مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مسموم کننده ها را بهتر بشناسید!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تاثیر سموم بر بدن یا محلی است یا عمومی. سمی که اثر موضعی دارد به محض تماس با اندام یا بافتی می سوزد و تجزیه می شود. سمی که بدن جذب می کند اثر کلی دارد و می توان آن را به چند گروه تقسیم کرد. گروه سموم باعث ایجاد تغییراتی در خون شده و مراکز ایجاد خون را از بین می برند و باعث همولیز گلبول های قرمز مانند بنزن و فنل می شوند.

گروه دیگری از مواد روی معده و روده تأثیر می گذارد و باعث استفراغ و دل درد می شود، مانند مس و سرب. در فارماکولوژی حداکثر مقدار غذایی که می توان بدون ضرر مصرف کرد تعیین می شود. زیاده روی در مصرف آن انسان را مسموم می کند و حتی منجر به مرگ می شود. در زیر مهمترین مواد سمی و علائم مسمومیت آنها ذکر شده است.

فنل

فنل یا اسید فنیک یک سم فرار است. ماده ای کریستالی است که در گردش آن سفید رنگ بوده و شکل های دارویی آن متفاوت است. حداکثر دوز خوراکی فنل 0.1 گرم در هر بار، 4 گرم باعث مسمومیت شدید خوراکی و 15 گرم کشنده است. علائم مسمومیت شامل سوزش در دهان و گلو، بی حالی، سرگیجه، تنگی نفس، تشنج و کما است. درمان آن شستشوی معده با آب آهک، روغن کرچک و تزریق سرم است.

سیانید

سیانید پتاس و اسید سیانید دو سم قوی هستند که به مقدار کم در دانه بادام تلخ یافت می شوند. اگر انسان بادام تلخ زیاد بخورد مسموم می شود. مقدار کشنده سیانید دی بازیک 0.3-0.2 گرم و اسید سیانید 0.6 گرم است. مرگ اسید سیانیک آنی است. بلافاصله پس از خوردن سم، فرد به کما می رود، حدقه چشم منبسط می شود، نبض غیر قابل درک می شود و بر اثر حمله می میرد. تزریق داخل وریدی محلول تیوسولفات می تواند دو فایده را حفظ کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی

شولشی‌سین

آلکالوئید گیاهی به نام زعفران پاییزی است که ماده موثره آن عمدتا در دانه ها و پیاز این گیاه یافت می شود. کلشی سین یکی از موادی است که در بدن تجمع می یابد و حداکثر مقدار غذای آن 0.05 گرم در هر نوبت است. علائم مسمومیت در انسان مانند سردرد شدید، استفراغ، تکرر ادرار، تشنج، فلج شدن خون در رگ‌های بدن و در صورت تداوم علائم منجر به مرگ می‌شود.

نیکوتین

نیکوتین ماده موثره و آلکالوئید تنباکو است که به شکل مایعی بی رنگ با بوی تند است. نیکوتین اثر محرکی بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد و هنگامی که در دوزهای قوی مصرف شود اثر فلج کننده بر روی عضلات مخطط دارد. 0.1 گرم نیکوتین یک دوز سمی است. اثرات سمی آن به سرعت آشکار می شود، از جمله اختلالات گوارشی، اختلالات و واکنش های عصبی، ناهنجاری های قلبی و در نهایت مرگ ناشی از تشنج.

اسید و باز

اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، اسید نیتریک و اسید استیک غلیظ به مقدار 20-10 گرم کشنده است. پایه ها شامل آمونیاک، پتاس و آهک است. مصرف اسیدها و بازهای قوی باعث سوختگی غشاهای مخاطی دهان، گلو، مری و معده می شود و باعث درد شدید شکم و استفراغ می شود.

آتروپین

این یک آلکالوئید است که در اکثر گیاهان سمی سیب زمینی تیره (Solanaceae) مانند تاتورا یافت می شود. آتروپین دارویی برای فلج اعصاب پاراسمپاتیک است که باعث افزایش فعالیت قلب، کاهش ترشح غدد ترشحی، اسپاسم عضلات صاف و تحریک سیستم عصبی مرکزی می شود. علائم مسمومیت شامل خشکی گلو، تشنگی بیش از حد، التهاب حنجره و در نهایت کما و مرگ است. تزریق زیر جلدی آتروپین 10-5 میلی گرم سمی و کشنده است.

بیشتر بخوانید  علت و علائم بزرگی دهلیز چپ چیست ؟

تریاک و مشتقات آن

مرفین ماده اصلی تریاک است. در پزشکی علاوه بر مرفین از مشتقات مصنوعی نیز استفاده می شود که اثراتی مشابه مرفین دارد. هروئین یا استر استیل مورفین استر کلرید پودری کریستالی و تلخ است که 5 برابر سمی تر از مرفین و 0.1 گرم آن کشنده است. کدئین یا متیل اتر مورفین مصرف بیش از 0.1 گرم می تواند باعث مسمومیت شود. یکی از علائم مسمومیت با کدئین، وزوز گوش در ابتدای مسمومیت است.

بی حس کننده های موضعی

علاوه بر کوکائین تولید شده مصنوعی، برخی بی حس کننده های موضعی دیگر نیز ساخته شده اند که مصرف بیش از حد آنها اثر سمی دارد و از نظر سم شناسی مهم است، مانند استامینوفن، نووکائین، بوتیلن.

 مواد سمی و مسمومیت با آنها

پیشرفت علم و فناوری در دنیای امروز، رفاه و آسایش جامعه بشری را تضمین کرده است، صنعتی شدن جوامع اگرچه تا حدودی پاسخگوی مشکلات موجود بوده است، اما نباید از پیامدهای آن غافل شد. در حال حاضر سالانه بالغ بر 70 هزار ماده شیمیایی سمی در جهان تولید می شود و سالانه حدود 500 هزار نفر بر اثر مسمومیت جان خود را از دست می دهند و از سوی دیگر در بیماران مبتلا به انواع مسمومیت های حاد، 7 درصد بیماران در اورژانس بیمارستان ها هستند. و 5% موارد در بخش های مراقبت های ویژه بستری می شوند.در دسترس بودن به ویژه برای خودکشی در زندان ها و مراکز توانبخشی استفاده می شود.

 مسمومیت دارویی

سابقه و هدف

داروی پاک کننده ترکیبی است که در ایران به ندرت برای خودکشی استفاده می شود عوارض و مرگ و میر ناشی از این ماده به دلیل احتراق آن بر دستگاه گوارش و اثرات سیستمیک آرسنیک هدف از این مطالعه برآورد سال های 1370 تا 1382 می باشد.

بیشتر بخوانید  ۱۰ راهکار طلایی برای نجات جهان از کیسه پلاستیک

مواد ضد عفونی کننده و رنگ

ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده در دارو یا تولید مواد غذایی عموماً اثرات سمی کم و بیش دارند و در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند باعث مسمومیت حاد یا مزمن شوند. به طور کلی مهمترین مواد ضدعفونی کننده پزشکی اعم از ترکیبات معدنی یا آلی عبارتند از: آب اکسیژنه، کلرات، پرمنگنات، فرمالدئید و ….

اما مقادیر زیاد آنها در صورت مصرف طولانی مدت در غذا باعث ایجاد مسمومیت های خفیف و مزمن می شوند. رنگدانه ها شامل بلدومتیلن، ابوترین، متیل ویولت و … می باشد. امروزه سازمان های بهداشت مواد غذایی رنگ های مورد استفاده در مواد غذایی را چه برای تزیین و چه برای محافظت در برابر فساد کنترل کرده و رنگ های مورد استفاده را از نظر صلاحیت تعیین کرده اند.

بسیاری از مواد سمی شناخته شده است که ذکر نام و نشانه های مسمومیت آنها از حوصله این بحث خارج است. آنچه مهم است رعایت احتیاطات لازم هنگام مصرف دارو و پرهیز از مصرف موادی است که برای ما ناشناخته است.

 مسمومیت دارویی

وی وجود انواع داروها در یخچال شهروندان را آسیب جدی دانست و خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه آنها پیامدهای زیادی در تضمین یا تسریع بهبودی شهروندان دارد، شهروندان بدون مشورت پزشک دارو مصرف نمی کردند و این مهم است. در کودکان بیشتر از قبل.

 مسمومیت دارویی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *