مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی / سامانه بارشی در راه ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سایت طلا، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی، برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان،‌ خراسان شمالی، برخی مناطق سمنان و شمال خراسان رضوی، ارتفاعات رشته کوه البرز و ارتفاعات هرمزگان رگبار باران،‌ رعدوبرق ، وزش باد شدید موقتی، در مناطق مستعد بارش تگرگ و در برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی گردوخاک پیش‌بینی شده است. شدت بارش‌های امروز برای استان‌های ساحلی دریای خزر و خراسان شمالی است.

فردا یکشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ برخی مناطق اردبیل،‌برخی مناطق سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات هرمزگان رگبار پراکنده همراه بار رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

طی هفته جاری در نوار شمالی کشور هوای خنک مستقر شده به‌طوری که امروز شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، شمال غرب و شمال شرق کشور دما 4 تا 8 درجه کاهش می‌یابد. در این مناطق روند افزایش کُند دما تا دوشنبه ادامه دارد و از روز سه‌شنبه تا آخر هفته دما حدود 5 درجه کاهش خواهد یافت.

همچنین برای مناطق مرکزی تا دامنه‌های جنوبی البرز و غرب کشور نیز تا پایان هفته روند کاهش نسبی دما 3 تا 5 درجه پیش‌بینی می‌شود. دوشنبه در ارتفاعات شمالی البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات هرمزگان رگبار و رعدوبرق پراکنده پیش‌بینی شده است. سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی در شمال غرب و سواحل غربی دریای خزر بارش روی می‌دهد. چهارشنبه نیز برای شمال غرب، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پیش‌بینی شده است.

به گزارش سایت طلا،‌ امروز در شمال شرق،‌ شرق،‌ شرق سمنان و شرق اصفهان و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی، یکشنبه و دوشنبه در شرق و شمال شرق وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی شده است.

بیشتر بخوانید  نمی‌خواهیم با ایران در بیفتیم

امروز دریای خزر، غرب خلیج‌فارس و شرق دریای عمان، یکشنبه دریای خزر،‌خلیج‌فارس و دریای عمان، دوشنبه دریای عمان و شرق خلیج‌فارس مواج و متلاطم خواهد بود.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: شنبه 1402/06/04

زمان پایان: شنبه 1402/06/04

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

شنبه 1402/06/04: خراسان شمالی، گلستان، ارتفاعات مازندران

اثر مخاطره: اختلال در تردد به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، آب‌گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: یکشنبه 1402/06/05

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد گردخاک و در شمال‌ غرب کشور احتمال تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1402/06/04: آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال سمنان و خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران،

یکشنبه 1402/06/05: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال شرق آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان، جنوب غرب کرمان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات در جنوب سیستان و بلوچستان.

بیشتر بخوانید  «محمدِ» گاندو تغییر چهره داد +عکس

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

انتهای پیام/


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *