مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم و درمان فاشیای کف پا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فاسیای پلانتار (التهاب فاسیای کف پا)


التهاب فاسیای کف پا این باعث درد زیر پاشنه پا می شود. فاسیای پلانتار یک رباط ضخیم شبکه مانند است که پاشنه پا را به قسمت جلویی پا متصل می کند. این فاسیا به حفظ قوس پا و راه رفتن شما کمک می کند. فاشیای کف پا یکی از شایع ترین مشکلات ارتوپدی است. رباط فاشیای پلانتار در طول روز دچار ساییدگی و پارگی زیادی می شود. به طور معمول این رباط ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و از قوس پا حمایت می کنند.

فشار زیاد روی پا می تواند به رباط آسیب برساند یا منجر به پارگی آن شود. فاسیای کف پا ملتهب می شود و آن التهاب، درد و سفتی پاشنه پا با درمان مناسب، این مشکل در عرض چند ماه از بین خواهد رفت. برای تسریع روند بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل التهاب فاسیای کف پا

در صورت وجود اضافه وزن و چاقی احتمال فاشیای کف پا بیشتر خواهد بود. این به دلیل فشار بیش از حد بر روی رباط فاشیای کف پا است، به خصوص اگر افزایش وزن ناگهانی را تجربه کرده باشید. زنان باردار به خصوص در اواخر بارداری با مشکلاتی در فاشیای کف پا مواجه می شوند. اگر شما یک دونده مسافت طولانی هستید، به احتمال زیاد به این مشکل مبتلا خواهید شد.
همچنین اگر فردی بسیار فعال هستید و بیشتر وقت خود را روی پای خود می گذرانید، مثلاً در یک کارخانه یا رستوران کار می کنید، شما نیز مستعد این مشکل خواهید بود. احتمال بروز این مشکل در مردان و زنان فعال بین 40 تا 70 سال خواهد بود. همچنین شیوع این مشکل در زنان بیشتر از مردان است.

اگر مشکلات ساختاری مانند قوس کف پا یا صافی کف پا دارید، ممکن است به التهاب کف پا مبتلا شده باشید. تاندونیت آشیل که چسبندگی عضلات پا به تاندون پاشنه پا است، منجر به درد در فاسیای کف پا می شود.
پوشیدن کفش هایی با کفی نرم و قوس نادرست می تواند باعث التهاب فاسیای کف پا شود. التهاب پلانتار معمولاً در نتیجه پاشنه پا ایجاد نمی شود. خار پاشنه یک زائده استخوانی است که می تواند در استخوان پاشنه ایجاد شود.


فاسیای پلانتار

علائم فاشیای کف پا

مشکل اصلی افراد مبتلا به فاشیای کف پا درد زیر پاشنه پا است. اما برخی از افراد در وسط پا احساس درد می کنند. این به تدریج اتفاق می افتد. معمولاً یک پا را درگیر می کند، اما می تواند هر دو پا را درگیر کند. برخی این درد را خفیف توصیف می کنند، در حالی که برخی دیگر درد شدیدی را تجربه می کنند.

برخی ممکن است احساس سوزن سوزن شدن در کف پای خود را تجربه کنند که از پاشنه به سمت خارج امتداد دارد. این درد معمولاً در هنگام صبح هنگام برداشتن اولین قدم‌ها یا زمانی که مدتی می‌نشینید یا دراز می‌کشید شدیدتر است و به دلیل سفتی پاشنه، بالا رفتن از پله‌ها دشوار خواهد بود. پس از مدت ها فعالیت در اثر افزایش التهاب با درد زیادی مواجه خواهیم شد. معمولاً در حین فعالیت با درد مواجه نخواهیم شد و پس از توقف آن را تجربه خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  لیمو ترش پر خاصیت

پزشک آزمایشات فیزیکی را برای بررسی حساسیت پا و محل دقیق درد انجام می دهد و مطمئن می شود که درد ناشی از مشکل دیگری نیست. آنها همچنین متوجه قرمزی یا تورم خفیف خواهند شد. پزشک شما همچنین قدرت عضلانی و سلامت عصبی را ارزیابی خواهد کرد:

  • واکنش ها
  • تون عضلانی
  • بینایی و لمس
  • هماهنگی
  • تعادل

برای بررسی منبع درد پاشنه پا، به عنوان مثال، شکستگی استخوان، اشعه ایکس یا تصاویر MRI مورد نیاز است.

درمان فاسیای کف پا (التهاب رباط کف پا)

پزشک ممکن است از چندین گزینه برای کاهش درد و التهاب در پای شما استفاده کند. او ممکن است به طور همزمان روش های درمانی دیگری را نیز توصیه کند. این موارد عبارتند از:

داروهایی برای درمان فاشیای کف پا

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) به کاهش درد و تورم فاسیای کف پا کمک می کنند. پزشک ممکن است یک دوز دارو را برای چند هفته تجویز کند.
اگر درد شما شدید است یا به NSAID ها پاسخ نمی دهد، ممکن است از تزریق کورتیکواستروئید سود ببرید. استروئید به دردناک ترین قسمت فاسیای کف پا تزریق می شود. این به کاهش درد تا یک ماه کمک می کند، اما التهاب را برای مدت طولانی تری کاهش می دهد.


 پلانتار فاشئیت (التهاب رباط کف پا)

اگر دارو، استراحت و استفاده از یخ به اندازه کافی کمک نمی کند، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند. تمریناتی را برای کشش و تقویت فاسیای کف پا، تاندون آشیل و عضلات ساق پا یاد خواهید گرفت.
فیزیوتراپیست ممکن است از ماساژ، حمام سرد و گرم یا اولتراسوند درمانی برای کمک به بهبودی طولانی مدت استفاده کند. اگر بعد از چند ماه بهبودی مشاهده نکردید، پزشک ممکن است روش‌های دیگری و حتی جراحی را پیشنهاد کند. این روش ها عبارتند از:

در این فرآیند امواج صوتی وارد فاسیای کف پا شده و منجر به تحریک جریان خون در کف پا شده و به بهبود بافت کمک می کند. همچنین می تواند اعصاب شما را بی حس کند تا درد را متوقف کند.

در این فرآیند فاسیای کف پا از استخوان پاشنه جدا می شود. در صورت درد شدید یا ناتوانی بخش آسیب دیده در پاسخ به سایر درمان ها، معمولاً جراحی آخرین گزینه در نظر گرفته می شود. می توانید همان روز به خانه برگردید. ممکن است پزشک در مورد استفاده از بریس پا، چکمه یا غیر تحمل وزن برای مدتی به شما دستور دهد.

درمان خانگی فاشیای کف پا


برخی از درمان های خانگی می توانند به کاهش التهاب و درد فاسیای کف پا کمک کنند:


روش RICE
استراحت دادن به پای آسیب دیده در اولین شروع درد می تواند بسیار مفید باشد. اقدامات اولیه درمانی برای پای آسیب دیده ممکن است شامل RICE باشد:

  • چند روز به ناحیه دردناک استراحت دهید
  • برای کاهش التهاب از یخ به مدت 20 دقیقه استفاده کنید
  • ناحیه آسیب دیده را با یک پارچه نرم بپوشانید تا تورم کاهش یابد.
  • با قرار دادن پاهای خود روی چند بالش، ناحیه آسیب دیده را بالا ببرید.

بریس پا در شب یکی دیگر از روش های درمانی است که می تواند به کشش ساق و قوس پا کمک کند. این ابزار نوعی بریس است که پای شما را در حالت خمیده نگه می دارد و باعث کشیده شدن فاسیای کف پا و تاندون آشیل در طول شب می شود. این می تواند از درد و گرفتگی صبحگاهی جلوگیری کند. ارتزهای مخصوص یا تکیه گاه های قوس برای کفش ها می توانند با توزیع فشار وارده و جلوگیری از آسیب بیشتر به فاسیای کف پا، مقداری از درد را کاهش دهند.

باید بخوانید:


ماساژ دادن
برخی می گویند که ماساژ به کاهش علائم کمک می کند. روی ماساژ قوس پا و اطراف ناحیه آسیب دیده تمرکز کنید. اگر عضلات اطراف نیز دردناک هستند، آنها را نیز ماساژ دهید. برخی تاثیر مثبت ماساژ قوس کف پا با بطری یخ و کاهش درد ناشی از آن را گزارش کرده اند.


کشش فاسیای کف پا
تمرینات کششی ساده می تواند تنش را در کف پا و ساق پا کاهش دهد. این تمرینات می توانند تسکین سریع درد و همچنین بهبود مداوم علائم را در طول زمان فراهم کنند. افراد می توانند این تمرین را دو تا سه بار در روز انجام دهند. در طول این تمرینات نباید احساس درد کنید.


کشش عضلات پا
اسپاسم عضلانی در کف پا و ساق پا می تواند درد در فاسیای کف پا را تشدید کند. شل کردن عضلات پا می تواند درد را کاهش دهد. تمرینات کششی زیر را امتحان کنید:

  • به دیوار تکیه کنید
  • زانوی پای آسیب دیده را صاف کرده و زانوی دیگر را در جلو خم کنید.
  • کف هر دو پا را صاف روی زمین قرار دهید
  • شما باید کشش را در قسمت پایین پای صاف خود احساس کنید
  • 10 ثانیه در این حالت بمانید
  • این کار را دو تا سه بار تکرار کنید.
  • ایجاد کشش با جسم گرد

قرار دادن یک جسم گرد زیر پا و غلتیدن به جلو و عقب می تواند باعث شل شدن ماهیچه های سفت در کف پا شود. افراد می توانند برای این منظور از میله های گرد، توپ گلف یا غلتک های فوم استفاده کنند. برای کشش کف پا از مراحل زیر استفاده کنید:


درد در پا

  1. صاف روی صندلی بنشینید
  2. جسم را زیر قوس پا بلغزانید
  3. این حرکت را به مدت دو دقیقه انجام دهید.


کشش فاسیای کف پا

برای کاهش احتقان فاسیای کف پا، موارد زیر را امتحان کنید:

روی یک صندلی بنشینید، پاشنه آسیب دیده را روی پای دیگر قرار دهید.
پا را با دست مخالف بگیرید
انگشتان پا را به سمت پا بکشید تا در قوس پایتان کشش ایجاد شود
دست دیگر خود را روی کف پای خود قرار دهید تا کشش را در فاسیای کف پا احساس کنید.
اگر این کار برای شما سخت است، از یک حوله برای نگه داشتن و کشش کف پای خود استفاده کنید
این وضعیت را به مدت 10 ثانیه نگه دارید
این حرکت را دو تا سه بار تکرار کنید


خم کردن پا
خم شدن پا باعث افزایش جریان خون در این ناحیه و کاهش تنش در ساق پا می شود که منجر به کاهش درد می شود. این تمرین از نموداری استفاده می کند که می توان آن را از فروشگاه های ورزشی یا آنلاین خریداری کرد.

در این تمرین از مراحل زیر استفاده کنید:

با پاهای صاف روی زمین بنشینید
نوار را دور کف پای خود بپیچید و انتهای آن را در دستان خود نگه دارید
به آرامی انگشتان پا را از بدن دور کنید
به آرامی به نقطه شروع بازگردید
این حرکت را 10 بار تکرار کنید.


حوله ها را جمع کن
برداشتن حوله یا دستمال کاغذی با انگشتان پا می تواند باعث کشیدگی عضلات کف پا و ساق پا شود. سعی کنید این کار را قبل از رفتن به پیاده روی یا انجام هر کاری در صبح انجام دهید. از مراحل زیر استفاده کنید:

روی یک صندلی بنشینید و کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید و یک حوله کوچک در جلوی پای خود روی زمین قرار دهید.
وسط حوله را با انگشتان پا بگیرید.
به همین ترتیب حوله را به سمت خود بکشید.
به حالت اول برگردید و این حرکت را 5 بار تکرار کنید.


تیله ها را بردارید
بلند کردن توپ با انگشتان پا باعث خم شدن و کشش عضلات کف پا می شود. از مراحل زیر استفاده کنید:

روی یک صندلی بنشینید و زانوهای خود را خم کرده و پاهای خود را روی زمین قرار دهید.
20 تیله و یک کاسه را روی زمین قرار دهید.
با حلقه کردن انگشتان پا و نگه داشتن سنگ مرمر بین آنها، هر بار یکی از مرمرها را بردارید
این کار را 20 بار تکرار کنید


بیشتر بخوانید  راهنمای کامل مصرف قرص کافئین 
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *