مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

“مشکلات مالی”؛ ریشه افزایش سرقت در ایران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


محققان دانشگاه اجرای قانون در امین بین سال های 2009 و 2015 نشان دادند که متغیرهای اقتصادی مانند تورم ، بیکاری و رشد اقتصادی با ظهور سرقت ارتباط دارند و ریشه سرقت در ایران اقتصادی است.

به گزارش ایسنا ، “سرقت” یکی از مهمترین جرایم است که ارتباط تنگاتنگی با بحرانهای موجود در جامعه دارد. بحران های اقتصادی و مشکلات معیشتی ، افزایش شکاف طبقاتی ، بیکاری و مشکلات خانوادگی و … آنها در تمایل افراد به سرقت مثر هستند.

مطالعه آمار نشان می دهد که میزان سرقت در ایران طی سالهای اخیر افزایش یافته است. بنابراین پس از مصرف مواد مخدر ، سرقت دومین جرم بزرگ در کشور است.

آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می دهد از سال 2009 ، به دلیل تحریم های گسترده و ناامید کننده بین المللی علیه ایران ، متغیرهای اقتصاد کلان بسیار بی ثبات بوده و این بی ثباتی ها تأثیر بسزایی در جرایم ، به ویژه سرقت در کشور دارد.

طبق آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی ، نرخ رشد اقتصادی و تورم ؛ زیرا مهمترین شاخص های اقتصاد کلان در دوره های اخیر در وضعیت نامناسبی قرار دارند. بنابراین کشور در سال 1391 دارای نرخ رشد اقتصادی 8 / 5- و تورم 30 درصدی بوده و این روند در سالهای 1392 ، 1393 و سالهای بعدی نیز تکرار می شود.

با توجه به اهمیت این موضوع؛ محققان دانشگاه اجرای قانون در امین در حال بررسی رابطه بین نوسانات شاخص های اقتصاد کلان مانند تورم ، بیکاری و رشد اقتصادی با سرقت برای شناسایی و تعیین سهم هر یک از این متغیرها هستند.

بیشتر بخوانید  ویدویی هولناک و نگران کننده از کودکی که در خواب با موبایل بازی می کند! + ویدیو

برای انجام این مطالعه از آمار رسمی مرکز آماری ایران در مورد سرقت و شاخص های کلان و مهم اقتصادی برای یک دوره هفت ساله (از 2009 تا 2015) استفاده شده است.

طبق اسناد و آمارهای رسمی ، بین سال های 2009 و 2015 ، نزدیک به 4،103،278 سرقت در ایران رخ داده است. بیشترین میزان رشد سرقت ها در سال 1389 حدود 84٪ و کمترین میزان آن معادل -8٪ در سال 1394 بوده است. روند کلی سرقت های انجام شده در این مدت نیز از 244 هزار پرونده در سال 1388 به 74 هزار پرونده در سال 1394 افزایش یافته است که رقم نسبتاً بالایی است.

بررسی نرخ تورم نشان می دهد که ایران در طی این دوره هفت ساله در سال 1388 کمترین نرخ تورم را داشته و بالاترین نرخ تورم را در سال 1392 تجربه کرده و پس از افزایش شدید تورم تا سال 1392 ، سرانجام از سال 1393 روند نزولی داشته است.

در این مطالعات مشخص شد که کمترین تعداد سرقت در سال 2009 رخ داده است و بیشترین تعداد سرقت مربوط به سال 1393 بوده و روند سرقت ها در این هفت سال با نوسانات جزئی روند رو به رشدی داشته است.

بر اساس مطالعات این مطالعه ؛ بین تورم و انواع سرقت رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ، افزایش نرخ بیکاری افزایش تعداد جرایم سرقت را پیش بینی می کند و بین نرخ بیکاری و انواع سرقت رابطه معنی داری وجود دارد. علاوه بر این ، رابطه معکوس و معناداری بین میزان رشد اقتصادی و تعداد کل سرقت ها در کشور وجود دارد.

بیشتر بخوانید  طلا در نزدیکی بالاترین قیمت هفتگی قرار گرفت + تحلیل تکنیکال

نتایج این مطالعه نشان می دهد متغیرهای اقتصادی مانند رشد اقتصادی منفی ، بیکاری ، تورم و وضعیت اقتصادی خانوارها از عواملی هستند که می توانند بر جرم تأثیرگذار باشند.

محققان گفتند: “گسترش جرایم اجتماعی ، جرم ، فساد و ناآرامی های سیاسی ، کاهش مهارت ها ، افزایش فقر ، نابرابری و تشدید نابرابری های سیاسی و نابرابری های نژادی و جنسیتی از جمله مشکلات بیکاری بالا در جوامع مختلف است.”

به گفته این محققان؛ بر اساس داده های رسمی موجود ، ریشه های اقتصادی سرقت در ایران ثابت شده است و نابرابری در نتیجه این عوامل اقتصادی نقش مهمی در وقوع سرقت در جامعه دارد و می توان تصور کرد که رشد نابرابری در جامعه باعث افزایش شیوع بیماری می شود. سرقت.

براساس نتایج به دست آمده ، محققان پیشنهادهایی ارائه داده اند:

– سیاستمداران قبل از رسیدگی به اجرای قانون و قوه قضائیه ، تلاش خود را برای ایجاد رونق اقتصادی و رشد اقتصادی برای کاهش بیکاری و افزایش درآمد خانوار دو چندان می کنند.

– افزایش ظرفیت امنیتی جامعه با تخصیص منابع بیشتر به پلیس و همچنین تقویت سیستم های مختلف امنیتی در مرحله بعدی ، برای کنترل و کاهش جرم سرقت جامعه

– اقدامات جدی تر و اقدامات موثرتر پلیس اطلاعات ، پلیس پیشگیری و غیره در قالب اردوگاه های جهاد برای مبارزه با سرقت و …

با انجام این تحقیق ، غدیر بخشی جاغنب ، عضو دانشکده ناجا و م Instituteسسه اجرای قانون و تحقیقات اجتماعی مراد آباسی ؛ به عنوان عضوی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اجرای قانون در امین شرکت می کند.

بیشتر بخوانید  خبرهای خوبی درباره آزادسازی منابع بلوکه‌شده در راه است

نتایج این مطالعه در زمستان 1399 به عنوان مقاله ای علمی با عنوان “توضیح جامعه شناختی تأثیر شاخص های مهم اقتصادی در وقوع سرقت” در فصلنامه اطلاعات و تحقیقات جنایی منتشر شد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *