مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

از گشت در منزل تا مرخصی بدون حقوق برای حجاب‌ها؛ آیا این حداکثر جذب است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



سلام جدید – خدمات اجتماعی: با شروع تابستان بحث گشت ارشاد داغتر از همیشه شده است. ارشاد گشت در بسیاری از خیابان های معروف تهران به چشم می خورد، منظره ای که حکایت از عزم جدی دولت و نیروی انتظامی در برخورد با زن ستیزی دارد. اما اگر فکر می کنید که رعایت حیا و بی حجابی محدود به گشت ارشاد و تهران است، سخت در اشتباه هستید.

معاون دادستان این شهرستان در مشهد با ارسال نامه ای به استاندار خواستار ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بدحجاب در ادارات و بانک های این استان شد. اسماعیل رحمانی توضیح داد: در این راستا مدیران و روسای ادارات و بانک ها موظفند به افرادی که بدون حجاب شرعی در ادارات حاضر می شوند خدمات ارائه نکنند.

ستاد 21 تیر خراسان رضوی که به طور ویژه به موضوع حجاب می پردازد ظاهراً اطلاعیه ای صادر کرده که علاوه بر پوشش زنانه، پوشش مردانه را نیز شامل می شود و می گوید مردان نباید از کراوات، پاپیون و سایر نمادهای غربی استفاده کنند. پیراهن، پیراهن های تنگ و کوتاه، لباس باید لباس های بدن و وصله، طلا و جواهرات، شلوار زیپ دار و غیره بپوشند. به گزارش ایسنا، موضوع دیگری که ظاهراً مورد توجه این جلسه قرار گرفت، عدم استفاده از عکس های غیرمجاز بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به عنوان عکس پروفایل بود.

روابط عمومی این استان در قم از نظافت و نظارت بر قهوه خانه ها و قهوه خانه های سنتی آسیب دیده توسط 9 اکیپ متشکل از پلیس محلی، امر به معروف و قرارگاه نهی منکر ثارالله و قرارگاه 19 دی خبر داد. در این اقدام 3 قهوه خانه متخلف پلمب شد.

بیشتر بخوانید  خبرهای خوب برای پرستاران در راه است

محمدهادی ایمانیه استاندار این استان در فارس تا پایان تیرماه به سازمان ها و ادارات برای حل مسائل مربوط به حجاب و حجاب و رفع مشکلات مهلت داد و گفت: کسانی که نمی توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند و بدون حقوق بگیرند. تا زمانی که بتوانم ترک کن قوانین را رعایت کن وی تاکید کرد: هر آنچه در ایمان الهی گفته می شود از روی دلسوزی برای مردم است و اگر هشداری داده می شود برای جلوگیری از تخریب است.

اگرچه اقدامات فوق باید به تقویت عفاف و حجاب منجر شود، اما به نظر می رسد برخورد تند و گاه تند با حجاب در نهایت نتیجه خوشایندی را در پی نخواهد داشت.

برای درک سختی و نادرستی دیدگاه ها و نگرش های دولتمردان و تفاوت آن با مقامات عالی کشور بد نیست خاطره حضرت آیت الله خامنه ای را مرور کنیم. رهبر انقلاب اسلامی در 19 مهرماه 1391 از مصلی امام خمینی (ره) بازدید کردند و در دیدار طلاب و روحانیون خراسان شمالی با تاکید بر مسئله مدارا با مردم گفتند:

برخی از کسانی که امروز مورد استقبال قرار گرفتند و شما – و جناب آقای مهمان نواز و سایر آقایان – اکنون در این انجمن از آنها تعریف کرده اید، زنانی بودند که معمولاً به آنها «خانم های بدحجاب» می گویند. اشک از چشمانش می ریزد. حالا باید چه کار کنیم؟ امتناع کنم؟ آیا مصلحت است؟ آیا درست است نه، دل متعلق به این جبهه است. جان عاشق این اهداف و آرمان هاست. عیب دارد. آیا من اشتباه می کنم؟ عیب او ظاهری است، عیوب این حقیر باطنی است; آنها نمی بینند “زیدا گفت هر چه می گویی من هستم / آیا تو آن چیزی هستی که به نظر می آیی؟” و ما عیب داریم و او هم عیب دارد. با این نگاه و این روحیه مقابله کنید. البته انسان از منکر هم نهی می کند; منع منفی بافی با کلمات محبت آمیز، نه با ایجاد نفرت. پس با مجموعه دانشجو در تماس باشید.

بیشتر بخوانید  ۱۹۴ ایرانی دیگر قربانی کرونا شدند / شناسایی ۱۲۲۸۹ بیمار جدید

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که ادبیات صرفا منفی مسئولان مختلف در بحث حجاب چه نسبتی با سخنان رهبری دارد؟ آیا نتیجه این جلسات همان چیزی است که رهبر انقلاب به عنوان سیاست گذار و نظام ساز می خواهند؟ آیا واقعاً گشت ارشاد به شکل فعلی منجر به بهبود وضعیت حجاب می شود؟

اگر این اصل که حجاب یک امر اعتقادی فراتر از قانون است و بعد حقوقی آن باید بعد دینی آن را تقویت کند، باید پرسید که آیا اقدامات و ادبیات اخیر که توسط برخی مسئولان چکش کاری شده، موجب تقویت ایمان مردم می شود؟

رهبر انقلاب در دیداری که در ششم مرداد ماه با مسئولان نظام داشتند از زاویه دیگری به بحث جذب حداکثری اشاره کردند و گفتند: مردم از نظر اعتقادی در یک سطح نیستند. در بین ما افرادی با ایمان ضعیف داریم، افرادی داریم که ایمانشان قوی تر است. ما باید بریم. ما نمی توانیم افراد ضعیف را طرد کنیم.

اگر سخنان رهبری معیاری برای سنجش عملکرد دولت انقلابی، ستادها و مسئولان مختلف کشور باشد، اقدامات اخیر عموماً با سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در تضاد است. اگر مترو معیار قانون است، اساساً تشویق به عدم ارائه خدمات به شهروندان بر اساس نوع حجاب، نقض اساسی قانون است. به همین دلیل بهتر است مسئولان هر چه زودتر به فکر این اقدامات مضر و بی فایده باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *