مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا «عصر جدید» سقوط کرد؟/ درباره برنامه‌ای که هر روز انتقاد تازه‌ای به آن می‌شود

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا «عصر جدید» سقوط کرد؟ / در برنامه ای که هر روز مورد انتقاد قرار می گیرد / یادداشت حسین جوانی

«عصر جدید» هدف اصلی خود را کشف استعدادهای مغفول مانده در گوشه و کنار ایران عنوان کرد. اینکه اساساً چنین هدفی در چنین صدا و سیمایی چقدر امکان پذیر است، بحث دیگری است، اما مردم از فصل اول و دوم برنامه با تمام ضعف های آشکار استقبال کردند و همین به علیخانی اعتماد به نفس ساخت فصل سوم را داد. در آستین با این حال فصل سوم تا اینجای کار به قدری دور از انتظار بوده که بعید به نظر می رسد این کیفیت بتواند مانند فصل قبل مخاطب را تا پایان راضی نگه دارد.

در نظرسنجی ها اخراج قضات مهم ترین دلیل افول «عصر جدید» ذکر شده است. داوران قبلی علیرغم انتقادات حداقل منسجم بودند و معیارهای خاصی داشتند. مشکل اینجاست که در این دوره قضات با اعمال سلیقه شخصی که استاندارد خاصی ندارد نظر خود را بیان می کنند. فقدان معیارها و معیارهای خاص اغلب منجر به عملکردهای با کیفیت پایین می شد. به عنوان مثال، داوران مجذوب اجراهای ایرانی هستند، بنابراین اجرای ماکامی یا گروه های آوازی با اصالت محلی، صرف نظر از استعداد شرکت کنندگان و یا کیفیت کار، تنها از نظر اجرا مورد بررسی قرار می گیرد.

علاوه بر این، داوران فصل سوم با رفتارهای تهاجمی نسبت به شرکت کنندگان رفتاری عجیب و غیرقابل کنترل دارند. اما این پرخاشگری ربطی به صراحت و تعریف و تمجید ندارد. این رفتار باعث شده است که مخاطب قدیمی «عصر جدید» نسبت به آن نگرش منفی داشته باشد. به این موارد ناهماهنگی آشکار داوران را نیز اضافه کنید که منجر به درگیری مداوم بین آنها و صدور آرای متناقض شد. این چندپارگی در نهایت منجر به سردرگمی بینندگان می شود که نمی توانند دلیل رفتن برخی از شرکت کنندگان به مرحله بعدی را درک کنند.

بیشتر بخوانید  شلوار بهاره رهنما دوباره حاشیه ساز شد! / عکس -

اما جدای از قضاوت، مشکل اصلی فصل سوم عملکرد ضعیف و معمولی اکثر شرکت کنندگان است. برای مخاطبانی که در دو فصل گذشته نمایش‌های مختلفی را تماشا کرده‌اند، تکان دادن سرود مدرسه، شعبده بازی با پیرمرد یا غرش یک پسر جذابیتی ندارد. اینجاست که انبان محروم از اندیشه علیهانی کار می کند. ضبط برخی از صحبت های توهین آمیز داوران بیش از خود برنامه مورد توجه قرار گرفت تا سقوط آزاد «عصر جدید» شکل پر رنگ تری به خود بگیرد. برنامه ای که نقاط قوت خود را از دست داده و نقاط ضعف خود را تقویت کرده است.

فصل سوم «عصر جدید» به خوبی نشان می دهد که برنامه ای با ایده عاریه ای و حضور ناموجه و همیشگی مجری که دوست دارد در زندگی خصوصی شرکت کنندگان دخل و تصرف کند، برای جذابیت باید خلاقیت بیشتری داشته باشد. شاید توجه به این موضوع آشکارا سازندگان «عصر جدید» را به سمت و سویی جدید سوق دهد تا به جای اصرار بر ویروسی شدن برخی لحظات و رفتارها، درصدد ارتقای کیفی برنامه خود برآیند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *