مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

هر آنچه باید در مورد قرص مسکن آلفن ایکس ال بدانید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی داروی آلفن ایکس ال

آلفن ایکس ال (ALFEN XL) در واقع نام تجاری داروی دیکلوفناک سدیم است که به صورت آهسته رهش در این محصول فرموله گردیده است. این دارو جزء داروهای ضدالتهاب و ضد درد که اصطلاحا به آنها داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی یاNSAIDs گفته می شود می باشد.

آلفن ایکس ال با اثر ضد دردی که دارد به منظور کاهش التهاب و تسکین درد در بیماری‌هایی مثل استخوان درد، درد مفاصل، دیسک کمر، سردرد و دردهای بعد از عمل جراحی کاربرد دارد. مشکلات گوارشی مثل تهوع، سوزش یا درد معده، سردرد و سرگیجه برخی از عوارض مصرف این داروست.

موارد مصرف آلفن ایکس ال

کاهنده درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی و نیز برای درمان دیگر موارد درد مثل سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان

مکانیسم اثر آلفن ایکس ال

آلفن ایکس ال از مهارکننده‌های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است.آنزیم سیکلواکسیژناز باعث تبدیل اسید آراشیدونیک به پروستاگلاندینها می‌شود . حداقل دو ایزوفرم سیکلواکسیژناز وجود دارد: Cox-1 و Cox-2 .این دارو با مهار سیکلواکسیژناز تولید پروستاگلاندین ها و ترومبوکسان را کاهش می‌دهد و به این روش اثر ضد درد و التهاب خود را نشان می‌دهد.

آلفن ایکس ال

پیش از مصرف آلفن ایکس ال

آلفن ایکس ال برای افرادی که ناراحتی های قلبی یا عروقی دارند(نارسایی قلبی، سکته ی قلبی یا مغزی،حمله قلبی و…) مناسب نیست لذا در صورتی که سابقه ی ابتلا به هرگونه مشکل قلبی و عروقی را دارید، پیش از مصرف این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید تا داروی ضد درد مناسب شرایطتان را به شما پیشنهاد نماید.

  • درصورتی که سابقه آسم یا هرگونه حساسیتی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که سابقه هرگونه زخم گوارشی یا بیماری التهابی گوارشی مانند بیماری کرون یا زخم معده دارید، حتما پزشک خود را مطلع نمایید .
  • در صورت بارداری، شیردهی، فشار خون بالا، اختلال در انعقاد خون، ابتلا به لوپوس، نارسایی کبدی یا کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • لیست داروهای مصرفی خود رادر اختیار پزشک یا داروسارخود قراردهید تا درصورت تداخل دارویی تغییرات لازم انجام شود.
  • در صورت سابقه ی حساسیت به داروهای ضدالتهاب و درد (مانند آسپیرین، ناپروکسن، ایندومتاسین، ایبوپروفن و…)به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
بیشتر بخوانید  طرز تهیه پماد فلفل دلمه خانگی برای درد و واریس

نحوه ی صحیح مصرف آلفن ایکس ال

  • آلفن ایکس ال را در صورت نیاز ،به مقدار و تعداد دفعاتی که پزشک یا داروساز توصیه می نماید مصرف کنید. مصرف بیش ازحد داروهای ضددرد،عوارض این داروها ( مخصوصا عوارض گوارشی) را افزایش می دهد و الزاماً مصرف مقدار زیاد دارو، تاثیر بیشتری در کنترل درد ندارد.
  • آلفن ایکس ال را بصورت کامل همراه با یک لیوان آب یا شیر پس از غذا میل کنید. از جویدن، خردکردن یا حل کردن این دارو درمایعات بپرهیزید و جهت اطلاعات بیشتر، بروشور موجود در بسته ی دارو را مطالعه فرمایید.
  • در صورت فراموشی یک نوبت مصرف، به محض یادآوری، دارو را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.

مقدار مصرف آلفن ایکس ال

بزرگسالان:

برای درمان علامتی بیماری آرتریت روماتوئید: ابتدا روزانه 2 قرص در سه یا چهار مقدار منقسم مصرف شود. حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه 225 میلی‌گرم (9 قرص) می‌باشد. پس از بهبودی نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.

برای درمان علامتی استئوآرتریت: ابتدا روزانه 2 قرص در دو یا سه مقدار منقسم مصرف شود. حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه 150 میلی‌گرم (6 قرص) می‌باشد. پس از بهبود نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.

برای درمان علامتی اسپوندیلیت: ابتدا یک قرص در 4 یا 5 مقدار منقسم مصرف شود. پس از بهبود نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.

توجه: در افراد کمتر از 18 سال فقط با دستور پزشک مصرف شود.

دیکلوفناک

توصیه های مصرف آلفن ایکس ال

  1. بهتر است مصرف داروهای ضددرد تنها در صورت نیاز و با کمترین مقدار توصیه شده توسط پزشک یا داروساز باشد. همچنین مصرف چند داروی ضد درد بصورت هم زمان تاثیر بهتری در کنترل درد ندارد و تنها احتمال بروز عوارض این داروها را بیشتر می نماید.
  2. درصورت مصرف طولانی مدت آلفن ایکس ال پزشک خود را در جریان روند بهبود درد یاالتهاب خود قرار دهید .
  3. در صورتی که مبتلا به آسم یا علائمی مانند خس خس سینه و تنگی نفس می باشید، مصرف داروهای ضد التهاب مانند آلفن ایکس ال می تواند علائم شما را تشدید نماید. در صورتی که این اتفاق رخ داد، مصرف داروی ضد درد را قطع نمایید و به پزشک خود اطلاع دهید .
  4. در صورتی که قرار است تحت درمان دندانپزشکی یا عمل جراحی قرار گیرید، درمانگر خود را درجریان مصرف آلفن ایکس ال قرار دهید.
بیشتر بخوانید  آتوموکستین چیست و چرا تجویز می شود؟

عوارض آلفن ایکس ال

  • شایع ترین عارضه آلفن ایکس ال عوارض گوارشی مانند سوهاضمه، سوزش سردل و معده درد می باشد که با مصرف دارو پس از وعده ی غذایی می توان احتمال بروز این علائم راکاهش داد. در صورتی که این علائم برطرف نگردید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت احساس تهوع، از وعده های غذایی سبک استفاده نمایید و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و پرادویه خودداری نمایید .
  • در مدت مصرف آلفن ایکس ال ممکن است اسهال خفیفی را تجربه نمایید که خودبخود برطرف می گردد.جهت تامین مایعات بدن، آب به مقدار کافی مصرف نمایید.
  • در صورت احساس تنگی نفس، خس خس سینه، علائم حساسیت مانند ورم لب یا صورت، خارش پوستی شدید، وجود خون در مدفوع یا استفراغ و درد شکمی شدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی آلفن ایکس ال

مصرف همزمان قرص آلفن ایکس ال با بعضی داروها از جمله داروهایی مانند مهارکننده های آنزیمتبدیل کننده آنژیوتانسین ممکن است مشکلاتی را برای بعضی اندام های بدن بوجود آورد به عنوان نمونه ممکن است سبب شود تا تاثیر این داروها بر روی کنترل فشار خون کم شده و خطر بروز نارسایی ها کلیوی را در پی داشته باشد. همچنین مصرف همزمان داروی آلفن ایکس ال با داروهای ضد میکروبی باعث بروز تشنج می شود.

موارد منع مصرف آلفن ایکس ال

افرادی که سابقه حساسیت به دارو خصوصا آسپرین, داروهای ضد التهابی مثل ایندومتاسین, پیروکسیکام و ایبوپروفن دارند نباید تحت درمان با قرص آلفن ایکس ال قرار گیرند. همچنین افرادی که سابقه حساسیتهای پوستی و غذایی دارند نیز باید قبل از مصرف این دارو نظر پزشکشان را جویا شوند. افرادی که مبتلا به کم خونی بوده و ناراحتی های دستگاه گوارشی خصوصا زخم معده دارند نیز نباید از این دارو مصرف کنند.

بیشتر بخوانید  باید و نبایدهای بعد از جراحی آپاندیس

توصیه‌ها و اقدامات پرستاری هنگام مصرف آلفن ایکس ال

  • آلفن ایکس ال در افراد سالمند باید با احتیاط مصرف شود.
  • در افراد با درمان بلند مدت طی این دارو وضعیت عملکرد کلیه مرتباً باید کنترل گردد.

شرایط نگهداری آلفن ایکس ال

دارو را دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد، درون جعبه کاملاً در بسته نگهداری نمایید. از مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

موراد مصرف قرص دیکلوفناک و عوارض این دارو

همه چیز در مورد شیاف دیکلوفناک (Diclofenac)

معرفی دیکلوفناک سدیم،مورد استفاده،عوارض،موارد منع مصرف

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *