مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی رفسنجان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مناطق دیدنی شهرستان رفسنجان




رفسنجان در استان کرمان واقع شده است و مجاور با استان یزد می باشد ، فاصله شهر کرمان تا رفسنجان ۱۱۷ کیلومتر می باشد ، یکی از معروف ترین مواردی که با اسم رفسنجان همراه است درختان پسته فراوان آن است ، اما علاوه بر این جاذبه طبیعی ، شهر رفسنجان دارای آثار تاریخی و گردشگری و طبیعی مهم و دیدنی دیگری نیز است.




شهر رفسنجان دارای آب و هوای نیمه کویری است. این شهر از اصلی‌ترین مناطق کشت پسته در ایران محسوب می‌شود. با وجود غارت و تخریب شهر در دوره‌های مختلف تاریخی، همچنان آثار باستانی زیادی در آن باقی مانده است. جاهای دیدنی رفسنجان لیست بلندی دارد که در ادامه، برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترینِ آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.




بهترین فصل سفر به رفسنجان




تعطیلات نوروز و فصل پاییز بهترین زمان سفر به این شهر است. داغی هوا که تکلیف تابستان را روشن کرده. زمستان‌ها هم در این شهر هوا سرد و خشک است.


حمام


جاذبه های تاریخی و تفریحی رفسنجان




موزه مردم‌شناسی یا حمام آقا سیدمهدی رفسنجان


مدت‌هاست حمام‌های عمومی، دیگر کاربری سابق را ندارند و حمام‌هایی که یک زمان جایی بودند برای استحمام اهل محل، یا خراب شده‌اند یا به واسطه معماری هنرمندانه، کاربری موزه را پیدا کرده‌اند. حمام آقا سید مهدی قریشی هم جزو دسته دوم است که به موزه‌های مردم‌شناسی تبدیل شده.


با سر زدن به این حمام ۱۰۰۰ متری، می‌توانیم بفهمیم که قدیم‌ها مردم چه‌طور زندگی می‌کردند، در دوره قاجار چه رسم و رسوماتی وجود داشته و دستگاه‌های بافندگی و مجسمه‌ها چه شکلی بوده‌اند.


حصار قدیم رفسنجان


حدود ۲۰۰ سال پیش که رفسنجان هنوز اسمش بهرام‌آباد بود، حاکم کرمان، امیر مفخم بختیاری، دستور داد حصاری دور شهر بکشند که هنوز بخشی از آن باقی‌ست. از دروازه‌های این حصار فقط دروازه‌ قطب‌آباد در ضلع غربی شهر باقی مانده و بقیه خراب شده‌اند. حصار را از خشت خام، گل لگدخورده و کاهگل ساخته و بالای دیوار ۶ متری‌اش را به ‌شکل کنگره درآورده بودند که به آن منظره‌ زیبایی داده.


خانه حاج علی آقا در رفسنجان


شاید شما هم مثل ما تصور می‌کردید بزرگ‌ترین خانه خشتی حتما در یزد قرار دارد، اما خانه حاج علی آقا که حدود پنج – شش کیلومتری مرکز شهر رفسنجان قرار گرفته، بزرگ‌ترین خانه خشتی ایران و دنیاست.


حدود ۱۵۰ سال پیش، یکی از بزرگ‌ترین تاجران آن دوره به اسم حاج آقا علی، معروف به زعیم‌الله رفسنجانی، این خانه‌ را ساخت، خانه ای که سبک معماری آن قاجاری‌ست، گچ‌بری‌های قشنگی دارد و چشم از دیدنش خسته نمی‌شود. این مجموعه ۱۲ هزار متر است و حدود ۷ هزار متر زیربنا دارد.


شاید برای مایی که بیشترمان در در خانه‌های کوچک امروزی زندگی می‌کنیم تصور اینکه، خانه‌ای ۸۶ اتاق و ده‌ها تالار داشته، سخت باشد. ولی خانه حاج آقا علی، اینطور خانه‌ایست. این خانه در سه طبقه، زیرزمین، همکف و اشکوب اول دارد. به اضافه تالار حوض‌خانه، تالار شاه‌نشین یا بهاره، تالار پاییزی و تالار زمستانی. در چند سال گذشته، بخش‌های زیادی از خانه حاج علی آقا مرمت شده‌ و قرار است به زودی هم به هتل تبدیل شود. نوروز، تابستان و بعضی روزهای دیگر سال می‌شود از این‌جا دیدن کرد.

بیشتر بخوانید  هزینه سفر به ایتالیا و بازدید از جاذبه های توریستی آن


قلعه


بازار قدیم رفسنجان


بازارهای قدیمی هر شهری از جاهای جذاب آن به حساب می‌آیند. هم رد پای تاریخ را می‌شود در بازار دید و هم کمی گشت و خرید کرد. بازار سرپوشیده در دوره‌ بهرام شاه سلجوقی در حدود سال ۵۴۶ خورشیدی ساخته شد و از اولین بناهای رفسنجان محسوب می‌شد. در این بازار، بارانداز، آب‌انبار، حمام، سقاخانه، کاروانسرا، مسجد و ۹ گنبد به سبک سلجوقی ساخته بودند.

بخش شرقی بازار به قیصریه معروف است که در سال ۱۳۷۷ آتش‌ گرفت و هنوز کامل بازسازی نشده، اما ۲۱۲ حجره‌ فعال در آن وجود دارد.


عمارت باقری رفسنجان


از اواخر دوره قاجار عمارتی آجری در خیابان امام خمینی کنونی به‌جا مانده که به ثبت ملی رسیده. زیربنای خانه حدود ۲۶۰۰ متر مربع‌ است و در دو طبقه‌ زیرزمین و هم‌کف ساخته شده.نقاشی‌ سقف‌ها و حاشیه‌ راهروها را هم دو نفر از شاگردان کمال‌الملک کشیده‌اند. این روزها امکان بازدید عمومی از این بنا وجود ندارد، ولی بیرونش را می‌شود دید.


موزه ریاست جمهوری رفسنجان


گذشته از همه یادگارهای قدیمی و تاریخی شهر، در رفسنجان، یک ساختمان امروزی در میان باغی بزرگ ساخته شده که اسم‌اش موزه ریاست‌جمهوری‌ست.


مجموعه‌ای از هدیه‌های رسمی و غیررسمی که در دوره ریاست‌ جمهوری هاشمی رفسنجانی به دولت هدیه شده بود، در هشت گالری این موزه به نمایش گذاشته شده‌. در طبقه‌ اول این ساختمان کتابخانه و رستوران قرار دارد و حتی اگر نخواهیم از موزه‌اش دیدن کنیم، راه رفتن در باغ و ساختمان کتابخانه و غذا خوردن در رستوران می‌تواند حال و هوایمان را عوض کند.


موزه


بادگیر معین در رفسنجان


یکی از جاهای تاریخی رفسنجان همین بادگیر معین است. این بنا در دوره قاجار ساخته شده و در سال ۱۳۸۴ مرمتش کرده‌اند. بلندی این بادگیر ۱۶ متر است.


یخدان عباس‌آباد حاجی رفسنجان


در خیابان اصلی روستای عباس‌آباد حاجی، یکی از آثار تاریخی منطقه را پیدا می‌کنیم که یخدانی به بلندی ۱۲ متر است.این یخدان از خشت و ملات گل رس و در دوره قاجار ساخته شده و طراحی دایره‌ای شکلی دارد. زمانی، در این‌جا تا آخر تابستان می‌توانستند یخ نگهداری کنند. چند سالی‌ست در این محل یک زورخانه برپا شده.


معبد آناهیتا در خنامان رفسنجان


قدمت معبد آناهیتا به هزاره‌ی اول قبل از میلاد مسیح (ع) می رسد! این معبد که در روستای حسین‌آباد قرار دارد، به علت آنکه در زمان قاجار پناهگاهی برای دزدان بوده به قلعه‌ی دزدان نیز معروف است! جالب است بدانید یک معبد به اسم آناهیتا نیز در کشورهای خارجی وجود دارد !

بیشتر بخوانید  شهر زیبای نایین و مناطق دیدنی آن


قلعه


جاذبه‌های طبیعی رفسنجان


این شهر به باغ‌های پسته آن مشهور است. بیشترین باغ‌های پسته این شهر در مناطق کشکوئیه و نوق قرار دارد. علاوه بر موارد فوق شرایط اقلیمی، معادن عظیم مس سرچشمه، بزرگترین جنگل مصنوعی جهان (باغات ۱۲۰ هزار هکتاری پسته) و ییلاقاتی چون سرچشمه داوران، دره در، راویز، خنامان نیز از جاذبه‌های طبیعت این منطقه‌است. بام رفسنجان، آبشار لولی کش، آب گرم ده ظهیر، رودخانه شاهزاده عباس، آب جوشان راویز و پدیده طبیعی چاه دریا نیز از دیگر اماکن مهم طبیعی رفسنجان است.


دره راگه رفسنجان


دره راگه یکی از منحصربفرد ترین دره های کشور در رفسنجان است ، در ۲۰ کیلومتری رفسنجان و در مسیر گردشگری دو جاذبه توریستی استان کرمان (روستای میمند و کلوت های شهداد) واقع شده است . دره راگه هم چنین در نزدیکی معادن مس سرچشمه قرار دارد که می تواند امکان بازدید گردشگران را در این منطقه نیز فراهم کند. ،شاید سخت باشد که تصور کنید در دل کویر به عمق ۷۰ متری دره‌ای با عرض ۱۸۰ متر وارد شوید و در مسیری به طول ۲۰ کیلومتر به تماشای منظره زیبا در کنار رودخانه گیودری بپردازید. حتماً بازدید از دره‌ی ۲۰ هزارساله‌ی راگه که در جریان اکتشاف برای معادن کشف‌شده است را از دست ندهید! وجود ستون هایی با ارتفاع ۱۰۰ متر از ویژگی های منحصر بفرد دره راگه می باشد .مخروط های نوک تیز و کله قندی، ستون ها و ستونک های فرسایشی، آرک ها و تیغه ها و دیواره های نواری که ارتفاع آن ها در برخی نقاط به صد متر نیز می رسد، از جمله بخش های خاص این منطقه است.


در گذر از باریکه های دره، به شکاف ها و سوراخ های بزرگ و کوچکی برخورد می کنید که برخی طبیعی و برخی دیگر در گذشته های دور توسط انسان ها ساخته شده است مسیر دره راگه به طول ۲۰ کیلومتر به صورت پیاده، تماشای جلوه های فرسایش خاک را برای هر بیننده ای فراهم می کند.در حال حاضر سه ژئو پارک در کشور وجود دارند که شامل ژئوپارک جهانی قشم، ژئوپارک ارس و ژئوپارک راگه می باشد دره راگه یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رفسنجان است.


دره راگه


غار میرزا در رفسنجان


در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان رفسنجان و در روستای ده رنج قرار دارد . در سال ۱۳۸۷ توسط گروه هلال‌احمر غار میرزا شناسایی شد، غار میرزا ۸ تالار اصلی و ۴ تالار فرعی دارد و نکته‌ی جالب حتی ساکنین محلی رفسنجان هم نسبت به وجود آن اطلاع کمی دارند، به همین دلیل تماشای فضای بکر و دست‌نخورده‌ی آن‌ یکی از مناسب‌ترین جاهای دیدنی رفسنجان است، این غار در فضای میانی دارای فرود ۹۰ متری و وسعتی به‌ اندازه‌ی ۱۵۰ مترمربع است، ویژگی خاصی که در کشور کم‌ نظیر است. ارتفاع بعضی از قندیل ها به ۴ متر می رسد که سقف تالار را به کف آن متصل می کنند.

بیشتر بخوانید  معرفی مرکز خرید شیراز به همراه آدرس


در تالار غربی فسیل جانوری وحشی و در انتهای تالار شمالی برکه آبی وجود دارد. در سقف تالار شمالی دهلیزی به طول ۷۰ متر وجود دارد که ورود به آن مستلزم سنگ نوردی است. از زیبایی های این غار، دست نخوردگی وسالم ماندن غار سنگ ها و استالاگتیت های آن است واز فلش های رنگی و یادگاری بر روی دیوارها خوشبختانه خبری نیست که این امرناشی از فنی بودن و صعب العبور بودن غار است. برای دسترسی به این غار باید بعد از گذر از داوران به سمت روستای ده رنج بروید.


کاروان سرای کبوترخان رفسنجان


همان‌گونه که میدانید فاصله رفسنجان تا کرمان ۱۱۷ کیلومتر است، از این مسیر ۳۵ کیلومتر را که بپیمایید به کبوترخان خواهید رسید جایی که قدمت کاروانسرای آن به نقلی به دوران زندیه و به در سخنی دیگر به دوران صفویه بازمی‌گردد. می‌گویند کاروان‌سرای کبوترخان توسط گنجعلیخان و به دستور شاه‌عباس ساخته‌شده است، این بنای تاریخی حدود ۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد.


برج خلیل آباد رفسنجان


برج خلیل آباد در شمال رفسنجان، محله‌ی خلیل آباد، خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد. این برج، بنایی به جا مانده از اواسط دوران قاجار (زمان حکومت ناصرالدین شاه) است که توسط سه برادر به نام‌های استاد شعبان، استاد علی و استاد حسین ساخته شد. این بنا تماماً از خشت خام و گل ساخته شده و حتی تزئینات آن نیز با خشت انجام گرفته است. براساس نظرِ مورخان، برج خلیل آباد کاربرد نظامی و دفاعی داشته و مکانی برای استقرار نگهبانان و دیده‌بانی و مراقبت آن‌ها از شهر بوده است.


درخت پسته اودرج


در شمال استان کرمان و در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری از آن، یک روستای قدیمی به نام «اودرج» واقع شده است. در بخشی از روستا، قبرستانی باستانی وجود دارد که سنگ قبرهای آن به ۱۳۰۰ سال پیش تعلق دارد. در گوشه‌ای از این قبرستان، درخت پسته‌ای کهنسال با عمری بالغ بر ۱۵۰۰ سال به چشم می‌خورد. این درخت، قدیمی‌ترین درخت پسته‌ی جهان است که قطری بیشتر از ۵ متر و ارتفاعی حدود ۱۲ متر دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


مناطق دیدنی و جاذبه های تاریخی زیبای بهشهر


معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم


آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان پاوه


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *