مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مروری کوتاه و مفصل بر زندگینامه شهید مطهری به مناسبت روز معلم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


زندگی نامه شهید مطهری: بهمن در سال 1298 هجری شمسی در روستای فریمان از توابع مشاد به دنیا آمد، پدرش شیخ حسین مطهری اهل اخلاق و تقوا بود، مدارس تعطیل شد، پشت در خوابید.

زندگی نامه شهید مطهری

از فعالیت ها تا شهادت شهید مرتضی مطهری

در 12 سالگی علاقه به اسلام و علوم دینی او را به حوزه علمیه کشاند، به ویژه در زمانی که ظلم رضاخانی عرصه را بر روحانیون تنگ کرده بود. با این استعداد باید «اداری» شد چون کار در ادارات در آن زمان بالاترین شغل بود. در سال 1340 به حوزه علمیه مشهد رفت و به فراگیری مقدمات علوم دینی پرداخت. آنقدر مشغله دارد که هدفش خواندن مقدمات عربی است. فقه اصولی و منطقی فقط برای درک نظرات فیلسوفان بزرگ بود.

بیشتر بخوانید::

تاریخ دقیق روز معلم در تقویم 98 روز معلم کدام روز است؟

جدیدترین متن و جملات تبریک روز معلم 98

عکس + عکس تبریک روز معلم

جدیدترین متن و جملات رسمی تبریک روز معلم

متن جدید تبریک روز معلم

5 اکتبر (13 اکتبر) روز جهانی معلم، تاریخ روز معلم در 21 کشور مختلف

آخرین تبریک روز جهانی معلم

روز منشی را که مصادف با 5 اکتبر است، تبریک می گویم

حرکت به کوم

استاد پس از حدود چهار سال تحصیل در حوزه علمیه مشهد، در سال 1315 هجری شمسی به کوم رفت و در مدت اقامت پانزده ساله خود در حوزه علمیه کمی، با شخصیت های بزرگی چون آیت الله بروجردی، آیت الله امام خمینی، ربّی همراه بود. محقق حاج میرزا علی آقا شیرازی و علامه طباطبایی «3» استاد مطهری به تفسیر المیزان گفت: «تفسیر المیزان یکی از بهترین تفسیرهایی است که برای قرآن کریم نوشته شده است… من می توانم ادعا کنم که بهترین تفسیر در میان قرآن کریم است. شیعه و سنی از آغاز «اسلام مکتوب تا امروز» است.

زندگی نامه شهید مطهری

ارتباط با نمازگزاران اسلام

شهید مطهری در همان زمان به طور جدی به تحصیل مشغول بود، از مسائل اجتماعی و سیاسی غافل نبود، اما دوانی می گوید: شهید مطهری با اسلام پرستان و اندیشه های آنان همسو بود. جی. مطهری از احوال او یاد می کرد و جویا می شد یا چیزی از او نقل می کرد که بیشتر راهنمایی و نصیحت بود.

تعدادی از طلاب حوزه علمیه به تحریک اطرافیان آقای بروجردی به جامعه فداییجان اسلام در مدرسه فیضیه حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. شهيد مطهري به ديدن آنها رفت و پس از شنيدن شكايات آنها از آقاي بروجردي، گفت: آقايان با عصبانيت و خشمي كه حل نمي شود، تاييد كنيد كه خيلي عصباني هستيد چرا فلان كار را مي كنيد كه بياييد اينجا؟ شما نباید طرف آقای بروجردی باشید، شما وظیفه ندارید، واحدی و آقای سید هاشم سکوت کرده اند.

بیشتر بخوانید  آشنایی کامل با تاریخچه روز جهانی مبارزه با کار کودکان

بعداً در نتیجه مشاوره شهید مطهری از آقای بروجردی نرمتر شدند

زندگی نامه شهید مطهری

مهاجرت به تهران

در سال 1331 استاد مطهری به تهران مهاجرت کرد و فعالیت علمی خود را آغاز کرد و در مدرسه سپهسالار به تدریس پرداخت. او در سال 1943 جلد اول کتاب اصول فلسفه را شرح داد. اسلام در مصاحبه ای دلیل این تغییر ایدئولوژی را مطالعه آثار شهید مطهری به ویژه مبانی فلسفه و روش رئالیسم دانسته است.

شهید فعالیت علمی خود را از سال 1334 در دانشکده الهیات و اسلام آغاز کرد و به مدت 22 سال ادامه داد و در سال 1339 کتاب داستان و راستان را نوشت و در سال 1344 جایزه یونسکو را از کمیسیون ملی یونسکو در ایران دریافت کرد.

استاد در این سالها با انجمن اسلامی مهندسین، انجمن اسلامی پزشکان و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران ارتباط برقرار کرد و برای آنها سخنرانی و سخنرانی ترتیب داد و در این مدت با آیت الله همکاری داشت. طالقانی و بازرگان.

زندگی نامه شهید مطهری

قیام 15 ژوئن

وی به دلیل روابط فراوان با مردم و اقشار مختلف تهران در قیام 15 خرداد نقش اساسی داشت و در شب 15 خرداد سخنرانی هیجان انگیزی علیه خود شاه انجام داد که در نتیجه دستگیر شد. و زندانی شد.

آقای هاشمی رفسنجانی می گوید: من و برخی دیگر از دوستان این را می دانیم شهید مطهری چه نقش بزرگی در وقایع محرم 42 داشتند که به انقلاب شش خرداد یا محرم انجامید، بخش کوچکی از آن را رژیم درک کرد.

زندگی نامه شهید مطهری

همکاری با هیأت های مؤتلفه اسلامی

در پی ماجرای 15 خرداد، جمعی از متدینین و نیروهای مخلص با تشکیل هیئت هایی برای کمک به نهضت امام، از امام خواستند تا نمایندگانی را برای رهبری شفاهی و عملی آنها تعیین کنند، این هیئت ها باید از نظر فکری و آشنا به معارف اسلامی و از به همین دلیل به آنها آموخت که کتاب انسان و تقدیر محصول این بحث هاست.

در سال 1964 بخارا یکی از اعضای این هیئت ها حسنعلی منصور نخست وزیر وقت را که به روحانیت توهین می کرد ترور کرد.

زندگی نامه شهید مطهری

روش استادانه مبارزه و تقوا

از آنجایی که فشار و ظلم زیاد است و سازمان امنیت مانع پیشرفت کارها می شود و مانع پیشرفت کارها می شود، باید دو جبهه را سازماندهی کنیم: یک جبهه در مقابل و آشکار و دیگری پشت جبهه که وظیفه آن کمک و تفکر است. او به ائتلاف گفت. به کسانی که در صحنه هستند فکر کنید… «بعد از اعلام نتایج به امام خود گفتند: «مردم ما هنوز اسلام را نمی شناسند… «ایدئولوژی مکتوبی برای قدرت وجود ندارد. نه مردم از اسلام واقعی آگاه هستند و نه تعداد افراد متدین و متخصص کافی برای اداره کشور خوب است. شهید مطهری او بیشتر و بهتر از دیگران کار کرد.

بیشتر بخوانید  آیا معنی و اهمیت تابلوهای ظروف یکبار مصرف را می دانید؟

در سال 1345 زن روز مقاله ای علیه حقوق زن در اسلام منتشر کرد که شهید بر روی آن مطالبی نوشت که بعدها به نظام حقوق زن در اسلام تبدیل شد.

تأسیس حسینیه ارشاد

آقا مطهری در سال 1346 با همکاری محمد همایون و خوجت‌الله سلام شچراگی و ناصر مجنجی حسینی ارشاد را تأسیس کرد و در سال 1350 توسط رژیم شاه تعطیل شد.

استاد از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با صهیونیسم در ایران حمایت زیادی کرد. در سال 1948 سخنرانی تندی علیه اسرائیل ایراد کرد که منجر به دستگیری وی شد. برای مردم فلسطین در سال 1349 سخنرانی ای با عنوان «احیای اندیشه اسلامی در حسینیه» منجر به دستگیری وی شد.

زندگی نامه شهید مطهری

مسجد الجواد

پس از تعطیلی حسینه ارشاد، پایگاه استاد به مسجد الجواد منتقل شد و اداره این مسجد که سالن تبلیغاتی نیز داشت، زیر نظر استاد … «9» استاد تکذیب شد. دسترسی به جنبش نو، کتابها و تبلیغات نوشت و جلساتی در زمینه فلسفه، اقتصاد، فلسفه تاریخ، مسائل دولتی و غیره ترتیب داد. در سال 1355 در حوزه علمیه کومو شهید استاد پس از درگیری با استاد کمونیست دانشکده الهیات چندین بار به وی تذکر داد و به جای موعظه در کلاس دعوت به مناظره کرد و رژیم به دنبال فرصتی بود تا استاد را از دانشگاه اخراج کند. دانشگاه.

وی خدمات بسیاری را در دانشکده الهیات انجام داد و عمدتاً در مقطع کارشناسی تدریس می کرد و با وجود شایستگی بیشتر، 22 پایان نامه و 20 پایان نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی و همکاری استاد تدوین شد که می توان به شهید بهشتی و شهید باهنر اشاره کرد.

ارتباط ایشان با امام بسیار قوی بود، استاد در سال 1355 به نجف رفت و در مورد حوزه علمیه کما و مسائل نهضت اسلامی با ایشان گفتگو کرد.

زندگی نامه شهید مطهری

نقش استاد در عصر جدید جنبش

  1. رابطه این امام با سایر مراجعش به دلیل عشق به امام هرگز تحقیر نشد. استاد آماده بود.
  2. ارتباط با امام در پاریس هنگام هجرت امام به فارس، استاد با ایشان ارتباط زیادی داشت. آقای هاشمی می گوید: مرکز رهبری انقلاب در داخل کشور و هماهنگی آن با رهبری امام خمینی (ره).
  3. طرح اقتصادی پس از اعتصاب کارگران نفت و کمبود شدید سوخت در منزل آقای مطهری مطرح شد و مردم به جنوب اعزام شدند.
  4. استاد سعی کردند از انحراف نهضت و استثمار منافقین و دیگران جلوگیری کنند، خطر در قانون اساسی تکرار شد، آرم منافق فقط دیده شد. آقا مطهری او قاطعانه معتقد بود که آرم باید پایین بیاید و خودش این کار را کرد. جی. مطهری به پاریس سفر کرد و با امام دیدار کرد و طی آن امام استاد مقتولی را برای تشکیل شورای انقلاب اسلامی منصوب کردند.
بیشتر بخوانید  ۲۳ تیر ماه سالروز گشایش نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری

زمانی که دولت بختیار از ورود امام خمینی به کشور جلوگیری کرد آقا مطهری وقتی امام می خواست به ایران برگردد، احمد آقا از فرانسه زنگ زد و به شهید مطهری گفت. او رهبران ائتلاف را جمع کرد و ساعت 4 صبح ملاقات کرد. کمیته استقبال را تحویل گرفتند.

جی. ناطق نوری در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: خبری که از تهران به محل اقامت امام در پاریس رسیده بود، امام این خبر را باور نکردند مگر اینکه توسط استاد مطهری تأیید شود.

حضرت امام در بدو ورود به ایران به مدرسه اجتماعی رفتند، اما قبلاً پایگاهی برای حمایت از سازمان مجاهدین خلق ایران وجود داشت. استاد مطهری پیشنهاد کردند که حضرت امام را به مدرسه علوی منتقل کنند که علیرغم مخالفت عده ای انجام شد.

زندگی نامه شهید مطهری

بعد از پیروزی انقلاب

استاد پس از پیروزی، مشاور دلسوز ائمه اطهار بود، مردم و روحیه آنان را به خوبی می شناخت و آقای مهدوی کنی را به ریاست هیئت برگزید.

مديريت دبيرستان سپهسالار به آقاي امامي كاشاني پيشنهاد شد كه مورد قبول امام قرار گرفت و استاد از اينكه آيت الله طالقاني از منافق عصباني شده بود به شدت ناراحت شد و به كرج رفت و ايشان اجازه دادند و بدرفتاري كردند سپس اطراف را محاصره كردند. خانه و فیلم را زیر پا گذاشت. برای دیدار از اولین پیروزی انقلاب اسلامی یاسر عرفات

او از ایران به تهران آمد و در مدرسه علوی در اقامتگاه امام (ره) حضور یافت، به شدت اصرار داشت که با استاد مطهری عکس بگیرد، اما استاد نپذیرفت.

زندگی نامه شهید مطهری

تا زمان

آقا مطهری سه شنبه 10 اردیبهشت 1358 ساعت 22:20 توسط گروهک جنایتکار فورکان کشته شد.

فورکان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خیانت مرتضی مطهری در تحریف انقلاب توده‌ها بر همگان آشکار است، لذا انقلاب مذکور اعلام شد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *