مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ماجرای فرود اجباری بالگرد در وسط بزرگراه نظامی چه بود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از همشهری، قلب یک جوان یزدی که بر اثر سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود در کمتر از 3 ساعت با هواپیما، بالگرد و آمبولانس از یزد به تهران منتقل و به بیمار نیازمند پیوند زده شد. . این عملیات نفس گیر در شرایطی انجام شد که فرود بالگرد قلب در وسط جاده نظامی شهروندان را غافلگیر کرد.

صاحب این قلب جوانی ساکن یزد بود که چند روز پیش در یک سانحه رانندگی به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان، پزشکان از پایین بودن سطح هوشیاری وی خبر دادند.

با وجود اینکه تیم پزشکی برای نجات این جوان تلاش زیادی کردند اما در نهایت او دچار مرگ مغزی شد. این حادثه دلخراش مرد جوان در حالی اتفاق افتاد که قلبش همچنان می تپید و سایر اعضای بدنش مشغول کار بودند.

در چنین شرایطی بود که اعضای تیم تهیه عضو برای پیوند با خانواده وی وارد مذاکره شدند تا آنها را به بیماران مرگ مغزی که نیاز به پیوند عضو دارند متقاعد کنند.

اعضای این خانواده با اینکه عزادار بودند، خیلی سریع پاسخ مثبت دادند و بلافاصله مقدمات جداسازی و پیوند اعضای بدن آغاز شد. قلب عضوی است که پس از جدا شدن با فاصله کوتاه باید به گیرنده پیوند پیوند زده شود و امکانات پیوند قلب فقط در تهران موجود است.

اهدای قلب

پیوند قلب یک بیمار مرگ مغزی از یزدی به تهران

از چندی پیش با تلاش سازمان‌های مختلف ارتش، نیروی انتظامی، سازمان اورژانس و غیره، قلب بیماران مرگ مغزی با هواپیما، هلی‌کوپتر و اورژانس از شهرها به تهران منتقل می‌شود. و این بار تیم ویژه ای برای انتقال قلب بیمار مرگ مغزی یزدی تشکیل شد و اعضای این گروه بامداد پنجشنبه با هواپیمای جت نظامی از تهران به یزد رفتند.

بیشتر بخوانید  این افراد بیشتر احتمال دارد دوباره اومیکرون دریافت کنند

ساعتی بعد به بیمارستان رسیدند و پس از بیرون آوردن قلب بیمار مرگ مغزی، آن را در اتاق مخصوص قرار دادند. از آن زمان شمارش معکوس برای پیوند قلب در بیمارستان مسیح دنیاری تهران آغاز شده است. آنها در کمترین زمان ممکن به فرودگاه یزد رسیدند و سوار هواپیما به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران شدند.

روی آسفالت فرودگاه هلیکوپتر فرجا منتظر قلب پیوند شده و تیم انتقال بود. با این هلیکوپتر به بیمارستان مسیح دنیاری رفتند.

اهدای قلب

این بیمارستان که پوشیده از درختان بلند است، جایی برای فرود هلیکوپتر ندارد. به همین دلیل ماموران راهنمایی و رانندگی طبق توافق از پیش تعیین شده با پلیس راهنمایی و رانندگی جاده نظامی را برای مدت کوتاهی مسدود کردند تا بالگرد در آنجا فرود بیاید.

هلیکوپتر درست در وسط بزرگراه مقابل چشمان شهروندان مبهوت فرود آمد و اعضای تیم پیوند قلب اهدایی را به آمبولانسی که در آنجا منتظر آخرین مرحله پیوند بود، منتقل کردند. 6 دقیقه بعد قلب را برای پیوند به تیم جراحی بیمارستان مسیح دانشوری تحویل دادند.

دکتر ساناز دهقانی رئیس اداره تهیه و پیوند اعضا مرکز پیوند وزارت بهداشت با اعلام جزئیات این عمل گفت: صاحب قلب جوانی 29 ساله بود که فوت کرد. مرگ مغزی بر اثر سانحه رانندگی در یزد و با رضایت خانواده، قلب وی به تهران منتقل و به بیمار 39 ساله ای که مدت هاست از بیماری قلبی رنج می برد، اهدا شد. سازمان ها و ارگان های مختلف در این اقدام همکاری کردند که جا دارد از همه آنها تشکر کنیم. قلب در کمتر از 3 ساعت به تهران منتقل شد.

بیشتر بخوانید  دستگیری فردی که به معلم کاراجیچ سیلی زد

وی درباره وضعیت گیرنده قلب نیز گفت: این بیمار پس از اتمام عمل پیوند به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد و هم اکنون به فضل الهی و تلاش پزشکان حال وی خوب است. .

به گفته وی، علاوه بر قلب، کبد و کلیه این بیمار مرگ مغزی به چند بیمار در شهرستان جزد اهدا شد.

کاپیتان مصطفی کریمی خلبان همان بالگردی است که روز پنجشنبه در انتهای بزرگراه نظامی به زمین نشست تا عملیات انتقال قلب از یزد به بیمارستان مسیح داناسوری سریعتر انجام شود. وی جزئیات بیشتری از این رویداد را بیان کرد.

کریمی

از سفری که برای انتقال قلب خود از فرودگاه مهرآباد به بیمارستان مسیح دنشوری طی کردید صحبت کنید.

با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور نیروهای مسلح در این اقدام انسان دوستانه، نیروهای مسلح به همراه سایر دستگاه ها از سال 80 حضور دارند و از سال 84 تاکنون بیش از 100 پیوند قلب انجام شده است. اتفاقاً در اولین پرواز پیوند قلب که از بیمارستان نظامی تا بیمارستان بقیه الله 90 ثانیه طول کشید شرکت کردم. پنجشنبه که رفتم سر کار فهمیدم قلب از یزد به بیمارستان مسیح دنشواری منتقل می شود. با هماهنگی که از قبل انجام شد به محض اینکه دوستان با دل از یزد پرواز کردند در مهرآباد آماده شدیم. وقتی هواپیمای نظامی فالکون قلب در باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد، دل را گرفتیم و در کمتر از 2 دقیقه به انتهای بلوار ارتش رسیدیم.

توضیح دهید چرا هلیکوپتر به جای بیمارستان در بزرگراه فرود آمده است؟

بیمارستان مسیح دنشواری سکوی فرود هلیکوپتر ندارد به همین دلیل در انتهای اتوبان نظامی که دارای زمین بازی و نزدیک بیمارستان است فرود آمدیم و قلب با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

بیشتر بخوانید  حادثه وحشتناک برای خانواده مشهدی در چابهار/ جسد دختر خانواده هنوز پیدا نشده است

وقتی شما در بزرگراه فرود آمدید مردم تعجب کردند. فرود هلیکوپتر در بزرگراه چقدر رایج است؟

فرود آمدن در چنین مکان هایی قطعا سخت است و ممکن است تصادفاتی رخ دهد اما متأسفانه بیمارستان مسیح دانشوری به دلیل قدمت، بالگرد ندارد و باید در نزدیک ترین نقطه به انتهای بزرگراه نظامی فرود بیاییم. که با هماهنگی و کمک پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد و از صبر و شکیبایی مردم در هنگام فرود بالگرد تشکر می کنم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *