مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آتوموکستین چیست و چرا تجویز می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موارد مصرف و عوارض آتوموکستین


آتوموکستین (Atomoxetine) دارویی برای درمان بیش فعالی می باشد. این دارو به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی که شامل جنبه های روانشناسی، اجتماعی و سایر جوانب است به کار گرفته می شود.


اختلال عدم توجه یا بیش فعالی (ADHD) یک بیماری نسبتاً شایع است که به طور عمده رفتار کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کودکان مبتلابه ADHD، دچار بی قراری یا بی‌توجهی مداوم هستند. شما باید سعی کنید احساسات و رفتارهای فرزند خود را درک کنید، اما زمانی که این درک احساسات به تنهایی کافی نیست، داروهای نظیر آتوموکستین می‌تواند مؤثر باشد.


آتوموکستین مقدار یک ماده شیمیایی طبیعی به نام نورآدرنالین را در مغز افزایش می‌دهد. این امر موجب افزایش توجه و کاهش بیش فعالی در کودکان مبتلابه بیش فعالی می‌شود. داروی آتوموکستین برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است و باید توسط پزشک برای کودک شما تجویز شود. اختلال ADHD معمولاً در کودکان تشخیص داده می‌شود اما می‌تواند تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا کند. اتوموکستین برای بزرگ‌سالان نیز قابل تجویز است.


مکانیسم اثر آتوموکستین


آتوموکستین مهارکننده بازجذب نوراپی‌نفرین است و تا حدود بسیار کمی بازجذب سروتونین را نیز مهار می‌کند، این دارو دارای ساختمانی شبیه به فلوکستین و سرترالین است.


مکانیسم درمانی این دارو بر نشانگان کمبود توجه-بیش‌فعالی مربوط به افزایش غلظت نوراپی‌نفرین در سیناپس‌ها و در نتیجه تحریک بیش‌تر گیرنده‌های ۲ آدرنرژیکی است.


فارماکوکینتیک آتوموکستین


آتوموکستین پس از تجویز به فرم خوراکی به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. دارو به میزان 98% به پروتئین های پلاسما متصل می شود.

بیشتر بخوانید  انواع بیماری‌های واگیردار و راه های پیشگیری از ابتلا به آنها


موارد منع مصرف داروی آتوموکستین


  • به تاریخ انقضا داروی آتوموکستین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.

  • هرگز داروی اتوموکستین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • داروی اتوموکستین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.

  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.


قرص


تداخلات دارویی آتوموکستین


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


آتوموکستین با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، از استفاده مهارکننده‌های MAO ایزوکاربوکسازید ، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین ، سلجیلین ، ترانیل سیپرومین همراه با این دارو اجتناب کنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل از شروع استفاده از داروی آتوموکستین، استفاده شوند، برای شروع یا قطع استفاده از داروها با پزشک خود مشورت کنید.


برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای سرماخوردگی، مکمل غذایی و سرفه) بررسی کنید، چرا که ممکن است مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها ضربان قلب و یا فشار خون شما را افزایش دهند، از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده نمایید.


نکاتی که قبل از مصرف آتوموکستین باید در نظر گرفته شود


برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی اتوموکستین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • اگر باردار یا شیرده هستید.

  • اگر شما یا فرزندتان فشار خون بالا یا پایین دارید.

  • اگر شما یا فرزندتان ضربان قلب سریع یا غیرمعمول دارید.

  • اگر شما یا فرزندتان هرگونه مشکل کبدی یا قلبی- عروقی دارید.

  • اگر شما یا فرزندتان صرع دارید و یا تاکنون دچار تشنج شده‌اید.

  • اگر شما (یا فرزندتان) بیماری به نام گلوکوم (فشار بالا در چشم) دارید.

  • اگر شما یا فرزندتان، تومور غده آدرنال به نام فئوکروموسیتوم دارید.

  • اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.


قرص


عوارض جانبی احتمالی داروی آتوموکستین




همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:


  • سردرد، خواب‌آلودگی، سرگیجه، احساس خستگی، احساس مریضی، درد شکمی، سوء هاضمه، یبوست، فقدان اشتها، از دست دادن وزن، تغییرات ضربان و فشار قلب (برای این مشکل به پزشک مراجعه نمایید)، بثورات جلدی، نوسانات خلقی، مشکلات خواب، خشکی دهان


نکته مهم: در تعداد کمی از افراد، اتوموکستین اثرات جدی تر ناخواسته‌ای دارد. اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:


  • درد شکمی همراه با مریضی، ادرار تیره رنگ، یرقان (زردی پوست یا سفیدی چشم) و احساس ناخوشی.

  • احساس افسردگی، آشفتگی، فکر خودکشی یا آسیب رساندن به خود

  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اتوموکستین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


نحوه نگه‌ داری داروی آتوموکستین


  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.

  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


داروهای هم گروه آتوموکستین


بیشتر بخوانید:


علائم بیش فعالی در نوزادان چیست ؟


بیش فعالی در بزرگسالان | علل، علائم، تشخیص و درمان اختلال کم توجهی


بهترین روش جهت پیشگیری از بیش فعالی در طول بارداری


separator line


بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن در Cp آزمایش خون
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *