مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آشنایی با HIV و ایدز

ویروس نقص ایمنی انسانی یا HIV، پسندیدن ویروس با انتشار آهسته (ویروس برگشت پذیر با سرعت تکثیر کم) همچنین باعث ایجاد ایدز می شود. HIV به سلول های حیاتی سیستم ایمنی از جمله لنفوسیت ها کمک می کند. (CD4 + T)به جوندگان بزرگ و سلول های دندان حمله می کند HIV ویروسی است که عملکرد را مختل می کند و نوع سلول مسئول هماهنگی سیستم ایمنی را از بین می برد و منجر به نقصی در سیستم ایمنی بدن انسان به نام ایدز می شود. از بدو ورود اچآیوی ممکن است بین شش ماه تا ده سال یا بیشتر طول بکشد تا بدن به ایدز مبتلا شود. دلگرم کننده با من باش.

آشنایی با HIV و ایدز

علائم HIV چیست؟

HIV عمدتاً از طریق رابطه جنسی محافظت نمی شود (عدم کاندوم مقعدی و حتی خوراکی)خون و سوزن های آلوده از مادر به کودک در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می شود. برخی از مایعات بدن، مانند بزاق و اشک، قادر به انتقال HIV نیستند.

پیشگیری از HIV، عمدتاً از طریق رابطه جنسی ایمن و برنامه تعویض سرنگ، راه حل پیشگیری از شیوع این بیماری است. هیچ درمان یا واکسنی وجود ندارد. با این حال، درمان ضد ویروسی می تواند دوره بیماری و امید به زندگی تقریبا طبیعی را کاهش دهد. اگرچه درمان ضد ویروسی خطر مرگ و عوارض بیماری را کاهش می دهد، اما این داروها گران هستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند.تحقیقات ژنتیکی نشان می دهد که HIV IV در ابتدا در آفریقای غربی در اوایل قرن بیستم منشا گرفته است.

برخی از افراد آلوده ممکن است تا یک ماه پس از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شوند، با این حال، افراد ممکن است سال‌ها قبل از آگاهی از عفونت HIV هیچ علامتی نداشته باشند. با پیشرفت بیماری، هم در مردان و هم در زنان، زبان آنها شروع به آب شدن می کند و زنان نیز می توانند به عفونت قارچی واژن مبتلا شوند.

هنگامی که سلول های CD4 ویروس HIV (بخشی از گلبول های سفید خون که نقش مهمی در کمک به بدن در مبارزه با بیماری ایفا می کند) و تعداد این سلول ها کمتر از 200 است، بدن مبتلا به ایدز است. البته ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا ویروس HIV سلول های CD4 را از بین ببرد و بدن را مبتلا به ایدز کند.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن HE4 در آزمایش خون

علائم HIV چیست؟

علائم ایدز چیست؟

علائم و نشانه هایی که نشان می دهد HIV در حال تبدیل شدن به ایدز است، از جمله:

  • تب مزمن که قابل درمان نیست
  • عرق کردن در خواب
  • خستگی مزمن و دائمی (خستگی ناشی از استرس و کمبود خواب)
  • کاهش وزن
  • غدد متورم در گردن، کشاله ران و زیر بغل
  • برفک در دهان

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV یا HIV) چگونه منتقل می شود؟

در حین مقاربت، اگر با فردی که به ویروس آلوده شده است (واژن، مقعد یا دهان) رابطه جنسی داشته باشید و خون، مایع منی یا ترشحات واژن او وارد بدن شما شود، مبتلا می شوید.
دریافت خون آلوده گاهی اوقات ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند از دریافت خون آلوده وارد بدن شود، اگرچه احتمال ابتلا به آن کمتر است، زیرا این خون قبل از تزریق آزمایش می‌شود.

استفاده از سرنگ های آلوده؛ ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند با استفاده از سوزن‌ها و سرنگ‌هایی که در تماس با خون آلوده هستند، منتقل شود. استفاده از سرنگ برای تزریق به دیگران یکی از راه های انتقال ویروس است.
از مادر تا کودک، مادرانی که به این ویروس آلوده شده اند، می توانند فرزندان خود را در دوران بارداری یا شیردهی به HIV آلوده کنند. البته اگر زنان در دوران بارداری تحت درمان قرار گیرند، خطر ابتلای نوزاد به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

علائم HIV چیست؟

چه کسانی در خطر ابتلا به ایدز هستند؟

زمانی که ایدز برای اولین بار در ایالات متحده مشاهده شد، بیشتر توسط همجنس گرایان مبتلا می شد، اما امروزه می تواند افراد از همه گروه ها را مبتلا کند. افرادی که شرایط زیر را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایدز یا HIV هستند:

افرادی که رابطه جنسی پرخطر دارند. رابطه پرخطر یعنی:

1. با تعداد زیادی از افراد ناشناس و مشکوک رابطه جنسی داشته باشید
2. رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم مناسب (کاندوم باید نو و از لاتکس یا پلی اورتان ساخته شده باشد)
3. رابطه مقعدی زیرا خطر ابتلا به ایدز در رابطه مقعدی بیشتر از رابطه جنسی واژینال است

بیشتر بخوانید  علت معده درد چیست و چگونه باید آنرا درمان کرد؟

سایر عفونت های کاملا مسری (STIs) داشته باشید. زیرا این عفونت ها باعث ایجاد زخم در اندام تناسلی شما شده و راه را برای ورود HIV به بدن شما باز می کند.
معتادان تزریقی، زیرا این افراد معمولاً از سرنگ های مشترک استفاده می کنند که آنها را در معرض خطر بالای ابتلا به ایدز قرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که افراد ختنه نشده بیشتر در معرض خطر ابتلا به HIV هستند.

ایدز از چه راه هایی منتقل نمی شود؟

  • دست زدن یا در آغوش گرفتن فردی که مبتلا به ایدز است.
  • حمام های عمومی و استخرهای شنا.
  • استفاده از اثاثیه و وسایل غیر شخصی افراد مبتلا به ایدز.
  • نیش حشرات.

سندرم HIV حاد

تقریباً سه تا شش هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، بیمار علائم بالینی مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا از جمله تب، سردرد، سرماخوردگی و غدد لنفاوی متورم را نشان می‌دهد. با این حال، این علائم تنها در 50 تا 70 درصد از بیماران رخ می دهد. در این دوره بار ویروسی (تعداد ویروس ها در خون) بسیار زیاد است. در عرض یک تا سه هفته، پاسخ ایمنی بدن کاهش می یابد و بار ویروس کاهش می یابد. علائم بالینی این مرحله پس از مدتی (تا دو ماه پس از ورود ویروس) از بین می رود، اما بیمار وارد فاز بدون علامت می شود.

جریان بدون علامت

پس از عفونت اولیه و تکثیر ویروس، و به دنبال آن تغییرات ایمنی خاص HIV، اکثر بیماران یک دوره نهفته را تجربه می کنند که سال ها طول می کشد. در این دوره، سیستم ایمنی از بین می رود که با کاهش تعداد سلول های CD4 آشکار می شود. در این دوره، بیماری پیشرفت می کند.

بیماری بالینی آشکار

انحطاط پیشرونده سیستم ایمنی که در اکثر بیماران رخ می دهد، در نهایت منجر به بیماری بالینی آشکار با علائم و نشانه های بیماری زمینه ای یا عفونت ها و بدخیمی های فرصت طلب می شود. برخی از علائم مهم در این دوره عبارتند از:

بیشتر بخوانید  گودی کمر / درمان گودی کمر با ورزش

کاهش وزن بدون توجیه

  • عفونت های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی (سینوزیت، برونشیت، اوتیت میانی، فارنژیت)
  • علائم پوستی (زخم های مکرر دهان، درماتیت)
  • اسهال مزمن برای بیش از یک ماه
  • تب بیش از یک ماه
  • برفک دهان
  • سل ریوی در سالهای اخیر یا سل خارج ریوی
  • عفونت های باکتریایی شدید (باکتریمی، پنومونی، مننژیت، عفونت مفاصل، درگیری مغز)
  • تبخال مزمن برای بیش از یک ماه

علائم HIV چیست؟

علائم ناشی از عفونت های فرصت طلب

عفونت های فرصت طلب توسط میکروب هایی ایجاد می شوند که همیشه در اطراف ما هستند، اما یک سیستم ایمنی سالم می تواند با آنها مبارزه کند و آنها را شکست دهد. هنگامی که سیستم ایمنی به اندازه کافی ضعیف باشد، چنین عفونت هایی می توانند ایجاد شوند و طیف وسیعی از علائم را ایجاد کنند. برخی از این علائم می توانند بسیار جدی باشند. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، بیماری های خاصی مانند سرطان های خاص ایجاد می شود.

اما چنین علائمی را نمی توان علائم قطعی HIV یا ایدز در نظر گرفت. تشخیص ایدز مستلزم تشخیص علائم نقص شدید در سیستم ایمنی است که نمی تواند توسط هیچ چیز دیگری به جز HIV ایجاد شود. این معمولاً به آزمایش HIV نیاز دارد، بنابراین تنها راهی که می توانید تشخیص دهید HIV دارید یا خیر، انجام آزمایش HIV است.

از تبدیل شدن ویروس اچ آی وی به ایدز جلوگیری کنید

اگر به HIV مبتلا هستید، می توانید با مراقبت از خود، مراجعه به پزشک متخصص ایدز و مصرف داروهایی که برای شما تجویز شده است، عمر خود را افزایش دهید.

درمان ایدز / HIV

امروزه دیگر اینطور نیست که ابتلا به ایدز یا ابتلا به HIV مساوی با مرگ باشد. چندین روش درمانی برای درمان ایدز وجود دارد. البته این داروها پیچیده و اختصاصی هستند و فقط باید با نسخه مصرف شوند. در مورد مصرف این داروها و عوارض جانبی آنها با یک متخصص مشورت کنید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید اچآیوی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *