مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

ذکر رفع بیکاری و اشتغال با صلوات خاصه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرهنگ و هنر: پاسخ هر سؤال و نیازی در میان آیات قرآن و روایات امام عطار یافت می شود.

شعارها و دعاهایی برای رفع بیکاری و نجات خانواده از مشکلات اقتصادی و معیشتی وجود دارد که می توان از آن برای خطاب به خداوند متعال و طلب حاجت استفاده کرد. برای یافتن شغل مناسب، دعاهایی از سوی قرآن و بزرگان دین توصیه شده است.

استغفار و حقیقت توبه بهترین ذکر بیکاری

شخصی از آیت الله بهجت (ره) پرسید: من سعی می کنم هر کاری انجام دهم، شکست می خورم. برای بهبود درآمد و بهبود زندگی روزمره چه باید بکنم؟

توبه و استغفار همان استغفار است; به هر حال ما انسان هستیم و در معرض گناه و خطا و خطا هستیم و خداوند هر لحظه راه بازگشتی را برای ما باز کرده و همیشه امید به رحمت و مغفرت خداوند وجود دارد.

خداوند متعال در سوره نساء می فرماید:«و هر کس به خود بدی کند یا ستم کند، از خدا آمرزش بخواهد و خداوند آمرزنده و مهربان است». «و هر کس کار بدی کند یا به خود ستم کند و از خدا آمرزش بخواهد خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد یافت».

خداوند بخشش را نیز از صفات مثبت یاد می کند و می فرماید:«و الثین افاحشة و الموا انفسهم زیکروا الله فاستغفروا فاستغفروا منوبهم و من الاغفر الون الم یصروا و لما فعلوا و هم یعلمون»;

«و كسانى كه چون مرتكب كار زشتى شوند يا مرتكب خطا شوند، خدا را ياد كنند و براى گناهان خود آمرزش بخواهند و كيست جز خدا گناهان را ببخشد؟ و بر آنچه مرتکب شده اند اصرار نمی کنند با اینکه می دانند گناه است.

و در روایات آمده است که استغفار بهترین و بالاترین دعاست و تا می توانید استغفار کنید.

دعای رفع بیکاری

در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سخنی زیبا می فرماید: من مردم زیادی هستم، ولی بسیاری از مردم استغفار می کنند; کسی که غم و اندوه زیادی دارد، نیاز زیادی به طلب بخشش دارد. بحارالانوار، جلد 90، ص283

یعنی میدان عمل وسیع تری را برای استغفار معرفی کردند و گفتند: علیک بالا آستیگفر فن المنجاح. استغفار کنید و از خداوند طلب آمرزش کنید زیرا بخشش نجات دهنده انسان از سختی ها و گرفتاری هاست. بحارالانوار، جلد 90، ص283

امام علی علیه السلام می فرمایند: «عجب رحمت مغفرت». “من از کسی که ناامید است و در عین حال می تواند طلب بخشش کند تعجب می کنم.”

نیازی به طلب بخشش نیست

متاسفانه در جامعه امروزی این احساس مهم معنوی در بین مردم بسیار کم رنگ شده است. مانند گذشته در فرهنگ و زندگی روزمره و محافل نماز پیشرو نیستند. بیشتر گرفتاری ها و گرفتاری های مردم ناشی از گناه است، زیرا استفاده نکردن از نعمت های خداوند آن گونه که او می پسندد و هدر دادن آن در معصیت خداوند، نشانه کفر است.

«بعضی از ما به دلیل برداشت سطحی از بخشش، نیاز چندانی به بخشش احساس نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم که بخشش فقط برای شرایطی است که انسان مرتکب گناهان کبیره شده و بسیار آلوده است، در حالی که پیامبر اکرم (ص) صلوات الله علیه) درباره خود می فرماید: «هر روز خاک بر دلم می نشیند تا روزی صد مرتبه استغفار کنم. این آهنگ قلب من است تا روز صدم استغفار کنم». (مستدرک الوسائل/5/320/ح5978). البته باید توجه داشت که این گرد و غبار ناشی از سهل انگاری یا گناه نیست، بلکه محاسبات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در درجات عالی ایشان است.

بیشتر بخوانید  اوج گیری تقابل جبهه پایداری با طیف های دیگر اصولگرایان | گفتگو با منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا

اگر کسی احساس نیاز به بخشش نداشته باشد، قطعاً مشکلی وجود دارد. اگر این مرد خوب باشد دچار معجزه می شود و اگر بد باشد از قساوت قلب رنج می برد تا آنجا که خداوند او را به خشم آورده است.

با توجه به گفته های خجت الاسلام پناهیان، در واقع اگر انسان نیاز به گذشت را احساس نکند، از او بوی تکبر به مشام می رسد.

خداوند در آیه 5 سوره منافقون در مورد برخی از این افراد که وضعیتشان بسیار بدتر است می فرماید.و اگر به آنها گفته شود که خدای متعال تو را بیامرزد یا رسول الله، آن سرهایشان است و من آنها را می بینم، ساکت و مغرورند.; و چون به آنها گفته شود: بیایید تا پیامبر خدا برای شما استغفار کند، سرهای خود را از روی غرور برمی گردانند و می بینید که چگونه با تکبر از حق دور می شوند.

ذکر برای بیکاری

چگونه با دعا و ذکر رفع بیکاری، احساس نیاز به بخشش را در دل زنده کنیم؟

ما باید همیشه به طلب بخشش به عنوان یک امر مستمر نگاه کنیم و می توانیم به هر طریقی که می توانیم احساس بخشش را در خودمان زنده کنیم. بر اساس بیانات حجت الاسلام پناهیان برخی از عوامل ایجاد کننده نیاز به گذشت در وجود انسان عبارتند از:

  • خودمان را به خاطر موقعیتی که در آن قرار داریم محکوم کنیم
  • احساس پشیمانی از گناه یا فاصله ای که با خدا داریم
  • غم تنهایی و رها شدن از خدا و اولیای خدا
  • احساس نفرت نسبت به گناه یا موقعیت بدی که در آن قرار داریم
  • در آرزوی وضعیت بهتر

این در حالی است که خداوند متعال در این امت دو پناهگاه مستحکم قرار داده است، یکی وجود رسولش که رحمت جهانیان است و همچنان در دل مؤمنان جاری است و دیگری مغفرت. تا زمانی که امت توبه و مغفرت دارند، گرفتاری های عمومی که در گذشته برای مردم پیش آمده بر این امت نازل نمی شود.

برای حل مشکل طلب بخشش کنید

طلب بخشش راه حل بسیاری از مشکلات است

کمک گرفتن از آیات قرآن، روایات و ذکرهای توصیه شده از سوی ائمه و پیشوایان، راهی مؤثر و قابل اعتماد برای گشایش در زندگی است. با استفاده از این آیات و روایات; آنها نکاتی برای سرعت بخشیدن به پاسخ ها و حل مشکلات دارند. برخی از آنها به شرح زیر است:

خداوند راه توبه و مغفرت را به روی همگان باز کرده و در آیه 31 سوره نور می فرماید:«و همه به سوی خدا توبه کنید باشد که رستگار شوید».ای مومنان! همه به درگاه خدا توبه کنید و برگردید شاید نجات پیدا کنید.

بیشتر بخوانید  تکذیب «توافق موقت هسته‌ای» از سوی ایران و آمریکا + فیلم

به کسی که بسیار استغفار می کند و از خدا پوزش می خواهد، خداوند از هر غم و اندوهی گشایشی و راهی برای رهایی از هر گرفتاری و از جایی که انتظار ندارد به او عنایت فرماید.

بسیاری از گرفتاری ها و گرفتاری های انسان ناشی از گناه است، زیرا استفاده نکردن از نعمت های خداوند آن گونه که او می پسندد و هدر دادن آن ها در معصیت خداوند، نشانه بی ایمانی به نعمت های خداوند است.

خداوند در آیات 10 تا 14 سوره نور از آثار استغفار در دنیا می فرماید.«پروردگارت را ببخش که او بسیار آمرزنده است/ آسمانها را پیوسته بر تو می فرستد/ و تو را با مال و پسران وسعت می بخشد و برایت چنانکه بهشت ​​است می سازد و می سازد.; از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است، اگر چنین کنید، باران را یکی پس از دیگری از آسمان بر شما می‌فرستد و شما را با مال و فرزندان بسیار یاری می‌کند و باغ‌های سبز و نهرهای روان برایتان فراهم می‌آورد.

با این آیات می توان فهمید که امر به استغفار برگرفته از خود قرآن است و به همین دلیل در روایات و روایات فراوانی بر آن تاکید شده است.

چنانکه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:«کسی که بیش از همه طلب آمرزش کند، خداوند او را از همه مصیبت ها آزاد می کند و از همه گرفتاری ها راه نجاتی می دهد و از جاهایی که قابل شمارش نیست به او عنایت می کند». به کسی که بسیار استغفار می کند و از خدا پوزش می خواهد، خداوند از هر غم و اندوهی گشایشی و راهی برای رهایی از هر گرفتاری و از جایی که انتظار ندارد به او عنایت فرماید. (وصال الشیعه ج 7 ص 176)

رفع گرفتاری ها با گذشت و بهترین ذکر بیکاری و اشتغال

آیت الله محمدتقی بهجت (ره) در پاسخ به سؤال شخصی که در امور مختلف از جمله اشتغال و ازدواج دچار مشکل بود، فرمود: «استغفیر الله» را با یقین کامل بگویید و چیزی شما را غافل نکند مگر از حاجات و واجبات. تا تمام گرفتاری ها برطرف شود، اما بعد از رفع هم بگو تا مانند آن ظاهر نشود، و اگر دیدی رفع نشد، بدان که یا ادامه ندادی، یا با قاطعیت کامل نگفتی. .

در روایات با هر سه کلمه آمده است که اگر کسى دلبسته استغفار باشد، یا دائماً استغفار طلب کند، یا استغفار زیاد بخواهد، خداوند او را از هر غم و اندوهى مى رهاند، راه نجاتى به او عنایت مى کند. از هر سختی و از جایی که فکر نمی کند زندگی کند. 1

اشاره به رفع بیکاری

دعا برای حل مشکل بیکاری

1: هرکس بیکار و معطل است و کاری ندارد، پنجشنبه اول ماه (پنجشنبه اول ماه) را روزه بگیرد، شب جمعه قبل از خواب این آیات را بخواند و بعد از افطار بخواند. نماز عشا را هنگام خواب هم بخواند.

بیشتر بخوانید  آیا حرکت صعودی طلا در روز های پیش رو ادامه خواهد یافت؟

و بعد که می خوابی صد مرتبه لا اله الا الله و صد مرتبه الله اکبر و صد مرتبه سبحان الله و صد مرتبه استغفرالله و صد مرتبه صلوات بفرست و بخواب. روز جمعه بعد از نماز صبح هفت آیه زیر را روی کاغذ بنویسید و نیت کنید که به کسی ظلم نکنید و راست بگویید و این آیه را جلوی در خانه بالای در آویزان کنید. در همان هفته نیت محقق می شود.

سوره یوسف از آیات 50 تا 56:

وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ فَلَمَّا جَاءهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَی رَبِّکَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَهِ اللاَّتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ (۵۰) قَالَ مَا خَطْبُکُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ یُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلّهِ ماعَلِمْنَا عَلَیْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَهُ الْعَزِیزِ الآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِینَ (۵۱) ذَلِکَ لِیَعْلَمَ أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی کَیْدَ الْخَائِنِینَ (۵۲)‏ وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ (۵۳) وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ اليوم لدينا مكين امين (54) قال اججلني خزاين الرض اني حفيظ اني حفيظ عليم (55) وكذلك مكنا ليوسف في الرض حسين (56)

قانون:

روز پنجشنبه را به نیت یافتن و کسب و کار روزه بگیرید و قبل از افطار این هفت آیه را بخوانید. بعد از نماز عشا آن شب، این هفت آیه را دوباره بخوانید. در حالی که خواب هستید یک بار دیگر آیات هفت گانه سوره یوسف را بخوانید و پس از خواندن آن ها هر کدام را صد بار بگویید و سپس بخوابید.

صبح جمعه بعد از نماز صبح این هفت آیه را روی کاغذ بنویسید. كاغذ يا مركب سفيد يا زرد يا مركب سياه يا آب زعفران و بعد از نوشتن نيت كن كه به كسى ظلم نكنى و دروغ نگو. سپس بیت نوشته شده را بیرون دروازه (نه جلوی درب خانه) و بالای در آویزان کنید یا روی دیوار یا در قرار دهید. در روزه و هنگام نوشتن و تلاوت آیات سعی کنید مرتب وضو بگیرید; به خودتان عطر بزنید و لباس تمیز بپوشید.

اگر بیکار آیات 73 و 74 سوره آل عمران را بر کاغذ بنویسد و به بازوی خود ببندد، کار پیدا می کند و برای قبولی خطبه نیز بر بازوی خود حمل می کند. بگو فضل نزد خداست هر که بخواهد و خداوند وسیع و داناست. خداوند مرا بیامرزد.

2: از آیت الله بهجت (ره) پرسیدند: دعای خوب برای یافتن شغل چیست؟

فرمود: بعد از نماز فجر این دعا را زیاد تکرار کن و قبل و بعد از آن صلوات بفرست تا انشاءالله آسوده خاطر شود: خدایا تو را از حرام و حفظ صالحان یاری می کنم.

3: هر روز بعد از نماز صبح دست خود را بر سينه بگذاريد و 70 مرتبه «جا فتح» را بخوانيد.

4: صدقه دادن هر چند اندک در رفع این مشکل مفید است.

منبع: کتاب اعتماد به نفس صفحه 54 و سایت مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *