مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم و نشانه های دررفتگی لگن در کودکان و نوجوانان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دررفتگی لگن در کودکان درمان دررفتگی مادرزادی لگن

عدم درمان دررفتگی لگن در دوران کودکی به طور کلی منجر به آرتروز و سایر ناهنجاری های لگنی در بزرگسالی می شود. درمان دررفتگی لگن به محل دررفتگی، نوع و شدت آسیب، سن کودک، وضعیت سلامت عمومی و فعالیت بدنی بستگی دارد. فرآیند درمان ممکن است شامل استفاده از پروتز، گچ، کمربند، کشش، فیزیوتراپی، دارو یا جراحی باشد.


دررفتگی لگن در نوزاد به چه معناست؟

دیسپلازی رشد لگن یا دررفتگی لگن یک اختلال پس از زایمان در برخی از کودکان است. این وضعیت گاهی دررفتگی مادرزادی لگن نامیده می شود و از هر دو نوزاد یک نوزاد با این اختلال متولد می شود. استخوان ران از طریق مفصل لگن به لگن متصل می شود. قسمت بالایی استخوان ران یا سر استخوان ران را کره می گویند و در داخل حفره لگن که قسمت بزرگی از لگن است قرار دارد.
زمانی که لگن دررفته می شود، سر استخوان ران از قسمت لگن مانند بیرون می زند. در موارد شدید، سر استخوان ران به طور کامل از حفره جدا می شود و این ناهنجاری باعث ایجاد سر یا حفره استخوان ران یا رباط هایی می شود که وظیفه نگه داشتن مفصل لگن را بر عهده دارند.

احتمال دررفتگی یک یا هر دو حفره لگنی وجود دارد اما سمت چپ معمولا آسیب دیده است. کودکان مبتلا به دررفتگی لگن باید تحت درمان قرار گیرند زیرا در غیر این صورت با مشکلات دیگری مانند لنگش، درد لگن و سفتی مفاصل مواجه خواهند شد. به این ترتیب اگر دررفتگی لگن هر چه زودتر درمان شود، کودک رشد طبیعی داشته و دیگر مشکلی نخواهد داشت.


دررفتگی لگن


دررفتگی شدید لگن

شدت دررفتگی لگن از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. در موارد خفیف، سر استخوان ران کمی از مفصل لگن فاصله دارد و دیگر در مرکز حفره قرار نمی گیرد. در این حالت سر استخوان ران تا حدی دررفته خواهد شد. در موارد دیگر، سر استخوان ران در داخل حفره قرار دارد، اما به راحتی می توان آن را خارج کرد، وضعیتی که به عنوان دررفتگی متوسط ​​شناخته می شود. در موارد شدید، سر استخوان به طور کامل از حفره خارج می شود که به آن دررفتگی کامل می گویند.

علت دررفتگی لگن در کودکان

علت دقیق دررفتگی لگن در کودکان مشخص نیست، اما محققان برخی از دلایلی را که خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می دهد، در نظر گرفته اند. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

سابقه خانوادگی دررفتگی لگن عاملی است که کودکان را 12 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می دهد.
اگر فشار زیادی به مفصل لگن جنین در رحم مادر وارد شود، رباط های این ناحیه کشیده می شوند. مفاصل لگن در نوزادانی که در وضعیت لگنی قرار دارند نسبت به مفاصل نوزاد دیگر پایداری کمتری دارند.
موقعیت بدن نوزاد در سال اول پس از تولد می تواند باعث دررفتگی لگن شود. در برخی جوامع، پاهای نوزاد کاملا باز است که احتمال دررفتگی لگن نوزاد را افزایش می دهد. باز کردن پای کودک در ماه های اول پس از تولد توصیه نمی شود.
نزدیک به زمان تولد، بدن شروع به تولید هورمون می کند تا رباط های بدن مادر به راحتی شل و کشیده شود و جنین به راحتی وارد کانال زایمان شود. پزشکان معتقدند برخی از نوزادان به هورمون های ترشح شده بسیار حساس هستند و رباط های آنها ضعیف می شود.
دررفتگی لگن در اثر ضربه خارجی باعث بیرون زدگی سر استخوان ران از قسمت کاسه مانند می شود. دررفتگی تروماتیک لگن نادر است، اما می تواند پس از ضربه خفیف یا شدید رخ دهد.

بیشتر بخوانید  علت و راههای تشخیص تنگی دریچه آئورت در کودکان چیست و چگونه درمان میشود ؟

آیا کریر باعث دررفتگی لگن می شود؟

مطالعات مختلف توسط محققان تایید کرده اند که باز شدن پای نوزاد به اندازه عرض شانه طبیعی است. قسمت لگن مانند لگن هنگام تولد فضای خالی زیادی دارد که در 6 ماه اول به سرعت شروع به رشد می کند. از هر شش کودک یک کودک دارای رباط های شل است که در طول رشد سفت می شوند. دانشمندان بر این باورند که استفاده از کریر می تواند منجر به باز شدن بیش از حد پاهای کودک شود که خطر دررفتگی لگن را افزایش می دهد. برخی از انواع کریرها ساختار خوبی دارند و پا و لگن نوزاد را در وسط نگه می دارند و به هیچ وجه سلامت لگن را به خطر نمی اندازند.

علائم و نشانه های دررفتگی لگن چیست؟

علائم و نشانه های دررفتگی لگن بسته به سن کودک متفاوت است، اما حتی دررفتگی کامل لگن قبل از نوجوانی بدون درد است. خطوط ناهماهنگ زیر باسن یا چین های اضافی در قسمت بالای ران می تواند نشانه تفاوت در طول پاها به دلیل دررفتگی لگن در دوران کودکی باشد.


علائم دررفتگی لگن

اگر علاوه بر این علائم، انعطاف پذیری کودک کاهش پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کرد. اگر لگن به طور کامل به یک طرف کشیده نشده باشد، ممکن است نشانه دررفتگی لگن یا سفتی عضلات باشد. عدم هماهنگی بدن هنگام راه رفتن یکی دیگر از علائم آشکار دررفتگی لگن است. در صورت دررفتگی هر دو طرف لگن، تشخیص آن می تواند دشوار باشد.

دررفتگی لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

در عرض 72 ساعت پس از تولد، لگن نوزاد به عنوان بخشی از فرآیند معاینه فیزیکی ارزیابی می شود. در این حالت پزشک مفصل لگن کودک را حرکت می دهد تا مشکلی را تشخیص دهد. کودک نباید درد یا ناراحتی داشته باشد، در غیر این صورت در صورت مشکوک بودن به ناپایداری مفصل لگن، پزشک سونوگرافی ران و لگن را تعیین می کند. در موارد زیر، پزشک قبل از پایان هفته ششم تولد نیاز به سونوگرافی لگن دارد:

در صورت وجود سابقه خانوادگی مشکلات لگنی در دوران کودکی (والدین، برادر و خواهر)
اگر نوزاد در آخرین ماه بارداری در آخرین وضعیت قرار دارد.
اگر نوزاد با شلوار به دنیا آمد.
در مورد دوقلوها یا چند قلوها احتمال آسیب دیدگی لگن افزایش می یابد و پزشک در هفته ششم تولد سونوگرافی لگن را تجویز می کند. گاهی اوقات قبل از درخواست سونوگرافی مفصل لگن شروع به تثبیت می کند، اما در صورت لزوم باید معاینات لازم برای درمان کودک انجام شود.

بیشتر بخوانید  علت و علائم ایجاد عفونت تنفسی سینسیتیال کدام است؟

درمان دررفتگی لگن در نوزادان

اگر دررفتگی لگن نوزاد در بدو تولد تشخیص داده شود، می توان نوزاد را با یک آتل مخصوص به نام کمربند لگنی درمان کرد. اگر تا زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، دررفتگی لگن کودک تشخیص داده نشود، روند درمان دشوارتر می شود و نمی توان نتیجه درمان را پیش بینی کرد.

درمان دررفتگی لگن در کودک به سن او بستگی دارد. به طور کلی هدف از درمان قرار دادن لگن است. پس از بازگشت لگن به حالت اولیه، پزشک اقدامات لازم را برای عادت دادن بدن به شرایط جدید انجام می دهد. هر چه کودک کوچکتر باشد، نتایج بهتر و دوره نقاهت بهتر است.

کمربند لگنی

استفاده از این کمربند باعث می شود که لگن نوزاد در جای مناسب قرار گیرد، رباط های اطراف مفصل لگن سفت شوند و پاها بتوانند آزادانه حرکت کنند. کودک باید این کمربند را برای چند هفته ببندد. در نهایت پزشک اطلاعات لازم برای تنظیم و برداشتن کمربند را برای مدت کوتاهی برای تکمیل دوره درمان به والدین می دهد.


نکات کمربند لگنی

زانوها و ران ها باید به سمت بیرون هدایت شوند تا مفصل ران در وسط بدن کودک قرار گیرد. هر وسیله ای که به پاهای کودک فشار می آورد باید دور انداخته شود تا کودک بتواند آزادانه پاها و زانوهای خود را بکشد. والدین باید مراقب باشند که پاهای کودک زیاد باز نشوند و به طور طبیعی در وضعیت V قرار گیرند. والدین به هیچ وجه نباید از کریرهای نامناسب استفاده کنند تا به پای کودک آسیبی وارد نشود. همچنین هنگام شیردهی کودک باید در بهترین وضعیت قرار گیرد.

کمربند لگنی طوری طراحی شده است که لگن نوزاد را در جای خود نگه دارد. در مراحل اولیه درمان نباید از لگن نوزاد خارج شود، حتی اگر کثیف باشد، مگر اینکه پزشک خلاف آن را به شما بگوید. در ابتدای روند درمان، پزشک هر هفته یک یا دو هفته کمربند را چک می کند و توصیه های لازم را به والدین می دهد. به این ترتیب پزشک رشد طبیعی مفصل لگن و موقعیت آن را به بهترین شکل ممکن تضمین خواهد کرد.


درمان دررفتگی لگن در کودکان

می توانید از لباس های نازک و نرم زیر کمربند استفاده کنید تا به پوست نوزاد آسیبی نرسد. گاهی اوقات بند های شانه ای پوست گردن را می سایند که در این صورت بهتر است از پارچه نرمی برای محافظت از گردن استفاده شود تا پوست نوزاد آسیب نبیند. پوست زانو در ناحیه کشاله ران و هر دو طرف گردن باید روزانه از نظر ساییدگی بررسی شود.
والدین نباید بدون اجازه پزشک کمربند لگنی را باز کنند. هنگامی که لگن در موقعیت خود قرار دارد، پزشک کمربند را در فواصل زمانی معین برمی دارد.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل درس سیزدهم فارسی هشتم

فیزیوتراپی

می توان از فیزیوتراپی برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری مفصل لگن و کاهش درد استفاده کرد. فیزیوتراپی به بدن می آموزد که برای کاهش فشار روی مفصل لگن سازگاری بهتری داشته باشد.

عمل جراحي

اگر پس از 6 ماهگی دررفتگی لگن در کودک تشخیص داده شود یا کمربند مخصوص نتواند وضعیت را اصلاح کند، پزشک جراحی را توصیه می کند. متداول ترین روشی که برای درمان دررفتگی لگن استفاده می شود، کاشت لگن است که به صورت باز یا بسته انجام می شود. در جراحی باز پزشک برشی را در ناحیه کشاله ران ایجاد می کند و سر استخوان ران را به آرامی وارد حفره لگن می کند اما در جراحی بسته نیازی به برش نیست و سر استخوان ران را وارد حفره می کند. بدون برش
پس از تعویض استخوان، لگن باید به مدت 6 هفته گچ شود. پس از 6 هفته اول، نوزاد به شش هفته دیگر نیاز دارد.

باید بخوانید:

مراقبت های بعد از درمان

زمانی که کودک برای مشکلات لگنی تحت درمان است، باید برای مدت طولانی تحت نظر باشد. درمان های دررفتگی لگن، مانند گچ گیری یا جراحی، برای بازگرداندن سر استخوان ران به مفصل لگن انجام می شود. توپ و کاسه همیشه شکل طبیعی ندارند، اما رشد لگن به توانایی بدن در تغییر شکل مفصل لگن پس از کاشت بستگی دارد.

بسیاری از کودکان خردسال به خوبی به این درمان ها پاسخ می دهند، اما برخی دیگر برای تغییر شکل کف لگن یا سر استخوان ران نیاز به جراحی مجدد دارند. در مواردی که لگن نمی تواند آنطور که پزشک انتظار داشته رشد کند، عمل دیگری کاملا ضروری خواهد بود. تصویربرداری بعد از عمل برای بررسی رشد لگن ضروری است. پزشک به دلیل اینکه تشعشعات کمتری نسبت به سایر روش های موجود وجود دارد و سلامت کودک را به خطر نمی اندازد، عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز می کند.

به طور کلی هرچه دررفتگی لگن در سنین بالا بیشتر تشخیص داده شود، روند درمان دشوارتر می شود و نمی توان نتیجه درمان را پیش بینی کرد. به عبارت دیگر تشخیص و درمان دررفتگی لگن در دوران کودکی نتایج بهتری می دهد.
با بزرگتر شدن کودک، سر استخوان ران و حفره لگن دیگر گرد نخواهد بود. اما با قرار دادن سر استخوان ران در حفره می توان متوجه شد که کودک در حال بهبودی است.

چگونه می توان از دررفتگی لگن جلوگیری کرد؟

گاهی اوقات دررفتگی لگن به دلیل محکم گرفتن پاهای کودک ایجاد می شود و کودک نمی تواند آنها را حرکت دهد. اگر قصد دارید پاهای کودک خود را ببندید، مطمئن شوید که به اندازه کافی شل هستند تا کودک بتواند زانوها و لگن خود را خم کند. برخی از کودکان دوست دارند هنگام خواب سر خود را به یک طرف خم کنند که به مفصل لگن فشار وارد می کند. در چنین مواقعی پس از خواب کودک باید سر او چرخانده شود تا از صاف شدن سر و فشار به لگن جلوگیری شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *