مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان توده گوش

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


موم گوش و گزینه های درمانی

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید درمان های خانگی مناسب برای پماد گوش تمیز

آن ها ملاقات می کنند.

درمان توده گوش

حقیقت جنایت گوش

موم گوش ماده ای چسبناک، زرد رنگ و روغنی است که توسط سلول های مجرای گوش ترشح می شود و از مجرای گوش در برابر آلودگی و میکروب ها محافظت می کند. در این مقاله با 10 حقیقت در مورد موم گوش آشنا خواهید شد.

جرم گوش + درمان

علائم انسداد ناشی از جرم در گوش

هشدارهای مربوط به انسداد موم گوش عبارتند از:

  • خارش مجرای گوش
  • احساس پر بودن یا بسته بودن
  • سرگیجه
  • در گوشم زنگ می زند
  • ترشح از مجرای گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • گوش درد

جرم گوش + درمان

علل مهم جرم گوش

  • تولید بیش از حد غده های مومی در کانال بیرونی گوشه
  • عوامل تشدید کننده
  • قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا زباله
  • سابقه خانوادگی زیاد تولید بالای موم زاویه
  • آب به گوشه نفوذ می کند که می تواند منجر به تورم موم شود.
  • برای تمیز کردن کانال گوشه بیرونی از پاک کننده گوشه استفاده کنید

جرم گوش + درمان

مواد تشکیل دهنده موم گوش چیست؟

موم گوش که موم گوش، موم یا سرومن نیز نامیده می‌شود، ترکیبی از چربی (ترشح شده توسط غدد چربی پوست)، سلول‌های پوستی جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد سرومن در مجرای گوش خارجی است.

آیا از نوع جرم گوش خود اطلاع دارید؟

موم گوش دو نوع خشک و تر است. بستگی به ژنتیکت داره ژنتیک مردم شمال شرق آسیا، به ویژه مردم چین یا کره، توده گوش خشک دارند، در حالی که توده گوش مردم کشورهای دیگر مرطوب است.

موم گوش چگونه شبیه موهای بینی است؟

جرم گوش یکی از عوامل محافظتی بدن است. موم گوش و همچنین مژه ها و موهای بینی از بدن ما در برابر تحریکات مانند گرد و غبار، باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها محافظت می کند. این عوامل با ورود به بدن باعث ایجاد ناراحتی، التهاب و عفونت می شوند، اگر به دلیل تجمع جرم گوش شنوایی شما آسیب دیده و به سختی صداها را می شنوید، برای معاینه به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

جرم گوش چگونه شبیه اشک است؟

موم گوش گوش های ما را لغزنده و نرم می کند، همانطور که اشک چشم های ما را لغزنده و مرطوب می کند. اگر مقدار توده گوش کم باشد، گوش ها خشک می شوند و دچار خارش می شوند.

موم گوش پس از تمیز کردن گوش از بین می رود.

به لطف جرم گوش، گوش ها خود را تمیز می کنند. هر زمان که فک یا چانه خود را تکان می دهید، موم گوش به آرامی از پرده گوش به سمت مجرای گوش حرکت می کند. سپس خشک می شود و می افتد.

داخل گوش را دستکاری نکنید.

برای تمیز کردن گوش نیازی به گذاشتن چیزی در گوش ندارید، زیرا گوش ها خود را تمیز می کنند.
گوش پاک کن، سوزن، سنجاق، انگشتان یا هر چیز دیگری را برای خراشیدن یا برداشتن جرم گوش در گوش خود قرار ندهید، زیرا این کار جرم گوش را بیشتر به داخل گوش شما فشار می دهد که می تواند گوش و شنوایی شما را مسدود کند. کم باشه

بیشتر بخوانید  تزریق چیست و انواع تزریق کدام است ؟

از گوش گیر استفاده نکنید.

برخی از افراد از گوش گیر برای حذف جرم گوش استفاده می کنند. در این روش فرد در یک طرف بدن دراز می کشد و یک شمع توخالی به شکل مخروط در داخل مجرای گوش قرار می گیرد. سپس شمع روشن می شود، می گویند حرارت شمع جرم گوش را نرم می کند و آن را از بین می برد، پرده گوش سوراخ می شود.

جرم گوش + درمان

پیشگیری از جرم گوش

از قرار گرفتن در مکان هایی که گرد و غبار یا زباله زیادی وجود دارد خودداری کنید. ماندن در چنین مکان هایی باعث تولید بیش از حد موم زاویه می شود. اگر مجبورید در مکان های گرد و غباری باشید، از یک سواب پنبه ای استفاده کنید، ریختن 1 تا 2 قطره گلیسیرین در یک سواب می تواند موم را نرم کند و از مسدود شدن مجدد آن جلوگیری کند، موم را می توان حذف کرد، اما در برخی موارد صبر می خواهد. .

جرم گوش + درمان

عوارض جانبی احتمالی موم گوش

  • عفونت گوش
  • آسیب پرده گوشه

جرم گوش + درمان

موم گوش چگونه بر شنوایی تأثیر می گذارد؟

تجمع و سفت شدن توده گوش شایع ترین علت کم شنوایی است. گاهی اوقات جرم گوش را می توان به سمت پرده گوش هل داد یا گوش ها می توانند جرم زیادی تولید کنند.
گوش شما همچنین ممکن است خارش، بوی نامطبوع و ترشح داشته باشد.

چگونه موم گوش را تمیز کنیم؟

اگر احساس کردید که گوش هایتان به دلیل تجمع جرم گوش بسته شده است، برای تمیز کردن جرم گوش به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای این شغل:

  • ابتدا باید توده گوش را نرم کنید. طبق دستور پزشک روزانه دو تا سه بار چند قطره روغن فنی توئین گلیسیرین را داخل مجرای گوش بریزید. این روغن موم گوش را نرم کرده و حذف را آسان می کند.
  • چند روز دیگه میری دکتر پزشک داخل گوش شما را با یک سرنگ پر از آب گرم شستشو می دهد تا موم گوش را خارج کند.
  • سپس قسمت بیرونی گوش را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. یا می توانید به آرامی سشوار داخل آن را با سشوار خشک کنید.
  • بیماران مبتلا به دیابت یا اختلالات سیستم ایمنی باید قبل از انجام این کار به پزشک خود اطلاع دهند.

چه زمانی به دکتر برویم؟

اگر شنوایی شما به دلیل تجمع جرم گوش است و به سختی صداها را می شنوید، برای معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای مثال اگر گوش درد دارید یا هنوز شنوایی بسیار ضعیفی دارید به پزشک مراجعه کنید. هر از گاهی برای تمیز کردن گوش به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت کامپوزیت با لمینت دندان

جرم گوش + درمان

برداشتن توده گوش

برداشتن توده گوش

روغن زیتون یک روغن تک غیر اشباع است که با پوست بسیار سازگار است و برای از بین بردن جرم گوش استفاده می شود. استفاده از 1 تا 2 قطره روغن زیتون گرم در گوش، دو بار در روز، به مدت یک هفته یا بیشتر، پوست داخلی گوش را مرطوب می کند. برای گرم کردن روغن زیتون، بطری را در یک کاسه پر از آب گرم قرار دهید و قبل از چکاندن آن روی گوش، آن را روی دست خود آزمایش کنید تا خیلی داغ نشود.

پس از چکاندن چند قطره در گوش، یک تکه پنبه را در گوش قرار دهید تا روغن زیتون به بیرون نریزد. این درمان در از بین بردن جرم گوش بسیار موثر است و در عرض 5 تا 10 دقیقه عمل می کند.عفونت گوش در نوزادان و کودکان بسیار شایع است. اگرچه در صورت ابتلا به عفونت گوش باید به پزشک مراجعه کنید، اما عفونت های خفیف گوش در خانه نیز با درمان های خانگی قابل درمان هستند. روغن زیتون یک ماده طبیعی است که می تواند علائم عفونت گوش را کاهش دهد.

عفونت گوش

احساس پر شدن گوش، درد، ضعف و مشکلات شنوایی از علائم شایع عفونت گوش است. متأسفانه، عفونت گوش اغلب نادیده گرفته می شود، زیرا افراد فکر می کنند که به مرور زمان خود به خود از بین می روند، اما توصیه می شود که خیلی سریع بهبود یابند. درمان های خانگی زیادی برای کاهش یا درمان مشکلات گوش وجود دارد که در میان آنها روغن زیتون بهترین کار را دارد.

نقش روغن زیتون در درمان عفونت گوش

روغن زیتون طعم، عطر و تمام فواید مواد مغذی موجود در خود زیتون را دارد. روغن زیتون هضم غذا را تسهیل می کند و از بیماری های قلبی، سرطان و دیابت جلوگیری می کند. در دوران باستان از روغن زیتون به عنوان یک مسکن طبیعی برای درمان عفونت گوش استفاده می شد. روغن زیتون دیواره های بیرونی گوش را تسکین می دهد و لایه ای از محافظت در برابر عفونت های باکتریایی ایجاد می کند.

درد گوش را کاهش دهید

روغن زیتون نیز برای کاهش گوش درد استفاده می شود. یک حبه سیر را خوب فشار دهید و با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون روی حرارت ملایم به مدت 5 تا 7 دقیقه حرارت دهید. سیر نباید پخته شود، هدف از حرارت دادن مخلوط کردن روغن سیر با روغن زیتون است. مخلوط به دست آمده را صاف کرده و در یک ظرف شیشه ای کوچک بریزید.

سپس با کمک قطره چکان چند قطره از این روغن را در گوش مبتلا بریزید و پس از چند دقیقه یک تکه پنبه را در گوش قرار دهید. صبح روز بعد، گوش را با پراکسید هیدروژن تمیز کنید. پنبه را تمام روز در گوش خود نگه دارید و این روش را در شب تکرار کنید. این نوع درمان گوش را خیلی سریع تسکین می دهد و التهاب گوش را در یک یا دو روز درمان می کند. اگر سیر در دسترس نیست، می توانید از آب پیاز یا دارچین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان بیماری نوروبلاستوما در کودکان

سیر و روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یک راه طبیعی و ایمن برای کاهش علائم عفونت گوش به خصوص در کودکان است. اما اگر عفونت شدید گوش دارید، باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

پراکسید هیدروژن (پراکسید هیدروژن)

مقدار مساوی آب و آب را با اکسیژن مخلوط کنید. حتما از آب اکسیژن کمتر از 3 درصد استفاده کنید، در غیر این صورت مضر است. چند قطره در گوش بریزید و سر را به یک طرف خم کنید. بگذارید مایع برای مدتی در گوش بماند. حالا سر خود را به سمت مخالف خم کنید و بگذارید مایع اضافی خارج شود. این محلول برای از بین بردن چربی گوش موثر است.

سرکه و محلول الکل پزشکی

مقدار مساوی سرکه سفید و الکل پزشکی را در یک کاسه یا لیوان مخلوط کنید. چند قطره را در یک گوشی که دارای چربی مسدود شده است بریزید. این محلول کمک زیادی به از بین بردن چربی گوش می کند که گاهی آزاردهنده است.

روغن زیتون

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن جرم گوش، استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن جرم گوش است تا از بین بردن چربی از گوش راحت‌تر شود. هنگام خواب، دو یا سه قطره روغن زیتون را در تلفنی که با چربی اضافی مسدود شده است، بریزید. این کار را برای 3-4 روز تکرار کنید. از بین بردن جرم گوش با روغن زیتون راه موثری است زیرا جرم گوش را نرم می کند و حذف آن را آسان می کند.

آب گرم

مقدار کمی آب گرم داخل گوش بریزید. چند ثانیه صبر کنید. سپس آب اضافی آن را تخلیه کنید.
نکته: فقط از آب تمیز استفاده کنید.

برداشتن توده گوش با هومیوپاتی

یکی دیگر از راه‌های حذف ایمن جرم گوش، قطره گوش برای هموپاتی است. یکی از موثرترین قطره های گوش برای درمان هموپاتی موجود در بازار، قطره گوش سیمیلاسان است. این قطره به رفع انسداد مزمن ناشی از جرم گوش کمک می کند و چربی های سفت شده را نرم می کند.

کیت حذف جرم گوش

انواع مختلفی از کیت های حذف چربی گوش مانند Debreck، Mac Pervines و Swirl Cyrusol در بازار وجود دارد.
دستورالعمل استفاده از این بسته ها در آنها گنجانده شده است. این کیت ها راه حل بهتری نسبت به موم گوش هستند نکته: بهتر است قبل از استفاده از هر نوع کیت با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر برای کودک زیر 12 سال کیت می خرید.

جرم گوش + درمان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *