مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم و درمان عقرب گزیدگی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم و درمان عقرب گزیدگی

عقرب موجودی است که در سراسر جهان یافت می شود. این موجود معمولاً در اطراف خانه ها و مکان های خلوت و زیر اثاثیه چوبی پنهان می شود و شب ها برای شکار از مخفیگاه خارج می شود. این موجود تهاجمی نیست و فرار را به گاز گرفتن ترجیح می دهد.

عقرب گزیدگی معمولاً تصادفی است و زمانی اتفاق می افتد که فردی بی خبر از وجود این موجود، دست خود را زیر وسایل نگهداری شده در انبار بگذارد یا شبانه با پای برهنه با عقرب تماس بگیرد.

علائم و درمان عقرب گزیدگی

معمولاً ظاهر عقرب نشان دهنده سمی بودن یا نبودن آن نیست. عقرب‌های بزرگ یا کوچک نشان‌دهنده سم یا غیرسم نیستند، اما اگر پنجه‌های عقرب باریک باشند، احتمال سمی بودن آن‌ها بیشتر از زمانی است که پنجه‌های ضخیم وجود دارد.
علائم و شدت مسمومیت با عقرب به نوع و اندازه عقرب و همچنین وضعیت جسمی و سن قربانی بستگی دارد. کودکان و سالمندان مبتلا به بیماری قلبی بیشتر در معرض مسمومیت هستند.
علائم معمولاً با درد و سوزش فوری در محل گزش شروع می شود. گاهی اوقات درد به قسمت های بالای گزش سرایت می کند، برخی از بیماران علائم شدیدی مانند اشکال در بلع، سفتی عضلات و پریدن و بی قراری در اندام ها را تجربه می کنند، فشار خون ممکن است افزایش یابد و گاهی اوقات ضربان قلب آسیب دیده به شدت کاهش یا افزایش می یابد. پیدا کردن.
علائم معمولاً به سرعت از محل گزش شروع می شود، پنج ساعت بعد به اوج خود می رسد و تا 24 ساعت ادامه می یابد. اگر بعد از پنج ساعت بیمار علائم جدی تری به جز درد در محل نداشت، به این معنی است که گزش خیلی جدی نبوده است.

بیشتر بخوانید  نوزادان در چه ماه هایی در معرض خطر ابتلا به ام اس هستند؟

● درمان عقرب گزیدگی
بیمار باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود. آزمایشات خاصی برای بیمار مورد نیاز است. درمان عمدتاً حمایتی است و درد با مسکن، کمپرس یخ و بی حرکتی اندام گاز گرفته نسبتاً کاهش می یابد. پانسمان محل گزش و وضعیت بدنی بالا به کنترل درد کمک می کند.
برای انواع عقرب پادزهر وجود دارد اما مصرف آن عوارض خاص و گاه شدیدی دارد. به همین دلیل پادزهر فقط در موارد شدید بخصوص در کودکان تجویز می شود.

● از عقرب گزیدگی جلوگیری کنید
از یک ظرف سرپوشیده یا کیسه زباله برای نگهداری زباله استفاده کنید. حشرات جذب زباله می شوند و عقرب ها جذب حشرات می شوند. – چوب و مصالح ساختمانی را در نزدیکی خانه نگهداری نکنید، زیرا این مکان ها برای زندگی عقرب بسیار مناسب است – قبل از پوشیدن لباس و کفش، مطمئن شوید که در آنها عقرب وجود نداشته باشد – پای برهنه در انبار به خصوص در شب. راه نروید. مبلمان و تخت را دور از دیوار قرار دهید.
منبع: jamejamonline.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *