مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

سلامت روده و دستگاه گوارش

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای داشتن روده ای سالم و قوی آن ها ملاقات می کنند.

روده های سالم و قوی

چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

آنها از بدن در برابر میکروب های بد محافظت می کنند. وجود چنین میکروب هایی برای سلامتی ما مهم است. می توان گفت یکی از مهم ترین کارهایی که میکروب ها برای بدن انجام می دهند، ایجاد ایمنی است. محققان بر این باورند که افراد با استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، استفاده بیش از حد از صابون های ضد باکتری و غیره به طور ناخواسته میکروب های خوب را از بین می برند.

میکروب هایی که در بدن ما زندگی می کنند جامعه بزرگی را تشکیل می دهند، اما وقتی تعادل آنها به هم بخورد، میکروب های بد غالب می شوند و کنترل بدن را به دست می گیرند. حال سوال این است که چگونه از خود در برابر باکتری های مفید محافظت کنیم؟ سریع ترین راه برای تبدیل میکروب ها به میکروب های مفیدتر، انتخاب غذاهای سالم است. غذاهای ارگانیک غنی از فیبر و غذاهای تخمیر شده می توانند سلامت روده را تضمین کنند. در مقابل، مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند به باکتری های مفید آسیب برساند.

اولین قدم در درمان بیماری های پوست و مو از دیدگاه طب سنتی تقویت معده، کبد، قلب و مغز است که دچار اختلال می شود و در نتیجه فرآیند گوارش در سایر اندام ها مختل می شود.

 چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

دستور العمل طب سنتی برای سلامت دستگاه گوارش

عضوی که بیشتر با سردرد همراه است معده است که عدم تعادل ترشحات در آن به طور ثانویه باعث سردرد می شود. اگر مزاج بد در معده وجود داشته باشد، محصول خوبی به کبد نمی رسد. مشکلات معده نیز می تواند منجر به ناباروری شود.

بیشتر بخوانید  درمان های خانگی برای سینوزیت

آسیب معده

1. قابض برای افراد تب دار: آب انار، آب انگور

2. غذایی که کسی به آن عادت ندارد.

3. همه روغن ها باعث ضعف معده می شوند و بهترین آنها روغن زیتون، روغن پسته، روغن گل سرخ و روغن گردو است.

4. گرسنگی بیش از حد

5. مقدار زیادی آب گرم بنوشید

6. آب سرد بنوشید

7. غذای غلیظ و سنگین

8. غذاهای لزج مانند حلیم، آشغال و حلوا برای مغز

9. غذاهای پرچرب و فست فودها

10. مصرف مداوم و زیاد غذای زعفران

11. شیر و غذای تهیه شده از شیر مانند شیر برنج به مقدار زیاد

12. انواع شیرینی

13. مشروبات الکلی

14. مصرف زیاد میوه های پوسیده مانند گلابی، انگور، خربزه، هندوانه، آلو، هلو شیرین، زردآلو، گیلاس، شاه توت و شاه توت.

15. غذاهای مضر برای معده عبارتند از: چغندر که خوب پخته نشده باشد، عسل و خربزه و همچنین استخوان و مغز حیوانات.

16. حفظ مدفوع و ریه ها

 چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

عوامل موثر بر سلامت معده

در طی فرآیند هضم غذا در بدن باقی می ماند که بدن نمی تواند آن ها را از طریق مدفوع، ادرار یا عرق دفع کند، اگر این مواد در بدن جمع شوند برای بدن مضر هستند، ورزش به دفع و تقویت این مواد کمک می کند. اعصاب، احساس آرامش اندام ها در این حالت به تقویت معده کمک می کند.

هوای خوب به دور از دود و بخار: در افرادی که معده عصبی دارند، هوای بد می تواند سیستم عصبی را تحریک کند که به طور غیر مستقیم منجر به تحریک معده می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۰ خوراکی سرشار از کلسیم و فواید آن برای سلامتی بدن

مصرف غذاهای مخصوص هر فصل و عدم استفاده از میوه های سرد مانند نخوردن گوجه فرنگی یا خیار در پاییز … یا توت فرنگی در زمستان …

بدن به طور مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اگر این تجزیه و تحلیل ها با غذا جبران نشود، افراد با شکست مواجه می شوند، اما نحوه صحیح غذا خوردن در این بین بسیار مهم است که به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

به گفته پزشکان ایرانی، بهترین زمان برای خواب حدود دو ساعت پس از غروب آفتاب و پس از خروج غذا از معده است. خوابیدن با شکم پر اکیدا ممنوع است.

با شکم پر یا خالی به دستشویی نروید. از خوردن و آشامیدن در حمام بپرهیزید بدیهی است که امروزه در جامعه ما به معنای زمان استفاده از استخر و سونا است یعنی برای حفظ سلامت معده هنگام شنا یا استفاده از سونا باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد.

موارد زیر می تواند باعث سوء هاضمه شود:

  • غذا را خوب نجوید
  • پرخوری
  • عوارض
  • قبل از خروج غذای قبلی از معده بخورید
  • رعایت نکردن نظم در غذا به این معناست که اگر فردی بخواهد از دو نوع غذا با هم استفاده کند، بهتر است ابتدا غذاهای نرم مانند سوپ و سپس غلیظ بخورد و اگر این شرط رعایت نشود به کبد آسیب می رساند.
  • تا سیر شوید بخورید
  • نوشیدن آب و مایعات از یک ساعت قبل تا دو ساعت بعد از غذا: آب نوشیدن بعد از پایین آمدن غذا در معده، نوشیدن آب قبل از پایین آمدن غذا با خاموش کردن معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده معده احساس سبکی است بالای شکم حدود یک ساعت بعد از غذا خوردن است.
بیشتر بخوانید  ما از داروی ایدز در ایران استقبال می کنیم

 چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

غذاهای تقویت کننده معده

مصرف غذاها و کباب های مقوی مانند کباب کباب، خروس ریز و گوسفندی آرام با ادویه هایی مانند زیره، دارچین و هل. آب انار، آبلیمو و سماق، مرغ پخته شده با ادویه هایی مانند هل، زعفران، دارچین، زیره، میخک و سماق، پسته، کشمش، مربای زنجبیل، میوه هایی مانند سیب، شربت سیب و گلاب و گلاب و خیار، شربت غوره، شربت انار و توت، زرشک و سیب، عرق بیدمشک و گلاب، نعناع و نعناع، ​​هویج، بادام بو داده بدون نمک، سبزیجات مفید برای معده شامل کرفس، جعفری، رازیانه، کاهو، زنجبیل است. مقوی معده برای معده های سرد: زنجبیل و مربای آن، ماش، فلفل مخلوط با غذا، کرفس و آب آن و پیاز با سرکه زراعتی و کبری ترش و بادیان و پیاز به مقدار کم.

 چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

دستور العمل طب سنتی برای سلامت معده

مقوی معده در معده گرم: انار، زرشک، برنج، به، آرد کنجد و پاپریکای جو با آب انار ترش غذاهای تند و تند، شکلات، انواع مرکبات خالی، غذاهای سنگین و چرب، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، الکل جوترنج قهوه شربت رب انار با عسل : رب انار را با آب و عسل مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود این شربت را روزی چند بار در یک لیوان آب رقیق کنید طرز تهیه رب سیب : 2 لیتر آب سیب را روی حرارت قرار دهید روش بن ماری (حرارت غیر مستقیم) برای غلیظ کردن یک خمیر خوشمزه که معده را تقویت می کند.

 چگونه روده ای سالم داشته باشیم؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *