مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

نقش روی در رشد و نمو گیاهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به صراحت می توان گفت که روی معمولاً نقش تغذیه ای بسیار قدرتمندی در گیاهان خواهد داشت و خواص آن در رشد درختان میوه و شادابی گیاهان و همچنین به دلیل افزایش نقش روی در تغذیه گیاهان به وضوح دیده می شود. لازم است به استفاده از آن توجه شود.
بهتر است بدانید که امروزه از کود روی یا روی توسط کشاورزان و باغداران در سراسر جهان برای کشت محصولات مختلف استفاده می شود. در واقع کود روی با انواع دیگر کودها سازگار است و از این طریق می توان با ترکیب آن با سایر کودها مانند اسید هیومیک به ماده ای معجزه آسا دست یافت.

فواید و خواص روی برای گیاهان

در واقع کود روی همراه با کودهای NPK برای انواع سبزیجات و درختان میوه بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل معمولاً برای جذب بهتر روی توسط گیاه و در عین حال افزایش تناژ و بهره وری گیاهان علاوه بر روی استفاده از اسیدهای هیومیک و فولویک نیز توصیه می شود.
در واقع یکی از مواردی که باغداران امروزی در نگهداری از درختان باید در نظر داشته باشند استفاده از کودهای روی در فصل پاییز است. زیرا درختان و البته همه گیاهان در طول زندگی خود به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. زمانی می توانید بهترین عملکرد گیاهان خود را مشاهده کنید که حتی کوچکترین عنصر استفاده شده را در اختیار آنها قرار دهید.
کود روی یکی از عناصر غذایی منحصر به فرد است که با توجه به مزایای بی شمار درختان توصیه می شود در فصل پاییز در برنامه تغذیه و مراقبت از گیاهان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با غذاهایی ممنوعه و مضر برای سگ ها


 روی برای گیاهان

دستورالعمل و زمان استفاده از کود روی

در نظر داشته باشید که روش های استفاده از کود روی در گیاهان متفاوت است و زمان مصرف آن با یکدیگر متفاوت خواهد بود. بر اساس طبقه بندی کلی، این کود معمولاً در روش های گچ، نواری و محلول پاشی استفاده می شود و در صورت استفاده از خاک های سبک می توان کود روی را نیز با آبیاری پوشش داد. البته در چنین شرایطی میزان بازیافت مشکل ساز خواهد شد و محدودیت هایی ایجاد خواهد کرد.
کود دهی نیز یکی از روش هایی است که باید با دقت فراوان انجام دهید. در این روش که 5*1000 است می توانید از اوره و اسید بوریک به همراه روی استفاده کنید. روش محلول پاشی معمولاً با اوایل بهار همراه است و باید مراقب بود که گلها هنوز باز نشده باشند.
همچنین دقت در فرآیند استفاده از روی در گیاهان منجر به تشکیل و افزایش باروری شده و عملکرد خوبی ایجاد خواهد کرد. دقت کنید اگر قصد استفاده از آن را روی درختان خود دارید باید برای کود دهی درختان در قسمت میانی سایه و البته مخلوط با کود حیوانی و گوگرد استفاده شود.

همچنین میزان کود مصرفی برای هر درخت میوه متفاوت بود، اما میانگین دامنه آن بین 300 تا 2000 گرم برآورد شد.
اگر قرار است از روی برای محصولات زراعی استفاده کنید، باید 60-80 کیلوگرم در هکتار در خاک استفاده کنید. این کود با کودهای زمستانه ترکیب شده و در هنگام تهیه بذر گیاه مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که روش محلول پاشی معمولاً برای درختان انجام می شود و میزان آن 3 تا 5 قسمت در هزار خواهد بود و در صورت استفاده از این روش برای محصولات زراعی شامل نسبت 3 به 4 در هزار خواهد بود.

بیشتر بخوانید  روز رنگین کمانی ها | به چه کسانی رنگین کمانی می گویند ؟


کود روی

بهتر است بدانید که کوددهی روی خواص بی شماری برای گیاهان دارد که در ادامه به مهم ترین خواص روی برای گیاهان می پردازیم:

تحریک جوانه زنی و جذب آب
در مکانیسم های حفاظتی موثر است
تحریک گلدهی گیاهان
تولید هورمون های رشد از جمله اکسین
فعال سازی آنزیم های ضروری بیش از 300 نوع آنزیم
افزایش کلروفیل
تنظیم رشد و تسریع بلوغ
تشکیل کربوهیدرات ها
تشکیل بذر
افزایش سنتز پروتئین و اسید نوکلئیک
تأثیر بر ساختار سیتوپلاسم سلولی
کاهش مسمومیت با بور
عملکرد کمی و کیفی افزایش می یابد
افزایش مقاومت در برابر سرما و دماهای پایین

روی در گیاهان معمولاً توسط آوند چوبی حمل می شود و حتی در تنظیم بیان برخی از ژن ها نقش دارد و کمبود آن در گیاهان می تواند روند طبیعی زندگی گیاهان را مختل کند. در واقع روی نقش موثری در حفظ یکپارچگی غشا ایفا می کند و به حفظ موقعیت های ساختاری درشت مولکول ها در غشا کمک می کند که مهمترین خاصیت روی برای گیاهان است.


فواید روی برای گل ها

علائم و عوارض کمبود روی در گیاهان

در نظر داشته باشید که کمبود روی برای گیاهان بسیار مضر است و می تواند عوارض و علائم مختلفی را برای آنها ایجاد کند. در واقع ایجاد لکه های قهوه ای روشن یا مایل به قرمز در سطح برگ ها که در نهایت باعث کلروز و کاهش طول می شود، یکی از علائم کمبود روی در گیاهان است که ابتدا در برگ های جوان و سپس در پیرتر دیده می شود. برگها. شدن
همچنین گونه، تنوع و مرحله رشد گیاه در بروز علائم کمبود روی بسیار موثر خواهد بود. از دیگر نشانه های کمبود روی رنگ پریدگی بین سیاهرگ ها است. کمبود این ماده غذایی باعث کاهش برگ ها، کاهش عملکرد و در نهایت توقف رشد گیاه شما می شود.

بیشتر بخوانید  لیست تالارهای عروسی گیلان همراه با آدرس و تلفن

باید بخوانید:

همانطور که متوجه شدید کود روی توسط آوند چوبی در گیاهان منتقل می شود و حتی در تنظیم بیان برخی از ژن ها نقش دارد و کمبود آن می تواند روند طبیعی زندگی گیاهان را مختل کند.
لازم به ذکر است که اشکال روی معمولاً از کانی های رسی در خاک ساختمانی هستند و در برخی موارد می توانند جایگزین منیزیم شوند. این ماده در سطح مواد معدنی روسیه به عنوان یک کاتیون قابل تعویض جذب می شود. همچنین در ترکیب با مواد آلی در خاک دیده خواهد شد و به صورت یونی در محلول خاک نیز وجود دارد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *