مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مدیریت بحران نسبت به سرمای شدید در این هفته هشدار داد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در حال حاضر در وضعیت ناهنجاری دمایی منفی قرار داریم و ممکن است سردترین هفته سال را داشته باشیم و دما به طور کلی کمتر است. . از میانگین بلندمدت.”

احد وظیفه، رئیس مرکز مدیریت بحران و خشکسالی سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت بارندگی دی ماه سال 1400 گفت: بررسی ها نشان می دهد که پس از بارندگی های دی ماه میزان بارندگی در کشور 4 درصد بیشتر از حد نرمال بوده است. نرمال فرض شده و می توان گفت که بارندگی ما نرمال بوده است. میزان بارندگی در چنین روزی 33 درصد بیشتر از سال گذشته است.

وی تاکید کرد: نرمال شدن بارش ها به معنای مطلوب بودن آن نیست. بارش های دی ماه موجب شد تا استان های جنوبی کشور به ویژه بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیش از حد نرمال بارندگی داشته باشند و حتی در استان هرمزگان نیز بارش ها بیش از میانگین سالانه این استان تاکنون بوده است.

رئیس مرکز مدیریت خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: با وجود بارندگی های خوب در استان های جنوبی، برخی استان ها مانند ایلام، کرمانشاه، شرق لرستان، خوزستان، همدان، تهران، سمنان، خراسان رضوی و شمال و گلستان بارندگی داشتند. بارندگی خوبی ندارند و میزان بارندگی در این استان ها 25 تا 50 درصد کمتر از حد نرمال بوده است. بارش کمتر از حد نرمال اثرات خود را در حوضه رودخانه های کرخه و دس نشان داد.

وظیفه درباره وضعیت بارش ها در بهمن ماه اضافه کرد: پیش بینی های بزرگ در هفته های آینده از بارش های خفیف در بهمن ماه خبر می دهد. این هفته بارندگی نخواهد بود و فقط در روزهای پایانی هفته در مناطق شمالی و شمال غرب در مناطقی بارش خواهد بود و بقیه بدون بارندگی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  علائم آبله میمون را بشناسید/ شیوع و مرگ و میر آبله میمون چقدر است؟

وی افزود: کمبود بارندگی باعث کاهش میزان بارش ها نسبت به نرمال و غیرعادی یا غیرعادی می شود. نرمال شدن بارش ها تا پایان بهمن ماه پیش بینی می شود و در مجموع زمستان خوبی از نظر بارندگی خواهیم داشت.

وظیفه با اشاره به نامشخص بودن بیش از دو هفته پیش بینی ها می افزاید: پیش بینی های هواشناسی هر ماه به روز می شود. امسال پاییز خشک پیش بینی شده بود که درست بود و بارندگی در این فصل 48 درصد کمتر از حد نرمال بود در حالی که میزان بارش زمستان نرمال را پیش بینی می کند و امیدواریم این پیش بینی نیز درست باشد.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به بارندگی در ماه پایانی سال خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد در هفته های دیگر اسفند بارش ها در هفته های اول اسفند کمتر خواهد بود.

وظیفه با مقایسه بارش های دی ماه امسال نسبت به سال گذشته گفت: دی ماه سال گذشته از نظر بارندگی مطلوب بود و بارش های خوبی داشت. امسال علاوه بر مناطق غربی که سال گذشته بارندگی خوبی داشتند، شرق و جنوب شرق کشور را نیز آبیاری کردند. استان هایی مانند کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال بارندگی استثنایی را تجربه کردند. دی ماه امسال قطعاً از نظر بارندگی بهتر از سال گذشته بوده و میزان بارندگی 33 درصد بیشتر بوده است. سال گذشته در فصل بهار و زمستان بارندگی های خفیفی داشتیم، اما زمستان امسال با وجود بارندگی های دی ماه برای کشور به ویژه در مناطق جنوبی استثنایی بود.

بیشتر بخوانید  مرگ دلخراش مرد 32 ساله نیکشهری بر اثر سقوط از کوه

هفته جاری؛ سردترین روزهای امسال

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت دمایی کشور توضیح داد: دی ماه 1400 با میانگین دمای یک درجه سانتیگراد کمتر از حد نرمال. اگر این محاسبه از ابتدای سال آبی انجام شود، این عدد به 1.1 درجه زیر نرمال می رسد.

وظیفه در پایان گفت: در حال حاضر در وضعیت ناهنجاری دمایی منفی هستیم و ممکن است سردترین هفته سال را داشته باشیم. به طور کلی دمای کشور کمتر از میانگین دمای بلند مدت است. در اسفند و فروردین 1401 ناهنجاری دما مثبت می شود و دما به نیم تا یک درجه بالاتر از حد نرمال می رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *