مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم هیپوکسی (هیپوکسمی)

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم هیپوکسی در بدن

این یک علامت رایج است که خون کمبود اکسیژن دارد!

هیپوکسمی منابع کاهش اکسیژن در خون کمتر از حد معمول. در این صورت اکسیژن کمتری به سلول های بدن می رسد و فرد آسیب می بیند تنگی نفس ایستگاه ها

با دلگرم کننده به روز باشید علائم هیپوکسی در خون آن ها ملاقات می کنند.

علائم هیپوکسی در بدن

کاهش اکسیژن خون باعث تنگی نفس می شود

نفس کشیدن این یک فعالیت غیرارادی است که بدن انسان بدون توجه به اینکه از آن آگاه باشیم یا نه انجام می دهد. بدن انسان برای زنده ماندن، نه تنها برای حفظ تنفس، بلکه برای گردش اکسیژن از طریق خون، که اکسیژن را به تمام اندام ها، سلول ها و بافت های حیاتی بدن می رساند، به اکسیژن نیاز دارد.

بر اساس گزارش ها “قدرت موقعیت”وضعیتی که در آن بدن اکسیژن کافی ندارد، هیپوکسمی نامیده می شود. هیپوکسمی می تواند حاد باشد، به طور ناگهانی در نتیجه یک اورژانس رخ می دهد، یا می تواند در طول زمان به دلیل شرایطی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مزمن شود. در اینجا برخی از مهمترین علائم هیپوکسی در بدن آورده شده است.

ضعف یا سرگیجه

یکی از شایع ترین علائم سطح پایین اکسیژن در خون انسان، احساس ضعف یا سرگیجه سریعتر از حد طبیعی است. برخی از افراد هنگام بلند شدن ناگهانی دچار سرگیجه موقت یا تاری دید می شوند. اما افرادی که اکسیژن کافی در خون خود ندارند، اغلب هر روز با هر سطحی از فعالیت های سبک یا سنگین این وضعیت را تجربه می کنند. عضلات می توانند برای مدت محدودی بدون اکسیژن به سوختن سوخت ادامه دهند، اما اگر وضعیت مزمن می تواند منجر به عضله شود، سطح اکسیژن کم است. ضعف. همچنین احساس تنگی نفس دور از انتظار نیست، از آنجایی که خون اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند، احساس ضعف یا سرگیجه سریع یکی از نشانه های عدم رساندن اکسیژن کافی به قسمت های مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید  چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم؟

کاهش اکسیژن خون باعث تنگی نفس می شود

خستگی

خستگی مزمن یکی از علائم اصلی کاهش سطح اکسیژن در بدن است. خستگی همراه با هیپوکسمی مزمن و بی پایان است.بدون تبادل گاز مناسب، بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. با گذشت زمان، سطوح پایین اکسیژن در خون خود را احساس خواهید کرد. وقتی بدن شما در معرض سطوح پایین اکسیژن قرار می گیرد، احساس خستگی می کنید. زمانی که ریه ها قادر به جذب و دفع مناسب نباشند، خستگی سریعتر ایجاد می شود. این در شرایطی است که خواب کافی به بهبود وضعیت کمک نمی کند.

ضربان قلب سریع

احساس اضطراب اغلب با ضربان قلب سریع همراه است. این نشان می دهد که قلب برای ارسال اکسیژن به نیازمندان سخت کار می کند زیرا اکسیژن کافی دریافت نمی کند. اگر احساس اضطراب یا استرس نمی کنید، اما ضربان قلب شما افزایش یافته است، این وضعیت ممکن است نشانه کمبود اکسیژن در خون باشد.

تنگی نفس

کمبود اکسیژن به این معنی است که شما در تنفس مشکل خواهید داشت. زمانی که مشکل تنفسی دارید و تشنه اکسیژن هستید، این می تواند نشانه کمبود اکسیژن در خون باشد. افراد مبتلا به هیپوکسی نیز تنگی نفس را بدون انجام فعالیت های شدید گزارش می کنند.

سردرد و گیجی

همه ما در طول زندگی خود سردرد را تجربه می کنیم و اغلب آنها را نشانه نگران کننده کمبود اکسیژن در خون نمی دانیم. اما سردرد همراه با گیجی، سرگیجه و عدم هماهنگی می تواند نشانه کمبود اکسیژن مورد نیاز بدن در خون باشد. مغز برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی جریان خون و اکسیژن نیاز دارد و اگر این مکانیسم آسیب ببیند، مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که شما از اکسیژن محروم می شوید، تمرکز و هماهنگی بدن مشکل می شود، که منجر به سردرد و گیجی می شود.بدون اکسیژن کافی در ریه ها، اندام ها نمی توانند به درستی کار کنند. در نتیجه سموم در جریان خون جمع می شوند و باعث سردرد عروقی می شوند.کمبود اکسیژن در خون می تواند باعث نگرانی شود، زیرا اغلب منجر به بیماری ها و بیماری های دیگر می شود. با مراجعه به پزشک می توانید بهترین درمان را برای این عارضه برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد داروی اکسپکتورانت کدئین

پوست رنگپریده

کم آبی بدن می تواند در اثر مصرف برخی داروها یا حمله آسم یا به مرور زمان به دلیل مشکلات قلبی یا بیماری ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و آمفیزم ایجاد شود. اگرچه علائم هیپوکسی اغلب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، برخی از رایج ترین آنها در زیر ذکر شده است.

تغییر رنگ پوست

گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن به بافت های بدن هستند و مقدار ناکافی آنها می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. کبودی وضعیتی است که در آن پوست معمولاً آبی مایل به قرمز تیره به نظر می رسد و زمانی رخ می دهد که سطح اکسیژن به طور چشمگیری کاهش یابد. لب ها، لثه ها و اطراف چشم ها و ناخن ها بررسی راحت تر

کاهش اکسیژن خون باعث تنگی نفس می شود

رفتن به دکتر

با اندازه گیری میزان اکسیژن خون شریانی، پزشک تشخیص می دهد که آیا هیپوکسیک دارید یا خیر.

برای تخمین میزان اکسیژن خون می توان از اکسی متر استفاده کرد. اکسیمتر وسیله کوچکی است که به انگشت وصل می شود (نمای جانبی).

مقدار 95 تا 100 درصد که توسط اکسی متر نشان داده می شود، سطح طبیعی اکسیژن در خون در نظر گرفته می شود و مقادیر زیر 90 درصد نشان دهنده سطح پایین اکسیژن در خون است.

فوراً با آمبولانس تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس شدید که به طور ناگهانی رخ می دهد و عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • دشواری شدید تنفس همراه با سردرد، بی خوابی، تجمع مایعات در بدن و سرفه در ارتفاعات (مناطق بالای 2400 متر). اینها علائم ادم ریوی ناشی از ارتفاعات است که در صورت عدم درمان مناسب می تواند کشنده باشد.
بیشتر بخوانید  کبد چرب در کمین کودکان چاق است

تنگی نفس در آسم

در شرایط زیر در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید:

  • تنگی نفس پس از کمی کار یا در هنگام استراحت.
  • تنگی نفس که با ورزش یا فعالیت بدنی بدتر می شود.
  • پریدن ناگهانی از خواب همراه با تنگی نفس یا احساس خفگی که می تواند نشانه آپنه خواب باشد. کم خوابی قطع تنفس در هنگام خواب است.

کاهش اکسیژن خون باعث تنگی نفس می شود

روش های خودمراقبتی

برای غلبه بر تنگی نفس این نکات را دنبال کنید:

1- سیگار نکشید.

اگر پزشک متخصص بیماری مزمن انسدادی ریه یا سایر بیماری های ریوی را برای شما تشخیص داده است، مهم ترین چیز این است که سیگار را ترک کنید و برای همیشه آن را ترک کنید.

2- از دود سیگار دیگران دوری کنید.

جایی نمانید که دیگران سیگار می کشند و اکنون بروید. حتی اگر به تنهایی سیگار نمی کشید، باید از دود سیگار دیگران دوری کنید، زیرا این دود سیگار که به آن دود سیگار دست دوم می گویند بیشتر از دود سیگار خود شما آسیب ریه می زند.

به طور منظم تمرین کن.

زمانی که دچار تنگی نفس هستید، ورزش می تواند دشوار باشد. اما به خاطر داشته باشید که ورزش منظم قدرت و استقامت کلی را بهبود می بخشد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید علائم هیپوکسی در خون

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *