مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص خوردن سبزیجات برای سلامت بدن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ویژگی های خوردن سبزیجات

ویژگی های خوردن سبزیجات این برای سلامتی ما بسیار است. سبزیجات را شامل می شود ریحان، تره فرنگی، جعفری، پیاز، ترب، شاهی، گشنیز و … می شود. به عنوان یک ضرب المثل در مورد خواص خوردن سبزیجات می توان گفت که تره باعث کاهش فشار خون و کلسترول می شود. ریحان همچنین آرام بخش، خواب آور است و شاهی نیز عملکرد کلیه را تحریک می کند. در مورد خواص گل پامچال باید گفت که بسیار خونساز بوده و گشنیز را تنظیم می کند که قند خون را پایین می آورد. دلگرم کننده به روز باشید ویژگی های خوردن سبزیجات آن ها ملاقات می کنند.

ویژگی های خوردن سبزیجات

انواع سبزی خوردن + خواص

ریحان:

ریحان منبع خوبی از ویتامین ها و منیزیم است. 5 برگ ریحان کمتر از 1 کالری انرژی دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی کلسیم، پتاسیم و سایر ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و فیبر است. علاوه بر این، ریحان منبع خوبی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است و بنابراین در پیشگیری از سرطان نقش دارد. ریحان ضد اسپاسم، اشتهاآور، خلط (برای سرفه)، ضد نفخ و حالت تهوع است. همچنین در مادران شیرده باعث تحریک و ترشح شیر می شود و برای از بین بردن کرم های روده و در درمان گرفتگی معده، ورم معده، یبوست و التهاب روده کاربرد دارد.

ریحان روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و در درمان تحریکات عصبی، خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی نقش بسزایی دارد. همچنین ممکن است بدانید که برای کاهش خارش و التهاب ناشی از نیش حشرات، می توانید ریحان تازه را در ناحیه آسیب دیده بمالید. هنگام خرید ریحان دقت کنید که برگ های ریحان سبز و براق باشد و لکه های قهوه ای نداشته باشد. می توانید از ریحان به صورت تازه، منجمد یا خشک در غذاهای مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  تاول دیابتی چیست؟

ویژگی های خوردن سبزیجات

بیشتر:

برگ تره فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین A، C و مواد معدنی مانند آهن است. همچنین موادی در تره فرنگی وجود دارد که می تواند ویتامین B را به ماده موثره آن تبدیل کند. تره دارای خواص ضد سرطانی است و تا حدودی قادر به تسکین آسم است. تره فرنگی همچنین در پیشگیری از بیماری های قلبی نقش دارد و برای درمان بواسیر استفاده می شود.

در مورد:

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که رایج ترین آنها نعناع و نعناع فلفلی است. نعناع به دلیل طعم و بوی مطبوعش در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. نعناع فلفلی برای درمان سوء هاضمه، بی اشتهایی، نفخ، حالت تهوع و حتی برای دفع سنگ کلیه استفاده می شود. با استنشاق نعناع پخته شده می توانید از آن برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید. نعناع در قاعدگی دردناک نیز باعث کاهش درد و استرس می شود. علاوه بر این، نعناع از لخته شدن شیر در سینه زنان جلوگیری می کند. نعناع فلفلی حاوی ماده ای به نام منتول است که از التهاب مفاصل جلوگیری می کند و باکتری های دهان را که مسئول تشکیل پلاک های دندانی هستند از بین می برد. برای کاهش خارش و التهاب پوست نیز می توانید از نعناع استفاده کنید.

جعفری:

برگ جعفری سرشار از ویتامین C، ویتامین A، اسید فولیک و آهن است. جعفری گیاهی ضد سرطان است و خاصیت مدر (ادرارآور) بسیار قوی دارد و به همین دلیل در درمان عفونت های ادراری استفاده می شود. جعفری همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و دردهای قاعدگی را کاهش می دهد و مرهم زخم های ناشی از نیش حشرات است. گل پامچال دو نوع است، پامچال با برگ صاف که برای پخت و پز مناسب است و بسیار خوش طعم است. از طرفی برگ جعفری طعم ضعیف تری دارد و برای تزیین غذا مناسب است.

بیشتر بخوانید  ۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

خوش سلیقه:

چوبر طعمی تند و معطر دارد و شامل دو نوع تابستانی و زمستانی است. زمستان گیاهی چند ساله و تابستان گیاهی یک ساله است. این دو گیاه در محیط زیست شهرت زیادی دارند، اما اثرات آنها کاملاً متضاد است. به این ترتیب نوع زمستانی آن کاهش می یابد و نوع تابستانی میل جنسی را افزایش می دهد. دسر تابستانی برای دستگاه گوارش مفید است و به عنوان ضد نفخ، اشتها آور و ملین استفاده می شود. از دمنوش گلرنگ می توان برای درمان سرفه (خلط آور) استفاده کرد. دسر زمستانی عمدتاً در آشپزخانه استفاده می شود، اما اثرات درمانی نیز دارد، مانند کمک به هضم غذا و تسکین درد معده. علاوه بر این، دسر تابستانی خوشمزه تر از زمستان است.

ویژگی های خوردن سبزیجات

تربچه:

تربچه حاوی پتاسیم، ویتامین C، فولات و فیبر است و خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. جویدن تربچه عوامل ضد سرطانی را در آن فعال می کند. تربچه خوب مثل پیاز سفت است و لکه ندارد.

ترخون:

این سبزی گیاهی از خانواده کاسنی است و منبع مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و پتاسیم است. این ماده مغذی علاوه بر خواص عمومی گیاهان معطر، ضد اسپاسم، ضد درد، ضد نفخ و ضد میکروب، خواب آور، ضد التهاب و ضد التهاب و تسکین دهنده دندان درد نیز می باشد. در کتاب قانون ابن سینا آمده است که ترخون دارای قوه مخدر ضعیفی است. شاید به همین دلیل است که او در خانه است. همچنین معروف است که خوردن ترخون برای درمان زخم و زخم دهان مفید است.

بیشتر بخوانید  داروی سورچه چیست؟ | در مورد اثرات سمی جادوگران چه می دانید؟

سلطنتی:

برگ شاه ماهی محرک، ادرار آور و ضد باکتری است. این برگ ها برای درمان بیماری اسکوربوت و کبد مفید است. از شاهی به عنوان مرهم در جاهایی که زخم یا آسیب دیده اند نیز استفاده می شود. شاهی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

ویژگی های خوردن سبزیجات

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *