مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان کمبود گلبول های قرمز

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کم خونی ناشی از گلبول های قرمز کم یا ناقص

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان کمبود گلبول های قرمز آن ها ملاقات می کنند.

کم خونی ناشی از گلبول های قرمز کم یا ناقص

گلبول های قرمز (RBC) یا گلبول های قرمز

تعداد کم گلبول های قرمز خون می تواند به صورت حاد یا در طی یک دوره زمانی رخ دهد. علت اصلی درمان مناسب اگر خیلی جدی نباشد باید به درستی شناسایی شود. برخی از تغییرات سبک زندگی ممکن است به این وضعیت کمک کند. گلبول های قرمز (RBC) یا گلبول های قرمز خون مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن هستند. تعداد گلبول های قرمز تعیین کننده میزان اکسیژنی است که به بافت های بدن می رسد، زیرا هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز، اکسیژن را به بافت های سراسر بدن می رساند. شمارش اریتروسیت یک آزمایش خون برای تعیین تعداد گلبول های قرمز خون است که برای تعیین عملکرد صحیح بافت ها ضروری است.

محدوده طبیعی گلبول های قرمز چقدر است؟

چه چیزی باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود؟

علائم پایین بودن تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) چیست؟

چه زمانی باید به دلیل کاهش تعداد گلبول های قرمز به پزشک مراجعه کرد؟چگونه با کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) مقابله کنیم؟

درمان دارویی برای کاهش تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) چیست؟

کم خونی چیست و چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

کم خونی زمانی رخ می دهد که میزان هموگلوبین خون کمتر از حد طبیعی باشد. هموگلوبین یک ترکیب پروتئینی است که وظیفه انتقال اکسیژن به بافت های بدن را بر عهده دارد. طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود 25 درصد از جمعیت جهان از کم خونی رنج می برند که نیمی از آن به دلیل کمبود آهن است. معمولا زنان به دلیل خونریزی ماهانه، کودکان در دوره باروری و زنان باردار بیشتر مستعد کم خونی هستند.

در مورد گلبول های قرمز، هموگلوبین و آهن و همچنین علل کم خونی بیشتر توضیح دهید، عوامل متعددی در ایجاد کم خونی موثر هستند. گاهی این هموگلوبین توسط مغز استخوان تولید نمی شود و در برخی موارد این هموگلوبین ها به صورت خونریزی در بدن دفع می شوند.

چگونه تعداد گلبول های قرمز را افزایش دهیم؟

محدوده طبیعی گلبول های قرمز چقدر است؟

توانایی گلبول های قرمز برای حمل اکسیژن به میزان هموگلوبین بستگی دارد. اگر سطح هموگلوبین پایین باشد، بدن باید برای تامین اکسیژن به تمام بافت‌های بدن سخت‌تر کار کند. هموگلوبین پایین به این معنی است که فرد مبتلا به کم خونی ممکن است علائم خستگی و مشکل در تنفس را داشته باشد.
نرخ طبیعی برای RBC:

  • مردان 4.7 – 6.1 سلول در هر میکرولیتر
  • زنان 4.2 – 5.4 سلول در هر میکرولیتر

محدوده نرمال ممکن است در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد و همچنین به اندازه گیری یا نمونه بستگی دارد.معمولاً محدوده بالایی مطابق با اندازه گیری های معمول است اما برای نتیجه آزمایش های خاص باید به پزشک مراجعه کرد.

بیشتر بخوانید  درمان توده گوش

******************************************

چه چیزی باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مقدار اکسیژنی که وارد بدن می شود با تعداد گلبول های قرمز خون تعیین می شود. اکسیژن از ریه ها به هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز خون متصل می شود و سپس در سراسر بدن پخش می شود. دلایل کاهش تعداد گلبول های قرمز خون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. کم خونی
  2. نارسایی مغز استخوان
  3. سرطان یا لوسمی
  4. مولتیپل میلوما (سرطان سلول پلاسما)
  5. کمبود اریتروپویتین
  6. خون ریزی بیش از حد
  7. تخریب گلبول های قرمز یا همولیز در اثر انتقال خون
  8. آسیب به رگ های خونی
  9. بارداری
  10. سوء تغذیه و کمبود آهن، مس، فولات، ویتامین های B6 و B12 در رژیم غذایی
  11. داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی، کلرامفنیکل، هیدانتوئین ها و کینین

******************************************

علائم کم خونی چیست؟

اکثر افراد مبتلا به کم خونی خفیف معمولاً متوجه این موضوع نمی شوند. شدت و میزان علائم به شدت، نوع و درجه کم خونی بستگی دارد. اگر کم خونی به تدریج ایجاد شود، فرد کم کم خود را با علائم وفق می دهد و بعدا متوجه مشکل می شود و بعداً به پزشک مراجعه می کند، اما به طور کلی کم خونی با علائمی مانند ضعف، خستگی، ضربان قلب تند بروز می کند، تنگی نفس، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، افت فشار خون و غیره

البته برخی از انواع کم خونی می توانند علائمی مانند درد در ناحیه شکم، کمر یا قفسه سینه، تاری دید، زردی و تورم اندام های بدن را نیز داشته باشند. به خاطر داشته باشید که کم خونی در افراد مسن خطر مرگ ناشی از بیماری، حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

******************************************

نقش هموگلوبین برای یک زندگی سالم بسیار مهم است، اندازه طبیعی آن شامل موارد زیر است:

  • 14 تا 18 میلی گرم برای مردان بالغ
  • 12 تا 16 میلی گرم برای زنان بالغ.

این مقادیر برای بزرگسالان است و ممکن است با توجه به روش‌ها و اندازه‌گیری‌های مختلف از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشد، وقتی سطح هموگلوبین کاهش می‌یابد، می‌تواند باعث خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، رنگ پریدگی پوست، شکنندگی ناخن‌ها شود. قلب تندتر می زد زنان معمولاً در دوران بارداری یا قاعدگی سطح هموگلوبین پایینی دارند.

با این حال، دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد. شایع ترین علل کمبود مواد مغذی آهن، اسید فولیک، ویتامین C و B12 است. همچنین می تواند به دلیل از دست دادن خون در جراحی یا ضربه، اهدای مکرر خون، بیماری مغز استخوان، سرطان، مشکلات کلیوی، آرتریت، دیابت، زخم معده و سایر بیماری های دستگاه گوارش باشد. او آن را به سطح طبیعی رساند.

بیشتر بخوانید  علائم و راههای درمان آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه) چیست ؟

******************************************

علائم پایین بودن تعداد گلبول های قرمز خون (کم خونی) چیست؟

درمان کمبود گلبول های قرمز

علائم مختلف گلبول های قرمز پایین ممکن است شامل خستگی، ظاهر رنگ پریده، تپش قلب، تنگی نفس و غیره باشد. علائم دیگری مانند ریزش مو، ضعف (احساس بیماری) و بدتر شدن مشکلات قلبی نیز ممکن است نشان دهنده تعداد کم گلبول های قرمز خون (کم خونی) باشد.
اگر کم خونی ادامه پیدا کند، بدن به سطح کم اکسیژن عادت می کند و هیچ علامتی ندارد. با این حال، اگر کم خونی حاد باشد، علائم می تواند به سرعت ایجاد شود.

******************************************

به دلیل کاهش گلبول های قرمز چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک خود اطلاع دهید
  • ضعف شدید
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سرگیجه
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • ضربان قلب یا ضربان قلب بسیار سریع

چگونه سطح هموگلوبین را افزایش دهیم

در اینجا 10 بهترین راه برای افزایش طبیعی هموگلوبین وجود دارد.
1. غذاهای غنی از آهن بخورید

کم خونی، کمبود آهن شایع ترین علت سطح پایین هموگلوبین است. آهن یک عنصر مهم در تولید هموگلوبین است. برخی از منابع آهن مانند جگر، گوشت قرمز، میگو، اسفناج، بادام، خرما، عدس، غلات صبحانه غنی شده، بادام، صدف و مارچوبه. می توانید از مکمل های آهن نیز استفاده کنید. برای دوز صحیح با پزشک خود مشورت کنید، زیرا دوز آهن برای انسان مضر است

2. ویتامین C

سطح پایین هموگلوبین ناشی از کمبود ویتامین C را می توان با خوردن غذاهای غنی از ویتامین C جبران کرد. غذاهای غنی از ویتامین C مانند پاپایا، پرتقال، لیمو، توت فرنگی، فلفل، بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی و اسفناج بخورید. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین C استفاده کنید

3. اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین B کمپلکس است که برای گلبول های قرمز لازم است. بنابراین، کمبود اسید فولیک به طور خودکار سطح هموگلوبین را کاهش می دهد. برخی از منابع خوب اسید فولیک عبارتند از سبزیجات برگ سبز، جگر، برنج، جوانه، لوبیا خشک و جوانه گندم، غلات غنی شده، بادام زمینی، موز و جگر و کلم بروکلی. همچنین می توانید پس از مشورت روزانه 200 تا 400 میلی گرم مکمل اسید فولیک مصرف کنید. یک دکتر.

4. Ind

چغندر برای افزایش سطح هموگلوبین بسیار مفید است. این عالی است زیرا حاوی آهن، اسید فولیک و همچنین فیبر و پتاسیم است. ارزش غذایی آن به افزایش تعداد گلبول های قرمز کمک می کند.چغندر را روی اجاق گاز یا مایکروفر کباب کنید.وقتی خنک شد قبل از غذا میل کنید.
همچنین می توانید آب 1 چغندر متوسط، 3 عدد هویج و 1/2 سیب زمینی شیرین را تهیه کرده و هر روز بنوشید.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی فلوواستاتین و موارد مصرف آن

5. اپل

خوردن روزانه سیب می تواند به حفظ سطح طبیعی هموگلوبین کمک کند. سیب سرشار از آهن است حداقل روزی 1 عدد سیب (ترجیحا سیب سبز) با پوست یا یک لیوان آب سیب و 1/2 فنجان آب چغندر بخورید و روزی 2 بار کمی زنجبیل یا آب لیموی تازه اضافه کنید بنوشید.

6. ملاس

درمان سنتی برای مبارزه با کم خونی و افزایش سطح هموگلوبین، ملاس است. ملاس حاوی آهن، فولات و بسیاری از ویتامین های گروه B است که می تواند گلبول های قرمز خون را افزایش دهد.مخلوطی از 2 قاشق چایخوری ملاس و 1 فنجان سرکه سیب را یک بار در روز بنوشید.غذای غنی از آهن باعث افزایش هموگلوبین می شود ورزش و سطح هموگلوبین مواد تخریب کننده آهن آهن -غذاهای غنی

7. گل رز

انار حاوی آهن و کلسیم و همچنین پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. ارزش غذایی آن به افزایش هموگلوبین خون کمک می کند / خوردن 1 عدد انار متوسط ​​یا یک لیوان آب انار در روز برای صبحانه بسیار مفید است.
یا یک بار در روز ۲ قاشق چایخوری پودر هسته انار را با یک لیوان شیر گرم بنوشید ورزش و سطح هموگلوبین مواد مضر آهن مواد غذایی سرشار از آهن باعث افزایش هموگلوبین می شود.
8. گزنه

گزنه گیاهی است که می تواند نقش کلیدی در افزایش سطح هموگلوبین داشته باشد. منبع خوبی از آهن، ویتامین های گروه B، ویتامین C و سایر ویتامین ها است که می تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند.

2 قاشق چایخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب گرم بریزید و ده دقیقه بگذارید سپس صاف کنید و کمی عسل اضافه کنید روزی دو بار بنوشید.

ورزش و سطح هموگلوبین غذاهای غنی از آهن را از بین می‌برد، هموگلوبین را افزایش می‌دهد ورزش و هموگلوبین را افزایش می‌دهد.

9. از مسدود کننده های آهن خودداری کنید

اگر سطح هموگلوبین پایینی دارید، باید از غذاهایی که باعث کاهش آهن می شوند، اجتناب کنید. مثلا از این مواد دوری کنید
قهوه
چای
نوشیدنی های غیر الکلی
آبجو

10. ورزش

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. هنگامی که ما ورزش می کنیم، بدن هموگلوبین بیشتری تولید می کند تا به افزایش نیاز بدن به اکسیژن پاسخ دهد. ورزش هوازی با شدت بالا توصیه می شود. همچنین برخی از تمرینات قدرتی برای مبارزه با خستگی وجود دارد.

نکات اضافی

از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنید.
غلات کامل و پاستا بخورید.
بعد از قاعدگی و در دوران بارداری از غذاهای غنی از آهن بیشتر استفاده کنید.
اگر سطح انرژی پایینی دارید از محرک های بدون نسخه خودداری کنید
حمام آب سرد دو بار در روز به بهبود گردش خون کمک می کند.

******************************************

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *