مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علل افتادگی رحم در زنان چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علل افتادگی رحم در زنان چیست؟

علل افتادگی رحم در زنان چیست؟

در افتادگی رحم، اندام لگنی مانند رحم یا مثانه از موقعیت طبیعی خود در لگن می افتد یا افتادگی می کند و به دیواره واژن فشار می آورد و باعث درد می شود. افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که ماهیچه هایی که از اندام های لگنی حمایت می کنند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرند. مانند حیوانات مسن تر، سن، حاملگی یا اختلال در جراحی. اکثر زنان درجاتی از افتادگی رحم دارند که می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد، اما در بیشتر موارد این مشکل پزشکی عمده ای نیست و به راحتی با جراحی قابل درمان است.

علل افتادگی رحم:

در بیشتر موارد علت بیماری استرس ناشی از بارداری و زایمان است. از دیگر علل این بیماری می توان به افزایش سن، چاقی، سرفه مزمن و یبوست مکرر و تومورهای لگنی اشاره کرد.

علائم افتادگی رحم:

بی اختیاری ادرار
احساس فوریت هنگام ادرار کردن
– تکرر ادرار
– در موارد شدید با احتباس ادرار و درد و آنوری (عدم تشکیل ادرار)
– زندان
– اسهال
– نیروی شیب (Tensmos)
بی اختیاری مدفوع
– کمر درد
– درد پهلو
– درد لگن
– ناراحتی عمومی در لگن
دیسپارونی (درد در حین مقاربت)
لکوره (افزایش ترشحات واژن)
احساس بیرون آمدن چیزی از واژن
احساس سیری در واژن
احساس لیز خوردن چیزی در واژن
منوراژی (افزایش خونریزی قاعدگی)
متروراژی منو (خونریزی شدید قاعدگی + لکه ها)

تشخیص افتادگی رحم:

پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم و داروهای شما، تعداد و نحوه بارداری های قبلی و هرگونه مشکل سلامتی می پرسد و سپس یک معاینه عمومی از جمله معاینه لگن را انجام می دهد.

بیشتر بخوانید  انجام لیفت بازو (براکیوپلاستی) چه فوایدی دارد؟

علل افتادگی رحم در زنان چیست؟

درمان افتادگی رحم:

درمان افتادگی رحم بستگی به این دارد که کدام اندام تحت تأثیر قرار گرفته است. درمان و پیگیری بیماران در موارد خفیف زمانی که بیمار فقط پرولاپس بدون علامت داشته باشد استفاده می شود.در این مدت از بیمار مبتلا به افتادگی رحم خواسته می شود فیبر بیشتری (حدود 20 گرم) در رژیم غذایی روزانه خود بگنجاند تا از یبوست و درمان جلوگیری شود. اگر سرفه مزمن داشته باشند.

بیماران مبتلا به افتادگی رحم باید از بلند کردن اجسام سنگین و کشیدن سیگار خودداری کنند. از کافئین (که در قهوه، چای و نوشابه های گازدار موجود است) اجتناب کنید و اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن خود را کاهش دهید. انجام تمرینات تقویت کننده عضلات کف لگن یا کگل که شامل انقباضات مکرر (حداقل 10 جلسه با 10 جلسه در روز) به مدت 3 تا 6 ماه می شود، در درمان درجات خفیف افتادگی رحم موثر بود. علائم، پزشک ترمیم جراحی سیستوسل-رکتوسل را توصیه می کند.

جراحی افتادگی رحم و مثانه و پری نوروپاتی (جراحی ترمیم پرینه و جراحی سفت کردن واژن) گزینه خوبی برای افرادی است که به دلیل افتادگی و افتادگی رحم و مثانه درد شدید دارند مشکلات روده یا مثانه مانند ناکافی بودن یا خالی بودن روده ها. بی اختیاری ادرار در رابطه جنسی مشکل دارند (به دلیل بزرگ شدن دهانه رحم و واژن) که به آن “پرولپس” یا اصطلاح کلی “نارسایی اندام” معروف است.

در مورد این مشکل، علل و راه حل ها با دکتر مدرس، متخصص زنان و دانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی صحبت کردیم، خانم های زیادی را می بینم که از افتادگی رحم یا مثانه شکایت دارند و تحت درمان جراحی قرار گرفته اند. آیا علت نارسایی اعضای بدن، بارداری و زایمان طبیعی است؟ نه تنها زایمان طبیعی، بلکه چند قلویی نیز می تواند باعث این مشکل شود. نحوه تحویل ربطی به آن ندارد. بسیاری از زنان اینطور فکر می کنند

بیشتر بخوانید  غذای مفید برای مبتلایان به آلزایمر

زایمان طبیعی باعث این مشکل می شود، اما اینطور نیست. نارسایی اعضای بدن در زایمان سخت و طولانی مدت دیده می شود که باعث پارگی عضلات کف لگن می شود، اما این نوع زایمان رایج نیست. علاوه بر بارداری، عوامل زیادی در ایجاد این مشکل نقش دارند، مانند افزایش فشار در ناحیه تحتانی شکم، یبوست مزمن، چاقی، حتی سرفه های مزمن و طولانی مدت یا کمبود استروژن به خصوص در دوران یائسگی.

چگونه این موارد باعث از دست دادن رحم و مثانه می شود؟

فشار باعث شل شدن تدریجی عضلات کف لگن می شود که به صورت ارادی کار می کنند و ساختار کف لگن را می پوشانند. این ماهیچه ها به طور معمول از مثانه، مجرای ادرار، مقعد و رحم حمایت می کنند، اما فشار باعث شل شدن آنها در طول زمان می شود و در نهایت به داخل واژن فرو می روند. البته نارسایی اندام بسته به اینکه کدام اندام مبتلا شده است نام های مختلفی دارد. مثلاً به آن افتادن قسمتی از دیواره خلفی مثانه به داخل سیستوسل واژن و بیرون زدگی قسمتی از رکتوم از دیواره خلفی عروق رکتوس می گویند.

علل افتادگی رحم در زنان چیست؟

آیا نارسایی اعضای بدن مشکلی رایج در بین زنان است؟

احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود، اما در جامعه ما چندان رایج نیست، آیا زنان به تنهایی می توانند آن را درک کنند؟ آیا این آرامش علائم خاصی دارد؟درد و فشار در ناحیه زیر شکم از علائم شایعی است که خانم هایی که این احساس را دارند باید سریعا برای تعیین میزان آرامش به متخصص زنان مراجعه کنند. البته علائم دیگری مانند ترشح در مجرای ادرار با علائمی مانند احساس توده در مجرای ادرار یا واژن، بی اختیاری ادرار یا احساس ادرار ناقص وجود دارد. اگر رکتو شکل باشد، جرم از مقعد خارج می شود.

بیشتر بخوانید  ۵ علامتی که نشان میدهد هنگام رژیم گرفتن کم خوری میکنید!

راه های پیشگیری و درمان چیست؟

از بین بردن علل زمینه‌ای مانند یبوست، چاقی، سرفه‌های شدید، پرهیز از بارداری‌های چند قلو و اصلاح سبک زندگی می‌تواند از ایجاد آرامش جلوگیری کند، اما درمان آرامش بسته به سن، وضعیت جسمانی و غیره بیمار متفاوت است. در موارد خفیف، تمرینات کگل توصیه می شود. این تمرینات می تواند به سفت شدن و تقویت عضلات ناحیه آسیب دیده کمک کند، اما در موارد شدید نیاز به جراحی است.

آیا می توان تمرینات کگل را در خانه انجام داد؟

بله، معمولاً انجام تمرینات کگل بعد از بارداری به همه خانم ها توصیه می شود، زیرا نه تنها می تواند آرامش را درمان کند، بلکه می تواند از این مشکل جلوگیری کرده و عضلات لگن و پرینه را تقویت کند. تمرینات کگل انجام می شود که در آن از زن خواسته می شود هنگام ادرار کردن به آرامی عضلات خود را سفت کند و ادرار را برای چند ثانیه نگه دارد. همچنین می تواند در طول فعالیت های روزانه به شل شدن و سفت شدن ادامه دهد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *