خط بریل کردی ادغام شده بود


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ، لویی بریل مخترع سیستم نوشتاری و خواندن ویژه نابینایان است. وی در سال 1809 در پاریس به دنیا آمد.

پدر بریل دباغی بود و بریل علاقه زیادی به کار در کارگاه پدر داشت ، اما متأسفانه وقتی سه ساله بود ، میله آهنی تیز به نام “درفش” وارد چشم او شد و یکی از چشمانش به شدت آسیب دید. به زودی التهاب و عفونت به چشم دیگر گسترش یافت و قرنیه چشم هر دو چشم از بین رفت. در نتیجه ، خط بریل بینایی خود را کاملا از دست داد.

لوئیس بریل بسیار باهوش بود و با کمک والدینش توانست یک خط معمولی بکشد در قالب در یک مکان برجسته یاد بگیرید و مانند سایر افراد عادی بخوانید و بنویسید. اما بعد از مدتی فهمید که خواندن یک متن معمولی برای نابینایان بسیار سخت و آزار دهنده است. وی هنگام انجام تکالیف خود ، تمام وقت آزاد خود را به پر کردن نابینایان که بزرگترین هدفش در زندگی بود اختصاص داد و حتی وقت خود را در تعطیلات سپری کرد. وقتی لوییز بریل 15 ساله شد ، روش ابتکاری او به حدی کامل بود که تحت تأثیر مدیر م Pسسه نابینایان کاج قرار گرفت و او دستور داد از این روش ، هرچند غیررسمی ، در مدرسه استفاده شود. با کوشش های بی وقفه خود در 16 سالگی ، بریل توانست راه حلی برای حل مشکلات نابینایان برای خواندن تدوین کند.

خط بریل کردی

نصرالله ابراهیمی ، مشاور معلولیت استاندار کردستان ، اظهار داشت: در قانون برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به دو کلمه تأکید شده است ، یکی قابلیت دسترسی و دیگری سازگاری ، بنابراین خط بریل کردی به این شکل طراحی شده است.

الفبای بریل کردی دسترسی و استفاده از کتابهای معروف به زبان عالی کردی را برای نابینایان فراهم می کند و به آنها این امکان را می دهد که فارغ از دیگران ، آثار خود را به زبان کردی بنویسند.

الفبای بریل کردی دسترسی و استفاده نابینایان به کتابهای مشاهیر کرد را فراهم می کند

بیشتر بخوانید  دانشجویان دانشگاه آزاد می توانند در شهر محل زندگی خود اقامت داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: این خط برای همه گویشهای کردی (4 گویش) کار می کند ، دارای خلاصه ای است و نمادهای آن در سمت راست است. چین و از سمت چپ چین استفاده می شود.

این خوشنویسی حاصل تلاش 2 ساله کارگروهی است که در پژوهشگاه کردستان با حضور افراد آشنا به زبانهای مختلف در سراسر جهان و همچنین افراد آشنا به کار نابینایان تشکیل شده است.

رحمت صادقی ، رئیس دانشگاه کردستان گفت: پروژه ادغام بریل کردی حرکتی جدید در ادبیات و زبان کردی است که خوشبختانه طی دو سال با تلاش بسیاری از عزیزان نتیجه داده است.

کارهای ارزشمندی در زمینه ادغام بریل کردی انجام شده است که افتخار بزرگی برای ادبیات و زبان کردی است.

وی گفت: دانشگاه کردستان کتابخانه ای برای نابینایان و کم بینایان راه اندازی کرده است و بیشترین فعالیت این کتابخانه در زمینه ادبیات و زبان کردی است و انتشار مقاله ای در طرح بریل کردی در مجله jcr یک مقاله است. افتخار و در ادبیات و زبان کردی بی سابقه است. “

51 کتاب چاپ کنید

امید کادرزاده ، مدیر انستیتوی تحقیقات دانشگاه کردستان در دانشگاه کردستان گفت: دانشگاه کردستان در سال های اخیر همیشه حامی زبان و ادبیات کردی بوده است و خوشبختانه 51 کتاب در این زمینه منتشر کرده ایم.

وی گفت: اجرای پروژه ادغام خط بریل کردی یکی از ارزشمندترین اقداماتی بود که در این دانشگاه کلیدی بود ، اما ما در اجرای این پروژه مشکلات زیادی را تجربه کردیم.

وی افزود: برای اجرای این طرح تلاش و زحمت زیادی کشیده شده است که البته بیشتر کارها را برای کارگروه پروژه انجام داده است.

رئیس پژوهشکده تحقیقات کردستان در دانشگاه کردستان افزود: جامعه روشن فکر از جامعه جدا نیست ، افراد نابینا و کم بینا توانایی های بسیار ارزنده ای دارند و ما باید بتوانیم حالت خوبه بیایید استفاده کنیم

با انگشتان خود زندگی را لمس کنید

عرفان سلیمی ، اولین دانش آموز نابینای کردستان ، می گوید: وقتی دنیا را فقط در پرتوهای کم نور می بینید ، وقتی دنیا را فقط در خلا می بینید ، بدون شک نگاه شما به زندگی ناقص خواهد بود ، اما اگر دنیا را لمس کنید در حالی که می بینید ، در حالی که می بینید می شنوید ، علاوه بر دیدن و احساس ، می توانید به درک جدیدی از زندگی برسید و زندگی را نه آنطور که هست ، بلکه آنطور که باید باشد درک کنید.

بیشتر بخوانید  شب یلدا به این میوه لب نزنید

زندگی از دید یک مرد نابینا ، نه سیاه و نه تاریک ناامیدی و ناامیدی لذت بردن از زندگی متعالی ، درک معنادار و معنادار از آن است و می توان به وسعت و عمق جهان پی برد ، کلمات را شنید و با انگشتان زندگی را لمس کرد.

81 سال پس از فارغ التحصیلی با رتبه سه رقمی 736 c آزمون ورودی من پذیرفته شدم و تحصیل در رشته زبان و ادبیات عربی را در دانشگاه کردستان آغاز کردم. در دانشگاه کردستان من اولین دانشجوی نابینای دانشگاه کردستان بودم که ناگهان محیط مدرسه را با آن معلمان کوچک و حداقل برای محیط گسترده و بزرگ ترک کردم دانشگاه کردستان بدون امکانات و زیرساخت. این برای افراد نابینا نبود ، من پرتاب شدم.

من منابع لازم برای مطالعه کورکورانه را نداشتم و مجبور شدم از دوستان و همکلاسی ها برای ثبت نام و تحصیل از آن طریق کمک بگیرم.

از روزی که نابینایان وارد دانشگاه شدند ، منشا خوبی بودند. دانشجویان نابینا در دانشگاه کردستان ، به عنوان شهروندان عادی ، با وجود محدودیت های جسمی ، موفق به انتقال به مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شدند. سایر دانشجویان و حتی استادان باید با قانون معلولان و حقوق این عزیزان آشنا باشند.

تأسیس مرکز نابینایان یکی از اقدامات بسیار خوبی بود که در دانشگاه کردستان انجام شد چندتایی این جاست ما سالهاست که قدم به قدم جلو می رویم.

ما همیشه فکر می کردیم که یک اقدام زیربنایی انجام دهیم ، با توجه به اینکه دانشگاه کردستان مکانی برای تولید علم و دانش است ، ما این مکان را بهترین مکان برای شروع این حرکت می دانیم ، زیرا من همیشه معتقد بوده ام که دانشگاه ها باید نگرانی های افراد معلول را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید  وزارت امور خارجه: هیئت ما منتظر دور هفتم مذاکرات است

وی گفت: افراد معلول باید به عنوان سرمایه اجتماعی دیده شوند ، دانشگاه ها می توانند از این ظرفیت استفاده کرده و از آن برای افزایش رتبه خود استفاده کنند ، من واقعاً وظیفه خود می دانم که مجموعه دانشگاه کردستان را از طرف نابینایان ارزیابی کنم.

با افراد معلول باید به عنوان یک سرمایه اجتماعی رفتار شود ، دانشگاه ها می توانند از این ظرفیت استفاده کنند

وی افزود: کتابخانه نابینایان دانشگاه کردستان از سال 1988 فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون بیش از 3000 کتاب صوتی در آن نگهداری می شود.

کتابخانه دانشگاه کردستان بیش از 8000 تا 9000 جلد کتاب کردی دارد و اجرای پروژه ادغام بریل کردی بستر بسیار مناسبی را برای استفاده از این کتاب ها برای جوامع نابینا که در دانشگاه تحصیل می کنند فراهم می کند.

ادغام خط بریل کردی به جامعه بشری خدمت می کند

استاندار کردستان همچنین اجرای برنامه جامع ادغام خط بریل کردی را نمونه ای از تلاش ها و خدمات کمال انسان برای بهره گیری از نعمت های عظیم الهی می داند.

ما امیدواریم که شرکت کنندگان در این پروژه به کار در زمینه کاستی های احتمالی ادامه دهند که به روشی که به افراد کم بینا امکان دسترسی به منابع غنی و غنی زبان کردی را می دهد و بیش از پیش از نتایج استعدادهای جامعه هدف از سایر بخشهای جامعه بهره مند می شوند.

و حرف آخر …

وقتی دنیا را می بینید ، لمس می کنید ، می شنوید ، احساس می کنید ، به جای دیدن آن ، می توانید به درک جدیدی از زندگی برسید به گونه ای که زندگی را نه آنطور که هست ، بلکه آنطور که باید درک کنید.

انتهای پیام / 2330/71


دیدگاهتان را بنویسید