مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عملکرد کبد در بدن چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مهمترین وظایف کبد چیست؟

کبد وظایف مختلفی دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می شود.
برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید. شما همیشه باید مطمئن شوید که دستگاه به درستی کار می کند، درست است؟

بین دیافراگم و معده شما دستگاهی وجود دارد که عملکرد ذهنی و سلامت بدن شما را حفظ می کند. اگر این ماشین خراب شود، ممکن است جان شما در خطر باشد.
بنا به دلایلی، این عضو به اندازه قلب، ریه و سایر اندام هایی که در معرض بیماری هستند مورد توجه قرار نمی گیرد. احتمالاً تا به حال متوجه شده اید که ما در مورد کبد صحبت می کنیم. کبد وظایف مختلفی دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می شویم.


عملکرد کبد


کبد داروهای شما را تنظیم می کند

تقریباً هر دارویی که مصرف می کنید از کبد عبور می کند. برخی از آنها مانند داروهای ضد تشنج و بیهوشی تا زمانی که کبد آنها را فعال نکند اثری ندارند.
برای هر دارویی، بدن باید به جای اینکه اجازه دهد تا تجمع پیدا کند، از شر آن خلاص شود. بیشتر داروها در چربی ها محلول هستند، به این معنی که به سختی از طریق ادرار دفع می شوند. آنزیم های کبد آن را به اشکال محلول در آب تجزیه می کنند که می تواند از طریق ادرار دفع شود.


کبد اجازه فعالیت ویتامین ها را می دهد

کبد ماده ای به نام صفرا تولید می کند که ویتامین ها را تجزیه می کند تا آنها بتوانند کار خود را انجام دهند. صفرا همچنین چربی ها را تجزیه می کند. صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود تا در صورت نیاز از آن استفاده شود.
ویتامین‌های A، D و B12 و همچنین آهن در کبد ذخیره می‌شوند تا در مواقعی که بدن به آن‌ها نیاز دارد از آنها استفاده شود. کبد همچنین ویتامین ها را به اشکال قابل استفاده تجزیه می کند. اگر کبد این کار را نکند، ویتامین های شما بی فایده خواهند بود.

بیشتر بخوانید  درمان بواسیر بدون جراحی و بدون لیزر به روش اسکلروتراپی

باید بخوانید:


کبد مواد زائد را دفع می کند

هنگامی که بدن ویتامین ها و مواد معدنی مفید را از غذا جذب کرد، کبد آنچه را که باقی مانده است تجزیه کرده و از صفرا یا خون عبور می دهد تا از طریق ادرار یا مدفوع دفع شود.
علاوه بر این، کبد بیلی روبین ترشح می کند که یک ماده زائد ناشی از تجزیه گلبول های قرمز است. بیلی روبین اضافی می تواند باعث یرقان یا یرقان شود که با زرد شدن سفیدی چشم و پوست مشخص می شود.


کبد در بدن فعالیت می کند


کبد از شما در برابر سموم محافظت می کند

کبد عضوی است که مواد زائد و سموم از جمله سموم دست ساز مانند اسیدهای پرفلوروکتانوئیک و گلایفوسات و همچنین فلزات سنگین و الکل را از بین می برد. کبد این سموم را به مواد زائد بی ضرر تبدیل می کند و پس از آن بدن می تواند آنها را دفع کند.
زمانی که کبد به درستی کار نمی کند و سموم در بدن جمع می شوند، عملکردهای شناختی و عاطفی می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. علائم این بیماری عبارتند از اضطراب، عدم تمرکز، لرزش دست ها، تنش عضلانی یا مشکل در صحبت کردن که نشان دهنده افزایش سطح سموم در بدن است.


کبد با میکروب ها مبارزه می کند

باکتری ها، ویروس ها و میکروب هایی که از طریق غذا وارد بدن می شوند، کبد را از بین می برند. اگر مشکل ادامه یابد یا یک تهدید بزرگ باشد، فاگوسیت های کبدی (سلول های ایمنی) در کبد می توانند یک پاسخ ایمنی کلی در بدن برای محافظت از شما ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید  اگر این 9 علامت شدید را دارید، به این راحتی آنها را نادیده نگیرید


کبد انرژی مورد نیاز شما را تامین می کند

کبد می تواند به اندازه کافی قند در روز ذخیره کند تا در صورت نیاز از آن استفاده کند. اگر قند خون شما کاهش یابد، کبد به سرعت این سوخت را که به شکل گلیکوژن ذخیره می شود، به گلوکز آماده تبدیل می کند.
کبد همچنین نقش مهمی در متابولیسم چربی ایفا می کند و به تجزیه آن و تولید انرژی کمک می کند.
کبد مواد مغذی مفید موجود در غذا را تجزیه می کند و همچنین اسیدهای آمینه را به پروتئین تبدیل می کند.


عملکرد کبد


کبد به لخته شدن خون کمک می کند

کبد به لخته شدن خون پس از آسیب کمک می کند تا از خونریزی جلوگیری کند. به گفته مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده، کبد از ویتامین K برای تولید پروتئین هایی استفاده می کند که برای لخته شدن خون مهم هستند. همچنین کبد یکی از اندام هایی است که سلول های خونی قدیمی یا آسیب دیده را تجزیه می کند.

چگونه از کبد خود محافظت کنیم؟

با کاهش التهاب مزمن، افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و حمایت از سلامت بافت کبد، می توانید به معکوس کردن آسیب بافتی در کبد و سایر اندام ها و بهبود عملکرد این اندام کمک کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *