مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

لیمو ترش پر خاصیت

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا می دانستید مصریان باستان معتقد بودند که خوردن لیمو و آبلیمو بدن را از سموم مختلف محافظت می کند؟ به گزارش سایت ریدرز دایجست، مطالعات اخیر این دیدگاه را تایید کرده است، قرن هاست که لیمو به دلیل خواصش به طور گسترده ای شناخته شده است. لیمو دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، تقویت سیستم دفاعی بدن، کاهش وزن، هضم و پاکسازی کبد است. لیمو حاوی مواد معدنی و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، فلاونوئیدها، پکتین و لیمونین است که سیستم ایمنی بدن را ساخته و با عفونت ها مبارزه می کند. اگرچه با خواص لیمو آشنا هستید، اما در این مقاله به برخی از خواص این ماده غذایی بسیار مفید می پردازیم.

خواص لیمو ترش

1) آکنهلیمو حاوی اسید سیتریک است که در درمان آکنه بسیار موثر است. ویتامین C موجود در میوه های گرمسیری برای شادابی پوست ضروری است همانطور که می دانید یک لیوان آب ولرم با لیمو برای روزه داری مفید است.

۱- کمی آب لیموی تازه را با انگشت یا پنبه روی آکنه بمالید و بگذارید یک شب روی پوست بماند. صبح روز بعد صورت خود را با آب بشویید. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و ممکن است احساس سوزش کنید، لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید است.

مقداری آب لیموی تازه را با مقداری گلاب یا عسل رقیق شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بمالید و سپس با آب بشویید. این روش را دو بار تکرار کنید، یک بار صبح و یک بار عصر.اگرچه این درمان ها طبیعی هستند، اگر آکنه حاد یا زخم های باز دارید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

2) اضطراب را از بین می برد. تحقیقات نشان می دهد که لیمو اثر آرام بخشی دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و گیجی را از بین می برد. استنشاق روغن لیمو باعث افزایش هوشیاری و تمرکز می شود. از رایحه لیمو برای افزایش توانایی کارکنان در محل کار استفاده می شود. اگر عصبی و نگران هستید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بمالید و بو کنید.

بیشتر بخوانید  ۷ عارضه جانبی ناشی از مصرف بیش از حد سرکه سیب

3) آفت دهانخواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی ثابت شده لیمو، روند بهبود آفات را تسریع می کند. کافی است روزی 3 بار با مخلوط لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید، هرچند در ابتدا احساس سوزن سوزن شدن خواهید کرد، اما با استفاده مکرر، سوزن سوزن شدن کاهش می یابد.

4) تبتب و لرز می توانند دلایل مختلفی داشته باشند، اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر 2 ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب لیمو ترش تازه و ترش برای رفع تب و لرز بنوشید.

5) میخچه و تاول روی پوست; پماد لیمو را یک شب روی میخچه و پینه بمالید. یا برشی به ضخامت 5 میلی متر روی قرنیه بگذارید و آن را بپیچید.

لیمو ترش

6) اگزمااگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می برید، لیمو می تواند تسکین دهنده باشد. 8 قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق عسل رقیق شده مخلوط کنید، سپس پارچه تمیزی را در محلول خیس کنید و 2 تا 3 بار در روز به مدت 15 دقیقه در محل مورد نظر بمالید. این روش نه تنها عفونت را کاهش می دهد، بلکه خارش را نیز از بین می برد. عسل نیز مانند لیمو دارای خواص ضد التهابی است و روند بهبودی را بهبود می بخشد.

۷) خستگی مفرط; افرادی که مسافت طولانی را پیاده روی می کنند، احساس خستگی می کنند، می توانند با استفاده از نی لیموترش را بمکند تا علاوه بر احساس طراوت، از خواص درمانی لیمو نیز بهره ببرند. محققان همچنین از لیمو برای محافظت در برابر عفونت های گرمسیری استفاده می کنند.مقدار کمی آب لیمو در مقایسه با مقدار زیاد آب، به طور موثری تشنگی را برطرف می کند. مسافران باتجربه بیان می کنند که با افزودن کمی آبلیمو به آب آشامیدنی معمولی شهرهای مختلف، باعث ضدعفونی و پیشگیری از بیماری ناشی از حساسیت به آب آلوده می شود. از آنجایی که روغن لیمو فعالیت مغز را تحریک می کند، هر زمان که احساس خستگی کردید بدون دلیل یا ممکن است تمرکزتان برایتان مشکل باشد، 4 قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر چند ساعت یک لیوان آب لیمو بنوشید.

بیشتر بخوانید  تفسیر آزمایش های غربالگری آلرژی  

8) بوی بد دهان; لیمو بوی بد دهان ناشی از مصرف برخی ادویه ها، سیگار کشیدن یا کمبود بزاق را از بین می برد. برای طراوت دهان، گلوی خود را چند بار در روز با یک لیوان آب ولرم حاوی آب لیمو کاملاً بشویید. جویدن یک تکه لیمو بعد از هر وعده غذایی نیز می تواند مفید باشد.

9) فشار خون بالا; سیر و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشار خون بالا مبارزه می کنند. 3 حبه سیر را فشار داده، پیاز را ریز خرد کرده و با 4 فنجان شیر بدون چربی یا شیر سویا بجوشانید، سپس خاموش کنید. بعد از 5 دقیقه مخلوط را صاف کرده و در یخچال بگذارید و آب 3 عدد لیمو را اضافه کنید و در طول روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می برید خوب است بدانید که پکتین موجود در لیمو به همراه سایر مواد مغذی در کاهش چربی خون موثر است.

10) گاز گرفتن; 2 قطره لیموترش مخلوط با یک قاشق چایخوری عسل را روی محل گزش بمالید، برای جلوگیری از حشرات، 20 قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و با هوا اسپری کنید. علاوه بر این که هوا را خوشبو می کند، حشرات را نیز دور نگه می دارد. قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق خواب نیز از حشرات جلوگیری می کند. اگر خارج از منزل هستید، 10 قطره روغن لیمو را به کمی روغن آفتابگردان اضافه کنید و روی پوست بمالید.

11) بی خوابی; مطالعات متعدد نشان داده است که ترکیب روغن لیمو با بابونه، سنبل الطیب و رازک باعث کاهش اضطراب و تشویق به خواب منظم می شود.

بیشتر بخوانید  مصرف این غذاها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود

12) درد; آب لیمو یک اثر قلیایی قوی بر بدن دارد و یک داروی طبیعی در برابر اسید اضافی است.

این اسید اضافی در بدن نقش مهمی در دردهای روماتیسمی دارد، روزی 3 بار در یک لیوان آب ولرم حاوی آبلیمو بنوشید و اگر درد شدید بود به هر لیوان آب 2 عدد لیموترش اضافه کنید.

معده؛ بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب ولرم حاوی آب لیموی تازه بنوشید. اسید موجود در لیمو باعث تحریک تولید اسید معده و فعالیت عضلات شکم می شود.

13) وریدهای واریسی; روغن لیمو دارای خاصیت تقویت عروق است که با واریس مبارزه می کند. 6 قطره روغن لیموترش را با 50 میلی لیتر روغن دانه گندم، 2 قطره روغن سرو و 2 قطره روغن عرعر مخلوط کرده و روزانه از کف پا تا قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جوانسازی رگ ها، 8 قطره روغن لیمو، 4 قطره روغن سرو و یک قاشق عسل را به آب حمام اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه در آب بمانید.

14) توجه داشته باشیداگر از سوزش سر دل، مشکلات مثانه و کلیه رنج می برید یا به میوه های استوایی حساسیت دارید، قبل از مصرف لیمو با پزشک مشورت کنید. برای محافظت از مینای دندان نیم ساعت بعد از خوردن لیمو مسواک بزنید. نوشیدن آب لیمو یا استفاده از روغن لیمو برای کودکان زیر 10 سال توصیه نمی شود.

منبع: روزنامه خراسان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *