مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

موارد مصرف و عوارض سیتالوپرام

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


استفاده و عوارض جانبی سیتالوپرام (سیتالوپرام یا سلکا)

سیتالوپرام چیست و چه عوارض خطرناکی دارد؟

با این قسمت از دلگرم کننده برای آشنایی با کاربرد و عوارض سیتالوپرام همراه باشید.

سیتالوپرام

داروهای ضد افسردگی SSRI مهارکننده های بازجذب سروتونین

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده های بازجذب سروتونین است که برای درمان اختلالات خلقی و اختلالات افسردگی اساسی استفاده می شود. سیتالوپرام گاهی برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می شود. سیتالوپرام یکی از داروهای ضد افسردگی است که باعث افزایش ترشح سروتونین (ماده ای که به مغز کمک می کند تعادل را حفظ کند) معمولاً به عنوان دارویی برای بهبود مشکلات و بیماری های روانی است. از نظر روانی و همچنین افسردگی تجویز می شود.

این دارو شانس بهبود وضعیت روحی و زندگی فرد را افزایش می دهد. همچنین بر مشکلاتی مانند استرس و اضطراب، فوبیا و ترس از جامعه و وسواس تأثیر می گذارد. برای مصرف این دارو باید به نحوه قطع و رد آن توجه کرد، زیرا این دارو بر ریتم و نوع ترشح شیمیایی مغز تأثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد، بنابراین لغو غیراصولی آن خطرات بسیار جدی را به دنبال دارد. که

سیتالوپرام (سیتالوپرام یا سلکا) یک داروی ضد افسردگی از خانواده مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. با افزایش ترشح سروتونین، یک ماده شیمیایی طبیعی که به تعادل مغز کمک می کند، به بهبود مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی کمک می کند.

سیتالوپرام
استفاده از سیتالوپرام

سیتالوپرام معمولا برای درمان افسردگی استفاده می شود. سایر موارد مصرف این دارو ممکن است برای درمان اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال اضطراب، سندرم کسالت پیش از قاعدگی، اختلال اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن، اعتیاد به الکل و فوبیای اجتماعی تجویز شود. این دارو در موارد دیگر بسته به نظر پزشک تجویز می شود.

بیشتر بخوانید  علائم هیپوکسی (هیپوکسمی)

سیتالوپرام

استفاده از سیتالوپرام

هیچ یک از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، از جمله سیتالوپرام، نباید با داروهای مونوآمین اکسیداز مانند ایزوکاربوکسازید، فنلزین، ترانیل سیپرومین، سیلیسیلین و پروکار استفاده شود. ترکیب این داروها با هم باعث گیجی، فشار خون، لرز و بیش فعالی می شود. در صورت لزوم تغییر درمان با سیتالوپرام به این داروها یا بالعکس، بین قطع مصرف و شروع مصرف داروی دیگر باید 14 روز فاصله باشد.

تریپتوفان، یک مکمل غذایی رایج، در صورت مصرف با سیتالوپرام باعث سردرد، حالت تهوع، تعریق و سرگیجه می شود. لینزولید تزریقی و متیلن بلو نیز مونوآمین اکسیداز هستند و نباید با سیتالوپرام مصرف شوند.استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) همراه با آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا رقیق کننده ها یا غلیظ کننده های خون افزایش خطر خونریزی گوارشی.

سیتالوپرام

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از مصرف سیتالوپرام حتما با آمبولانس تماس بگیرید:

  • احساس تنگی نفس
  • مشکلات بلع غذا
  • تورم دهان و صورت
  • خارش شدید پوست
  • وجود اشکال در حرکات بدن
  • ادرار زیاد
  • تشنج
  • گرفتگی شدید و سفتی عضلات
  • تغییر در ضربان قلب
  • ناهشیاری و اختلال در سطح هوشیاری
  • احساس تغییر بینایی
  • مدفوع خونی یا خیلی تیره

سیتالوپرام

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

از آنجایی که درمان مشکلاتی مانند افسردگی با قرص هایی مانند سیتالوپرام مستلزم یک دوره درمانی کامل است، در صورت باردار شدن یا اقدام به بارداری تحت هیچ شرایطی نباید به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع یا ادامه دهید. در چنین مواردی از آنجایی که مصرف آن در بارداری و شیردهی منجر به انتقال دارو به جنین در سه ماهه سوم و در دوران شیردهی از طریق شیر مادر به بدن نوزاد می شود، باید سریعا با پزشک مشورت و با او مشورت کرد.

بیشتر بخوانید  چگونه لاغر بمانیم؟

سیتالوپرام

نحوه مصرف سیتالوپرام

همیشه قبل از مصرف قرص اطلاعات لازم نوشته شده روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید. این قرص معمولا صبح یا عصر داده می شود. دوز قرص بسته به پاسخ بیمار، شدت بیماری، سن و وزن بیمار متفاوت است. حداکثر دوز این دارو 40 میلی گرم در روز است که برای کاهش عوارض آن، پزشک ممکن است آن را تشخیص دهد تا بیمار مصرف دارو را در دوزهای کم شروع کند و افزایش تدریجی آن را در نظر بگیرد. به همین دلیل هرگز نباید دوز دارو را افزایش دهید یا بدون مشورت با پزشک به طور ناگهانی آن را قطع کنید.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن این است که اگر در حین مصرف دارو احساس کردید که افسردگی از بین می رود به هیچ وجه دارو را قطع نکنید. حتما قرص را طبق برنامه مصرف کنید و از قطع آن بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. قطع ناگهانی این دارو می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند سردرد، سرگیجه، تغییرات خلقی و مشکلات خواب و همچنین احتمال تشدید افسردگی و مشکلات روحی حتی بیشتر از شروع دارو شود.

سیتالوپرام

نکات مهم در مورد سیتالوپرام

ممکن است اثرات این دارو در هفته های اول خوب نباشد و حتی برخی از افکار منفی را تشدید کند، پس حتما در هفته های اول با پزشک خود مشورت کنید.
سیتالوپرام بر سطح قند خون تأثیر می گذارد، بنابراین افراد دیابتی باید به طور مرتب قند خون خود را چک کنند.احساساتی مانند بی قراری، لرزش و عصبی بودن در چند روز اول مصرف دارو طبیعی است و به تدریج بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید  ۱۰ درمان خانگی عالی برای زخم معده

سیتالوپرام

هشدارها برای مصرف داروهای ضد افسردگی و سیتالوپرام

داروهای ضد افسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و عاطفی استفاده می شود. این داروها به افراد کمک می کند تا وضعیت خود را بهبود بخشند و از افکار و اعمال مربوط به خودآزاری و خودکشی جلوگیری کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که تعداد کمی از افراد (معمولاً زیر 25 سال) ممکن است افسردگی یا سایر اختلالات خلقی بدتر شوند یا افکار خودکشی داشته باشند یا حتی پس از مصرف داروهای ضد افسردگی اقدام به خودکشی کنند.

بنابراین، همه افراد (به ویژه افراد زیر 25 سال)، حتی کسانی که سیتالوپرام را برای اختلالات غیر افسردگی مصرف می کنند، باید در مورد خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی با پزشک خود مشورت کنند. اگر احساس کردید که خود یا فرزندتان در حال بدتر شدن است، یا اگر خودکشی می کنید یا به خود یا فرزندتان که دارو مصرف می کند آسیب می رسانید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. هنگام مصرف دارو، کاربر یا خودتان را دنبال کنید.

سیتالوپرام

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *