مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مزیت های نوشیدن چای زرد را باور کنید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چای زرد چیست؟ با چای زرد و خواص آن آشنا شوید

چای زرد نوعی چای است که کمتر شناخته شده است و تا حدودی گرانتر از انواع دیگر چای است و روز به روز استفاده از آن در حال افزایش است.
فرآیند فرآوری برگ‌های زرد چای مشابه فرآیند فرآوری برگ‌های چای سیاه است، با این تفاوت که پوشاندن برگ‌های چای با قرار دادن آن در بسته‌بندی مخصوص و گاهی اوقات بخارپز کردن، یکی از مراحل تکمیلی فرآوری چای زرد است.
در واقع فرآیند اکسیداسیون چای زرد بسیار کندتر است و در نتیجه چای زرد طعم ملایم تری نسبت به چای سبز دارد. این اکسیداسیون کند است. برگ های این نوع چای رنگ زرد ملایمی می دهد.
به طور کلی، چای زرد از نظر طبقه بندی در یک طبقه بندی مشترک با چای سفید است.

خواص درمانی مفید نوع سبز در چای زرد نیز حفظ می شود، اما بوی سبز چای سبز از بین می رود.
چای زرد طعم ملایم تری دارد و طعم خاصی دارد. هزار میلی گرم از این چای فقط 50 میلی گرم کافئین دارد. به همین دلیل، محتوای کافئین در چای زرد کم است.
برخی افراد بر این باورند که چای زرد فواید سلامتی بیشتری نسبت به چای سبز دارد و همچنین معتقدند چای زرد راحت تر از چای سبز در دستگاه گوارش و معده جذب می شود.


چای زرد

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. چربی های خنثی با چای زرد از بین می روند. همچنین سلامت و شادابی پوست از دیگر مزایای اصلی این نوع چای است.چای زرد تاثیر بسیار خوبی در رفع لک های روی پوست، رفع علائم پیری پوست و رفع چین و چروک دارد. چای زرد برای قلب و دستگاه گوارش انسان نیز مفید است. این چای عملکرد روده را تنظیم می کند و از اسهال و یبوست جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه آب سیب به 6 روش در منزل

چای زرد بدن انسان را از سموم و مواد مضر پاک می کند و از کبد سیاه محافظت می کند و به کاهش بار متابولیک در بدن انسان کمک می کند و به دفع «سموم» (سموم ترشح شده توسط باکتری ها) کمک می کند.
«کاتچین» (نوعی آنتی اکسیدان) موجود در این چای، نوسانات گلوکز و انسولین را در بدن انسان تنظیم می کند. این خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت یا کسانی است که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

این چای رسوب پلاک را کاهش می دهد و در نتیجه به سلامت قلب، پیشگیری از سکته مغزی و درمان بیماری های قلبی عروقی “کرونری” کمک می کند. این نوع چای به دلیل داشتن ترکیبات «پلی فنولی» ضد سرطان است و خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد.
این چای باعث افزایش اشتها می شود و می توانید به جای اشتها آور یا شربت از این پیش غذای طبیعی استفاده کنید.


خواص چای زرد

طرز تهیه چای زرد

برخلاف تهیه و فرآوری برگ های زرد چای که فرآیندی بسیار حساس و زمان بر است. طبخ آن آسان است. برای این کار می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

پنج گرم از این نوع چای را در یک فنجان بریزید
دو فنجان آب را بجوشانید
در یک فنجان چای به اندازه کافی آب گرم بریزید و 3 تا 5 دقیقه صبر کنید، بسته به اینکه می خواهید چای زردتان چقدر غلیظ باشد، سپس پالپ را از فنجان خارج کنید.
یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید، سپس چای را صاف کرده و میل کنید.
در ایران چای زرد را مانند چای سیاه دم می کنند. پس از جوشاندن آب، صبر کنید تا دمای آب از 100 به حدود 80 درجه سانتیگراد برسد، سپس روی چای زرد خشک بریزید و به مدت 10 دقیقه روی کتری یا سماور بگذارید تا خیس بخورد.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه آش ماش و قمری آسان و خوشمزه

عوارض جانبی چای زرد

مصرف زیاد چای زرد (بیش از دو بار در روز) می تواند باعث افزایش اضطراب یا افزایش فشار خون شود. مصرف زیاد این نوع چای در برخی افراد نیز می تواند باعث اسهال یا ناراحتی معده شود. این چای در دوران بارداری نیز باید با احتیاط مصرف شود، اگرچه هنوز به طور قانع کننده ای ثابت نشده است و نیاز به تحقیقات علمی بیشتری دارد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *