مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درد شکم در زیر دنده ها در سمت چپ

علت درد در سمت چپ شکم زیر دنده ها

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت و درمان درد در سمت چپ شکم آن ها ملاقات می کنند.

معده درد چپ

علائم درد در سمت چپ و پایین شکم چیست؟

قفسه سینه بخش مهمی از سیستم تنفسی بدن شما است و از اندام های حیاتی مانند قلب، ریه ها، معده و کلیه ها محافظت می کند. اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود درد در دنده های تحتانی را تجربه می کنند. بیماری های مختلفی مانند مشکلات گوارشی، سنگ کلیه، التهاب بافت ها، جراحات یا حتی حمله پانیک وجود دارد که همگی می توانند باعث ایجاد درد در زیر قفسه سینه شوند. مهم است که هرگز درد زیر دنده ها را نادیده نگیرید. زیرا آن درد می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند حمله قلبی یا سرطان باشد.

گاهی اوقات درد زیر دنده راست یا چپ می تواند نشانه عفونت یا التهاب یک عضو خاص باشد. به عنوان مثال، در زیر سینه سمت چپ، طحال و بخشی از معده قرار دارد. کبد و کیسه صفرا در زیر قفسه سینه سمت راست قرار دارند. اگرچه قلب نیز در وسط قفسه سینه قرار دارد، مشکلات قلبی معمولا باعث درد خفیف تا شدید در زیر سینه چپ می شود. با این حال، علاوه بر مشکلات تک اندام، دلایل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد زیر دنده ها شود.

این مقاله علل مختلف درد زیر دنده ها و کارهایی که می توانید برای کاهش علائم این درد انجام دهید را فهرست می کند. قسمت پایین و چپ شکم محل درد شایعی است، به خصوص در زنان و سالمندان. این ناحیه از ساختاری در سمت چپ با یک خط فرضی عمود بر سطح ناف و یک خط افقی فرضی در زیر دنده‌های سمت چپ پایین تشکیل شده است. روده، تخمدان ها و لوله فالوپ چپ و حالب چپ.

علائم درد در قسمت پایین سمت چپ شکم ممکن است حاد یا مزمن باشد. درد ممکن است مبهم یا تیز باشد، مانند نیش یا نیش. درد می تواند متناوب، خود به خود یا مداوم باشد. علاوه بر این، درد زیر شکم ممکن است با علائم دیگری مانند بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، حساسیت، تب، سنگینی یا احساس سیری و غیره همراه باشد. برخی از علل ممکن است بی ضرر باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به توجه داشته باشند. بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

علائم درد در سمت چپ و راست شکم چیست؟

درد زیر دنده ها

سوء هاضمه یک دلیل بسیار شایع برای بسیاری از افراد است که در زیر دنده ها احساس درد و ناراحتی می کنند. برخی از علل سوء هاضمه غذا خوردن سریع، خوردن غذاهای چرب یا تند یا سیگار کشیدن است. با این حال، می تواند ناشی از مشکلات سلامت زمینه ای مانند ورم معده، سنگ کیسه صفرا یا انسداد روده باشد. کارشناسان کلینیک مایو می گویند که سوء هاضمه باعث ناراحتی و درد زیر جناغ تا ناف می شود.

بیشتر بخوانید  7 ویژگی حیرت انگیز روغن چای سبز برای سلامتی

همچنین ممکن است در قسمت بالای شکم احساس سوزن سوزن شدن و نفخ کنید. همچنین ممکن است بعد از غذا خوردن احساس درد معده کنید. دکتر دیوید تی. از WebMD می گوید باید وعده های غذایی کوچکتر بخورید. وی همچنین پرهیز از غذاهای چرب، تند و ترش و مصرف کمتر الکل و نوشیدنی های کافئین دار را توصیه می کند.

استرس همچنین می تواند باعث سوء هاضمه شود. پس سعی کنید در محیطی آرام غذا بخورید و یاد بگیرید که با استرس خود کنار بیایید. این می تواند به جلوگیری از درد زیر دنده ها که در اثر سوء هاضمه ایجاد می شود، کمک کند.

علائم درد در سمت چپ و راست شکم چیست؟

علل درد در سمت چپ و پایین شکم

زندان

یبوست یکی از علل درد در سمت چپ و پایین شکم است. دکتر ملیندا رتینی می گوید: یبوست می تواند یکی از دلایل درد و تورم معده باشد. یبوست با علائم خاصی مانند درد هنگام ادرار کردن، مدفوع سفت یا کوچک و احساس تخلیه نشدن کامل همراه است. علل یبوست می تواند متفاوت باشد، اما عوامل اصلی استرس، رژیم غذایی نامنظم و مصرف مقدار زیادی آرد سفید، غذاهای فرآوری شده و غذاهای سرخ شده است.

دیورتیک ها

دیورتیکولیت یکی از شایع ترین علل درد در سمت چپ و پایین شکم (درد LLK) است. دیورتیکولیت یک بیماری دستگاه گوارش است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که کیسه دیورتیکولوم عفونی می شود. علائم شامل درد شکم، حالت تهوع، تب، نفخ و اسهال یا یبوست است.

سیستم ادراری

اگر درد در سمت چپ شکم با درد هنگام ادرار همراه باشد، ممکن است از مشکلات دستگاه ادراری رنج ببرید. از آنجایی که سیستم ادراری از اندام های مختلفی تشکیل شده است، توضیحات متفاوتی وجود دارد.

سنگ کلیه

اولین علت احتمالی درد LLK در سیستم ادراری، سنگ کلیه است، اما اگر این درد در سمت چپ احساس شود، ممکن است سنگ در کلیه چپ باشد. سنگ کلیه بسیار شایع است و معمولاً افراد 30 تا 60 ساله را مبتلا می کند. سنگ کلیه توده ای جامد است که از کریستال های ریز تشکیل شده و از مواد معدنی موجود در رژیم غذایی در کلیه ها تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید  معرفی دیگوکسین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

از دیگر علائم این بیماری وجود خون در ادرار است و شایان ذکر است که سنگ کلیه یکی از عوامل ایجاد لکوسیت (گلبول های سفید) در ادرار است. اگر از سنگ کلیه رنج می برید، سرکه سیب (ACV) می تواند مفید باشد.

عفونت کلیه

یکی دیگر از احتمالات درد در سمت چپ و پایین شکم، عفونت کلیه (پیلونفریت) است که نوع خاصی از عفونت ادراری (UTI) است. عفونت معمولا از مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود و به کلیه ها سرایت می کند. اگر عفونت کلیه درمان نشود، می تواند از طریق کلیه ها وارد جریان خون شده و در سراسر بدن پخش شود.

سیستم تناسلی

برای زنان، برخی از علل درد در سمت چپ و پایین شکم عبارتند از:

میتل اشمرز

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی که تخمک گذاری اتفاق می افتد، درد در سمت چپ و پایین شکم را تجربه می کنند. این درد با نام Mittel Schmers (کلمه آلمانی به معنای “درد متوسط”) شناخته می شود. Mittel Shamers گاهی اوقات «درد تخمک گذاری» یا «درد اواسط سیکل» نامیده می شود و یکی از علل درد در تخمدان ها و پایین لگن است.

دکتر جان جانسون، متخصص زنان و زایمان می گوید که درد مرتبط با میتل شامرز می تواند بسیار شدید باشد و از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. او به زنان توصیه می کند که به دقت در مورد زمان بروز درد در دوره قاعدگی توجه کنند و یافته های خود را به پزشک متخصص گزارش دهند.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان در ساده ترین شکل خود کیسه ای پر از مایع است که داخل یا روی تخمدان ها قرار دارد. بسیاری از زنان حداقل یک کیست در ماه دارند، اما بدون درد هستند و به سرعت ناپدید می شوند. هر توده اضافی از بافت فشار وارد می کند و بدن سعی می کند از طریق درد ما را از این فشار آگاه کند.

دکتر سارا مارشال توصیه می کند که در صورت تشدید درد، 3 تا 6 ماه طول بکشد، قاعدگی نامنظم و نادر می شود، با فعالیت های روزانه تشدید می شود و یا اگر در آینده نزدیک درد بیشتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

آبسه تخمدان

چرکی که در هنگام عفونت لوله های فالوپ و تخمدان ها به صورت آبسه در لوله ها و تخمدان ها ایجاد می شود، آبسه تخمدان نامیده می شود. این مشکل نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد و فقط توسط پزشک قابل تشخیص است.

بیشتر بخوانید  بهترین مدت زمان استحمام و شیوه صحیح حمام کردن

اندومتریوز

آندومتریوز یکی دیگر از عللی است که می تواند منجر به درد در سمت چپ و پایین شکم شود. آندومتر – آندومتر (آندومتر کاشت) بیماری است که در آن بافتی که به طور معمول در خطوط رحم قرار دارد در خارج از آن رشد می کند. اندومتریوز اغلب در تخمدان ها، روده ها یا مخاط لگن رخ می دهد.

آپاندیسیت

آپاندیسیت می تواند باعث درد در سمت چپ پایین شکم و نزدیک ناف شود. آپاندیس معمولا با تب، حالت تهوع، نفخ و از دست دادن اشتها همراه است. دسترسی به مراقبت های پزشکی به محض مشکوک شدن به آپاندیسیت بسیار مهم است زیرا پارگی آپاندیس می تواند عوارض جدی داشته باشد. آپاندیس پاره شده نیاز به جراحی دارد که اغلب شامل خارج کردن آن از بدن می شود.

پارگی روده بزرگ

پارگی روده بزرگ نیز می تواند یکی دیگر از دلایل این درد باشد. اما باید دانست که بین درد پارگی روده بزرگ و آپاندیس تفاوت وجود دارد اما هر دوی این دردها نامشخص هستند. دلایل زیادی برای پارگی روده بزرگ وجود دارد که باید توسط پزشک بررسی شود.

مشکلات روده

کرون

بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو که مشکوک به درد حاد شکمی است و با علائمی مانند اسهال شدید و احتمال استفراغ و خونریزی مقعدی همراه است، یکی از علل درد در سمت چپ و پایین شکم است. پیشرفت آن معمولاً تدریجی و قابل توجه است.

سندرم روده تحریکپذیر

از سوی دیگر، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یکی از شایع‌ترین موارد درد در سمت چپ و پایین شکم در فهرست علل مرتبط با روده است. و شاخص های روانی بدن را نشان می دهد.

حاملگی خارج رحمی

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در جایی خارج از رحم شروع به رشد کند. حاملگی خارج از رحم حاد، درد گرفتگی شکم، معمولاً در قسمت پایین شکم (اغلب به صورت درد مبهم که منجر به گرفتگی و گرفتگی عضلات می شود) از علائم حاملگی خارج از رحم است.

علاوه بر درد شکمی، حاملگی خارج از رحم می تواند باعث درد واژن، سنکوپ (از دست دادن موقت هوشیاری) و افت فشار خون (فشار خون پایین) شود. درد ممکن است مداوم یا متناوب باشد و ممکن است با حرکت، حرکات روده یا سرفه تشدید شود. حاملگی خارج از رحم یک بیماری تهدید کننده زندگی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

————————————————- ————–

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *