مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



با مجله دلگرم همراه باشید تا با روش های تشخیص بیماری های قلبی آشنا شوید




قلب انسان از عضله ها، عروق، ماهیچه ها و حفره های متعددی تشکیل شده است که اگر هر کدام از آن ها دچار مشکل شوند این یعنی که ما دچار بیماری های قلبی شده ایم. تشخیص بیماری قلبی ما باید به وسیله پزشکمان انجام شود اما تجهیزات پزشکی، کار را برای تشخیص بیماری قلبی و تشخیص نوع بیماری، ساده و آسان کرده است.




راههای تشخیص بیماریهای قلبی


بیماری ها و درد های قلبی عروقی اصولا با علائمی همراه است، علائمی مثل تنگی نفس، تعریق در صورت و کل بدن، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف، غش و سبکی در سر. این علائم همراه با درد های دستگاه گوارش نیستند. پس هر کدام از این علائم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید بلافاصله و بدون گذران وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.




1-شرح حال


یعنی پزشک با بیمار – در صورتی که بتواند صحبت کند و بیهوش نباشد – گفت و گو کند و با سوالاتی به تشخیص بیماری نزدیک شود.




2- معاینه فیزیکی


ه معمولا با نگاه، دست و گوشی قلب، قلب را مورد بررسی قرار می دهند، تا به سمت بیماری هدایت شوند.




3- تجهیزات پزشکی


پزشک با استفاده از تجهیزات و امکاناتی که در بیمارستان موجود است بیمار را بررسی می کند. اما گاهی ممکن است شرایط و امکانات اجازه چنین کاری را ندهند مثلا اگر بیمار و پزشک در هواپیما باشند!

بیشتر بخوانید  زاویه سازی صورت چگونه انجام می شود؟ + معایب زاویه سازی صورت




4- نوار قلب




یکی از وسایلی که برای تشخیص بیماری های قلبی از صد سال پیش تا کنون استفاده می شود، دستگاه نوار قلب است. دستگاه نوار قلب در گذشته یک دستگاه بسیار بزرگ و پیچیده بود ولی امروز دستگاهی به اندازه یک دستگاه تلفن کوچک شده و به سهولت قابل حمل و در اکثر کلینیک ها موجود است.




کسانی که نوار قلب می گیرند، باید دقت کنند که نوار قلبشان را نگه دارند،نوار قلب در تشخیص بیماری های قلبی ضروری است. نوار قلب یک وسیله غیر تهاجمی است. وسایل تشخیص بیماری های قلب یا تهاجمی است یا غیر تهاجمی، وسایل تهاجمی ممکن است مضراتی هم برای بیمار داشته باشند. اما شما اگر روزی صد بار هم نوار قلب بگیرید برایتان ضرری ندارد.




5- آزمایش قند و چربی خون




آزمایش ها برای کسانی که مشکوک به سکته قلبی هستند، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد اما در سایر موارد مانند اندازه گیری چربی خون و قند خون، کمک می کند.




6- اکو کاردیوگرافی




اکو کاردیوگرافی یکی دیگر از وسایل پزشکی است که برای تشخیص بیماری های قلبی استفاده می شود. با امواج صوتی این دستگاه می توان تصویر قلب را باز سازی کرد. امروزه انواع اکو های دو بعدی سه بعدی، بافتی و … وجود دارد. اکو هم یک دستگاه غیر تهاجمی است.




7- رادیو گرافی




چهارمین دستگاهی که به تشخیص بیماری ها کمک می کند رادیوگرافی است. رادیوگرافی یکی از دستگاه های تهاجمی است. این آزمایش چون با پرتو های ایکس انجام می شود، می تواند برای خانم های حامله زیانبار باشد که معمولا انجام نمی شود.

بیشتر بخوانید  معده شما ترش است، چرا و چاره چیست؟




8- تست ورزش




تست ورزشی هم که اکثر مردم با آن آشنا هستند برای تشخیص به پزشکان کمک می کند. دستگاه نوار قلب از طریق سیم هایی به بیمار متصل می شود و در حین ورزش، تغییرات نوار قلب ثبت می شود. به دلیل مشکلات قلبی که ممکن است هنگام تست ورزش خود را نشان دهند، به بیماران توصیه می شود که پیش از تست ورزش آمادگی کامل داشته باشند.




خوشبختانه امروزه مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی، با حضور پزشک متخصص و تجهیزات نوین پزشکی در ایران و سراسر دنیا کاهش پیدا کرده است. اما فراموش نکنید که غذاهای چرب و بی تحرکی قاتل قلب است. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که پیش از آن که کار به درمان بکشد بهتر است مراقب خودتان باشید.


تهیه شده مجله دلگرم


مرضیه ملایری


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *