مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دولت حداکثر قیمت خودروهای وارداتی + لیست خودروهای وارداتی را اعلام کرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، در پیام خودرو صمت، حجم موتور و سقف قیمت خودروهای وارداتی مشخص شد. در سه روز گذشته گمانه زنی هایی درباره سقف دلار و حجم موتور محصولات وارداتی مطرح شده است.

این در شرایطی است که دیروز این نماینده مجلس با مراجعه به وزارت صمت اعلام کرد که در آیین نامه اجرایی واردات خودرو، حجم موتور بین 1500 تا 2500 مترمکعب و سقف آن بین 20 تا 25 هزار دلار است. . بازار خودرو از اواخر هفته گذشته به «رفع ممنوعیت واردات» واکنش تندی نشان داده است.

هشدار درباره فراخوان وزیر در مورد نحوه واردات خودرو منجر به افشای بندهایی از آیین نامه اجرایی واردات خودرو به کشور شد. پس از آن که رشیدی کوچی، عضو کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس در توییتر اعلام کرد که وزیر صمت به دلیل اعمال محدودیت برای واردات خودرو با تعیین سقف 7000 دلاری، تهدید به فراخوانی وی کرده است، این وزارتخانه مجبور به افشای برخی ادعاها شد. و ظرفیت.موتور 1000 سی سی. این یکی از مفاد آیین نامه واردات خودرو بود.

در همین رابطه، این نماینده مجلس دیروز بار دیگر در توئیتی اعلام کرد که شب گذشته از سوی وزارت صمت با وی تماس گرفته شده و ظاهراً در آیین نامه اجرایی واردات خودرو، حجم موتور بین 1500 تا 2500 مترمکعب و سقف قیمت نیز بین 20 و 20. 25000 دلار.

از پنجشنبه گذشته همزمان با اعلام خبر آزادسازی واردات خودرو، زمزمه هایی مبنی بر آیین نامه اجرایی واردات به گوش می رسد. در این بین دیروز توییت یکی از اعضای کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس به نوعی به شایعات چند روز گذشته پایان داد. آنچه مشخص است وزارت صمت در دستورالعمل اجرایی خود که باید امروز و فردا به هیئت دولت ارسال شود، واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2500 مترمکعب و قیمت بالای 20000 دلار را تصویب کرده است. و 25000 دلار

حداکثر قیمت خودرو از واردات دولتی چقدر است؟

در چند روز گذشته برخی از نمایندگان مجلس تاکید کرده‌اند که دولت در حال بررسی واردات خودروهایی است که قیمت آن‌ها به ۷ یا ۱۷ هزار دلار محدود شده است. اما در حال حاضر، دولت حد بالایی بین 20000 تا 25000 دلار تعیین کرده است. در سال های گذشته که واردات خودرو آزاد بود، خودروهایی با میانگین قیمت حدود 20 تا 22 هزار دلار نیز به کشور وارد می شد که در شرایط کنونی به دلیل نرخ ارز و توقف واردات، خودروهایی را به خود اختصاص داده است. عنوان لوکس ماشین ها.

تاکید دولت در فصل جدید بر واردات خودرو به کشور، خودروهای اقتصادی و ارزان است. محصولاتی که به گفته رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای همه شهروندان قابل استفاده است و نباید فقط برای گروه های خاصی استفاده شود.

بیشتر بخوانید  حمله تند علیرضا دبیر به کیهانی در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک / فیلم

به گفته مقامات و کارمندان وزارت صمت، هدف از واردات رقابت پذیری، در دسترس بودن خودروهای با کیفیت و تنظیم بازار خودرو است. بنابراین محصولاتی که وارد کشور می شوند باید قابلیت رقابت با خودروهای داخلی را داشته باشند و از سوی دیگر به تنظیم بازار کمک کنند. حال سوال اینجاست که آیا خودروهای وارداتی با سقف 20 تا 25 هزار دلار و حتی کمتر با توجه به نرخ ارز و تعرفه واردات می توانند اهداف مسئولان صنعت و دولت را برآورده کنند؟

به عنوان مثال واردات خودروی 20 هزار دلاری بدون احتساب تعرفه، حقوق گمرکی و مالیات های مختلف که قبلاً توسط واردکننده اخذ می شد، در شرایط فعلی با نرخ نیمایی حدود 460 میلیون تن.

پس اگر این خودرو با تعرفه و عوارض گمرکی و مالیات فعلی وارد کشور شود، مطمئنا قیمت بالایی پیدا می کند و دیگر خودرویی اقتصادی نخواهد بود. بر این اساس در سال های قبل از توقف واردات، بیشتر واردکنندگان به دلیل داشتن خریدار آن خودروها به سمت واردات خودروهای لوکس گرایش داشتند.

اما اکنون وزارت صمت با توجه به سقف قیمتی، می خواهد خودروی ارزان قیمت و اقتصادی وارد کند. برای تحقق این الزام وزارت صمت باید الزاماتی از جمله کاهش عوارض گمرکی واردات خودرو در نظر گرفته شود.

تعرفه واردات خودرو در حال حاضر بر اساس حجم موتور خودرو طبق تعرفه های قبلی 40 تا 75 درصد است و در سال هایی که واردات متوقف شده بود، تعرفه تغییر نکرده است. بدین ترتیب در سال 1401 تعرفه واردات خودرو از 40 تا 75 درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال شد و بر این اساس خودروهای هیبریدی-برقی حداقل تعرفه دارند اما سایر خودروها در چهار دسته 1000 مترمکعبی، 1000 تا 1500 سی سی، 1500 تعرفه تا 2000 سی سی و 2000 تا 2500 سی سی می باشد.

همانطور که مشاهده می شود با توجه به تعرفه 40 تا 75 درصدی نمی توان انتظار ورود خودروهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه را داشت و وزارت صمت اگر بخواهد بازار خودروی کشور را تنظیم کند باید عوارض واردات را کاهش دهد. در همین راستا شنیده می شود وزارت صمت در آیین نامه خود تعرفه 10 درصدی را تصویب کرده است.

تعرفه ای که با مخالفت جدی خودروهای زنجیره ای کشور مواجه شده است. به گفته رضا نجفی مانس، فعال صنعت قطعه سازی، حقوق ورودی قطعات بین 20 تا 30 درصد است و در هیچ سال و دوره ای حقوق واردات خودرو کامل کمتر از تعرفه واردات قطعات نبوده است.

اما شاید اصلاح تعرفه واردات خودرو شرط اصلی تحقق وعده مسئولان صنعت مبنی بر عرضه خودروهای ارزان قیمت و مقرون به صرفه باشد.

سوال بعدی این است که با توجه به اپیدمی کرونا، مشکلات تامین ریزتراشه و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی محصولات خودرو افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین نمی توان انتظار داشت خودرویی با استانداردهای ایرانی وارد شود. زمین با 20000 دلار یا 25000 دلار.

بیشتر بخوانید  ۴۵۰ مخزن سطل مکانیزه زباله در کرج نصب شد

اما بحث استاندارد به تنهایی چالشی جدی برای ورود خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی به کشور است. در بازارهای جهانی برای ارزان‌تر و اقتصادی‌تر شدن برخی خودروها، بسیاری از گزینه‌ها و امکانات ایمنی و رفاهی حذف می‌شوند.

این در شرایطی است که در ایران حذف این امکانات و آپشن ها مطابق با استانداردهای مصوب نیست و مانعی بر سر راه واردات محصولات خارجی تلقی می شود.

در هر صورت آنچه مشخص است این است که قیمت و حجم موتور مانع از آزادسازی کامل واردات خودرو به کشور می شود. این در حالی است که برخی کارشناسان تاکید می کنند راه حل رقابت پذیری محصولات خودرو و عرضه خودرو در بازار تنها محدود کردن واردات خودرو نیست، بلکه دولت می تواند علاوه بر رفع هرگونه محدودیت واردات، خودرو را آزاد کند. قیمت در خودروسازان

کدام ماشین ها می آیند؟

همانطور که گفته شد علاوه بر سقف قیمتی برای واردات خودرو، باید به موضوع اعمال استانداردهای 85 گانه واردات خودرو نیز توجه شود، زیرا در صورتی که شرکت های واردکننده محصولاتی را وارد کنند که باید استانداردهای فوق را داشته باشند، با توجه به سقف قیمت، تعداد خودروهایی که می تواند وارد بازار کشور شود محدود خواهد بود.

بررسی بازار خودروهای وارداتی قبل از توقیف خودرو در تیرماه 97 نشان می دهد که قیمت اکثر خودروهایی که وارد کشور شده اند از حدود 19 تا 35 هزار دلار بوده است.

البته در آن زمان سیاست گذار بیش از آنکه روی سقف قیمت خودروهای وارداتی تمرکز کند، روی ظرفیت موتور خودروهای وارداتی تمرکز داشت. خودروهای وارداتی با حجم موتور بیش از 2500 متر مکعب نمی توانست وارد کشور شود. همانطور که مصطفی خدری، فعال واردکنندگان به دنیای اقتصاد می گوید، اعمال محدودیت بر حجم موتور در واقع قیمت خودروهای وارداتی را محدود کرده است. وی ادامه داد که این روند در دوره جدید قابل بررسی است اما مشخص نیست چرا وزارت صمت اصرار دارد که سقف واردات خودرو به کشور در مصوبه خود لحاظ شود.

کدری می گوید: در دوره قبل از ممنوعیت واردات خودرو، بیش از 80 درصد خودروهای وارداتی بین 19 تا 35 هزار دلار بوده است. این فعال واردکننده خاطرنشان می کند: برخلاف ادعای واردات خودروهای لوکس در دوره قبل از ممنوعیت واردات، تنها حدود 15 درصد یا احتمالاً 20 درصد خودروهای وارداتی خودروهای لوکس محسوب می شدند. اما اگر در بهترین حالت خودروهای وارداتی تا سقف 25 هزار دلار اجازه ورود به کشور را داشته باشند، کدام خودروها در بازار قابل مشاهده هستند؟

به گفته کدری، در گذشته بیشتر خودروهای وارداتی به کشور محصولات دو برند کره ای هیوندای و کیا بود. پس از این دو برند، برندهای ژاپنی مانند تویوتا، نیسان، هوندا و میتسوبیشی در رده های زیر قرار گرفتند. در بین برندهای اروپایی، محصولات رنو زیر قیمت 35 هزار دلار بوده و وارد شده است.

بیشتر بخوانید  رئیس به زودی به روسیه سفر خواهد کرد

به نظر می رسد با توجه به سقف قیمت، محصولات برندهای کره ای کیا و هیوندای همچنان از مزیت برخوردار باشند. تحقیقات دنیای اقتصاد نشان می دهد که در صورت قیمت سقف 25000 دلار، خودروهایی مانند تویوتا CH-R، تویوتا راو 4، تویوتا هایلوکس، هوندا HR-V، هیوندای کونا و کیا K5 با قیمت پایه قابل واردات هستند. حدود قیمت های ذکر شده.روی زمین. در صورت قیمت گذاری سقف 20 هزار دلار، خودروهایی مانند هیوندای سرتا، هیوندای النترا، میتسوبیشی ASX، نیسان کیکس نیز می توانند با قیمت پایه در حدود قیمت مذکور وارد بازار کشور شوند.

مسیر ورود خودروهای اقتصادی

در حالی که هنوز از جزییات قانون جدید واردات خودرو اطلاعی در دست نیست، اما بررسی اظهارات رضا فاطمی وزیر امین صمت نشان می دهد که مبدع سیاست خودرو تلاش کرده واردات خودروهای اقتصادی یا ارزان قیمت را در دستور کار قرار دهد. به نوعی با این حال، با توجه به شرایطی که قبلاً واردات خودرو به کشور را تنظیم می کرد، بعید به نظر می رسد که بتوان خودروی اقتصادی وارد کرد.

در سال های قبل از ممنوعیت، واردکنندگان موظف بودند در هنگام واردات خودرو، علاوه بر پرداخت درصدی از قیمت خودرو به عنوان تعرفه، تعداد مشخصی گواهی هزینه بر اساس حجم موتور را ضمیمه کنند. اگرچه به نظر می رسد پرداخت عوارض گمرکی واردات خودرو و همچنین اعلام خودروهای فرسوده بخش قابل توجهی از هزینه های مربوط به واردات خودرو به کشور را تشکیل می دهد، اما باید توجه داشت که هزینه های دیگری نیز برای شرکت های وارداتی در این کشور وجود دارد. این منطقه.

آنطور که مصطفی خدری به خبرنگار ما می گوید، در دوره قبل از ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شرکت های وارداتی علاوه بر تعرفه واردات خودرو و صدور گواهی هزینه توسط واردکنندگان، موظف به پرداخت 90 درصد ارزش کل خودروها بودند. به اضافه تعرفه های مالیات بر ارزش افزوده

خدری در ادامه می گوید: 50 درصد قیمت کل خودرو به همراه تعرفه در حمایت از تولید داخل از واردکننده دریافت شده است. یکی از فعالان واردکننده می گوید 10 درصد از این رقم به عنوان حق شماره گذاری دریافت شده است.

شرکت های وارداتی نیز باید 0.5 درصد به حساب هلال احمر واریز می کردند. علاوه بر هزینه های فوق، مبالغی مانند مالیات و عوارض پرداخت شد.

فراموش نکنیم که علاوه بر هزینه های تحمیل شده به واردکنندگان، در صورت ادامه واردات خودرو، نرخ ارز محاسبه شده معادل نصف نرخ ارز یعنی حدود 22 تا 23 هزار تومان خواهد بود. اوایل نرخ ارز خیلی کمتر از این بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *