مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هشدار مهم؛ مراقب سیل های ناگهانی باشید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، سازمان هواشناسی از 5 روز بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید در برخی استان ها خبر داده و اخطار سیل ناگهانی و آبگرفتگی معابر را صادر کرده است.

بر اساس نقشه‌های پیش‌آگهی سازمان هواشناسی، امروز در بخش‌هایی از گیلان، مازندران، گلستان، شمال هرمزگان، جنوب استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس ابری، گاهی رگبار باران، گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. و باد شدید گذرا مخصوصا بعد از ظهر..

از اواخر امروز و طی هفته فردا با گذر امواج جوی میانی از سمت شمال کشور، در سواحل دریای خزر، شمال شرق آذربایجان و آذربایجان غربی، اردبیل، شمال بارش باران و رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. ارتفاعات خراسان و البرز ابرانکی.

همچنین در مناطقی از هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید گذرا پیش بینی می شود.

بر اساس اطلاعیه روز دوشنبه سازمان هواشناسی، بارش باران در مناطق مذکور با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت. در این مدت در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز از جمله استان‌های زنجان، قزوین و البرز رگبار پراکنده، رعد و برق و وزش باد شدید گذرا و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه دمای هوا در شمال کشور از 4 تا 6 درجه کاهش می یابد. روز سه شنبه بارش ها در سواحل دریای خزر کاهش، اما در جنوب شرق کشور افزایش یافت و دامنه بارش ها به هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، نیمه جنوبی کرمان، دریای عمان و دریای عمان امتداد می یابد. تنه هرمز و شرق خلیج فارس.

بیشتر بخوانید  کسانی که کارت واکسن کرونا دارند می‌توان در جاده‌ها تردد کنند؟ -

روز چهارشنبه بارش شدید باران، رعد و برق و وزش باد شدید گذرا در استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، نیمه جنوبی استان‌های اصفهان و یزد و در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز مرکزی گیلان پراکنده است. مازندران، البرز. ، استان های قزوین و تهران.

در سه روز آینده در غرب کشور به ویژه استان های ایلام، خوزستان و کرمانشاه وزش باد نسبتا شدید گاهی همراه با گرد و خاک پیش بینی می شود که باعث کاهش کیفیت هوا در این مناطق می شود.

* شرح سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: باران همراه با رعد و برق همراه با باد و کاهش نسبی دما

حوزه اثر:

شنبه 1401/01/05: گیلان، مازندران، گلستان.

یکشنبه 5/02/1401: گیلان، مازندران، گلستان.

اثر خطر: آسیب به صنعت و محصولات کشاورزی.

توصیه: باز کردن خروجی مزارع در مرحله رسیدن به منظور جلوگیری از آبگرفتگی مزارع، بستن راه های خروجی مزارعی که هنوز وارد فاز فرآوری نشده اند به منظور استفاده بهینه از بارندگی، تسریع در برداشت محصول. مزارع بالغ (تعداد اولیه) قبل از شروع بارندگی پرهیز از هرگونه سمپاشی و محلول پاشی تا مساعد شدن شرایط آب و هوایی خصوصاً در مرکبات کاهش تغذیه استخر به نصف نرمال به دلیل ابری و بارندگی، عدم آبیاری سویا و پنبه مزارع به دلیل بارندگی، نظارت بر مزارع پنبه پس از بارندگی و کنترل بیماری های قارچی.

شرح سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق.

* نوع خطر: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و تگرگ در مناطق حفاظت شده

بیشتر بخوانید  انفجار مهیب منزل مسکونی در رباط کریم; 9 کشته و 9 زخمی / فیلم

حوزه اثر:

شنبه 1401/05/01: جنوب کرمان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی فارس و ارتفاعات و رشته‌های استان گیلان، مازندران و گلستان.

یکشنبه 05/02/1401: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس، ارتفاعات و پشته های استان های گیلان، مازندران و گلستان، اردبیل و شمال استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن آب به صورت محلی و محدود، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی، احتمال شکستگی درختان کهنسال، احتمال … سقوط اجسام از ارتفاع و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، خودروی خود را در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه خودداری کنید و هنگام عبور از جاده مراقب باشید.

توضیحات سیستم دوم: گردگیر

نوع خطر: افزایش و نفوذ گرد و غبار و باد شدید

حوزه اثر:

شنبه 1401/05/01: خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان.

یکشنبه 5/02/1401: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال شرق اصفهان، جنوب و شرق سمنان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، شمال بوشهر.

اثر خطر: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان اختلال در پارک حمل و نقل و احتمال آسیب به اجسام حساس به گرد و غبار.

توصیه: ممنوعیت حضور افراد در فضای باز به ویژه اقشار آسیب پذیر، نظارت بر شاخص آلایندگی توسط مراجع ذیصلاح و تصمیم گیری بر اساس مقررات، ممنوعیت توقف و توقف خودروها در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و استحکام. سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها.

بیشتر بخوانید  اعلام شرایط فعالیت اصناف در شب عید

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *