مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزیت جادویی چای سی تی سی (CTC) یا کله مورچه + روش دم آوری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چای CTC چیست؟

چای CTC روشی جدید برای فرآوری برگ های چای است که برای تهیه نوعی چای سیاه استفاده می شود. در واقع، این روش پردازش چای به عنوان جایگزینی برای پردازش ارتدکس. که روش سنتی تهیه چای است.
از آنجایی که فرآوری چای به روش CTC روش مقرون به صرفه تری نسبت به سایر روش های تولید چای است که می تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد، به روشی بسیار رایج برای تولید چای تبدیل شده است.
چای تولید شده به روش CTC در ایران عمدتا به دلیل ظاهر چای آن است “سر مورچه” معلوم است که بسیاری از ما او را با این نام می شناسیم. در کنار سر مورچه این نام است “باروت” برای این چای نیز استفاده می شود.

چای CTC چگونه تهیه می شود؟

CTC مخفف “Crush”، “Tear”، “Curl” است که به مجموعه ای از اعمال انجام شده بر روی برگ های چای اشاره دارد.
در جایی که فرآیند ارتدکس (روش معمول تهیه چای سیاه) برگ های چای را دست نخورده نگه می دارد، CTC روشی است که در آن برگ های چای به قطعات کوچک خرد می شوند و سپس به گلوله های کوچک بریده می شوند که شکل نهایی آنهاست.


چای CTC

آیا چای سی تی سی طعم خاصی دارد؟

چای سی تی سی در واقع زیرمجموعه ای از تولید چای سیاه است که شما از این روش تولید چای استفاده می کنید، نسخه نسبتاً قوی و غلیظ چای سیاه که هم از نظر رنگ و هم از نظر طعم کیفیت بالاتری دارد.با شما همراه خواهد بود.
راحت تر می توان گفت که در چای مورچه، فرآوری به گونه ای است که بسیاری از برگ ها له می شوند، که CTC را به یک چای سیاه معمولی تبدیل می کند که درجه اکسیداسیون بالایی دارد.
اما تفاوت روش CTS با روش معمول زمانی بیشتر آشکار می شود که متوجه شوید برگ های استفاده شده در تولید این چای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در این روش فرآوری چای اغلب از برگ های چای «آسام» استفاده می شود که به خاطر خواص تیره تر و غلیظ تر و طعم بسیار طبیعی تر نسبت به سایر برگ های چای معروف است.

بیشتر بخوانید  فریتاتا ایتالیایی - frittata

مزیت چای مورچه یا باروت نسبت به چای های دیگر

برای درک این موضوع، باید چندین قرن به گذشته نگاه کنیم. زمانی که شرکت‌های بازرگانی هند شرقی می‌خواستند با چینی‌ها برای انحصار چای رقابت کنند، تصمیم گرفتند یک چای ویژه درست کنند. بنابراین آنها شروع به تهیه زمین در منطقه آسام هند کردند تا هرکسی که می خواهد چای بکارد به این منطقه رفته و نوع خاصی از چای تولید کند.

کشت چای در آسام به سرعت گسترش یافت و تولید بالای آن منجر به افزایش مصرف چای در هند شد که قبلاً به دلیل قیمت بالای چای و کمبود منابع بسیار کم بود.
در آسام هند با کنترل دما و اکسیژن موفق به ایجاد واکنش های شیمیایی در چای شدند که باعث افزایش محتوای کافئین در مقایسه با سایر چای های دنیا شد. کافئین قطعا یکی از محبوب ترین محرک های طبیعی در جهان است که می تواند حس شادابی و سرزندگی را به فرد منتقل کند.

از آنجایی که وعده غذایی اصلی نوشیدن چای در صبح است، چای آسام به دلیل داشتن کافئین بالا می تواند بهترین گزینه برای این دمنوش ها باشد و این موضوع تا آنجا پیش رفته است که از چای برای تهیه دمنوش های معروفی مانند انگلیسی و ایرلندی نیز استفاده می شود. چای. آنها از Assam برای محصولات خود استفاده کردند.

اما ممکن است از خود بپرسید که چای آسام چه ربطی به چای CTC یا سر مورچه دارد؟ جالب است که “Asam CTC” پرطرفدارترین نوع چای آسام و همچنین رایج ترین نوع CTC در جهان است. برای آسام چای سیاه محصول اصلی هند است. جایی که کل فرآیند CTC برای اولین بار آغاز شد. با گسترش این روند، مصرف این چای به سایر نقاط جهان به ویژه آسیا و آفریقا گسترش یافته است.
بنابراین به طور کلی می توان نتیجه گرفت که چه چیزی چای مورچه را از سایر چای ها متمایز می کند; طعم آن نسبت به سایر چای ها قوی تر است، به طوری که حتی می توانید قهوه صبح خود را با یک فنجان چای سیاه قوی CTC جایگزین کنید!

بیشتر بخوانید  سوفله پنیر


فواید چای CTC

طرز تهیه چای CTC

تهیه این چای یک فرآیند مکانیکی است. تنها و البته مهم ترین نقشی که مردم در تولید این چای دارند انتخاب برگ چای و کیفیت آن است، بنابراین نقش کارگرانی که برگ چای را انتخاب می کنند بسیار مهم است.
اولین قدم انتخاب برگه هاست. انتخاب برگ های تازه و جوان دقیقا همان چیزی است که چای سبز به آن می پردازد.
سپس برگ های انتخاب شده بین دو غلتک غول پیکر حاوی هزاران دندانه کوچک و فشرده برای ورز دادن برگ ها رد می شوند.

باید بخوانید:

چای سیاه سرد است یا گرم؟

چای سیاه سرد است یا گرم؟

اگر می خواهید ماهیت چای سیاه را بدانید و بدانید چه غذاهایی برای آن مفید است، این مقاله را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

این کار باعث اکسیده شدن برگ ها می شود و در واقع برگ ها از یک طرف دستگاه وارد می شوند و پس از له شدن به شکل گلوله در می آیند و سپس روی حرارت زیاد برای مدت معینی و تحت فشار حرارت می دهند.
به همین دلیل ظاهر دانه های چای شبیه به کله مورچه است و به همین دلیل این چای در ایران به چای مورچه معروف است.
در مورد تهیه چای سیاه ارتدوکس (معمولی) بهتر است بدانید در مزارع چای از نیروی انسانی و قوری بیشتر استفاده می شود در حالی که در تهیه CTC متفاوت است. امروزه تولیدات صنایع دستی تقریباً به صفر رسیده است، زیرا بیشتر برگ های چای نیز توسط ماشین ها برداشت می شود.
بنابراین، همه چیز مقرون به صرفه است، زیرا دستگاه ها سریعتر کار می کنند، آنها می توانند در شب کار کنند، شما به تعطیلات نیاز ندارید و مریض نمی شوید! اگرچه ممکن است ظالمانه به نظر برسند، اما برای چایکاران سود بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید  ترشی کلم برگ قرمز


چای سر مورچه

راهنمای خرید چای مورچه

چای باروتی و سر مورچه امینت

چای مورچه یا باروت همانطور که گفتیم یکی از دمنوش های مرغوب است اما در هنگام خرید باید به یک نکته مهم توجه کنید:

برخی لجن و ضایعات را پس از تولید و فرآوری در بسته بندی هایی به نام سر مورچه و باروت به فروش می رسانند به همین دلیل برخی تصور می کنند چای های سر مورچه بی کیفیت هستند اما این کاملا نادرست است و با خرید برندهای معتبر می توانید این مشکل را به طور کامل حل کنید.
مصرف چای CTC را فراموش نکنید، مراقب باشید از مصرف چای بسیار رنگارنگ، کهنه و بیش از 3 فنجان خودداری کنید زیرا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *