همه چیز درباره رالوکسیفن و عوارض آن


هر آنچه باید در مورد قرص رالوکسیفن و فواید آن در درمان پوکی استخوان بدانید!

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید قرص رالوکسیفن و فواید این دارو بیشتر بدانید.

رالوکیفن

رالوکسیفن چیست؟

رالوکسیفن، با نام تجاری Evista، یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است که در پوکی استخوان برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان (یک بیماری استخوانی) در زنان یائسه استفاده می شود. با مسدود کردن استروژن در سرطان سینه و رحم، خطر ابتلا به سرطان سینه مهاجم را کاهش می دهد. رالوکسیفن برای ایجاد اختلال در چرخه استخوان سازی و کاهش تحلیل استخوان استفاده می شود.

————————————————- —————————-

موارد مصرف رالوکسیفن

رالوکسیفن برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه استفاده می شود. از رالوکسیفن برای درمان سرطان سینه و ناباروری مرتبط با اولیگومنوره یا آمنوره ثانویه استفاده می شود، همچنین تاموکسیفن می تواند در برخی موارد با تجویز پزشک برای درمان ماستالژی (درد سینه) نیز استفاده شود. و برای جلوگیری از ژنیکوماستی (زگیل) در مردان به دلیل مصرف زیاد استروئیدها (داروهای بدنسازی هورمونی).

————————————————- —————————-

مکانیسم اثر رالوکسیفن

رالوکسیفن گروهی از داروهای SERM (تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن) است. این داروها دارای اثرات مشابه استروژن (آگونیست) در برخی بافت ها و اثرات نسبی مشابه یا مهار اثرات استروژن (آنتاگونیست) در بافت های دیگر هستند. رالوکسیفن در درمان سرطان هایی که به هورمون ها واکنش نشان می دهند تجویز می شود و در این بافت به عنوان یک آنتاگونیست از فعال شدن گیرنده ها توسط استروژن های درون زا جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  چه غذاهایی را نباید در طول ارتودنسی مصرف کرد

Raloxifene_structure خواص شیمیایی نکات مهم قبل از مصرف رالوکسیفن ممکن است خطر لخته شدن خون در پاها، ریه ها یا چشم ها را افزایش دهد. اگر تا به حال لخته خون داشته اید، نباید از این دارو استفاده کنید. رالوکسیفن همچنین ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد که می تواند کشنده باشد. اگر بیماری عروق کرونر قلب یا عوامل خطر خاصی (یائسگی، دیابت، سیگار کشیدن، اضافه وزن، فشار خون بالا یا کلسترول بالا، سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر قلب) دارید، این خطر می تواند جدی تر باشد.

در مورد هرگونه سابقه و آلرژی خاص به پزشک خود بگویید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما بی خطر است. بیماری عروق کرونر (آترواسکلروز)؛ بیماری قلبی، فشار خون بالا؛ سابقه سکته مغزی (از جمله “سکته مغزی خفیف”)؛ بیماری کبد یا کلیه. تری گلیسیرید بالا (معمولاً کلسترول بالا)؛ اگر در گذشته یا حال سرطان سینه داشته اید. اگر از داروهای رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین) یا داروهای کلسترول استفاده می کنید، از درمان جایگزین استروژن استفاده کنید.

توجه: رالوکسیفن هرگز نباید توسط مردان یا مردان استفاده شود. مصرف در دوران بارداری و شیردهی طبقه بندی FDA بارداری

گروه X اگرچه بعید است که یک زن یائسه باردار شود، مصرف رالوکسیفن در دوران بارداری می تواند باعث نقص مادرزادی در جنین شود. اگر باردار هستید یا ممکن است با این دارو باردار شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که آیا رالوکسیفن می تواند وارد شیر مادر شود و به نوزاد آسیب برساند یا خیر. در مورد مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید  کدام مواد غذایی شما را بد اخلاق و کسل میکند ؟

————————————————- —————————-

عوارض جانبی جدی:

اگر پس از مصرف این دارو هر یک از عوارض جدی زیر را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید و به او اطلاع دهید. توده یا تغییر دیگری در سینه. علائم سکته مغزی – بی حسی یا ضعف ناگهانی (به ویژه در یک طرف بدن)، سردرد شدید ناگهانی، لکنت، مشکلات بینایی یا تعادل. علائم لخته خون در ریه ها – درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، خس خس سینه، تنفس سریع، سرفه خونی. علائم لخته شدن خون در پا – درد، تورم، گرما یا قرمزی یک یا هر دو پا.

———————————————— —————————-

عوارض جانبی رایج:

شستشو. گرفتگی عضلات پا. تورم در دست ها، پاها و مچ پا. درد مفاصل علائم آنفولانزا؛ افزایش تعریق. تداخلات دارویی: قبل از استفاده از این دارو، در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید (حتی ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و غیره) به خصوص در مورد داروهای زیر: آنیون های رزین (مثلا کلستیرامین) با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است اثر رالوکسیفن را کاهش دهد. . دیازپام، دیازوکساید یا لیدوکائین ممکن است عوارض جانبی رالوکسیفن را به دلیل خطر عوارض جانبی افزایش دهند. داروهای ضد انعقاد (مانند وارفارین) زیرا ممکن است اثرات رالوکسیفن را کاهش دهند.

هشدار:

شما نباید از این اطلاعات استفاده کنید و مجاز به تصمیم گیری در مورد تجویز این یا هر داروی دیگری نیستید. فقط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما دانش و اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری در مورد زمان تجویز این دارو و تعیین اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است، خواهد داشت. این اطلاعات تنها خلاصه ای از اطلاعات کلی در مورد این دارو است و هرگز اطلاعات کاملی در مورد موارد مصرف احتمالی، هشدارها، اقدامات احتیاطی، تداخلات دارویی، عوارض جانبی یا خطراتی که ممکن است برای شما پیش بیاید به شما نمی دهد.

بیشتر بخوانید  پیشگیری و درمان زخم بستر

این اطلاعات توصیه پزشکی نیست و جایگزینی برای اطلاعات ارائه شده توسط متخصص مراقبت های بهداشتی شما نیست. برای اطلاعات کامل در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

————————————————- —————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید