مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مقدمه ای بر اسحاق نیوتن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اسحاق نیوتن در سال 1642 در انگلستان به دنیا آمد. پدرش دو ماه قبل از تولدش درگذشت. وقتی اسحاق 3 ساله بود، مادرش دوباره ازدواج کرد و او نزد مادربزرگش ماند. او علاقه ای به مزرعه خانوادگی نداشت، بنابراین برای تحصیل به دانشگاه کمبریج فرستاده شد.

با اسحاق نیوتن آشنا شوید

اسحاق تنها چند ماه پس از مرگ گالیله، یکی از بزرگترین دانشمندان تمام دوران به دنیا آمد. گالیله ثابت کرد که اینها سیاراتی هستند که به دور خورشید می چرخند، نه به دور زمین، همانطور که عموم مردم فکر می کردند. اسحاق نیوتن علاقه زیادی به دستاوردها و اکتشافات گالیله و دیگران داشت. آیزاک فکر می کرد که جهان مانند ماشینی رفتار می کند که قوانین ساده ای بر آن اداره می شود.

با اسحاق نیوتن آشنا شوید

و مانند گالیله فکر می کرد که ریاضیات راهی برای اثبات و بیان این قوانین است. آیزاک روش کار جهان را با ریاضیات فرموله کرد، او قوانین حرکت و گرانش را فرموله کرد این قوانین فرمول های ریاضی هستند که حرکت اجسام را هنگامی که نیرویی بر آنها وارد می شود توضیح می دهند.

زمانی که آیزاک در دانشگاه ریاضیات تدریس می کرد، معروف ترین کتاب خود را منتشر کرد. او در این کتاب سه قانون مهم برای حرکت اجسام برشمرده است. او سپس نظریه ها و ایده های خود را در مورد گرانش توضیح داد.

گرانش نیرویی است که باعث می شود اجسام به سمت زمین کشیده شوند. مثلاً اگر مداد از روی صندلی بیفتد، روی زمین می افتد نه سقف.

اسحاق همچنین از قوانین خود در این کتاب استفاده کرد تا نشان دهد سیارات در مداری بیضوی به دور خورشید می چرخند نه مدارهای دایره ای نیوتن.او برای بیان حرکت اجسام از سه قانون استفاده کرد. آنها را قوانین نیوتن می نامند.

بیشتر بخوانید  تاریخ شهادت امام جعفر صادق در سال 1400 چه روزی است ؟

قانون اول او می گوید جسمی که کشیده یا هل داده نمی شود، در یک خط مستقیم با سرعت ثابت باقی می ماند یا به حرکت خود ادامه می دهد.

درک اینکه دوچرخه بدون کشیدن یا هل دادن بی حرکت می ماند آسان است، اما درک اینکه یک جسم می تواند بدون کمک به حرکت خود ادامه دهد دشوارتر است. به دوچرخه سواری فکر کنید، اگر شخصی در حین دوچرخه سواری قبل از توقف بپرد چه اتفاقی می افتد؟ مدام در حال حرکت یا سقوط است.

با اسحاق نیوتن آشنا شوید

تمایل جسم به بی حرکت ماندن یا حرکت در یک خط مستقیم با سرعت اینرسی ثابت نامیده می شود.

قانون دوم F = MA است

نیرو = جرم شتاب بیانگر نحوه اعمال نیرو بر بدن است، اگر دوچرخه سواری ترمز را فشار دهد سرعت او به آرامی کاهش می یابد و اگر فرمان را در یک جهت بچرخاند مسیر تغییر می کند.

قانون سوم او می گوید اگر جسمی کشیده یا هل داده شود، همان بدن در جهت مخالف کشیده یا هل داده می شود.

یک نفر جعبه را بلند می کند، تلاش می خواهد، جعبه سنگین است زیرا همان نیرو را به بازوهای بلند کننده وارد می کند. این وزن از طریق پاهای فرد به زمین منتقل می شود و زمین همان نیرو را به سمت بالا به پای فرد وارد می کند. اگر زمین با نیروی کمی بر روی فرد وارد شود، بالابر سقوط می کند. و اگر زمین با نیروی زیادی عمل کند، فرد پرواز می کند.

اکثر مردم وقتی به نیوتن فکر می کنند، او را می بینند که زیر یک درخت سیب افتاده است. نیوتن متوجه شد که گرانش نیرویی است که دو جسم را جذب می کند. او همچنین می دانست که اجسام با جرم بیشتر گرانش بیشتری دارند، یعنی اجسام کوچکتر. به همین دلیل است که سیب به جای هوا روی زمین می افتد و چرا مردم در آسمان شناور نمی شوند. اسحاق به جاذبه و سیب فکر کنید. او فکر می کرد که گرانش ممکن است محدود به زمین و اجرام روی آن نباشد. اگر گرانش روی ماه و اطراف آن وجود داشته باشد چه؟ آیزاک نیروی لازم برای چرخش ماه به دور زمین را محاسبه کرد. سپس آن را با نیرویی مقایسه کرد که باعث افتادن سیب شد. نیروها برابرند. ماه نیروی گرانشی زمین را در مدار نگه می دارد. محاسبات نیوتن درک مردم از جهان را تغییر داد تا آن زمان هیچ کس نمی توانست بگوید چرا سیارات در مدار خود باقی مانده اند. چه چیزی آنها را عقب نگه می دارد؟ پنجاه سال قبل از تولد نیوتن، مردم فکر می کردند که سیارات توسط سپرهای نامرئی نگهداری می شوند. اسحاق ثابت کرد که آنها توسط گرانش خورشید نگه داشته می شوند و همچنین نشان داد که نیروی گرانش به فاصله و جرم دو جسم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید  با روش کاشت بلوط آشنا شوید

منبع: پرشین بلاگ


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *