مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

غذای مفید برای مبتلایان به آلزایمر

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با دلگرم کننده گوش به زنگ باشید غذای مفید در برابر فراموشی شما بیشتر می دانید.

مواد غذایی مفید برای آلزایمر

مواد غذایی مفید برای آلزایمر

غذا در برابر فراموشی


به محض اینکه نکته ای را فراموش می کنند یا وسایل خود را گم می کنند و به یاد نمی آورند که آنها را کجا گذاشته اند، به یاد بیماری آلزایمر می افتند و به شوخی می گویند:من حتما آلزایمر دارم!»

اگرچه تقریباً همه – پیر و جوان – می ترسند و نگران این هستند که به این بیماری مبتلا شوند، اما اغلب هیچ کاری برای پیشگیری از آن انجام نمی دهند. اگر ممکن است راه های ساده ای برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد.

البته کارشناسان هنوز راه حل قطعی برای پیشگیری از آلزایمر پیدا نکرده اند، اما می گویند فعال نگه داشتن مغز، تمرکز، تکرار و رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند در این زمینه موثر باشد. اما اگر می خواهید با تغذیه مناسب با بیماری آلزایمر مبارزه کنید، باید به فکر دوران کودکی و سال های قبل از پیری باشید.

مواد غذایی مفید برای آلزایمر


مواد غذایی مفید برای آلزایمر

غذای مناسب برای آلزایمر

منابع اسید فولیک در غذا

مدت‌هاست که پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود فولات باعث اختلال در درک انسان می‌شود. طبق تحقیقات اخیر، حتی کمبود جزئی فولات بر توانایی ادراکی افراد تأثیر منفی می گذارد. زیرا فولات مانند یک ویتامین است B6 و B12 مرحله آمینو اسید هموسیستئین را تنظیم می کند. این اسید آمینه اثرات منفی روی مغز دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

خوشبختانه فولات جذب شده از غذاهایی مانند اسفناج و غلات غنی شده کاهش درک انسان را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید  انسولین گلارژین چیست؟ روش مصرف و عوارض آن

اسیدهای چرب امگا 3

بسیاری از مطالعات ارتباط بین رژیم غذایی غنی از ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 و کاهش بیماری آلزایمر را نشان داده اند.

ویتامین های گروه B

سطوح بالای هموسیستئین در خون با خطر زوال عقل همراه است. مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف فولات و ویتامین های B6 و B12 با حذف هموسیستئین مرتبط است که می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

مواد غذایی مفید برای آلزایمر

رژیم غذایی مدیترانه ای

یک مطالعه اخیر توسط دانشمندان علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک به بررسی تغذیه معمولی انسان در سراسر دریای مدیترانه پرداخت. رژیم مدیترانه ای شامل انواع میوه ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی، روغن زیتون، برخی محصولات لبنی و همچنین گوشت و مرغ در مقادیر کم است.

اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما نتایج این مطالعات حاکی از کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و کاهش مرگ و میر در این بیماران است. به عنوان مثال، با کاهش چشمگیر غذاهای غنی از اسیدهای چرب اشباع و استفاده بیشتر از آنتی اکسیدان های B و ویتامین های B، برای زندگی سالم بخورید.

غذاهای غنی از ویتامین C و E.

اندام مغز بسیار فعال است. در واقع مغز انسان مکانی است که تمامی فرآیندهای شیمیایی و الکترونیکی مربوط به کنترل عملکردهای مختلف بدن در آن سازماندهی می شود. اما همین فرآیندها رادیکال های آزاد نیز تولید می کنند. این مولکول های ناپایدار به سلول ها آسیب می رسانند و باعث تشکیل مواد آمیلوئیدی و تسریع روند زوال عقل می شوند.

بر اساس نتایج مطالعات اخیر، ماهی روغنی، آجیل و روغن زیتون به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند.

بیشتر بخوانید  افراد دارای طبع سرد چه غذاهایی بخورند ؟

خوردن تنها یک وعده ماهی سالمون یا ماهی تن سفید در هفته، کاهش درک را تا 10 درصد کاهش می دهد.

همه امگا 3 ها مانند امگا 3 موجود در گردو، دانه کتان و روغن زیتون با التهابی که باعث تشکیل آمیلوئید می شود مبارزه می کنند.

غذاها یا نوشیدنی های غنی از فلاونوئیدها

گیاهان برای مقابله با آسیب های ناشی از نور خورشید و همچنین سایر آسیب ها، ماده ای به نام پلی فنول تولید می کنند. فلاونوئیدها که آنتی اکسیدان نیز هستند موثرترین و مفیدترین پلی فنول ها هستند. سیب، گندم، زغال اخته و گریپ فروت سرشار از فلاونوئیدها هستند.

پس از همه، سبزیجات مانند مارچوبه، پیاز، بروکلی، سیر، لوبیا، پیاز، نخود و اسفناج آنها همچنین منبع فلاونوئیدها هستند.

محققان دریافتند افرادی که سه بار در هفته به آلزایمر مبتلا می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. آب میوه یا آب سبزیجات مصرف بسیار کمتر از سایر شرکت کنندگان در مطالعه بود.

توصیه می کنیم صبح را با چای شروع کنید و در طول روز به جای نوشیدنی های گازدار، آب میوه های طبیعی بنوشید.

پودر کاری

در کشور پرجمعیت هند، ابتلا به بیماری آلزایمر بسیار کمتر از کشورهای غربی است.

زردچوبه که در ترکیبات پودر کاری وجود دارد، احتمالاً غیر منطقی نیست. این ادویه سرشار از ماده ای به نام زردچوبه است و رنگ زرد آن به دلیل وجود این ماده است.

مطالعات متعدد نشان داده اند که زردچوبه یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، ضد التهاب و ضد آمیلوئید است. به پروتئین های آمیلوئید متصل می شود و از تشکیل جرم جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که مقدار زیادی پودر کاری مصرف می کنند نسبت به افرادی که به مصرف این ادویه اهمیتی نمی دهند مغز فعال و حافظه سالم تری دارند.

بیشتر بخوانید  علت ورم پلک چشم چیست؟

بنابراین توصیه می کنیم از پودری استفاده کنید که رنگ زرد تند دارد و یک قاشق چای خوری زردچوبه به سوپ یا غذای خود اضافه کنید.

آنتی اکسیدان ها

تحقیقات نشان داده است که رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که باعث پیری زودرس و تخریب سلول های بدن می شوند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد، کمتر در معرض آلاینده های محیطی قرار بگیرید و سیگار نکشید.

از این گذشته، رادیکال های آزاد محصول متابولیسم هستند که در هر دقیقه از روز اتفاق می افتد. از آنجایی که حذف رادیکال های آزاد کاملا غیرممکن است، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن و فلاونوئیدها و همچنین سبزیجات نارنجی، آجیل و لوبیا می تواند کمک کننده باشد.

به طور خاص، مطالعات نشان داده است که پس از انجام آزمایش‌های مختلف بر روی موش‌ها و موش‌ها برای بررسی پیشرفت بیماری آلزایمر، نشان داده شد که عملکرد ذهنی آنها پس از استفاده از زغال‌سنگ، توت‌فرنگی و توت‌ها بهبود یافته است.

چای سبز همچنین منبع مهم آنتی اکسیدان است. با این حال، ثابت نشده است که به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند، اما نشان داده شده است که مصرف 5 فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مواد غذایی مفید برای آلزایمر

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *