مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا دچار افتادگی پلک می شویم با راهکارهایی برای درمان افتادگی چشم + عکس و فیلم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با افزایش سن تغییراتی در ظاهر ما ایجاد می شود که ما را آزار می دهد به خصوص اگر این تغییرات در صورت هنگام صحبت با افراد اتفاق بیفتد، چشم ها کانون توجه ما خواهند بود و هیچ کدام از ما.

ما نمی خواهیم این مرکز توجه را به خاطر پلک های پایین از دست بدهیم!

او در این مقاله دلگرم کننده قصد دارد شما را با پلک های پایین آمده آشنا کند. به ما بپیوند.

پلک های آرام

پلک های آرام

آشنایی با پلک پایین

پایین آوردن پلک فوقانی را پتوز می گویند.

این آرامش می تواند خفیف باشد یا کل مردمک را بپوشاند. در برخی موارد، پتوز ممکن است دید طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل مسدود کند. پتوز می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند، ارثی باشد، در بدو تولد یا در سنین بالا رخ دهد.

اولین نشانه های پیری در اطراف چشم ظاهر می شود. ماهیچه ها و بافت های اطراف چشم به مرور زمان در تولید کلاژن بسیار ضعیف می شوند. علاوه بر این، روغن روی لب پایین باعث می شود پوست آرام به نظر برسد. در نتیجه دور چشم متورم و سیاه می شود این چین و چروک های دور چشم صورت را بسیار پیر می کند.

افتادگی پلک در بزرگسالان

پلک های آرام

انواع درب های پایین

دلایل مختلفی برای پایین آوردن پلک ها وجود دارد که یکی از آنها ذاتی است.

یعنی پایین آمدن پلک ها در بدو تولد به دلیل توسعه نیافتگی ماهیچه های بلند کردن پلک، بیماری های خاص، فلج اعصاب بینایی یا سایر بیماری های مادرزادی به صورت یک طرفه یا دوطرفه رخ می دهد. هنگام تولد نوزاد، عصب صورت یا پلک به دلیل این ناهنجاری در سر و صورت فلج می شود. البته در برخی این فلج عصب پس از مدتی به حالت عادی برمی گردد، اما در برخی دیگر دائمی می ماند.

پلک های آرام

مشکلات مادرزادی پلک انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند:

 علت افتادگی پلک

الف) قسمتی از پلک تشکیل نشده است. در این شرایط عمل راحت تر و موفقیت آمیزتر است.

ب) درب به طور کامل تشکیل نشده است. در این شرایط معمولاً فقط چشم دچار ضایعه می شود، اما خوشبختانه هنوز هم قابل ترمیم است.

اگر کودکی با افتادگی پلک متوسط ​​تا شدید متولد شود، ممکن است برای رشد بینایی نیاز به درمان فوری داشته باشد. با این حال، افتادگی مادرزادی معمولا با گذشت زمان بهبود نمی یابد. اگر والدین دچار فرورفتگی چشم مادرزادی در کودکان شوند، باید به چشم پزشک مراجعه کنند. زیرا این پاییز می تواند باعث تنبلی چشم شود.

اگرچه شلی پلک معمولاً یک اختلال خاص است، اما در موارد مادرزادی می تواند با اختلالات حرکتی چشم، بیماری های عضلانی، تومور پلک یا سایر تومورها، اختلالات عصبی و عیوب انکساری همراه باشد.

پلک های آرام

پتوز در کودکان

پتوز در کودکان

پتوز مادرزادی به معنای وجود پتوز در بدو تولد است. کودک مبتلا به پتوز متوسط ​​تا شدید گاهی اوقات برای رشد بینایی نیاز به درمان فوری دارد. پتوز مادرزادی اغلب به دلیل نقص در رشد عضله بالابرنده پلک فوقانی به نام عضله بالابر ایجاد می شود. اگرچه معمولاً یک اختلال خاص است، اما می تواند با اختلالات زیر همراه باشد:

بیشتر بخوانید  عوارض و خطرات استفاده بعضی از گیاهان دارویی

اختلالات حرکتی چشم، بیماری های عضلانی، تومورهای پلک یا موارد دیگر، اختلالات عصبی، عیوب انکساری.

مشکلات ناشی از کاهش پلک در کودکان

افتادگی پلک به دو دلیل می تواند باعث تنبلی چشم شود:

الف) انسداد مسیر بینایی چشم

ب) ایجاد تاری دید

پتوز مادرزادی معمولاً با گذشت زمان بهبود نمی یابد.

پلک های آرام

افتادگی پلک در بزرگسالی

شایع ترین علت افتادگی پلک در بزرگسالان کشش یا جدا شدن ماهیچه های بالابر پلک است. این مشکل می تواند با افزایش سن، پس از جراحی آب مروارید یا سایر جراحی های چشم و همچنین ضربه شدید چشم ایجاد شود. شلی پلک به دلیل افزایش سن بسیار رایج است. در این شرایط با گذشت سالها، پلک فوقانی پوست فشرده و چین و چروک می شود و این پوست اضافی می تواند باعث مشکلات بینایی شود.

یکی از شایع ترین علل افتادگی پلک، حوادثی است که باعث می شود اعصاب پلک که مسئول حرکت پلک هستند فلج شده و باعث افتادگی پلک شوند.

با توجه به طولانی شدن امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان به دلیل ارتقای سطح بهداشت عمومی، البته تعداد سالمندانی که برای جراحی کاهش پلک مراجعه می کنند نیز افزایش یافته است.

شل شدن پلک در افراد مسن به صورت نفخ و چربی اضافی اطراف چشم، چین و چروک و پوست چند لایه به خصوص در پلک بالایی ظاهر می شود. پس از مدتی، حجم این افتادگی پوست افزایش می یابد که می تواند باعث وزن پلک بالا و خستگی در زندگی روزمره شود. به عنوان مثال، فردی در رانندگی، خواندن، خیاطی، تماشای تلویزیون و سایر فعالیت های روزانه مشکل دارد.

گاهی ممکن است عصب تحت تاثیر قرار در چشم آسیب ببیند یا قطع شود و دستور باز و بسته شدن مغز برای چشم قابل مشاهده نباشد. هر یک از این شرایط را می توان با جراحی پلک اصلاح کرد.

اگر پلک به اندازه ای پایین باشد که چشم را ببندد، عمل باید در هر سنی انجام شود زیرا می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد، اما اگر مشکل خیلی جدی نیست، بهتر است تا سن هجده سالگی صبر کنید و سپس عمل کنید.

جراحی در سنین بالا بهتر جواب می دهد. زمانی می توان جراحی بهتری را گزارش کرد که فرد به اندازه کافی بزرگ شده باشد که نیازی به بیهوشی برای جراحی نداشته باشد.

پلک های آرام

پلک پایین (پتوز) چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان گودی چشم

پلک بالایی آرام که خفیف است یا کل مردمک را می پوشاند. در برخی موارد، پتوز ممکن است دید طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل مسدود کند.

پتوز می تواند:

این یک یا هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهد.
ارثی باشد.
در بدو تولد رخ می دهد.
در دوران پیری اتفاق می افتد.

اگرچه معمولاً یک اختلال خاص است، اما در برخی موارد مادرزادیممکن است با اختلالات زیر همراه باشد:

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد داروی سوماتریپتان

اختلالات حرکتی چشم
بیماری های عضلانی
تومورهای پلک یا تومورهای دیگر
اختلالات عصبی
عیوب انکساری
پتوز مادرزادی معمولاً با گذشت زمان بهبود نمی یابد.

پلک های آرام

علائم و نشانه های پتوز (افتادگی پلک)

شایع ترین علامت آشکار پتوز در کودکان پایین آمدن پلک است.

در پتوز مادرزادی، اغلب عدم تقارن چین های پلک بالایی وجود دارد. کودکان مبتلا به پتوز ممکن است نیاز به خم کردن گردن یا بالا بردن ابروهای خود برای دیدن داشته باشند. این مانورهای سر و صورت نشان می دهد که کودک سعی دارد از هر دو چشم برای دیدن استفاده کند. پس از چند سال، این وضعیت های غیر طبیعی سر می تواند منجر به اختلالاتی در ظاهر سر و گردن شود.

مشکلات ناشی از پتوز در کودکان چیست؟

شایع ترین اختلال جدی مرتبط با پتوز در دوران کودکی آمبلیوپی (تنبلی چشم) است. پتوز به دو دلیل می تواند باعث تنبلی چشم شود:

انسداد مسیر بینایی در موارد پتوز شدید

باعث آستیگماتیسم و ​​تاری دید می شود

علاوه بر این، پتوز در صورت وجود انحراف چشم پنهان می شود و این نیز می تواند منجر به تنبلی چشم شود.

پتوز مادرزادی چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد پتوز کودکان با جراحی درمان می شود. اگر تنبلی چشم نیز وجود داشته باشد، ممکن است درمان با استفاده از ماسک روی چشم سالم، استفاده از عینک یا قطره ضروری باشد. نیاز به جراحی را بشناسید و روش مناسب را انتخاب کنید.

بر اساس عوامل زیر است:

سن کودک
یک یا هر دو پلک را بگیرید
شدت پتوز
تقویت عضلات پلک پایین
وضعیت حرکت چشم

اوایل زندگی معمولاً برای موارد خفیف تا متوسط ​​پتوز نیازی به جراحی ندارد. چه در این موارد و چه در موارد شدیدی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند به دلیل تنبلی چشم، عیوب انکساری و شرایط مربوط به آن باید به طور مرتب توسط چشم پزشک معاینه شوند و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.

علل پتوز در بزرگسالان چیست؟

شایع ترین علت پتوز در بزرگسالان کشیدگی یا جدا شدن تاندون بالابر از پلک است. وقوع این فرآیند می تواند به دلایل زیر ایجاد شود:

سن افزایش می یابد
بعد از جراحی آب مروارید یا سایر جراحی های چشم
ضربه ای به چشم
پتوز بزرگسالان همچنین می تواند عارضه بیماری های دیگری مانند بیماری های عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای کره چشم باشد که بر عضله یا عصب پلک تأثیر می گذارد.
پتوز چشم راست – بعد از جراحی

پتوز در بزرگسالان چگونه درمان می شود؟

یک چشم پزشک می تواند یک بررسی جامع از مشکل شما انجام دهد و اطلاعات لازم را در مورد روش های مختلف درمانی و عوارض و خطرات احتمالی آنها در اختیار شما قرار دهد.
ممکن است برای تشخیص علت پتوز و انتخاب بهترین درمان، آزمایش خون، اشعه ایکس ویژه یا آزمایش‌های دیگر مورد نیاز باشد. اگر علت زمینه ای پیدا شد، ابتدا باید آن را اصلاح کرد، اما در بیشتر موارد درمان نهایی جراحی است و نوع عمل بر اساس شدت پتوز و سایر یافته های بالینی تعیین می شود.

بیشتر بخوانید  دلایل ایجاد کلوملای آویزان بینی چیست؟

پلک های آرام

درمان افتادگی پلک

به محض اینکه علت دقیق افتادگی پلک مشخص شد، می توان آن را درمان کرد.

اگر علت مربوط به سن است، جراحی را انجام دهید جراحی زیبایی پلاستیک بالا بردن پلک می تواند این حالت را اصلاح کند.اگر فردی با پلک پایین به دنیا بیاید پزشک متخصص جراحی را برای اصلاح و جلوگیری از بدتر شدن آن توصیه می کند و اگر پایین آمدن پلک نتیجه یک بیماری باشد چه عصبی-عضلانی باشد. یا بیماری چشم، پزشک برای درمان دارویی تجویز خواهد کرد.

به علاوه با انجام یک سری تمرینات موثر می توان شدت آن را کنترل کرد.

تمرینات موثر برای کاهش افتادگی پلک

دو انگشت خود را در دو طرف شقیقه قرار دهید و به آرامی فشار دهید. بلافاصله چشمان خود را باز و بسته کنید. این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

صاف بنشینید و مستقیم به جلو نگاه کنید. چشمان خود را باز نگه دارید و بدون حرکت دادن سر به بالا و پایین نگاه کنید.

صاف بنشینید و مستقیم به جلو نگاه کنید مانند تمرین قبلی چشمان خود را باز نگه دارید و بدون حرکت دادن سر به چپ و راست نگاه کنید.

صاف بنشینید و چشمان خود را ببندید. در این حالت بدون حرکت سر، ابتدا به سمت چپ و سپس به راست نگاه کنید.

– یک مکان راحت مانند جلوی آینه انتخاب کنید.

انگشت اشاره خود را زیر هر دو ابرو قرار دهید و به آرامی ابرو را به سمت بالا و در امتداد ابرو بکشید. حالا درب بالایی را کمی پایین بیاورید. تا 5 بشمارید و درب آن را ببندید. حالا درب را باز کنید و تا 6 بشمارید. این تمرین را 2-3 بار دیگر تکرار کنید.

انگشتان خود را روی شقیقه های خود قرار دهید و چشمان خود را به آرامی به سمت گوش های خود بکشید. چشمان خود را باز و بسته کنید این کار را به سرعت 5-10 بار انجام دهید.

یک موقعیت نشستن راحت انتخاب کنید. چشمان خود را باز کنید و مستقیم به جلو نگاه کنید. حالا ابروهایتان را بالا بیاورید و همزمان چشمانتان را تا نیمه باز کنید. کمی صبر کنید، سپس پلک های خود را بالا بیاورید و ماهیچه های پلک و زیر ابروها را درگیر کنید. در مرحله دوم این تمرین باید چشم های سفید بالای مردمک را ببینید. این تمرین را با عادت کردن به تدریج جلوی آینه انجام دهید. این حرکت را 10 بار انجام دهید.

پلک های آرام

فیلم مربوط به پلک پایین

پلک های آرام

پلک های آرام

پلک های آرام

پزشکانی که با جراحی پلک سر و کار دارند

دکتر ابوالفضل رحیمی، چشم پزشک و زیبایی پلک از انگلستان

تلفن: 02188775508

پلک های آرام

پروفسور محسن بهمنی کشکولکی

آدرس: تهران – خیابان ملاصدرا – خیابان شیخ بهایی جنوبی – روبروی هتل تاج محل پ. 49 شیخ بهایی واحد 10 – روزهای زوج ساعت 9:30

تلفن و فکس: 88065620

پلک های آرام

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *