مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان گلوکوم سیاه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیماری

گلوکوم (آب سیاه)

گلوکوم یک بیماری نیست بلکه گروهی از بیماری هاست.این بیماری در اثر افزایش فشار در مایع چشم ایجاد می شود.در افراد زیر 40 سال ناشایع است اما با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد.علل جراحی، تصادفات و سوختگی های شیمیایی مهم است. علل گلوکوم

4.5 میلیون نفر در جهان به دلیل آب سیاه از گلوکوم رنج می برند افزایش فشار داخل کره چشم به سه عامل سرعت ترشح مایع توسط جسم مژگانی مقاومت در برابر نشت مایعات ارتفاع فشار وریدی بستگی دارد.آب سیاه دو نوع است. :

1گلوکوم اولیه که مربوط به بیماری چشمی نیست و در اثر مقاومت در برابر خروج مایع ایجاد می شود و هر دو چشم را درگیر می کند و می تواند ارثی باشد.

2گلوکوم ثانویه با بیماری های چشمی همراه است که خروج مایعات را کاهش می دهد و یک طرفه است (یک چشم را درگیر می کند) و شیوع خانوادگی آن نادر است.

فشار داخل چشم بسته به عواملی مانند زمان های مختلف روز، فصول، فشار خون، ضربان قلب و تنفس متفاوت است. تقسیم بندی های دیگری نیز وجود دارد: گلوکوم با زاویه بسته و گلوکوم با زاویه باز که هر کدام انواع مختلفی دارند. گلوکوم زاویه ای. به کندی پیشرفت می کند و فرد متوجه کاهش بینایی نمی شود.

گلوکوم اولیه با زاویه بسته همیشه با افزایش فشار داخل چشم همراه است. این بیماری به طور ناگهانی ظاهر می شود و دردناک است. کاهش بینایی به سرعت پیشرفت می کند و باعث می شود بیماران زودتر از گلوکوم با زاویه باز به دنبال مراقبت باشند. به دانشکده های پزشکی بروید

بیشتر بخوانید  6 فایده شستن پا برای سلامتی

گلوکوم زاویه بسته شایع ترین نوع گلوکوم است و 60 تا 70 درصد موارد گلوکوم در بزرگسالان را تشکیل می دهد. گلوکوم با زاویه باز اولیه در سیاه‌پوستان شایع‌تر از سفیدپوستان است و در سیاه‌پوستان جوان‌تر رخ می‌دهد و باعث نابینایی بیشتر از سفیدپوستان می‌شود.

فشار داخل چشمی بالا نشان دهنده بیماری نیست بلکه بستگی به تحمل عصب بینایی در برابر افزایش فشار داخل چشم دارد.این بیماری به راحتی توسط چشم پزشک قابل تشخیص است.افراد بالای 35 سال باید برای این بیماری معاینه چشم پزشکی (به ویژه در افراد مبتلا به سابقه خانوادگی بیماری)

بیماری

راه های درمان گلوکوم

دکتر قاسم فخرایی با بیان اینکه گلوکوم یکی از بیماری های چشمی است که باعث آسیب به عصب بینایی می شود، گفت: در بیشتر موارد افزایش فشار داخل چشمی باعث این آسیب می شود، البته درصد کمی از بیماران این عارضه و فشار داخل چشمی خود را ندارند. بسیار بالاست.” .

بورسیه چشم پزشکی ادامه داد: در این بیماری سلول های عصب بینایی به تدریج از بین رفته و در نتیجه بیمار دچار کاهش بینایی می شود. آب سیاه در افراد بالای 40 سال و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به گلوکوم دارند بیشتر دیده می شود.

فخرایی گفت: آب سیاه افراد از دو نوع حاد و مزمن را درگیر می کند که معمولاً بیماران علائم شدید و ناگهانی دارند. فخرایی گفت: فشار داخل چشم در گلوکوم حاد به شدت در حال افزایش است و بیماران چشم درد دارند. کاهش بینایی، سردرد، چشم درد و قرمزی چشم.

وی گفت: در گلوکوم مزمن که شایع است به تدریج فشار داخل چشم افزایش می یابد. به همین دلیل معمولاً فرد متوجه بیماری خود نمی شود و خیلی دیر به پزشک مراجعه می کند. در واقع ارجاعات در مرحله ای انجام می شود که بیماری بسیار پیشرفته است.

بیشتر بخوانید  خشکی دهان آیا همیشه در دهان خود احساس خشکی می کنید؟

وی خاطرنشان کرد: درمان در هر مرحله ای از گلوکوم فقط برای حفظ وضعیت موجود است و بینایی از دست رفته بیمار قابل بازیابی نیست، بنابراین مراجعه منظم و زودهنگام به چشم پزشک برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ضروری است.

به گفته وی، این دارو در مراحل اولیه بیماری تجویز می شود. برخی از لیزرها نیز می توانند به عنوان جایگزینی برای یک یا دو دارو مورد استفاده قرار گیرند، اما اثرات آنها به مرور زمان کاهش می یابد.

فخرایی افزود: در برخی موارد نه دارو و نه لیزر نمی تواند به درمان پاسخ دهد که در این صورت باید به فکر راه حل های دیگری مانند جراحی باشیم.

وی که ریاست سمپوزیوم «روش های نوین درمان بیماران گلوکومی» را در بیست و سومین کنگره بین المللی سالانه انجمن چشم پزشکان ایران بر عهده دارد، تصریح کرد: این برنامه به مدت یک ساعت و نیم برگزار می شود و طی آن به بررسی گلوکوم می پردازد.

این فوق تخصص گلوکوم از حضور سه مهمان خارجی از کانادا و آمریکا در این سمپوزیوم خبر داد و گفت: مهمانان روش های نوینی را در درمان و تشخیص بیماری آب سیاه ارائه خواهند کرد.

منبع: دایره المعارف دکتر جلیلی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *