خطرات و عوارض جبران ناپذیر مصرف انرژی زا در زنان


عوارض مهم و خطرناک داروهای انرژی زا

بسیاری از ورزشکاران برای برنده شدن در این ورزش تمرینات سنگین انجام می دهند. استفاده كردن داروهای انرژی زا در بین ورزشکاران نیز مورد توجه قرار گرفته و مصرف این داروها روز به روز در حال افزایش است و مصرف این داروها که به آن دوپینگ می گویند بی خطر نیست. دلگرم کننده ما تعدادی از این نوع داروها را فهرست کرده و خطرات آنها را شرح می دهیم.

دوپینگ شامل استفاده از موادی است که متعلق به گروه داروهای ممنوعه، محدود یا استفاده از روش‌های مختلف غیرقانونی است. دوپینگ نوعی تقلب است که به طرق مختلف منجر به انحطاط و مرگ می شود:مرگ فیزیولوژیکی به دلیل دستکاری غیرقانونی فرآیندهای طبیعی باعث ایجاد تغییرات شدید و گاهی غیرقابل برگشت در بدن می شود. و مرگ های فیزیکی مانند برخی از مرگ های غم انگیز ورزشکارانی که در سال های اخیر دیده ایم. همچنین انحطاط روحی و شخصی ناشی از رضایت انسان از تقلب، نادیده گرفتن توانایی ها و ظرفیت های فردی، افزایش ناتوانی ها و کاستی ها و در نهایت انحطاط اخلاقی ناشی از نقض فردی قوانینی است که کل جامعه بشری به آن پایبند است.

 عوارض مهم و خطرناک داروهای انرژی زا

انواع داروهای دوپینگ

این انرژی‌زاها معمولاً به پنج گروه دارو طبقه‌بندی می‌شوند:

الف) داروهای تحریک کننده سیستم عصبی مرکزی

این داروهای انرژی زا در جهت شفا هستند افزایش آگاهی، رفع خستگی، کاهش اشتها، درمان برخی اختلالات خواب و افزایش فعالیت کودکان استفاده می شود. مواد مخدر در این دسته که به اندازه کافی در ورزش استفاده نمی شود عبارتند از کوکائین، آمفتامین ها، کافئین و پروپانولامین. ورزشکاران از محرک های سیستم عصبی مرکزی برای افزایش سطح انرژی، دقت و تمرکز، تحریک رفتار و هوشیاری استفاده می کنند. این داروها حدود 20 درصد از کل سوء مصرف مواد را تشکیل می دهند.

دوپینگ

ب) مواد مخدر

این داروها عبارتند از هروئین، مورفین، متادون و غیره.

ج) استروئیدهای آنابولیک

استروئیدهای آنابولیک مشتقاتی از هورمون مردانه یا تستوسترون هستند که اثرات آنابولیک بیشتر و اثرات مردانه (آندروژنیک) کمتری نسبت به تستوسترون به تنهایی دارند. عوارض جانبی استروئیدهای آنابولیک بر روی کبد بسیار گسترده است و از جمله عوارض طولانی مدت و خطرناک این داروها می باشد. این عوارض در هنگام مصرف داروهای خوراکی بیشتر دیده می شود. این گروه شامل داروهایی مانند ناندرولون، تستوسترون، اکسی متولون، استانوزولول و … می باشد.

د) دیورتیک ها

این داروها شامل طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی هستند که با هم کار می کنند تا ادرار را افزایش دهند. استفاده نادرست از دیورتیک ها در ورزش به دلیل اثر کاهش وزن ناشی از آنهاست که در رشته هایی مانند کشتی، وزنه برداری، بوکس، ورزش های رزمی و قایق سواری مطلوب است، علاوه بر این داروها برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از مثبت شدن آزمایشات خودداری کنید. از سایر داروهای مورد استفاده در دوپینگ استفاده کنید. عوارض جانبی این داروها شامل اختلال در تعادل آب و الکترولیت های بدن (که برای حفظ زندگی ضروری است) و خطرات قلبی عروقی، عصبی و متابولیک ناشی از آن است. در این گروه می توان به فوروزماید، تیازید، اسپیرونولاکتون و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  کاهش وزن و کاهش وزن سریع با رژیم موز

ه) هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ های آنها

این دسته شامل داروهایی مانند هورمون رشد اریتروپویتین و … می شود. با این حال، داروهایی وجود دارند که می توان تا حدودی از آنها استفاده کرد، اما مصرف بیش از حد آنها دوپینگ محسوب می شود. اینها عبارتند از الکل، ماری جوانا (حشیش)، بی حس کننده های موضعی، کورتیکواستروئیدها و بتا بلوکرها.

انواع دوپینگ

رایج ترین استفاده از داروهای تقویت کننده انرژی، خوردن، نوشیدن یا تزریق این نوع داروها است. به این نوع مصرف خوراکی، مصرفی یا تزریقی گفته می شود. اما نوع دیگر دوپینگ خون است. در این نوع دوپینگ، خون شخصی به فرد دیگری (با همان گروه خونی) یا خون همان فرد (پس از یک دوره نگهداری) از طریق رگ به خود تزریق می شود. این امر باعث افزایش توانایی فرد تزریق شده در حمل اکسیژن می شود که باعث افزایش استقامت فرد می شود. دوپینگ خون معمولاً برای ورزش‌های استقامتی مانند مسابقات دو و میدانی / ماراتن، دوچرخه‌سواری و اسکی مؤثر است.

عوارض داروهای انرژی زا

بطور کلی ورزشکاران از چهار گروه دارو سوء مصرف می کنند که عبارتند از:

1. داروهای انرژی زا که ورزشکار آگاهانه برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کند.

2- داروهای درمانی که آگاهانه یا ناآگاهانه توسط ورزشکار یا پزشک وی به صورت نسخه برای درمان استفاده می شود. برخی از این داروها، مانند داروهای ضد تشنج سمپاتومیمتیک و داروهای ضد اسهال یا کورتیکواستروئیدهای موضعی، ممکن است در صورتی مجاز باشند که پزشک تیم قبل از بازی کمیته برگزاری را مطلع کند.

3- مواد مخدری که ورزشکار برای ایجاد حالت شادی کاذب و عدم احساس خستگی و استرس روحی استفاده می کند.

4- هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ های آنها مانند هورمون رشد

عوارض داروهای انرژی زا

داروهایی که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کنند

این داروها برای افزایش هوشیاری، رفع خستگی، کاهش اشتها، درمان برخی اختلالات خواب و همچنین برای درمان بیش فعالی در کودکان استفاده می شود. ورزشکاران از داروهایی از این نوع به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی به روشی نامناسب برای افزایش سطح انرژی، دقت و تمرکز، تحریک رفتار و افزایش آگاهی استفاده می کنند.این داروها حدود 20 درصد از کل مصرف مواد مخدر را تشکیل می دهند. خود را وقف می کنند.

داروی دیگری که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند کافئین است. کافئین ماده ای است که در چای و قهوه یافت می شود. این دارو علاوه بر تحریک سیستم اعصاب مرکزی به دلیل افزایش مصرف اسیدهای چرب، می تواند انرژی را نیز تامین کند. کافئین همچنین در برخی از مسکن‌های ترکیبی و داروهای سرماخوردگی یافت می‌شود. کافئین یک ماده فعال موجود در نوشیدنی های رایج مانند چای، قهوه و کولا است. مقدار آن بسته به نوع نوشیدنی و طرز تهیه آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید  چرا مردم از دندانپزشکی می ترسند؟

دیورتیک ها

این داروها شامل طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی است که سرعت دفع ادرار را افزایش می دهد.ادرارها در مواردی مانند گلوکوم، قلیاییت، بی اختیاری ادرار، کوهنوردی حاد، ادم حاد ریوی، هیپرکلسمی، نارسایی حاد کلیه، افزایش اسید اوریک، اسید اوریک خون بالا، اسید اوریک خون بالا، نارسایی بالا و دیابت بی مزه کاربردهای درمانی دارند. استفاده نادرست از دیورتیک ها در ورزش از پیامدهای تاثیر آنها در کاهش وزن است که در رشته هایی مانند کشتی، وزنه برداری، بوکس، هنرهای رزمی و قایقرانی استفاده می شود. علاوه بر این، از این داروها برای رقیق کردن ادرار و اجتناب از نتایج مثبت آزمایشات سایر داروهای مورد استفاده در دوپینگ استفاده می شود. قلبی عروقی، عصبی و متابولیک است.

مشتقات هورمون های مردانه

استروئیدهای آنابولیک مشتقاتی از هورمون مردانه یا تستوسترون هستند. کاربردهای درمانی این گروه از داروها شامل اختلال عملکرد غدد جنسی مردانه، کم خونی، سرطان سینه (به عنوان مکمل)، تاخیر در رشد، پوکی استخوان، سوختگی و جراحی می باشد. این داروها توسط ورزشکاران هدایت می شوند افزایش عملکرد ورزشی، حجم و قدرت عضلات، ایجاد ظاهری خشن و خشن و در نهایت افزایش پرخاشگری و کاهش احساس خستگی استفاده می شود.

امروزه به دلیل دفع سریعتر داروهای خوراکی نسبت به داروهای تزریقی، متاسفانه مصرف داروهای خوراکی در ورزشکاران افزایش یافته است. ، سرطان های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض این داروها بر روی کبد است که تا 22 سال پس از مصرف دارو گزارش شده است. داروهای مولد انرژی، از جمله استروئیدهای آنابولیک، عوارض جانبی زیادی دارند که برخی از آنها برگشت پذیر هستند. آنها قابل قبول هستند و برخی غیر قابل استرداد هستند، از جمله موارد زیر.

عوارض قلبی عروقی

احتباس آب و نمک، افزایش حجم خون، فشار خون، هیپرلیپیدمی، ریتم نامنظم قلب، تغییر اندازه قلب، انفارکتوس فلباتیک و سکته مغزی

عوارض کبدی

  • آسیب کبدی، آسیب کبدی، افزایش آنزیم های کبدی، یرقان و سرطان کبد.
  • عوارض روانی
  • شاید شما آن را دوست داشته باشید
  • چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟
  • این قرص برای افراد چاق ممنوع است!
  • افسردگی، هیجان بیش از حد، پرخاشگری، بی ثباتی عاطفی، پرخاشگری و خشونت، بی خوابی، اضطراب، اختلالات شخصیت و وابستگی روانی به مواد مخدر.

عوارض داروهای انرژی زا

عوارض مصرف انرژی زا برای مردان

کاهش تعداد اسپرم، دژنراسیون بیضه، ناباروری، بزرگ شدن سینه، احساس تکرر ادرار و تکرر ادرار، کاهش توانایی جنسی. همچنین در پسران نابالغ منجر به بسته شدن زودرس رشد غضروف و تاخیر در رشد، رشد غیر طبیعی مو، تیره شدن پوست می شود.

بیشتر بخوانید  با دویدن وزن کم کنید و چربی بیشتری بسوزانید.

عوارض مصرف انرژی زا برای زنان

بی نظمی قاعدگی، هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو در نواحی غیر طبیعی مانند زنان)، طاسی، ضخیم شدن صدا، تحلیل سینه، سرکوب شیردهی، پوست چرب و آکنه.

سایر عوارض جانبی انرژی زاها عبارتند از:

پرخاشگری، خودکشی، قتل، آکنه، ریزش مو، کاهش رشد طول استخوان، خونریزی داخلی، دیابت، لوسمی، فشار خون بالا، تنگی نفس، زخم معده یا معده: پوکی استخوان، سردرد، لرزش دست و پا، درد مفاصل، سرگیجه، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، تشنج، شوک، کما، مرگ.

لیست داروهای دوپینگ

دکتر پورکاظمی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ کشور، رایج ترین داروهای دوپینگی در ایران را به شرح زیر اعلام کرد:

رایج ترین مواد انرژی زا که در بین ورزشکاران ایرانی محبوبیت دارد عبارتند از:

ناندرولون، تستوسترون، متاندیون (متان)، هورمون رشد، انسولین، سوما، LH، HCG، کلن بوترول، فوروزماید (لاسیکس)، آمفتامین (در ایران کراک را مخلوط آمفتامین و هروئین می گویند)، متامفتامین (شیشه)، دی اکسی متامفتام Ks)، کوکائین، داروهای سنتی (حشیش و ترکیبات تریاک)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، ایندرال (پروپرانولول)، آتنولول.

جریمه دوپینگ

کمیته بین المللی المپیک (IOC) بین استفاده عمدی و عمدی سوء استفاده غیر عمدی در قالب درمان های دارویی (مانند وجود داروهای غیرقانونی در فرمولاسیون های سرماخوردگی یا اسهال) به شرح زیر تمایز قائل شده است:

دوپینگ آگاهانه

  • سه سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف.
  • محرومیت مادام العمر از شرکت در مسابقات رسمی به دلیل تخلف دیگر.

دوپینگ ناخودآگاه

  • سه ماه محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف.
  • دو سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی برای دومین مورد تخلف.
  • لازم به ذکر است در تمامی موارد فوق اگر فردی موفق به کسب مدال شود، مدال به وی بازگردانده می شود.

دوپینگ در فوتبال

احمد هاشمیان، مدرس کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: بیش از 70 تا 80 درصد موارد دوپینگ در ایران ناآگاهانه انجام می شود. هاشمیان نقض یکی از بندهای مربوط به قوانین مبارزه با دوپینگ را دوپینگ خواند و گفت: بازیکنان باید بدانند که استفاده یا قصد استفاده از مواد غیرمجاز حتی در صورت عدم نمونه گیری و اثبات دوپینگ از راه های دیگر منجر به آن می شود. به محرومیت». وی خاطرنشان کرد: در قانون قبلی اگر بازیکنی به هر دلیلی از دادن نمونه کنترل دوپینگ خودداری می کرد به مدت 2 سال از ورزش محروم می شد در حالی که در قانون جدید این محرومیت به 4 سال افزایش یافت.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید انرژی زاهای خطرناک

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ———————————————— —

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید