مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جاذبه های گردشگری و دیدنی ثلاث باباجانی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی مناطق دیدنی ثلاث باباجانی


ثلاث باباجانی یکی از شهرستان های مرزی استان کرمانشاه می باشد که دارای طبیعت بکر و به یاد مادندی است و هر ساله در ایام عید نوروز پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است. ثلاث باباجانی در فصل بهار یکی از معدود مناطق سرسبز ایران است و در این فصل آب و هوایی منحصربفرد دارد . جاذبه های طبیعی و کوههای سرسبز منظره ای دلنشین مهیا می کند تا لنز های دوبین به تمام معنا گوشه ای از این جاذبه دیدنی را به تصویر بکشند .این شهرستان با طبیعتی بکر و زیبا می تواند مسافران زیادی را بخود جلب نماید که این امر مستلزم اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده در سطح استان است .




وجه تسمیه و موقعیت جغرافیایی ثلاث باباجانی




ثلاث باباجانی که به کردی (شارستانی سه لاسی باوه جانی) خوانده می شود به سبب سکونت سه طایفه مهم باباجانی (باباجانی / باوه جانی)، قبادی و ولدبیگی، نام ثلاث به این شهرستان اطلاق شده است و ظاهراً به علت اهمیت بیشتر طایفه باباجانی و نیز حکومت رئیس این طایفه بر منطقه به ثلاث باباجانی معروف شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه، از مشرق به شهرستان جوانرود، از جنوب به شهرستانهای اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب و از مغرب به خاک عراق محدود و شامل دو بخش مرکزی و ازگله است و شش دهستان به نام های خانه شور، دشت حر (هور)، زِمکان / ریمکان، ازگله، جیگران و سرقلعه دارد. مرکز آن شهر تازه آباد است.


کوه


ویژگیهای منحصر به فرد ثلاث باباجانی


کوه‌های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می‌باشند . رود زمکان پرآب‌ترین رود این شهرستان می‌باشد. شهرستان ثلاث باباجانی به لطف جایگاه جغرافیایی خود یک منطقه تفریحی چهار فصله است و میتوان در هر چهار فصل سال از شهرستان دیدن کرد در فصل بهار کل شهرستان مخمل سبز بهاری دارد , در فصل تابستان به فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر تازه آباد کوه دالاهو قرار دارد که سرچشمه های زیادی از آن جاری است و آب و هوای مطبوع و خنک آن لذت سفر را برای گردشگران دو چندان می کند .

بیشتر بخوانید  بهترین رستوران های کیش را بشناسیم


باغات سیب و هلو مزارع گوجه و خیار و تخمه آفتابگردان ثمره زراعت این مردم زحمت کش است.در پاییز هم طبیعت چند رنگ میرآباد هنر نقاشی پرودگار طبیعت را آشکار می کند میرآباد با فاصله ۳۰ کیلومتری از شهرستان ثلاث واقع شده است و مناظر زیبا و سراب های پر آب نه تنها امروزه بلکه تاریخی چند هزار ساله دارد و سند آن هم تپه تاریخی میر آباد است. زمستان سرد هم با گرمای دلچسب ازگله کم رنگ می شود. ازگله در ۴۰ کیلومتری این شهرستان قرار دارد و آب و هوایی گرمسیری دارد . باز هم در زمستان منطقه های خانه و شور و شیخ صله گرما بخش طبیعت بی جان هستند این مناطق هم در ۳۰ و ۴۰ کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته اند و جدای از مناظر طبیعت منطقه عملیاتی جنگ ایران و عراق بوده اند که آثار آن هم در روستای شیخ صله موجود است .


آبشار


روستای تازه آباد امین ثلاث باباجانی


شهرستان ثلاث باباجانی یکی از شهرستانهای استان کرمانشاه است که در سال ۱۳۸۱ به عنوان شهرستان شناخته شده و مرکز آن تازه آباد نام دارد . البته نام روستایی که قرار است به آن سفر کنیم و از نزدیک با زیبایی های آن آشنا شویم ، نامی مشابه با مرکز شهرستان ثلاث باباجانی دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود . شهرستان ثلاث باباجانی در فصل بهار طبیعت بسیار زیبایی دارد . منظره‌های بسیار دیدنی گردنه سیاتایر و مله سراژین و یک شبی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند . چشمه ریزه که در درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مؤثر است در این شهرستان و از دل کوه های سر سبز آن می جوشد .

بیشتر بخوانید  بهترين كشورهاي دنيا براي بازنشستگي


این چشمه در ۲۰ کیلومتری شرق شهر تازه آبادقرار دارد . کوه‌های منطقه دارای گیاهان دارویی فراوانی می‌باشند و رود زمکان پرآب‌ترین رود این شهرستان است که سرچشمه ی آن از دل کوه بوده و آبشاری بکر و تماشایی را بی ادعا به بینندگان و مشتاقان طبیعت عرضه می کند .روستای تازه آبادامین محصور در تپه های سر سبز و زیبا ، دارای چشم اندازی بسیار لطیف است . این روستا به برکت تلاش مسئولین از نعمت آب و برق و گاز برخوردار می باشد . روستای تازه آباد امین دارای جوانانی صبور ، فعال و تحصیلکرده می باشد که در کنار تحصیل علم به شغل دامداری و کشاورزی و باغبانی اشتغال دارند . فعالیت خانم های روستا نیز مثال زدنی است ، آنان که با ابتدایی ترین امکانات ، زمینه ی راحتی و آسایش خانواده را فراهم می آورند و با تلاش خود نعمت خدا را در سفره های پر رونق قرار داده و محصولات لذیذی چون دوغ ، ماست ، کره ، نان ساجی ، پشی ، کلانه و کنگر سور را تدارک دیده و برای اهل خانه و مهمانان مهیا ساخته اند . در این میان ماموستا با ذکر دعای خیر مهمانان را برای این خوان پر برکت و تناول غذاهای لذیذ فرا می خواند .


ثلاث


روستای شیخ صله ثلاث باباجانی




مناطق عملیاتی غرب کشور اسنادی هستند در اوج مقاومت و ایثار مردمی که هیچگاه قومیت و ملیتی غیر از ایرانی، انقلابی و مسلمان بودن برای خود متصور نبودند.رشادت‌هایی که شیار به شیار دشت‌ها و دره‌ها و ارتفاعات غرب ایران زمین به آن گواهی داده و روزی به شهادت همه مردانگی‌های زن و مرد زاگرس‌نشین زبان به سخن خواهد گشود. سرزمینی با مردمان مقاوم، صبور، خونگرم، مهمان‌نواز و با طبیعتی بکر و گنجینه‌ای نهفته از آثار دوران دفاع مقدس.از افتخارات این خطه که برای مردم آن بر جای مانده این است که در تاریخ جنگ ارتش رژیم بعث عراق هیچ‌گاه نتوانست از مرز شیخ‌صله وارد کشور شود تا نقاطی از آن را به تصرف در آورد، بلکه رزمندگان توانستند برای اولین بار از این نقطه وارد خاک عراق شود و ارتفاعات، تاسیسات و شهرهای مهم عراق چون شاخ شمیران، سد دربندیخان و… را به تصرف خود در آورند.

بیشتر بخوانید  ٤ برج لاکچری تهران و ساکنان مولتی‌میلیاردشان


چشمه شفا بخش ریزه ثلاث باباجانی




چشمه شفا بخش ریزه در حدود 30 کیلومتری مرکز شهرستان در تازه آباد قرار دارد. آب این چشمه در درمان بیماری های کلیوی بسیار مفید است و روزانه به ویژه ایام تعطیل پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط شهرستان، استان و کشور است.


آبشار زیبای شیخ صله ثلاث باباجانی


این آبشار در نزدیکی روستای مرزی شیخ صله و در نزدیکی رودخانه قالیچه قرار دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


مناطق دیدنی منطقه ۲۲ تهران


معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم


مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان بانه


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *