مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راه های مناسب برای تقویت دستگاه گوارش (معده)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


راه های مناسب برای تقویت دستگاه گوارش

بآیا بهترین و بدترین غذاها برای معده و هضم غذا را می شناسید؟با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید

آموزش تقویت دستگاه گوارش

راه های مناسب برای تقویت دستگاه گوارش

با ساده ترین روش شکم خود را تقویت کنید

معده نقش بسیار مهمی در دستگاه گوارش دارد، بنابراین اگر این اندام دچار اختلال شود، کل فرآیند هضم و جذب غذا با مشکل مواجه می شود. متأسفانه امروزه اختلالات معده یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا به ویژه ایران است.

سوزش سر دل، حالت تهوع، نفخ، درد شکم و غیره. اگر مشکلات گوارشی و معده دارید، بدون شک راه طولانی را برای یافتن درمان طی کرده اید. باید بدانید که برخلاف برخی نوشیدنی هایی که معده را ناراحت می کنند، نوشیدنی های دیگری نیز وجود دارند که به این اندام حیاتی کمک می کنند. با ما همراه باشید تا با نوشیدنی های مناسب معده آشنا شوید.

————————————————- —————————————-

نکاتی برای هضم بهتر

دستگاه گوارش را تقویت می کند

حتی اگر باکیفیت ترین غذاهای دنیا را بخورید، اگر گوارش شما بد باشد و مواد مغذی غذا را جذب نکنید، نمی توانید از فواید آن غذا بهره مند شوید. تقویت سیستم گوارش در این زمینه بسیار مهم است و به همین دلیل ما 10 راه ساده را به شما معرفی می کنیم تا از غذاهایی که می خورید حداکثر استفاده را ببرید. این روش ها با استفاده از علم سنتی شرق و دانش مدرن غربی بسیار ساده و کاربردی هستند.

1. به جای خوردن غذاهای خام یا سرد، غذاهای پخته شده را امتحان کنید.

طبق طب سنتی شرقی، غذا باید در «آتش» هضم «سوزانده شود». غذای سرد یا خام باید بیشتر از غذای پخته و گرم حرارت داده شود. افراد مبتلا به سوء هاضمه نباید غذا و نوشیدنی سرد یا نپخته مصرف کنند. این بدان معنی است که سبزیجات و میوه های پخته شده برای آنها بسیار بهتر از خام هستند. همچنین بهتر است آتش هضم را با خوردن نوشیدنی ها و آب میوه های سرد خاموش نکنید.

2. غذا را خوب بجوید و با سرعت متوسط ​​بخورید.

در حالت ایده آل، شما باید هر لقمه ای را که در دهان خود می گذارید 30 بار بجوید، غذا را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و اجازه دهید آنزیم های بزاقی کار هضم خود را شروع کنند. پیشنهاد ما این است که بعد از خوردن هر قاشق قاشق و چنگال را کنار بگذارید تا قبل از گذاشتن قاشق بعدی در دهان زمان کافی برای جویدن داشته باشید.

3. غذا را در محیطی آرام و راحت بخورید.

اگر یک آزمایش مقایسه ای کوچک انجام دهید، متوجه می شوید که وقتی در محیطی آرام و راحت غذا می خورید، احساس بهتری دارید و هضم غذا نرم تر می شود. از تماشای تلویزیون، خواندن کتاب، کار کردن یا مشاجره با دیگران هنگام غذا خوردن خودداری کنید. شما تفاوت را متوجه خواهید شد.

4. غذاهای ساده بخورید.

مخلوط کردن مواد غذایی مختلف باعث مسمومیت سیستم گوارشی بدن می شود. غذاهای ساده تهیه شده از دو تا سه غذای مختلف را امتحان کنید.

5. میوه را بین غذا بخورید نه همراه آن و البته میوه پخته بهتر است.

میوه های خام آتش دستگاه گوارش ما را به خصوص در فصل سرد زمستان خاموش می کنند، به همین دلیل کسانی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند با خوردن میوه های خام همراه با غذا دچار نفخ و نفخ می شوند. میوه های پخته می توانند دسر خوبی باشند و همچنین می توانید از میوه های خام به عنوان میان وعده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص بی نظیر غلات سبوس دار برای سلامت بدن

6. آب گرم و دمنوش های گیاهی گرم بنوشید، به ویژه آنهایی که هضم غذا را تسریع می کنند.

آب گرم یک راه عالی برای سم زدایی بدن و تسریع هضم است. با قرار دادن چند برش ریشه زنجبیل در آب جوش، چای زنجبیل عالی درست می شود که هضم غذا را بسیار بهبود می بخشد. وجود زنجبیل در غذا نیز همین اثر را دارد. گیاهان دیگری که برای دستگاه گوارش مفید هستند و برای دمنوش های گیاهی عالی هستند، بابونه، نعناع و دارچین هستند.

7. غذای تازه پخته شده بخورید.

غذای تازه پخته شده مقوی ترین غذاست و خوردن غذای ساده پخته شده بسیار بهتر از غذاهای پیچیده ای است که از باقی مانده وعده های غذایی قبلی تشکیل شده است.

8. از پرخوری خودداری کنید.

مصرف زیاد غذا فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد می کند. طب سنتی خوردن مقدار کمی غذا در هر وعده غذایی را به اندازه دو آهنگ توصیه می کند. سعی کنید زمانی که هنوز کمی گرسنه هستید از روی میز ناهارخوری بلند شوید.

9. چند دقیقه پس از صرف غذا بی حرکت بنشینید و استراحت کنید.

هضم فرآیند بسیار جالبی است – استیک را به سلول های خون و بافت تبدیل می کند. استراحت برای چند دقیقه بعد از غذا شروعی عالی برای این فرآیند خواهد بود و به بدن شما منابعی می دهد تا به طور کامل بر روی موتور گوارش تمرکز کند.

10. اگر همه چیز شکست خورد، برای یافتن منبع مشکل خود از متخصص کمک بگیرید.

اگر این روش های ساده و کاربردی مشکل هضم را حل نکرد، با یک متخصص گوارش یا تغذیه مشورت کنید و کمک بگیرید. متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا پروبیوتیک ها و سایر کمک های گوارشی ممکن است مفید باشند یا خیر. همچنین مشخص می کند که آیا مشکل فیزیکی دیگری باعث این مشکل شده است یا خیر.

استفاده زیاد از فیبر ایده خوبی است زیرا از یبوست جلوگیری می کند.یبوست یکی از شایع ترین مشکلات معده در بین افراد است. برای داشتن معده ای سالم، به انواع مختلفی از فیبر نیاز دارید، از جمله: فیبر سبوس دار، برنج قهوه ای، میوه ها، سبزیجات، لوبیا و دانه ها. برخی از افراد دریافته اند که غلات می توانند باعث سندرم روده تحریک پذیر شوند.اگر این مشکل را دارید، فیبر مورد نیاز خود را از میوه ها و سبزیجات دریافت کنید.

————————————————- —————————————-

برای کمک به هضم مایعات فراوان بنوشید

نوشیدن مایعات به خصوص آب بسیار مهم است. این امر عبور مواد زائد را از طریق دستگاه گوارش تسهیل می کند و مدفوع را نرم می کند. فیبر مانند یک اسفنج عمل می کند، آب را جذب می کند، بدون آب فیبرها نمی توانند به درستی عمل کنند و شما دچار یبوست می شوید.یک راه خوب برای اینکه بفهمید آیا مایعات کافی می نوشید یا خیر، نوشیدن یک لیوان آب با هر وعده غذایی است. از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا باعث سوزش سر دل می شوند.

برای داشتن روده سالم چربی را کاهش دهید

هضم غذاهای چرب مانند چیپس، همبرگر و غذاهای سرخ شده سخت تر از سایر غذاها است و باعث درد معده و سوزش سر دل می شود. کاهش مصرف غذاهای چرب باعث کاهش بار معده و تسهیل هضم می شود.سعی کنید بیشتر از گوشت و ماهی بدون چربی استفاده کنید، شیر کم چرب یا نیمه چرب بنوشید و غذای کبابی را به سرخ کردنی ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید  جراحی لاغری به روش لیپوست چگونه انجام می شود ؟

برای جلوگیری از مشکلات معده ادویه جات مصرف کنید

بسیاری از افراد غذاهای تند را دوست دارند و این غذاها باعث ناراحتی معده نمی شوند. اما برخی از افراد با خوردن غذاهای تند نیز احساس ناراحتی می کنند. نه تنها غذاهای تند مانند فلفل باعث سوزش سر دل می شوند، بلکه خفیف تر نیز می شوند، اما غذاهای خوشمزه تر مانند سیر و پیاز نیز می توانند باعث این مشکل شوند. اگر غذاهای تند باعث دل درد، معده درد یا اسهال می شود، در آینده بیشتر توجه کنید، اگر قبل از مصرف دچار سوزش سردل شدید، آن را کاملا کنار بگذارید.

مراقب تحریک معده باشید

برخی از افراد متوجه می شوند که برخی از غذاها برای آنها مشکل ایجاد می کند. غذاهای ترش مانند گوجه فرنگی، مرکبات، سس سالاد و نوشابه های گازدار می توانند باعث سوزش سر دل شوند.
گندم و پیاز می توانند باعث سندرم روده تحریک پذیر شوند و اگر نتوانید لاکتوز (قند موجود در شیر) را هضم کنید، پس از مصرف لبنیات مانند خامه، پنیر، ماست و شکلات احساس نفخ و اسهال خواهید کرد.
سعی کنید از غذاهایی که سیستم گوارشی شما را تحریک می کنند پرهیز کنید.یکی از راه هایی که می توانید متوجه شوید کدام غذاها برای شما مشکل ساز هستند این است که یک دفترچه داشته باشید و غذاهایی را که دوست دارید یادداشت کنید.

نوشیدنی مناسب را انتخاب کنید تا هضم راحت تر شود

مصرف کافئین که در قهوه، چای، نوشابه‌ها و سایر نوشابه‌های گازدار یافت می‌شود، می‌تواند باعث اسید معده و سوزش سر دل در برخی افراد شود. نوشیدنی های گازدار به طور کلی باعث نفخ می شوند که می تواند باعث سوزش سر دل نیز شود. . برای کاهش مشکلات گوارشی، نوشیدنی های کم کربن حاوی کافئین مانند دمنوش های گیاهی، شیر و آب را انتخاب کنید. اگر می توانید چای یا قهوه را حذف کنید، سعی کنید مصرف خود را به یک یا دو فنجان در روز کاهش دهید. .

از ماست مفید برای معده استفاده کنید

پروبیوتیک ها به عنوان باکتری های مفیدی شناخته می شوند که به طور طبیعی در معده عمل می کنند و برای سلامت دستگاه گوارش، از جمله کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر و اسهال، فوایدی دارند.
می توانید از پروبیوتیک ها به عنوان مکمل (که در داروخانه ها یافت می شود) استفاده کنید یا می توانید از ماست های حاوی پروبیوتیک استفاده کنید.

برای مشاهده تاثیر این باکتری باید به مدت چهار هفته هر روز آن را مصرف کنید. استفاده زیاد از فیبر ایده خوبی است زیرا از یبوست جلوگیری می کند.یبوست یکی از شایع ترین مشکلات معده در بین افراد است. برای داشتن معده ای سالم به انواع فیبر نیاز دارید، از جمله: فیبر نان غلات کامل، برنج قهوه ای، میوه ها، سبزیجات، لوبیا و دانه ها. برخی از افراد دریافته اند که غلات می توانند باعث سندرم روده تحریک پذیر شوند.اگر این مشکل را دارید، فیبر مورد نیاز خود را از میوه ها و سبزیجات دریافت کنید.

برای کمک به هضم مایعات فراوان بنوشید

نوشیدن مایعات به خصوص آب بسیار مهم است. این امر عبور مواد زائد را از طریق دستگاه گوارش تسهیل می کند و مدفوع را نرم می کند. فیبر مانند یک اسفنج عمل می کند، آب را جذب می کند، بدون آب فیبرها نمی توانند به درستی عمل کنند و شما دچار یبوست می شوید.یک راه خوب برای اینکه بفهمید آیا مایعات کافی می نوشید یا خیر، نوشیدن یک لیوان آب با هر وعده غذایی است. از مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا باعث سوزش سر دل می شوند.

بیشتر بخوانید  ​معرفی قطره چشم آنتازولین و زایلومتازولین

از ماست مفید برای معده استفاده کنید

پروبیوتیک ها به عنوان باکتری های مفیدی شناخته می شوند که به طور طبیعی در معده عمل می کنند و برای سلامت دستگاه گوارش، از جمله کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر و اسهال، فوایدی دارند.
می توانید از پروبیوتیک ها به عنوان مکمل (که در داروخانه ها یافت می شود) استفاده کنید و یا می توانید از ماست هایی که حاوی پروبیوتیک هستند استفاده کنید، برای مشاهده تاثیر این باکتری باید به مدت چهار هفته هر روز آن را مصرف کنید.

موز

موز به بازگرداندن عملکرد روده به حالت طبیعی کمک می کند، به خصوص اگر اسهال دارید. همچنین الکترولیت ها و پتاسیمی را که بدن شما ممکن است به دلیل حرکات زیاد روده از دست داده باشد، بازیابی می کند. این میوه همچنین دارای فیبر زیادی است که به هضم غذا کمک می کند.

کیمچی

بهترین غذا برای معده: کیمچی
کیمچی غذای مورد علاقه کره ای هاست که معمولا از کلم، تربچه، پیاز و با ادویه ها و چاشنی های فراوان درست می شود. غذای اصلی آن کلم است که به ترویج و رشد باکتری های سالم در روده بزرگ کمک می کند.

کلم همچنین دارای نوعی فیبر است که هضم نمی شود و به دفع مواد زائد و حفظ تخلیه روده به طور منظم کمک می کند. اندرسون می گوید: کلم رنده شده و پخته شده با سرکه به همین دلایل بسیار خوب و مفید است. این غذا می تواند تند باشد، بنابراین برای کسانی که غذاهای تند برایشان مشکلات گوارشی را بدتر می کند، مناسب نیست.

بهترین: مرغ و ماهی

اگر می خواهید غذاهای گوشتی بخورید بهتر است به جای گوشت کبابی مرغ و ماهی را انتخاب کنید.
اندرسون می گوید: گوشت قرمز باعث چاقی می شود. بدن شما می تواند مسئولیت خوردن گوشت های بدون چربی مانند ماهی و مرغ را بپذیرد، اما گوشت قرمز را نه، و گوشت های بدون چربی و ماهی خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهند، زیرا مانند گوشت قرمز، چربی کمی دارد.

بهترین غذا برای معده و گوارش: غلات کامل

غلات کامل مانند نان سبوس دار، جو و برنج قهوه ای منابع خوبی از فیبر هستند که به هضم و هضم غذا کمک می کنند. اندرسون گفت: “اگر چیزی را که ایالات متحده از دست می دهد، فیبر است.” ما به 20 تا 30 گرم فیبر در روز نیاز داریم که در ایالات متحده تنها 12 گرم است.
فیبر همچنین می تواند به کاهش کلسترول در بدن شما کمک کند و از نفخ، گاز و سایر مشکلات معده جلوگیری کند. دانه های گندم فقط برای افراد مبتلا به سلیاک مضر است.

بهترین غذا برای معده و گوارش: زنجبیل

هزاران سال است که این ادویه راه حل بسیار خوبی برای تسکین حالت تهوع، استفراغ، نفخ صبحگاهی، بی اشتهایی و گرفتگی عضلات بوده است. اما بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد زنجبیل می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و مصرف بیش از 2 تا 4 گرم زنجبیل در روز باعث دل درد می شود.

راه های مناسب برای تقویت دستگاه گوارش (معده)

————————————————- —————————————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *