مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خانه سوکیاس، شاهکار معماری ایرانی با حیاط ارمنی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، خانه سوکیاس که شامل دو خانه است در آبادی جلفای تبریز در اصفهان قرار دارد و از نظر تاریخی و هنری ارزشمند است. خانه سوکیاس در دوره صفویه ساخته شده و با تزئینات بسیار ارزشمندی منحصر به فرد به شمار می رود.

خانه تاریخی سوکیاس یکی از آلاچیق های ارامنه جلفا در اصفهان است و معماری این خانه با وجود مالکان ارمنی مطابق با معماری اسلامی مکتب اصفهان در معماری ایرانی است، اما تزیینات و باغ اطراف آن کاملاً دارای معماری ایرانی است. ساختار مسیحی

خانه سوکیاس به دلیل جاذبه های هنری و ویژگی های معماری و تزئینات غنی از دوران صفویه از مالک خریداری شد و پس از بازسازی در اختیار دانشگاه فارابی قرار گرفت که در حال حاضر به کارگاه ها و آزمایشگاه های این دانشگاه اختصاص دارد. دانشگاه

این خانه زیبا یکی از جذاب ترین جاذبه های اصفهان و یکی از مطلوب ترین آثار برای آشنایی با هنر معماری دوران صفویه است.

شهر اصفهان به عنوان یکی از پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام، موزه‌ای با چند صد خانه تاریخی مربوط به دوران صفویه و قاجاریه است. در یولفا (منطقه ارمنی نشین اصفهان) خانه هایی وجود دارد که با کمترین هجوم و تصرف، ویژگی های اصیل معماری اسلامی- مسیحی را حفظ کرده اند. یکی از این خانه ها خانه سوکیاس است که در بررسی معماری تاریخی خانه های جلفای نو بسیار حائز اهمیت است. خانه سوکیاس از دو خانه تشکیل شده و ارزش هنری و معماری دارد.

خانه شماره یک سوکیجاس بین خانه سوکیجاس دوم و خانه داوود قرار دارد. قدمت خانه سوکیاس یکم مربوط به دوران صفویه است. این بنا در دو طبقه و با زیربنای 920 متر مربع در دو قسمت شمالی و جنوبی و مساحتی در حدود 3100 متر مربع ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  عزاداری محرم در هیئت لواءحیدرکرار

ورودی اصلی خانه در خیابان تبریز دارای ورودی مقرنس ساده و زیبایی است که در کنار آن اتاق هایی ساخته شده است. ساختمان اصلی دارای نقاشی، تذهیب و معماری زیبایی است.

خانه سوکیاس اول ارزش هنری و تاریخی خاصی دارد و نقاشی بیرونی آلاچیق و فضای تالار مرکزی آن بی نظیر است. در وسط این تالار حوض سنگی کوچکی با 8 طبقه وجود دارد که اطراف آن ایوان هایی در دو طبقه ساخته شده است. در ایوان های پایین و داخل طاقچه ها نقاشی های مینیاتوری از دوران صفویه دیده می شود. این تابلوها به سبک رضا عباسی و بسیار هنرمندانه کشیده شده اند.

به گفته آبراهام کورگیان، نقاش معروف ارمنی، این خانه در سال 1655 میلادی توسط مترجم سفیر انگلیس در ایران (در زمان حکومت شاه عباس صفوی) ساخته شده است و نقاشی های روی ایوان متعلق به ملکه الیزابت است.

ایوان شمالی با سه پنجره بال از تالار میانی جدا شده است. در دو ضلع شرقی و غربی ایوان تصاویری از مسیحیان خارجی و همسرانشان وجود دارد.

لبه های این تابلوها با تزیینات اسلیمی و هاتایی تزیین شده است. سقف ایوان با قاب چوبی و تخته های شطرنجی تزئین شده است.

سقف تالار با ترنج زیبا تزیین شده است که در پایین دارای شکل بسیار زیبایی با نقشه ها و تقسیم بندی های هندسی است.

نقوش شاعرانه حیوانات، درختان و پرندگان بر روی کتیبه اطراف طبقه اول تالار با زمینه طلایی نقاشی شده است.

با انجام کارهای تعمیر و بازسازی در این خانه، ضلع شمالی آن برای آزمایشگاه های تخصصی گروه اورهال (شیمی و متالورژی) و ضلع جنوبی آن برای کارگاه های تخصصی ترمیم نقاشی، مرمت سفال، ترمیم پارچه، ترمیم عاج و استخوان، ترمیم کاغذ و ترمیم شیشه استفاده شد. خانه سوکیاس 1 در سال 1353 با شماره 994 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید  حضور پلیس و آتش نشانان در پارک ملات

خانه سوکیاس 2 واقع در کنار خانه سوکیاس 1 در روستای تبریزی اصفهان، 1980 متر مربع مساحت دارد و قدمت آن به دوره صفویه می رسد.

این خانه نیز در سال 1376 توسط دانشگاه بازسازی شده هنر اصفهان خریداری شد و یک سال پس از اتمام مرمت در قسمت جنوبی آن در سال 1377، برای فضای آموزشی گروه مرمت مورد استفاده قرار گرفت.

این ساختمان دارای یک استودیوی نقشه کشی فنی و یک آزمایشگاه مواد و همچنین کارگاه هایی برای بازسازی کاغذ، چرم، پارچه، رنگ و فلز است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *