مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مریوان شهری مرزی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


Zdravo Novo – خدمات توریستی: مریوان شهری زیبا و معتدل است که در دامنه‌های غربی کوه‌های مرکزی ایران قرار دارد و این رشته‌کوه غربی سدی در برابر نفوذ هوای مرطوب مدیترانه‌ای به فلات ایران بوده و رطوبت را در دامنه‌های آن حفظ می‌کند و بهار کوتاه است و زمستان را جدا می‌کند. و تابستان میزان بارندگی و شدت تابش خورشید در این منطقه در زمستان و تابستان، جاذبه های طبیعی باورنکردنی را در این شهر ایجاد کرده است که حضور همه حاضران و ناظران را تازه می کند.

نام نام

درباره وجه تسمیه این شهر و تغییرات آن، روایات مختلفی وجود دارد، از جمله؛ این که نام این شهر «مهروان» است و از دو قسمت مهر و وان تشکیل شده است که به معنای محلی مهر است که به مریوان تغییر یافته و یا به دلیل وجود دریاچه این نام از «مراویان» گرفته شده است. زریبار. و اردک های مهاجر آن که به معنی جای اردک است.

مریوان شهری مرزی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

نژاد، زبان، مذهب

با توجه به اینکه این کشور تحت حکومت مادها قرار داشت، مردم مریوان دارای نژاد باستانی «مادآریایی» هستند. در شهر زیبای مریوان زبان کردی زبان مادری است و بیشتر به کردی سورانی صحبت می کنند و تعداد کمی به کردی هوراما صحبت می کنند در حالی که زبان فارسی زبان رسمی آموزش و نوشتن است. آئین کرد در تمام ادوار مشترک و مشابه سایر اقوام ایرانی بوده است و در حال حاضر ساکنان این شهر دارای دین مبین اسلام و مذهب سنی و کوچکتر، زرتشتی و مسیحی هستند.

پوشش، گمرک

بیشتر بخوانید  آمار تفکیکی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدای برنامه تا صبح امروز

لباس مردم مریوان کردی است و با توجه به فصل، نوع کار و امرار معاش، جشن ها و مراسم مختلف دارای تنوع و ویژگی های خاص و بی بدیل است. پوشاک کردی مردانه و زنانه یکی از زیباترین، متنوع ترین و شادترین لباس های اقوام ایرانی است که در جشنواره های بین المللی مقام اول را کسب کرده و از اجزای متعددی تشکیل شده و بیشتر توسط بافندگان و خیاطان محلی بافته و ساخته می شود. جشن های مذهبی، ملی و باستانی که ریشه تاریخی و اسطوره ای در باورهای مردم این دیار دارد در رقص کردی با بیشترین زیبایی و شکوه برگزار می شود.

مریوان شهری مرزی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری مریوانا

مریوان دیدنی های فراوانی دارد و جاذبه های «طبیعی-تفریحی» و «فرهنگی-تاریخی» آن به قدری زیبا و دیدنی است که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سوی خود می کشاند. در زیر به معرفی این جاذبه ها و فاصله تقریبی هر یک از آنها تا مریوانای خیره کننده می پردازیم.

جاذبه های طبیعی و تفریحی مریوان عبارتند از: دریاچه زریوار و پارک ساحلی آن (3 کیلومتری غرب مریوانا)، پشت بام مریوان (پشت دریاچه زریوار)، منطقه تفریحی کومچیجا (میان جاده ساچز و مریوان)، ارتفاعات چهل چشمه (شمال شرقی مریوانا)، کوه کوله برد (20 کیلومتری جنوب شرقی) ) )، مرز باشمک (روستای باسمک)، رودخانه سیروان (8 کیلومتری نودشه ها)، جاده سنندج – مریوان، دشت بیلو (15 کیلومتری مریوانا)، منطقه تفریحی ملکوبی (جنوب شرقی روستای برکله).

یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی شگفت انگیز مریوانا می باشد. پل تاریخی گران (10 کیلومتری شمال شرقی مریوانا، جاده گاران به تیج تی)، مراسم پیر شالیار (منطقه هورامان یا منطقه سروآباد)، قلعه هایی مانند هالو خان، فیلقوس، کائو، میرزا میرسه و همچنین تپه های مختلف. وی خاطرنشان کرد: هر کدام مربوط به دوران هستند و از نظر تاریخی متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید  سفته‌بازی روی شمش طلا چگونه ثبات اقتصادی را به هم می‌ریزد؟

مریوان شهری مرزی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

غذاها و رستوران های محلی

ماهی کبابی یکی از غذاهای محبوب و شناخته شده مریوان است که از دریاچه زریوار صید می شود. شیشلیک، خورش تره کردی، ریواس و آش کایرمه از غذاهای خاص و شناخته شده ای است که در شهرهای دیگر استان کردستان رایج است. گفتنی است در این شهرستان غذاهایی از جمله عدس بلغور، دوغاوا، دانه کولانها، گزنه، پرپولها، برونش و حبه سیر نیز طبخ می شود و نان های محلی شالکین، برسک و کلان در آن پخت می شود. از رستوران های معروف مریوان می توان به ژمهان، هاور و فرخ اشاره کرد که امکان چشیدن غذاهای محلی را در فضایی آرام با چشم اندازی دلنشین فراهم کرده است.

صنایع دستی و سوغات مریوان

صنایع دستی مریوان بخش مهمی از میراث فرهنگی آن است که خوشبختانه مورد پسند گردشگران قرار گرفته است.قالی و قالیچه در این شهر و همچنین سایر نقاط کردستان به دلیل اصالت، کیفیت، تنوع، طرح و رنگ شهرت جهانی دارد. نساجی سنتی و کلاش (گیوا) یکی دیگر از انتخاب های خوب برای تهیه سوغاتی از این شهر است. اگر می خواهید سوغاتی های غذایی بخرید، عسل طبیعی، شیرینی های سنتی، بادام سوخته و کنجد گزینه های خوشمزه ای هستند.

بهترین زمان برای بازدید و اقامت

مریوان در فصل بهار و تابستان دارای آب و هوای معتدل و مطبوع، طبیعتی سرسبز و پوشش گیاهی غنی است که باعث می شود یک تور به یادگار بماند. بارش شدید باران که اغلب به صورت برف است، در پاییز و زمستان شهر را سفید می کند و مقصدی جالب برای عاشقان سرما و برف است. برای اقامت در این شهر پر از جاذبه ها و شگفتی ها می توانید از هتل جهانگردی مریوان، هتل زریوار، هتل نوروز و هتل آپارتمان یاس و همچنین اقامتگاه بوم گردی نشینگه بنار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  زمان واریز احکام فوق العاده ویژه فرهنگیان

مریوان شهری مرزی با جاذبه های گردشگری شگفت انگیز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *