیر است، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، رطوبت و دمای گلو و بینی را نیز افزایش می دهد.

از آنجایی که ویروس های سرماخوردگی همیشه برای نفوذ به بدن به مخاط سرد و خشک نیاز دارند، گرم کردن و مرطوب کردن گلو و بینی می تواند از خروج ویروس های سرماخوردگی از بدن جلوگیری کند. از طرفی مصرف سوپ مرغ در زمان سرماخوردگی نیز می تواند با کاهش التهاب داخلی علائم و عوارض سرماخوردگی را کاهش دهد.

5- مرکبات

مرکبات مانند سوپ مرغ در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی نقشی دوگانه دارند. مرکباتی مانند پرتقال، پرتقال، نارنگی یا لیمو ترش و شیرین سرشار از ویتامین C هستند.

به همین دلیل مصرف روزانه آنها می تواند تا 23 درصد احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش داده و عوارض این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزیجات با برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه تقریباً به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.

6- گوشت قرمز

اگر یکی از اعضای خانواده سرما خورده است، حتماً روزانه حداقل ۲۳ گرم گوشت قرمز را در برنامه غذایی سایر اعضای خانواده قرار دهید. گوشت قرمز سرشار از ماده معدنی روی است. بنابراین می تواند با کمک به تولید گلبول های سفید و پیشگیری از برخی بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی، قدرت سیستم ایمنی را افزایش دهد.

7- ماهی قزل آلا

ماهی سالمون دریایی حاوی مقادیر خوبی ویتامین D است و می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی داشته باشد.
برای جلوگیری از سرماخوردگی می توانید دو بار در هفته ماهی آزاد دریایی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید  با خارش کهیر چه کنیم؟

8- گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از بهترین انواع پروتئین است که علاوه بر تامین روی، می تواند انرژی کافی برای بیماران سرماخوردگی نیز فراهم کند تا از بی حسی ناشی از سرماخوردگی محافظت کند.

9- آب سبزیجات

ترکیب آب سبزیجات مختلف مانند گوجه‌فرنگی، کرفس، زردچوبه و خیار می‌تواند علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های کافی و غنی، ویتامین C بسیار بالایی را برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، کوتاه‌تر کردن مدت زمان معمول تامین کند. سرد

10- زنجبیل

دمنوش زنجبیل برای افراد مبتلا به سرماخوردگی که از سوزن سوزن شدن، خارش و گلودرد رنج می برند بسیار مناسب است و می تواند گلو را گرم و مرطوب کرده و گلودرد را تسکین دهد، باعث بهبود سریعتر سرماخوردگی و از بین بردن ناحیه مناسب برای ایجاد ویروس شود. تبدیل به یک بیماری می شود

علاوه بر این، زنجبیل دارای خواص ضد درد و تب بر است. به همین دلیل مصرف آن می تواند برای افراد سرماخورده مفید باشد.

11- چای داغ

مصرف دمنوش های داغ مانند چای سبز، اولانگ یا چای سیاه می تواند با مصرف مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در بدن و نرم و روان کننده مخاط بینی و گلو در درمان هر چه سریعتر سرماخوردگی موثر باشد. اگر کمی عسل یا لیمو به چای اضافه کنید، خواص درمانی آن را برای سرماخوردگی افزایش می دهید.

عسل برای درمان گلودرد استفاده می شود و لیمو نیز حاوی ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. اگر به کافئین موجود در چای حساسیت دارید، در طول سرماخوردگی از چای های بدون کافئین استفاده کنید.

12- موز

یبوست یکی از مشکلاتی است که مبتلایان به دلیل کم آبی بدن دچار آن می شوند. بنابراین مصرف موز علاوه بر رفع یبوست ناشی از سرماخوردگی می تواند در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از این بیماری نیز موثر باشد.

غذای ضد سرماخوردگی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *