مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وضعیت سلامت پا (قلب دوم) در ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دکتر مرتضی جلالی فخر، مدیر بخش درمان پا در بیمارستان مدائن تهران معتقد است که پس از اختلال در قوس پا، پاشنه پا به سمت خارج بدن منحرف می شود و کل سیستم اسکلتی آسیب می بیند. مرتبط، این انحراف ممکن است کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته وی، پا درد مزمن، انحراف انگشتان پا، درد پاشنه، رگ به رگ شدن مکرر مچ پا، آرتروز زانو و بیرون زدگی بین مهره ای دیسک کمر از مشکلات ناشی از اختلالات بیومکانیکی بدن است که به تشخیص به موقع و به موقع مربوط می شود. با تجویز پد و تمرینات مخصوص در صورت نیاز می توان از بروز این اختلالات و عوارض آن پیشگیری کرد.

جلالی فهر با تاکید بر اینکه اختلالات مربوط به قوس کف پا هم مادرزادی و هم اکتسابی است، افزود: آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به هر دو شکل این اختلال وجود ندارد. اما به طور کلی از هر 4 نفر، 3 نفر دچار اختلالاتی در اندام تحتانی مانند ورم زیر زانو و … هستند.

مدیر بالینی کلینیک دکتر پا گفت: پوشیدن کفش نامناسب و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی در ناحیه اسکلتی، عضلانی (مانند ایستادن زیاد، کار، اضافه وزن و…) اختلالات مربوط به قوس پا در خانم ها بیشتر دیده می شود. نسبت به مردان

جلالی فخر خطاب به والدین خود گفت: این بیماری تا سن 4 سالگی درمان خاصی ندارد تا ماهیچه ها و استخوان ها رشد کنند و روی ستون فقرات بپوشند.

حال سوال این است که آیا تا به حال فکر کرده اید که پاهایتان صاف یا کج هستند؟ آیا کفی شما صاف است یا خمیده؟ آیا تا به حال به نحوه راه رفتن خود نگاه کرده اید؟ کارشناسان و پزشکان معتقدند که پا قلب انسان دیگری است.

اما اغلب این اندام مهم بدن مورد توجه قرار نمی گیرد. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مراکز معروفی در زمینه بیماری های پا مانند صافی کف پا، کج بودن، انحنای زیاد، خار پاشنه و … وجود دارد. به عنوان مثال، در حال حاضر در ایالت کانادا با حدود 4 میلیون نفر جمعیت. حدود 600 مرکز فعال برای درمان بیماری های پا وجود دارد.

بیشتر بخوانید  ۲۰ خاصیت معجزه آسای روغن زنجبیل + طرز تهیه روغن زنجبیل

مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت

دکتر رضا قلم قاش، مدیر توانبخشی بیمارستان مدائن و رئیس انجمن توانبخشی قلب و مدیر منطقه ای خاورمیانه، درمان بیماری پا در بیمارستان مدائن تهران را در سال 1386 رسماً به رسمیت شناخت. وی که در کانادا تحصیل کرده یکی از افراد پیشرو در زمینه درمان بیماری های پا در این کشور است.

حدود یک سال از دریافت مجوز رسمی و مستقل از وزارت بهداشت برای ایجاد مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت پا می گذرد. این مرکز کامل ترین مرکز تخصصی سلامت پا در دنیا (دکتر فوت) و همچنین کلینیک سلامت (دکتر چکاپ) می باشد.

نیمی از مردم اختلالات پا دارند

در حال حاضر دفاتر مرکز تخصصی پا در ایران، بیمارستان مدائن در تهران و شهرهای کوم، رشت، مشهد، کرمان، اصفهان و آذربایجان وجود دارد. مرکز اصلی این مرکز درمانی در کانادا می باشد.

کش قش درباره این مرکز می گوید: در مرکز بهداشت، وضعیت پای فرد در سه سطح سالم، پرخطر و بیمار بررسی و تشخیص داده می شود. این مرکز در حال حاضر 70 درصد مهدکودک های تهران و 12 هزار دانش آموز را مورد بازرسی قرار می دهد.

به گفته وی، در حال حاضر بیش از نیمی از پاسخگویان از جمله ساکنان منطقه 3 دارای اختلالات پا هستند: بیماری های مختلف پا از جمله صافی کف پا باعث بروز بیماری های مختلف در بدن مانند کمردرد یا مشکلات نعوظ و عضلانی و … می شود.

کش کش ادامه می دهد: اگر اختلالات پا به موقع کنترل و درمان شود. اختلالات در سایر قسمت های بدن نیز از بین خواهد رفت. یکی از راه های پیشگیری از اختلالات پا، پوشیدن کفپوش مناسب از جمله کفش مناسب برای هر فرد و لوازم جانبی مانند کفی و جوراب است.

بیشتر بخوانید  پیام رئیس فرهنگستان علوم پزشکی پس از درگذشت آیت الله مهدوی

در راستای ارتقای کیفیت زندگی

از زمانی که مردم به دنبال راه هایی برای پیشگیری از مرگ در اثر بیماری هایی مانند طاعون، سل و غیره بوده اند. مدتی گذشت. مردم قرن هاست که این دوره ها را پشت سر گذاشته اند. اکنون در عصر جدید چه چیزی اول است. بهبود کیفیت زندگی. در بهبود کیفیت زندگی، پیشگیری از بیماری ها یک ویژگی بسیار مهم است. در آمبولانس چند زن و مرد روی صندلی های سبز رنگ نشسته اند و منتظر نوبت خود هستند.

سارا درباره اینکه چرا به کلینیک رفته است، می گوید: «فکر می کنم در زمانی زندگی می کنیم که علم پیشرفت کرده است. در حال حاضر هیچ بیماری ندارم. اما برای معاینه کامل به کلینیک رفتم.

شروین همچنین می گوید: وجود چنین مراکزی در محله بسیار ضروری است. البته من از وجود آن مطلع بودم چون ساکن آن محل بودم. اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد.

در کلینیک سلامت چه خبر است؟

کلینیک سلامت مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت در خیابان ملاصدرا اولین مرکز کنترل تایید شده در ایران است که طبق پروتکل معاینه جهانی معاینات فیزیکی را در سه سطح انجام می دهد. با مراجعه به این مرکز می توانید یکی از سطوح مورد نظر را انتخاب کنید. در سطح اولیه، معاینه کامل بدن شما انجام می شود و مشخص می شود که فرد در وضعیت سالم، پرخطر یا بیمار قرار دارد.

در سطح دوم، فرد مورد آزمایش ژنتیکی قرار می گیرد تا مشخص شود که ممکن است در آینده به چه بیماری هایی مبتلا شود. در معاینه سوم، فرد به مدت 24 ساعت در بیمارستان بستری می شود و تحت کولونوسکوپی و آندوسکوپی کامل بدن قرار می گیرد و در صورت سلامت کارت سلامت دریافت می کند.

بیشتر بخوانید  چرا دچار افتادگی پلک می شویم با راهکارهایی برای درمان افتادگی چشم + عکس و فیلم

کش می گوید: در مرکز کنترل ابتدا مشکل را شناسایی می کنیم و سپس نحوه حل آن را یاد می گیریم. این بررسی در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی انجام می شود.

رفاه در مناطق شمالی تهدیدی برای سلامتی است

در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی است که قابل پیشگیری است اما متاسفانه 50 درصد این بیماران قبل از رسیدن به بیمارستان فوت می کنند. بزرگترین مشکل این است که اکثر این افراد در سن بازتولید اقتصادی می میرند.

کش قاش ادامه می دهد: یک معاینه بهداشتی به ما نشان داده است که ساکنان مناطق شمالی تهران به دلیل رفاه یا دیابت و کهولت سن دچار مشکلاتی مانند چاقی و کم تحرکی هستند. اعتیاد به مواد مخدر صنعتی از دیگر مواردی است که جان این دسته از افراد را به خطر می اندازد.

وی می افزاید: مردم ساکن جنوب تهران خسته و سخت کار می کنند و سلامت خود را به خطر می اندازند.

بازگشایی مرکز بهداشت

یکی از دلایل استقرار مرکز پیشگیری و ارتقای سلامت در خیابان ملاصدرا بافت تجاری و اداری منطقه است. به گفته مدیریت مرکز، همین بستر تجاری و اداری مشکلاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، صدا و … را ایجاد می کند که سلامت مردم محله را به خطر می اندازد.

کش گش بزرگترین مشکل راه اندازی چنین مرکزی در سایر نقاط شهر را وجود طرح ترافیکی می داند که از دسترسی آسان مردم به مرکز جلوگیری می کند. ملاصدرا را به خیابان لاله زار قدیم تشبیه می کند که از هر طرف قابل دسترسی است. در آینده نزدیک شعبه دیگری از این مرکز در منطقه 3 افتتاح می شود و این شعبه در سیدخندان مستقر می شود. زیرا بزرگراه شرقی محله است و می تواند دسترسی آسانی را برای افرادی که از مرکز یا جنوب شهر می آیند فراهم کند.

منبع: طبنا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *