مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل گرفتگی صدا در صبح چیست ؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با دلایل گرفتگی صدا در صبح بیشتر آشنا شوید


بعضی وقت ها تغییر صدا را با گرفتگی صدا در صبح اشتباه می گیریم و تصور می کنیم این دو مورد یکسان است، در حالی که این طور نیست. به عبارت دیگر، زمانی که صدای یک مرد، ظریف تر از حالت طبیعی می شود و حالتی زنانه پیدا می کند، یا برعکس هنگامی که صدای زنی خشن و مردانه می شود، می گوییم صدایش تغییر کرده است که در اغلب موارد هم این وضع به دلیل مشکلات هورمونی پیش می آید، اما زمانی که صدا خشن می شود و حالت گرفته پیدا می کند، گرفتگی صدا رخ داده است که می تواند علل متفاوتی داشته باشد.


دلایل گرفتگی صدا در صبح




دلیل گرفتگی صدا درصبح بعداز خواب شبانه برگشت شبانه اسید معده به مری و گلو در هنگام خواب است اشکال این برگشت در این است که انسان متوجه آن نمی شود یکی از نشانه های آن بدبویی تنفس در صبح است پس اگر گرفتگی بدون دلیل صدا همراه با بد بوی تنفس صبحگاهی دارید ممکن است برگشت شبانه اسید معده علت آن باشد.


دراین رابطه نیز بخوانید: درباره رفلاکس معده به مری چه میدانید؟


آلرژی ها هم می توانند عامل غیرمستقیم گرفتگی صدا باشند چون باعث سرفه کردن تنفس از دهان و آبریزش پشت بینی به داخل حلق می شود که التهاب تارهای صوتی را به دنبال دارد چیزهای مثل سیگار کشیدن و بخار مواد شیمیایی هم تارهای صوتی را تحریک کرده و گرفتگی صدا ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید  درمان به موقع گرفتگی گردن


سیگاری ها از طریق دیگری هم دچار گرفتگی صدا می شوند با وجود آمدن تومور سرطانی با رشد غیرعادی تارهای صوتی این مورد در سیگاری ها بسیار بیشتر از سایرین دیده می شود و در تمام موارد خشکی هوا گرفتگی صدا را تشدید میکند.


باید بدانید که گرفتگی صدای ناخوشایند صبحگاهی به دلیل مشکل در تارهای صوتی و یا متورم شدن حنجره نیز میتواند باشد؛ در طی خواب، تجمع مایعی درون بافت گلو موجب تغییر صدا در هنگام صبح می شود.


نفس کشیدن از طریق دهان و خوردن غذای سنگین قبل از خواب نیز از دلایل این تغییر صدا محسوب می شوند.


بیماری های قفسه سینه و گرفتگی صدا


هر گونه بیماری موجود در قفسه سینه می‌تواند خود را به صورت گرفتگی صدا نشان دهد. به عنوان مثال بیماری آسم یا ضایعات خوش خیم و بدخیم در ناحیه ریه به علت فشار وارد شونده بر عصب طناب صوتی، می‌تواند عوارض خود را به صورت گرفتگی صدا نشان دهد.


دراین رابطه بیشتر بدانید: علت درد قفسه سینه + درمان این عارضه


حتی یک اشکال در ریه امکان دارد خود را در حنجره به صورت گرفتگی صدا نشان دهد.


عمل های جراحی و گرفتگی صدا


همچنین گاهی افرادی که تحت عمل‌های جراحی و بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند، دچار گرفتگی صدا می‌شوند، چرا که گاهی تماس مکرر طناب صوتی با لوله‌هایی که برای ورود گازهای بیهوشی به ریه، داخل حنجره گذاشته می‌شوند، می‌تواند موجب ایجاد التهاب طناب صوتی و گرفتگی صدا شود.


بر این اساس بسیاری از زنانی که به صورت سزارین زایمان کرده‌اند، به ویژه اگر چندین بار و مکرر تحت عمل جراحی بیهوشی قرار گرفته باشند، احتمال گرفتگی صدا در آنها بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  ۱۷ تکنیک طلایی درمان بیخوابی در خانه


درمان گرفتگی صدا


  1. به صدایتان استراحت بدهید. سکوت کامل بهترین راه بهبود گرفتگی صداست.

  2. از پچ پچ کردن و فریاد زدن بپرهیزید. پچ پچ کردن فشار زیادی بر تارها وارد می کند. اگر لازم است، با صدای آرام حرف بزنید.

  3. گلو را مرطوب کنید. استنشاق بخار آب داغ از درمان های بسیار مؤثر است.

  4. از دوش آب گرم یا دستگاه بخور کمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخور در اتاق خواب از خشک شدن هوای آن جلوگیری می کند.

  5. در درون بدن هم نیاز به آب کافی دارید. خوردن آب را به قدری زیاد کنید تا ادرارتان بی رنگ شود.

  6. اگر ویتامین هائی مثل A یا B12 یا داروهای تغییر رنگ دهنده ی ادرار مصرف می کنید و ادرار بیرنگ نمی شود، خوردن روزانه ی10 تا 12 لیوان آب کافی است.


تهیه شده مجله دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *