مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رژیم غذایی سالم برای مرغ مینای دندان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


غذای مرغ مینا چیست؟ برای مرغ زمردی چه غذایی درست کنیم؟

آهن برای مینای مرغ سم است و باعث بیماری کبدی می شود و همچنین آهن در اندام های داخلی مینای مرغ رسوب می کند و باعث ناراحتی ها و بیماری های مختلف می شود.
وجود آهن در بسیاری از غذاها و عدم آگاهی پرورش دهندگان از این موضوع ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری های مینای مرغ است. بنابراین در رژیم غذایی مرغ مینا باید از غذاهایی استفاده کنید که آهن ندارند.

وقت غذا دادن به مرغ میناکاری شده است

ظرف مرغ لعابی را می توان یک ساعت پس از طلوع آفتاب تا 2 ساعت پس از غروب آفتاب سرو کرد. با توجه به اینکه مرغ زمردی راست روده دارد، این پرنده باید بارها در طول روز تغذیه شود و به زودی گرسنگی بکشد.
تغذیه جوجه های کوچک میناکاری شده را نیز می توان به صورت دستی با سرنگ انجام داد. برای این منظور باید لعاب مخصوصی برای گوشت مرغ تهیه کنید یا با سفیده تخم مرغ پخته شده و پوره غذای مرغوب درست کنید. هنگام تغذیه جوجه های میناکاری شده، غذای پرندگان باید خمیری و گرم باشد.


غذای مرغ میناکاری شده

لازم به ذکر است که تخم مرغ فقط برای تغذیه مینا مفید نیست. زرده تخم مرغ سرشار از آهن است. بنابراین تنها پروتئین هایی که مقدار کمی آهن دارند می توانند به میزان محدود در جیره مرغ مینا استفاده شوند. جوجه ها می توانند سفیده تخم مرغ را تا دو بار در روز دریافت کنند.
مرغ مینای بالغ نباید بیش از 3 سفیده تخم مرغ پخته شده در طول هفته دریافت کند.

چه نوع پلت برای مرغ لعابی مناسب است؟

پلت های لعابی که فقط برای این پرنده و به نام این پرنده به فروش می رسد برای تغذیه جوجه ها مناسب خواهد بود. گلوله های دیگری که در دسترس طوطی ها یا کبوترها و قناری ها هستند برای تغذیه مینا اصلا مفید نیستند. زیرا گلوله های مرغ مینا شده باید بدون آهن باشد.

بیشتر بخوانید  بیوگرافی یوهان کپلر

غذای مضر برای مرغ مینای دندان

در تغذیه مرغ مینا علاوه بر آهن، ویتامین C نیز باید در نظر گرفته شود. از آنجایی که ویتامین C آهن بیشتری را از غذا جذب می کند، برای مینای دندان نیز مضر است.
با توجه به اینکه مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، ترنج، نارنگی و… مقادیر زیادی ویتامین C دارد، این میوه نباید در رژیم غذایی مینای دندان استفاده شود. توت ها همچنین سرشار از ویتامین C و آهن هستند و برای تغذیه این پرنده مناسب نیستند.
سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کلم و چغندر حاوی مقدار زیادی آهن هستند و نباید به زمرد داده شوند. گوجه فرنگی و پامچال نیز برای مرغ مینای دندان مضر هستند.
حبوبات نیز سرشار از آهن هستند و بهتر است غذای مرغ لعاب دار حبوبات نباشد.
وقتی مینای مرغ اسهال دارد بهتر است به پرندگان سبزی و میوه ندهید. زیرا این غذا باعث تشدید اسهال در پرندگان می شود.


رژیم غذایی مرغ مینا

غذاهای سرخ شده و چرب، ادویه ها و هل مانند چیپس، پفک و غیره. آنها برای مرغ مینای دندان مضر هستند. نان، برنج و ماکارونی نیز به دلیل داشتن آهن زیاد در رژیم غذایی جوجه های لعاب دار توصیه نمی شود. به خاطر داشته باشید که آهن موجود در غذای مرغ مینا باید کمتر از 150ppm باشد.
در خوردن مرغ نباید از غذاهایی که انرژی و چربی بالایی دارند استفاده کرد. از آنجایی که این نوع غذاها باعث ایجاد کبد چرب در پرندگان می شود، مینای دندان نیز در مشکلات مختلفی از جمله پرخاشگری، عدم تعادل، چرخش پاها و غیره نقش دارد.

باید بخوانید:


میوه ها و سبزیجاتی که می توان از آنها برای تغذیه مرغ مینا استفاده کرد

جوجه های مینای وحشی با تغذیه از حشرات مختلف مانند پروانه ها، لاروها، کرم های خاکی، زنبورها، حلزون ها، مارمولک ها و برخی میوه ها در طبیعت زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید  آموزش سریع و کاربردی دستی کردن ایگوانا

سیب بدون هسته، گیلاس بدون هسته، گلابی، موز، مقدار کمی انگور، خیار و کاهو از جمله میوه ها و سبزیجاتی هستند که می توان از آنها به عنوان غذای مرغ مینا استفاده کرد. سیب زمینی آب پز یا آب پز و همچنین کدو تنبل و نخود در صورت پختن برای تغذیه مرغ زمرد مفید است.
سیب یکی از میوه های مورد علاقه مرغ زمردی است و در اکثر مناطق موجود است. اما خوردن بیش از حد سیب می تواند باعث ایجاد زخم در دهان پرنده شود. در طول هفته می توانید 3 تکه کوچک سیب به مرغ زمرد بدهید.
همچنین مرغ زمرد چندان علاقه ای به خوردن موز و خیار ندارد. پس از آن به این جوجه ها کمی مینای دندان بدهید و اگر پرنده تمایلی به خوردن آنها نداشت، اصرار نکنید.
میوه های آبدار مانند خربزه یا هندوانه برای مرغ زمردی خوب نیستند. این میوه ها را به مرغ زمردی ندهید، حتی اگر پرنده شما علاقه مند به خوردن آنها باشد.
سینه مرغ پخته شده سرشار از پروتئین است و یکی از غذاهای مفید برای مرغ میناکاری شده است. این غذای مرغ میناکاری شده باید بدون ادویه و بدون نمک و روغن تهیه شود و نباید زیاد مصرف شود.
از دانه های گندم به شکل جوانه یا گندم پخته یا نرم شده در آب می توان برای تغذیه جوجه های لعاب دار استفاده کرد.
از منابع پروتئینی مانند میلوما، پنیر رنده شده بدون نمک و سویا نیز می توان در رژیم غذایی مرغ مینا استفاده کرد.


تغذیه مرغ مینا

غذای تشویقی برای مرغ میناکاری شده

مرغ مینا عاشق خوردن غذاهای شیرین است، اما مواد قندی مانند خرما و غیره. آنها برای مرغ مینا خوب نیستند و مضر هستند. هنگامی که به عنوان انگیزه و پاداشی بسیار ناچیز به مرغ زمردی صحبت می کنید یا آن ها را اهلی می کنید، می توانید یکی از غذاهای زیر را به مرغ زمردی بدهید:

بیشتر بخوانید  خازن چیست چه کاربردی دارد ؟

نکات مهم در تغذیه جوجه مینا

مرغ مینا غذا را به درستی می بلعد و نمی تواند غذا را گاز بگیرد یا بجود. بنابراین هنگام تغذیه مرغ زمرد، غذای پرنده را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا پرنده بتواند به راحتی آنها را ببلعد.
برای پیشگیری از بیماری های گوارشی در طول روز به مینای دندان غذاهای متنوع ندهید در غیر این صورت دچار اسهال خواهید شد. ظرف آب و غذای پرندگان را همیشه تمیز نگه دارید و آب تمیز را در آبخوری بریزید و برای روز بعد تعویض کنید.
مرغ مینا در طول روز بارها مدفوع دفع می کند. بنابراین حتماً کف قفس مرغ میناکاری شده را با روزنامه یا درب بپوشانید تا بتوانید به راحتی قفس را تمیز کنید.


نحوه تغییر رژیم غذایی مرغ مینا

هنگام درست کردن مرغ مینای بالغ یا دریافت هدیه از شخصی، مدتی به همان رژیم غذایی قبلی با مواد مجاز به پرنده بدهید. رژیم غذایی پرندگان زینتی و جوجه های زمردی نباید به طور ناگهانی تغییر کند.
وقتی سعی می کنید غذای پرنده را عوض کنید و غذای جدیدی به او بدهید، در ابتدا پرنده به آن غذا علاقه نشان نمی دهد. بنابراین به تدریج و با حوصله غذاهای جدید را به رژیم مرغ زمردی خود اضافه کنید.
این فرآیند زمان بر است و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا پرنده به غذای جدید عادت کند. اگر پرنده شما هیچ تمایلی نشان نمی دهد، اصرار به تغییر غذا نداشته باشید.

ویتامین های مینای مرغ

مرغ مینا معمولاً به دلیل رژیم غذایی خود به مکمل های ویتامین کمتری نیاز دارد. اما اگر رژیم غذایی این پرنده ضعیف باشد، لازم است به صورت دوره ای از مکمل ویتامینی مخصوص مرغ زمرد استفاده شود. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند باعث مسمومیت و آسیب جدی به کبد و کلیه پرندگان شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *